Kun stereo - kan receiver være veien?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kun stereo - kan receiver være veien?

Hei!

Solgte mine Swans m3 og en Audio Analogue Primo Settanta forsterker til min brors svigerfar. Han er svært fornøyd med oppsettet, men søker nå råd angående kjøp av dac og sub.
    Kommer kun til å bli brukt som stereo, men er likevell fristet til å anbefale han å kjøpe en Yamaha rxv-3067 nå som prisen er fin. Årsakene til dette er romkorreksjon og innebygd dac samt at jeg mener forsterker er svakeste ledd. Som sub tenkte jeg forøvrig to XTZ 10" da jeg er svært fornøyd med min.

Budsjettet han har tenkt seg er maks 15K.
    Spørsmålet er om dette vil lønne seg kontra å kjøpe en Hegel HD20 med samme to subber. Tenker som så at romkorreksjonen og intergrering er faktorer som forsvarer det å bruke en flerkanalsreceiver i ett 2.2 kanalsoppsett.

Noen tanker?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ved kun stereo ville jeg absolutt kjøpt en stereforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man får til en skikkelig romkorreksjon med godt kalibrerte subber kan denne 3067 så absolutt være verdt et forsøk. Romkorreksjon kan f.eks fjerne boomy bass, dempe toppen. Selv om jeg skjønte nada (vel og merke uten å gidde å lese manualen) av EQ en til 3067 har man temmelig mange muligheter der også. Både på høyttalerene og subbene. En verden av muligheter med en 3067.
    3067 vil yte ca 150 gode watt i stereo. Jeg testet aldri effektdelen selv annet enn på bakkanalene.

Jeg testet pre-delen i denne mot Paraound NC2100 og Rotel pre til 6000 og på de aller fleste punkter vant Yamaha-en (i pure direct) .
    Dac-en testet jeg for lite til å uttale meg, men skal man ikke finlytte og lete etter detaljer hele dagen har jeg svært vanskelig for å se at en HD20 skal kunne forsvares som den beste oppgraderinga.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde definitivt kjøpt ren stereoforsterker.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hvis man får til en skikkelig romkorreksjon med godt kalibrerte subber kan denne 3067 så absolutt være verdt et forsøk. Romkorreksjon kan f.eks fjerne boomy bass, dempe toppen. Selv om jeg skjønte nada (vel og merke uten å gidde å lese manualen) av EQ en til 3067 har man temmelig mange muligheter der også. Både på høyttalerene og subbene. En verden av muligheter med en 3067.
    3067 vil yte ca 150 gode watt i stereo. Jeg testet aldri effektdelen selv annet enn på bakkanalene.

Jeg testet pre-delen i denne mot Paraound NC2100 og Rotel pre til 6000 og på de aller fleste punkter vant Yamaha-en (i pure direct) .
    Dac-en testet jeg for lite til å uttale meg, men skal man ikke finlytte og lete etter detaljer hele dagen har jeg svært vanskelig for å se at en HD20 skal kunne forsvares som den beste oppgraderinga.
    +1

Forforsterker delen i toppreceiverne holder mål i massevis!

Prøvde selv 3067 her hos meg,og den låt veldig bra i pure direct!

Man får så mange muligheter med en receiver,at man ofte vinner mer enn man taper!

Og mangler man krefter,så kan man få et bra effekt-trinn for prisen av en Hegel HD 20,som blir overflødig med en "receiver løsning" !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange recievere låter meget bra stereo, men de fleste som uttaler dette har heller ikke gjort et ordentlig direkte sammenligning med en ren stereo fossterker. Man syns det er meget bra i stereo delen uten å være klar over at det faktisk kan være bedre med en dedikert stereo forsterker.
    Har selv Denon 4311, svært kompetent i stereo i pure direct. Ingen tvil der..
    Men jeg også en Xindak 6950 og denon ligger godt etter lydmessig på denne.
    Så skal du ha til ren stereo oppsett så ville jeg gått for en stereo forsterker.
    Men velg om omhu og ta deg god til hvem som passer best til dine HT.
    BANG for the bucks mener jeg er xindak som jeg har nå. Den er IKKE overdrevet i sine omtaler.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et viktig spm er jo hvor interessert er vedkommende i lyd...? Sitter han og ni-lytter, eller snakker vi tv-lyd og bakgrunnsmusikk? Jeg har mange ganger vurdert ren stereoforsterker (artig nok Xindak-en som Martin Logan anbefaler her, og som jeg har stor tro på) på stua, men fordelene med en receiver gjør at jeg vegrer meg mot akkurat det. Jeg har flere komponenter med hdmi, og med receiver kan jeg kjøre en kabel til tv. En receiver har i de fleste tilfeller flere tilkoblingsmuligheter enn en ren stereoforsterker også. Nå er ikke stueanlegget hovedanlegg i huset heller, så det har nok innvirkning på mitt valg.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger! Stereooppsettet er plassert i ett kjellerrom på 16 kvadrat uten tv eller pj, så blir ni-lytting.

En annen tanke er å anbefale Xindak Dac-5 og to stykk XTZ 10" og at han beholder Primo S. forsterkeren. Blir det veldlig vanskelig å integrere disse ved hjelp av db-måler? Alternativt xtz sub med Antimode.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •