Støy fra høyttalere når PC kobles til receiver. Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy fra høyttalere når PC kobles til receiver. Hjelp!

Hei

Jeg har et problem med støy på høyttalerne og sub når jeg kobler en samsung bærebar PC til receiver med hdmi eller jack. Støyen forsvinner så fort jeg kobler laderen til PCen ut, eller kobler signalkablene mellom PC og receiver ut. Jeg har prøvd å koble ut jorda fra stikkontakta jeg kobler PC-laderen til (receiver fortsatt tilkoblet jord, annen kurs). Da forsvant all støy! Men jeg kan ikke ha jord frakoblet, da dette vil bryte sertifiseringen av strømmen i leiligheten, og laderne bør uansett være tilkoblet jord. Støyen forsvinner heller ikke når laderen og receiver kobles til samme kurs.

Med den andre PCen min (acer aspire) fungerer alt fint, så lenge jeg bruker den nyeste acer laderen.
    Når jeg prøver med en gammel acer lader som er mye mindre, kommer den samme støyen igjen.

Så er det laderen jeg kan skylde på? Kjøpe ny? Eller er det andre måter jeg kan bli kvitt støyen på?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har din pc optisk lyd ut kan du prøve det til receiveren, optisk har galvanisk skille.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kalles Ground loop. Har hatt samme problem selv. Sjekk om du har en "GND-LIFT" bryter bak på forsterkeren, det løser problemer, men er ikke sikker på om det er smart å ha den på "LIFT" hele tiden.

Det skal også virke å koble en av stikkontaktene til en annen kurs

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har din pc optisk lyd ut kan du prøve det til receiveren, optisk har galvanisk skille.
    Jeg har ingen mulighet for optisk. Uansett er det HDMI som er viktigst for meg med overføring av både lyd og bilde.

Sitat Opprinnelig postet av Xito
    Det kalles Ground loop. Har hatt samme problem selv. Sjekk om du har en "GND-LIFT" bryter bak på forsterkeren, det løser problemer, men er ikke sikker på om det er smart å ha den på "LIFT" hele tiden.

Det skal også virke å koble en av stikkontaktene til en annen kurs
    Har ingen GND-LIFT. Koble stikkontaktene til en annen kurs? Mener du koble PCen til en annen kurs? Jeg har prøvd både å koble enhetene til både samme kurs og ulike kurser.

Men er det ikke en feil ved PCen eller laderen jeg kan rette opp i? Det funker jo fint med Acer PCen min.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal egentlig ikke vere noe problem så lenge reciever og laptop står i forskjellige kurs, men så kan jeg ikke så veldig mye om dette.

En kamerat av meg har en enkel PA forsterker koblet til en stasjonær data. Han må koble forsterkeren til en stikkontakt i andre etasjen for å slippe ground loop.
    Men jeg har laptop og han har stasjonær og begge har samme problemet hvis vi kobler til forsterkeren hans.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...

Finnes det ikkenoe jeg kan gjøre for å få det til å forsvinne?

Det må vel være laderen eller noe som er dårlig? Det virker som om det er laderen som ikke skiller ut jordstøy veldig godt slik at alt i PCen blir påvirka av ustabil "DC" støm? Spesielt når det fungerer med en lader, men ikke med en annen? :P

Hva med å bruke en som det her Støpsel Dobbel med/Jord 16A 220V | Elektroimportøren AS mellom stikkontakten og laderen (bare at den ikke er jordet) når jeg skal koble PCen til receiveren? Da vil jo støyen forsvinne, men da er ikke laderen koblet til jord. På baksiden av laderen står det at den MÅ kobles til jord, men er egentlig det så farlig?

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noe du ikke skal jorde ville jeg valgt recieveren fordi du ikke sitter med den i fanget...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bærebare PCer jordet helt opp til selve maskinen da? Av å se på laderen ser det ut som det kun er to ledere opp til selve maskinen. Så selve maskinen er ikke jordet, kun transformatoren? Eller tar jeg feil nå?

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo Ground loop gjennom laderen da så...
    Kan vel være det er dårlig skille mellom jording og polene inne i laderen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det som er greia tenker jeg. Trafoen klarer ikke lage et godt DC signal pga jordstøy. Eneste måten å bli kvitt det er å koble fra jord?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du ha laderen i maskinen hele tiden da?
    Ladere til laptops sender sikkert ut uhyggelige mengder med støy, som en dimmer, man kan ikke bare slenge en dings på og tro man er kvitt problemet, det er bedre å fjerne problemet.
    Har du virkelig jord i alle kontakter i stuen? Det er ikke helt vanligt, men du kan jo koble laderen i en adapter (eller skjøteledning) uten jord, fra Clas Ohlsson f.eks., denne plugger du i kontakten, og laderen går da i adapteren eller skjøtekablen, da er den ikke tilkoblet jord. dette koster jo nesten ingenting å prøve, som du siger har du ikke støy når jord er fjernet så dette burde jo funke på samme måte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •