AirPlay vs Sonos e.l.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AirPlay vs Sonos e.l.

Hei jeg har kjøpt nytt hus jeg skal montere opp litt musikk system, det skal være flere soner og det skal være muligheter å kjøre spotify da jeg bruker dette primært for å høre musikk, det vil alltid være tent pc og trådløst nett.
    Så lurer på om noen har noen gode tips, kan nevne jeg vil ha best mulig til rimeligste pris som vi fleste vel vil
    Kan fortelle at det er snakk om hvertfall 4 muligens 5 soner den ene sonen er film sone med surroundlyd , ellers blir det musikk med enten radio eller spotify.
    Vi er jo Apple "slaver" så har jo iPhoner/ IPod / IPad som kan spille spotify, så det er hvordan gjøre dette best mulig med et system som funker som en ikke trenger å "bedarbeide" hele veien.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AirPlay ved bruk av Apple AirPort Express (AE) er vel den rimeligste og enkleste løsningen (forutsatt at du får det til å kommunisere greit med hjemmenettverket -routeren).

AirPort Express-basestasjon med AirTunes - Apple Store (Norge)

AE har minijack utgang inneholdene optisk slik at du selv velger om du vil at AE skal dekode (DAC) og sende signalet videre med analoge kabler til forsterker, eller om du vil videreføre digitalsignalet til en receiver eller en annen DAC (optisk).

Og så kan det hende at du i èn sone vil ha et hifi anlegg, mens i en annen sone kan klare deg med en B&W Zeppelin Air

B&W Zeppelin Air iPod Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben

Rent praktisk så kjøper du deg èn AE til hver sone (unntatt der du evt. bruker en B&W Zeppelin Air som allerede har AirPlay integrert).
    Etter installasjon, velger du så på Mac/iPhone/iPad/iPod(touch) ved avspilling hvilken AE du vil streame til.

Bruker dere Spotify fra PC eller Mac, må du også kjøpe Airfoil-programmet for å kunne rute signalet til en AE.
    (På iPhone/iPad fungerer Spotify fint mot AE).

Fordeler:
    - rimelig
    - kan bygges ut i det uendelige
    - kan flytte soner (har du en stikkontakt så har du en "sone")
    - ikke avhengig av dongle's eller andre dyre tilleggsprodukter
    - ganske driftssikkert (forutsatt riktig satt opp og riktig versjon på software router, f.eks zYxel)

Ulemper:
    - kan ikke hente musikk fra felles bibliotek (NAS), tror jeg, da må man vel ha AE extreme + nettverksharddisk
    - kan ikke sende lyden videre fra USB utgangen (USB'en gjelder kun for printere)

---------------------------------------------

Så får andre svare for og argumentere for Sonos eller Squeezebox variantene

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker dere Spotify fra PC eller Mac, må du også kjøpe Airfoil-programmet for å kunne rute signalet til en AE.
    (På iPhone/iPad fungerer Spotify fint mot AE)
    Airfoil kan en laste ned og prøve, hos meg ble lyde borte akkurat som den stod og buffret. Sendte inn spørsmål til airfoil, de sa om en kjørte optisk signal kunne en komme borti dette problemet.

Men jeg er stor førnøyd med Apple AirPort Express med prisen tatt i betraktning. Jeg spiller spotify på ipad, minuset med ipad`en er at du kun får 160 kbit/s siden ipad ikke har app for spotify.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ksteinnes
    Airfoil kan en laste ned og prøve, hos meg ble lyde borte akkurat som den stod og buffret. Sendte inn spørsmål til airfoil, de sa om en kjørte optisk signal kunne en komme borti dette problemet.

Men jeg er stor førnøyd med Apple AirPort Express med prisen tatt i betraktning. Jeg spiller spotify på ipad, minuset med ipad`en er at du kun får 160 kbit/s siden ipad ikke har app for spotify.
    Jeg bruker Airfoil på min Dell PC trådløst til AE som igjen er tilkoblet receiver optisk.
    Har aldri hatt bufring problemer eller noe sånn, men selve Airfoil programmet bruker innimellom lang tid på å starte opp men der skylder jeg på Dell

Ja, det er viktig å merke seg at ved å bruke Spotify mobiklient (iPhone/iPad), er det redusert bitrate i forhold til PC/Mac klient.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ja da tenker Jeg det blir Air Play for alle penga, regner ikke med det er noe problem om jeg kjøper en forsterker som har det intigrert og bruker Airport express sammen i samme nettverk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Ja, det er viktig å merke seg at ved å bruke Spotify mobiklient (iPhone/iPad), er det redusert bitrate i forhold til PC/Mac klient.
    Igår kom det oppdatering til iPhone-appen som gjør at den streamer i 320kbps, så det er ingen begrensning lenger

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nr1rolf
    Hmm ja da tenker Jeg det blir Air Play for alle penga, regner ikke med det er noe problem om jeg kjøper en forsterker som har det intigrert og bruker Airport express sammen i samme nettverk?

Neida, du får da recieveren opp som valg på samme måte som en AE.

eirik84: jøss, det var da bra. Ny app-versjon som jeg legger in as we speak!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, du får da recieveren opp som valg på samme måte som en AE.

eirik84: jøss, det var da bra. Ny app-versjon som jeg legger in as we speak!
    Noen som vet om det er noen begrensning i Airplay generelt, eller støtter den så høy kvalitet som den får inn?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Noen som vet om det er noen begrensning i Airplay generelt, eller støtter den så høy kvalitet som den får inn?
    Godt poeng!
    Får håpe det
    Ja det var gøy å høre at det er høyere kvalitet, for sjekket i dag forskjellen på ipod og pc og den er ganske tydlig, så slike oppdateringer
    kan vi like

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så lenge du kabler videre med minioptisk>optisk til en receiver/DAC skal det være tapsfritt signal.

Audiophile question: AirPort Express:Should I out directly to my preamp or send it through a 24 bit DAC? - Apple Store (U.S.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kabler videre med minioptisk>optisk til en receiver/DAC skal det være tapsfritt signal.

Audiophile question: AirPort Express:Should I out directly to my preamp or send it through a 24 bit DAC? - Apple Store (U.S.)
    Takker for info
    Selv har jeg ingen Airplay enhet annet enn iPhone, og lurer på om jeg skal gå til innskjøp av en Apple TV. Denne støtter som kjent Airplay, og vil koble videre med optisk til forsterker.

Kanskje trådstarter skulle gått for en slik i de rom han også kunne tenke seg bilde en gang Prisen er ca den samme som for en AE, så er jo noe å vurdere

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kanskje min neste "dingz" blir en Apple TV til bruk i dagligstua og da oppkoblet mot et par aktive høyttalere.

Men i korte trekk, hva gjør en Apple TV egentlig?
    Videresender Dolby Digital, men ikke DTS?

"Lydformater som støttes
    HE-AAC (V1), AAC (16 til 320 kbps), beskyttet AAC (fra iTunes Store), MP3 (16 til 320 kbps), MP3 VBR, Audible (format 2, 3 og 4), Apple Lossless, AIFF og WAV, videresending av Dolby Digital 5.1-surroundlyd"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for info
    Selv har jeg ingen Airplay enhet annet enn iPhone, og lurer på om jeg skal gå til innskjøp av en Apple TV. Denne støtter som kjent Airplay, og vil koble videre med optisk til forsterker.

Kanskje trådstarter skulle gått for en slik i de rom han også kunne tenke seg bilde en gang Prisen er ca den samme som for en AE, så er jo noe å vurdere
    Uff ja nå ble alt så my letterer....... Not!!
    Men godt poeng, men er "vi" sikre på at appletv kan motta Spotify på airplay og sende det til reciver via hdmi?
    Det kan den jo : Test: Apple TV - en annerledes mediespiller - DinSide Data
    Da er det kjipe med alle disse forskjellige filmfilene mine da, som ikke den spiller av aiaiai blir ikke letter av kjekke produkt, valgene blir bare værre på en måte

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men godt poeng, men er "vi" sikre på at appletv kan motta Spotify på airplay og sende det til reciver via hdmi?
    Da er det kjipe med alle disse forskjellige filmfilene mine da, som ikke den spiller av aiaiai blir ikke letter av kjekke produkt, valgene blir bare værre på en måte

Jo, jo - har den AirPlay så har den det.
    Det bør ikke være noe problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du gjør dette GUIDE: Vi har jailbreaket Apple TV - Hardware.no Så spiller den av alt du vil

Man kan da også gå inn og tillate den å sende ut DTS-signal ifølge denne siden:
    [AppleTV2] HOW-TO to enable AC3 and DTS output for Apple TV 2 - XBMC Community Forum

Ja valgene man må ta er ofte vanskelige

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som har Appletv og eller Airport Express, jeg lurer på om jeg må bekrefte noe hos mottaker (Apple TV eller A E) da jeg skal sende fra iphone / Ipad via Airplay f.eks slik som spotify?

Eks.
    Jeg har film som kjører i sone 1 på reciveren, sone 2 er linet opp til A E eller Apple TV, jeg vil da starte Spotify via eks iphone, kan jeg da bare starte det på iphonen uten å måtte bekrefte det noen plass, når jeg ikke har vært koblet til der på eks. noen døgn???
    Slik at jeg slipper å forstyrre sone 1 ......

Håper dere forstod

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å starte airplay på telefonen, så lenge du har valgt riktig signalkilde på receiveren.

Noen av det nye receiverne med airplay kan også startes med telefonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, min denon 4311 går automatisk til Network/USB inngangen når jeg "skrur" airplay symbolet på Iphone/Ipod Touch. Et par sekunders forsinkelse.. Airplay syns jeg er genialt. Svært mye rimeligere en sonos når man skal bygge ut.

Men er det noe som garantert vet hvem av de som har best lydkvalitet? Eller er de tålig likt?

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    ja, min denon 4311 går automatisk til Network/USB inngangen når jeg "skrur" airplay symbolet på Iphone/Ipod Touch. Et par sekunders forsinkelse.. Airplay syns jeg er genialt. Svært mye rimeligere en sonos når man skal bygge ut.

Men er det noe som garantert vet hvem av de som har best lydkvalitet? Eller er de tålig likt?
    Kjører du optisk kabel til receiver/DAC, så er det tapsfritt.
    Og da er det vel DAC'en din som må sammenlignes med Sonos sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    Bare å starte airplay på telefonen, så lenge du har valgt riktig signalkilde på receiveren.

Noen av det nye receiverne med airplay kan også startes med telefonen.

Dette høres digg ut! Bare løp og kjøp med andre ord

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •