En tese om hvorfor det er så mye dårlig mastering og mixing der ute

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En tese om hvorfor det er så mye dårlig mastering og mixing der ute

Jeg begynner og mistenke at mange av disse lydguruene som lager en cd for f.eks metallica, nightwish etc kan ha hørselsskade uten og vite om det.
    Grunnen til denne teorien er at jeg var og hørte på broren min øve på trommer. Jeg husker jeg måtte holde meg for ørene da lyden var smertefult høyt.
    Jeg tenker en person som jobber i lydstudio er sikkert over snitt interessert i å dra på konserter, eller har kanskje spilt et instrument selv. Han har sikkert hørt mye på musikk med alt for høy lyd. En eller flere av disse elementene kan jo ødelegge hørselen mens man er ung og dum og ikke beskytter ørene.

Jeg har lagt merke til at det er sjeldent jeg hører en virkelig god inspilling.

Jeg tenker Disse menneskene har jo så sinnsykt mere greie på lyd enn meg så hvordan kan de lage en cd med så dårlig kvalitet. Metallica og mange av de store har jo et ubegrenset budsjett.

Jo grunnen er at de er hørselshemmede.

Beklager en dårlig formulert tekst da jeg har liten trening i forumskriving.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tror jeg du tar feil. Jeg har en svigerbror som jobber som lydtenkiker hos ett stort tv selskap og der er de allefall veldig forsiktig med hørselen sin forteller han.
    Og å ta alle lydteknikere under samme kam er kansje litt i tøffeste laget eller??

Mener jeg leste i en tråd her at grunnen til at mange album låter dårlig, (feks det siste Metallica albumet) er at de setter dynamikken i musikken til side for å øke volumet på innspillingen, slik at det skal låte høyere på cd plata. (arrester meg hvis jeg ikke husker riktig her nå) Altså at de øker volumet på alle instrumenter, så alt blir like høyt, derav mister de dynamikken i lydbildet og det låter dårlig.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Her tror jeg du tar feil. Jeg har en svigerbror som jobber som lydtenkiker hos ett stort tv selskap og der er de allefall veldig forsiktig med hørselen sin forteller han.
    Og å ta alle lydteknikere under samme kam er kansje litt i tøffeste laget eller??

Mener jeg leste i en tråd her at grunnen til at mange album låter dårlig, (feks det siste Metallica albumet) er at de setter dynamikken i musikken til side for å øke volumet på innspillingen, slik at det skal låte høyere på cd plata. (arrester meg hvis jeg ikke husker riktig her nå) Altså at de øker volumet på alle instrumenter, så alt blir like høyt, derav mister de dynamikken i lydbildet og det låter dårlig.

Du har helt rett. Grunnen er at platene for det meste spilles på småsystemer. Disse ville fått store problemer om man lot musikken ha fullt dynamikkområde.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "loudness war" Loudness war - Wikipedia, the free encyclopedia

Også de lydteknikerne jeg kjenner er påpasselig med hørselen sin. Så som JosRuu skriver så bør man ikke ta alle over en kam.

Men har vært på noen konserter hvor lyden har vært høy og tildels vond. I enkelte tilfeller er det da lydmannen som pøser på med effekt, men i de fleste tilfellene så kommer lyden fra scena. En hardtslående trommis, en gitarist med forsterkeren på 11 osv. Er lokalet relativt lite så er lydmannen maktesløs.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phil Collins er jo nesten døv, Audioquest kastet ut Sam Mc.Clain fordi han ikke gad spille samme nummer 10 ganger fordi de skulle teste mikrofonkabler.
    Desuten, enhver der har vært på en akustisk konsert vet jo hvilken vits et bra hifi anlegg er ved siden av The Real Thing.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg formulerte meg litt feil. Mente ikke at alle hadde hørselsproblemer, men at noen/mange kanskje hadde det fra da de var yngre og ikke passet på.
    Jeg mener det skal ikke mange konserter til før man har svekket hørsel, og folk som jobber med lyd har kanskje vært hyppigere deltagere på konsert enn mange andre.
    Det hjelper ikke at man er utrolig forsiktig med hørselen sin når skaden har skjedd. Hver gang man får dotter i ørene og det piper er faktisk hørselen redusert for altid.

Jeg tenker kanskje dette kan være en ødeleggende faktor ved siden av "the loudnes war".

Jeg har intrykk av at dårlig eller bra inspilling er litt det samme med et billig anlegg. Jeg husker det gamle sonyanlegget til bestemoren min kunne spille mer enn høyt nok uansett inspilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydhør_mann
    Jeg formulerte meg litt feil. Mente ikke at alle hadde hørselsproblemer, men at noen/mange kanskje hadde det fra da de var yngre og ikke passet på.
    Jeg mener det skal ikke mange konserter til før man har svekket hørsel, og folk som jobber med lyd har kanskje vært hyppigere deltagere på konsert enn mange andre.
    Det hjelper ikke at man er utrolig forsiktig med hørselen sin når skaden har skjedd. Hver gang man får dotter i ørene og det piper er faktisk hørselen redusert for altid.

Jeg tenker kanskje dette kan være en ødeleggende faktor ved siden av "the loudnes war".

Jeg har intrykk av at dårlig eller bra inspilling er litt det samme med et billig anlegg. Jeg husker det gamle sonyanlegget til bestemoren min kunne spille mer enn høyt nok uansett inspilling.
    jeg er selv utdannet lyd teknikker og og det som er probleme med dette som dårlig innspiling er at noen få innen lyd da først spiller inn også komprimerer det til gjerne aac/mp3 også opp konverterer det igjen til et fil format uten "data tap" har vært borti det. men det som også kan gjøre lyd hjemme dårlig kan syldes både anlegg og rommet faktisk- har man forsterker til la oss si 3000kr da og høytalere til 2000kr og kabler til sammen lagt 200kr og du kobler data rett i forsterker uten la oss si en dac. det vil da bli dårlig lyd, pc lyd kort er som regel aldri "musikalsk av seg og så får man en litt "komprimert" følelse av det. så må ikke direkte være noe hørsels skade eller liggnede. på live konserter som noen sa, er lyd teknikker sjanse løs vis ikke bande gjør det riktig. dårlige forsterkere med for liten forsterker i forhold til element størelse og lignede. har vært på en konsert med et jente band der det nesten var så vokalisten suta på mikrofonen :O hun hadde den faktisk inne i munnen under helle konserten :S men men, da skal jeg gi meg for nå

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lage gode innspillinger, når brorparten er fornøyd med det de får på Spotify og hører gjennom et dårlig originalt headsett fra Apple. Trist, men slik har det blitt :???:.

Hadde en diskusjon på jobben for noen dager siden - et par hadde kjøpte et komplett suroundanlegg på nett fra LG til totalt kr 3000,- med 5 høytaler - strålende fornøyd med det og DNLA var det beste med hele... Noen mente det var dyrt - gadd ikke åpne kjeften .....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvorfor lage gode innspillinger, når brorparten er fornøyd med det de får på Spotify og hører gjennom et dårlig originalt headsett fra Apple. Trist, men slik har det blitt :???:.

Hadde en diskusjon på jobben for noen dager siden - et par hadde kjøpte et komplett suroundanlegg på nett fra LG til totalt kr 3000,- med 5 høytaler - strålende fornøyd med det og DNLA var det beste med hele... Noen mente det var dyrt - gadd ikke åpne kjeften .....
    +++ 1 og sikkert mange mer med deg.

Har en dedikert stereo forsterker/cd spiller til kristisk lytting og spotify via reciever.
    Samme musikken låter ulikt. Mye bra på spotify og kan akseptere lyden.
    Men det er endel hakk bedre når jeg lytter kritisk og koser meg med musikken.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvorfor lage gode innspillinger, når brorparten er fornøyd med det de får på Spotify og hører gjennom et dårlig originalt headsett fra Apple.
    Er noe som heter yrkesstolthet....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yrkestolthet???
    Økonomi overgår alt annet.. For til syvende og sist skal de tjene penger. Og jo mere. jo bedre.

Intermediate Stealt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "har vært på en konsert med et jente band der det nesten var så vokalisten suta på mikrofonen :O hun hadde den faktisk inne i munnen under helle konserten :S"
    ..... :wink:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det penger som styrer alt. Men de har uansett tatt det valget.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref 'det er penga som styrer'. Det er ingen sammenheng mellom ofre for the loudness war og salgstall - Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music

Sitat Opprinnelig postet av turnmeup.org
    On November 4, 2010, Earl Vickers presented his research paper at the 129th AES Convention in San Francisco with clear evidence that there is no connection between loudness and sales

Jeg tror møe av skylda bør legges på kunnskapsløse musikere og ubrukelige produsenter. Heldigvis tvinger endringer seg frem, spesielt med EBU(European Broadcasting Union) i spissen - EBU TECHNICAL - Loudness.

Til de av dere som bruker foobar på edb'en anbefaler jeg å laste ned R128 plugin'en. den gir en god pekepinn på de relative nivåene etter EBUs standard er implementert. Finner ingen kilder pt, men mener NRK allerede følger den.

/litt på siden, men Bob Ludwig har noen velvalgte ord om temaet - The Loudness Wars: Why Music Sounds Worse : NPR

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Heldigvis tvinger endringer seg frem, spesielt med EBU(European Broadcasting Union) i spissen - EBU TECHNICAL - Loudness.
    Heldigvis ja - hvem har ikke opplevd å se på f.eks et liveopptak på tv med volumet godt oppskrudd - for så å skvette i sofaen når reklamepausen kommer. TV-reklame er etter min mening av de flittigste loudness-synderne.
    (Og en av grunnene til at jeg omtrent ikke ser på tv :twisted: )

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt jeg ikke er alene om å bli sint når jeg hører crappy produksjoner av flinke musikere.

Neil Young: 'The sound of music today makes me angry' | News | NME.COM

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neil Young har vel ganske kontroversielle meninger om årsaken til god/dårlig lyd...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er etter min mening at Apple og Google frykter å bli saksøkt av tenåringer som får blåst ut hørselen, og dermed legger inn demping av låter som er mastret "loud". Da vil dårlig mastrede album fremdeles låte dårlig, men de vil ikke låte 10dB høyere enn godt mastrede album, og enhver økonomisk fordel man måtte mene å få fra de 10dB vil forsvinne.

-k

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeu, det er sant nok det, Neil Young er Neil Young. Han mener mye tullete om vinylen f eks, men han er nå da i det minste på rett spor mtp dynamikk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •