Cerwin vega 21" basskasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cerwin vega 21" basskasse

Hei.

Er eier av en CV 21" basskasse, denne har som noen vet forsterker bakpå, som man kan justere på visse ting. Men trenger litt hjelp, hva menes med "variable low pass" og "high pass to thru"? Håper noen kan fortelle meg hva som menes med disse to, og hva jeg bør stille dem på. High pass to thru, står idag på bypass. Og low pass står på 80hz

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge deler har med signalet det får fra reciver/forsterker.

Lowpass :
    Dette er den delingen mellom frontene og subwofleren. Står den på bypass, så brukes det signalet som CVA/HFA får fra reciver/forsterker. Står den på et tall, så er dette delingen.

obs:
    Har du f.eks satt deling i redciver til 80hz, så vil det ikke hjelpe å sette den høyere bakpå CVen, da det ikke er noe signal fra reciver/forsterker som kommer over 80hz.

Hipass trough:
    Dette er hvilken delefrekvens som skal brukes, når det er et signal som skal videre via CVA/HFA. XLR tilkoblingen til høyre (midt på forsterkeren) brukes for å koble til f.eks aktiv sub.

Bypass = Samme signal som kommer inn til CVA/HFA = det samme som går ut.
    f.eks :
    80 = 80hz og oppover til 20K hz
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Begge deler har med signalet det får fra reciver/forsterker.

Lowpass :
    Dette er den delingen mellom frontene og subwofleren. Står den på bypass, så brukes det signalet som CVA/HFA får fra reciver/forsterker. Står den på et tall, så er dette delingen.

obs:
    Har du f.eks satt deling i redciver til 80hz, så vil det ikke hjelpe å sette den høyere bakpå CVen, da det ikke er noe signal fra reciver/forsterker som kommer over 80hz.

Hipass trough:
    Dette er hvilken delefrekvens som skal brukes, når det er et signal som skal videre via CVA/HFA. XLR tilkoblingen til høyre (midt på forsterkeren) brukes for å koble til f.eks aktiv sub.

Bypass = Samme signal som kommer inn til CVA/HFA = det samme som går ut.
    f.eks :
    80 = 80hz og oppover til 20K hz
    Hmm, så high pass trough kan egentlig bare stå på bypass. Ettersom det går ikke noe signal ut ifra basskassa.
    Men low pass kan ikke stilles på bypass, men kan kun velge fra 65hz til 130hz. Skjønte ikke helt det du sa om low pass jeg. Er vel ikke noe deling mellom front høytalerne og bassen det vel? Har egen effektforsterker på høytalene, og effektforsterkeren er tilkoblet en annen vanlig forsterker. Og ifra den vanlige forsterkeren så går det en kabel inn på basskassa. Og idag står low pass på ca 80. Om jeg skrur denne nedover, til f.eks 65 vil det si at basskassa da ikke spiller noen basstoner over dette? Og nå når den står på 80 , så spiller den av toner opp til 80hz? Er det sånn det er? Hører ikke noe forskjell på bassen i høytalerne når jeg skrur på low pass vel? Eller hvordan funker dette?

Nå har jeg stilt low pass på sourrund forsterkeren til 80, ettersom det er dette forsterkeren på basskassa står på. Hva vil skje om jeg evt skrur ned low passen på forsterkeren i basskassa?

Oppsettet jeg har er:
    Denon sourrund forsterker
    Cerwin vega effektforsterker, den kraftigste dem selger på hifi klubben
    2stk cerwin vega 15" høytalere, med et bass element i hver
    21" cerwin vega basskasse

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du direkte oversetter "lowpass" så ender vi opp med lav passerer. Frekvensene lavere enn det du setter filteret til kommer igjennom filteret.

Var bakpå CVA121en min nå, og der var det Lowpass mellom 65hz og 135hz. Jeg har bare sittet den på det høyeste, og satt deling i reciver.

Hipass trough kan vi direkte oversette til : høypassere igjennom. Enkelt forklart så er det en deling hvor alt over denne frekvens "X" passerer igjennom.

BTW:
    Står dipen bakpå på master eller slave? Dersom den står på slave, vil ingen av funksjonene bakpå virke.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dipen står på master.
    Hipass trugh, har den noen funksjon, eller virker den bare om man har kabel ut ifra trugh kanalen bakpå kassa? Hva menes med når denne hipass står på bypass instillingen? Vil jeg egentlig høre noe forskjell om jeg stiller den på f.eks 65hz?

Hva står lowpass på hos deg forresten? Så jeg kan alså sette den på fult på basskassa og heller justere den på reviceren? Kan jeg evt sette den på max i reviceren, og justere den bakpå kassa isteden?

Og forresten, tusen takk for at du tar deg tid til å forklare et sånn brødhode som meg, hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lasse958
    Hipass trugh, har den noen funksjon, eller virker den bare om man har kabel ut ifra trugh kanalen bakpå kassa? Hva menes med når denne hipass står på bypass instillingen? Vil jeg egentlig høre noe forskjell om jeg stiller den på f.eks 65hz?

Hva står lowpass på hos deg forresten? Så jeg kan alså sette den på fult på basskassa og heller justere den på reviceren? Kan jeg evt sette den på max i reviceren, og justere den bakpå kassa isteden?

Og forresten, tusen takk for at du tar deg tid til å forklare et sånn brødhode som meg, hehe
    Ingen? Ostemannen? Hehe

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lasse958

Eg kjem! :wink:

Så lenge du ikke har noe kabel som er koblet til "trough" så vil det ikke være noe vits å stille på den instillingen. Jeg har den bare på bypass.

Jeg har lowpass på det høyeste. Da jeg deler enten 150 eller 120hz i reciver. Jeg ville ha justert etter reciver, da dette bestemmer delingen mellom sub og fronter. Setter du denne for høyt, og setter HFAen for lavt, så vil du få et frekvensgap der hvor du ikke har noe som spiller. Så sett riktig i reciver, så justerer du bare low-pass bakpå subben litt høyere.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen ostemannen Hmm, så det lønner seg altså å sette low pass på basskassa på høyeste instilling, og heller stille lowpass på reviceren?
    Hvis jeg nå setter lowpass påmbasskassa på max. Er 80hz litt lite å stille den på i reviceren da, bør jeg stille den høyere?
    Beklager om jeg virker dum, men er her for å lære, så nå er jeg nok offisielt læregutten din hehe

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av læregutten
    Hei igjen ostemannen Hmm, så det lønner seg altså å sette low pass på basskassa på høyeste instilling, og heller stille lowpass på reviceren?
    Hvis jeg nå setter lowpass påmbasskassa på max. Er 80hz litt lite å stille den på i reviceren da, bør jeg stille den høyere?
    Beklager om jeg virker dum, men er her for å lære, så nå er jeg nok offisielt læregutten din hehe
    Det er flere veier til rom. Hadde jeg vært deg så hadde jeg eksprimentert litt med forskjellige innstillinger i reciver. Antar du har en fjernkontroll, så da bare setter du deg i sweetspoot. For så å stille på de ulike delefrekvensene i reciver, og setter til den du liker best. Husk å sett low-pass til det høyeste, eller over det du tenker å teste med. Hør på noe basstung musikk slik at du lett kan høre evt. forskjeller.

Gitt at du har CV fronter (12" +) også, så bør du også tenke på å sette de som "lagre" i reciver. Da får de også mye signal nedover. Har du mindre fronter så tror jeg at jeg hadde sittet de som small.

Det er ikke sikkert mine innstillinger er riktig for deg, kan jo hende du liker et annet lydbilde etc. Du bør prøve deg frem, og se hva du selv liker best. Da det er du som skal bruke det, og ikke jeg. 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal jeg sjekke og prøve ut litt. Har to cv fronter, 15".
    Da stiller vi lowpass på kassa på max, og juster på reviceren. men sånn generelt, er 80hz på lowpassen høyt, lavt?
    Takk for veldig nyttig og lærerik info. Virker som du vet hva du snakker om

Stor takk igjen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •