Handel på finn er ikke alltid like lett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Handel på finn er ikke alltid like lett

Kan begynne med å si at jeg ikke er helt sikker på om dette er riktig sted for denne tråden, så moderator må gjerne flytte den til egnet sted.

Har drevet med noe kjøp og salg opp gjennom årene, som mange andre her inne, med hyggelig møter og morsomme opplevelser, både menneskelige og lydmessig

Solgte i uken mine stativhøytalere, ene og alene fordi jeg hadde lyst å prøve noe nytt. Kjøperen arresterte meg på annonsen min (han mente siden jeg ikke hadde spesifisert at stativer ikke fulgte med i annonsen, så hadde han krav på de også, til samme pris som jeg annonserte høytalerne til), han fikk medhold, syns en annonse skal være ærlig og korrekt, og jeg kanskje var litt upresis i fremstillingen. Rettsvesenet vill nok ikke gitt han medhold, men fyren hadde tatt turen og jeg syns ikke det var verdens undergang. Han er nå lykkelig eier av god lyd på stativ

Selv slo jeg til på ett par høytalere (spesifiserer ikke merke eller type, da de fortsatt ligger på finn, og det blir feil å henge ut folk). Avtalt henting til prisen som var annonsert. Geografisk avstand tilsa en liten biltur midt i familiens kjerne tid, men hva gjør man ikke for neste gode lyd opplevelse.

I bilen, klar for tur, med penger i lomma, får jeg sms med beskjed om at det er en annen kjøper som byr over meg. Jeg fikk "tilbud" om å fortsatt inngå handel, men prisen gikk opp 30%.

Jeg, som de fleste andre, står jeg ved avtaler inngått. Men her føler jeg det ble helt feil. Jeg takket nei, og fikk da tilbud på nytt, nå med "kun" 20 % påslag på avtalt og annonsert pris. Nei takk. Høytalerne ligger fortsatt til salg på finn.

Er det jeg som ikke skjønner at en avtale ikke er en avtale, eller er dette en helt grei måte drive på?

Det går flere tog, og mange muligheter dukker opp i fremtiden. Det som var nedturen var den totale mangelen på forståles av at en avtale er akkurat det, en avtale, og ikke minst, helg kosen med "nye” høytalere ble revet vekk fra en ivrig lydentusiast.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er einig i at ein avtale er ein avtale. Skal eg selga noko til avtalt pris, anser er tingen som solgt. På same måte reknar eg med kjøpar helde sin avtale om kjøp.

Skal eg handla brukt og annonsa kanskje er litt vag, spør eg selgar før eg inngår avtale om kjøp. Til no har eg berre gjort greie handelar sjølv, men det er mykje rart der ute.

Utrulig irriterande med useriøse kjøparar og selgarar, som kastar vekk andre folk si tid.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lager selvsagt en så presis annonse som mulig når man skal selge ting. Selv foretrekker jeg selv bilder av den aktuelle varen både når jeg skal selge og kjøpe. Altså ikke bare generelle produktbilder, det kan jeg lett google meg frem til selv.

Når man gjør en avtale om kjøp er varen å anse som solgt. Å trekke seg, eller selge til en som byr med er rett og slett useriøst.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    snipp.
    Må sei du var veldig hyggelig da med kjøper, rekner sjølv med at står det ikkje spesifisert noe i annonsa om stativ så rekner eg med at dei ikkje er med på kjøpet ellers så spør ein berre om dem er med eller om det er muig og få en god pris på dem

Til selger i den andre annonsen håper han ikkje får solgt dem userriøs selger! når derre har avtalt pris og alt og du kommer med penger osv. så kan ein ikkje komme i siste minutt og endre slik da er det betre og heller sende melding før ein er der at du har fått ein betre pris.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Til selger i den andre annonsen håper han ikkje får solgt dem userriøs selger! når derre har avtalt pris og alt og du kommer med penger osv. så kan ein ikkje komme i siste minutt og endre slik da er det betre og heller sende melding før ein er der at du har fått ein betre pris.
    Hørtes jo ikke ut som selger hadde fått bedre pris, ville nok bare jekke opp litt på egenhånd..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig irriterende, har opplevd et par sånne selv.
    Hadde gjort avtale om å kjøpe en Primare A30.2 fra en kar i Trondheim, men han kunne ikke sende den før over helga, på onsdag sender jeg ham melding og lurer på om han har sendt, men han har ikke hatt tid.
    Jeg spør om han kommer til å selge og får til svar at, joda, vi har en avtale så det er ikke noe problem.
    Fikk aldri noen forsterker.
    Nå for en liten stund siden gjorde jeg avtale om å kjøpe noe annet hifi, han skulle bare sjekke fraktkostnad og gi meg beskjed om sum så skulle jeg forhåndsbetale.
    Så får jeg beskjed om at det er fler som er interessert, og spørsmål om jeg vil være med å by, jeg gadd ikke å svare.
    Får jeg melding av ham nå, med tilbud om å få gjenstanden til opprinnelig pris, kommer jeg heller ikke til å svare, jeg gidder rett og slett ikke å handle med folk som ikke holder seg til en avtale.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En avtale er en avtale. Blir så sabla forbanna når folk skal endre seg etter at en avtale er inngått. Dette gjelder både kjøp og salg.

Ang. det med stativene: Jeg slår til på annonser med det i bakhodet at det som ikke står i teksten ikke følger med (selv om det vises på bildet). Så får jeg heller bli positivt overrasket.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Hørtes jo ikke ut som selger hadde fått bedre pris, ville nok bare jekke opp litt på egenhånd..
    Eller at den useriøse selgeren hadde fått et "bud" av en useriøs kjøper...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har vært borti en helt lik sak. Ikke lyd riktig nok, men dekk. Jeg bodde et stykke unna og jeg hadde allerede kjørt 1 time (disse var dyre suv dekk)
    så får jeg SMS om at en kjøper dukket opp og spurte om jeg ville by over han.. Ante at han var nok sleip siden han viste jeg var allerede på vei.
    TAkket nei og like etterpå tikket en sms om at han prøvde å ta en spansk en.
    J.... idiot!!! Men jeg hentet dekkene til prisen avtalt. Det var såpass mye å spare, og de pengen kunne brukes til enda mer hifi

Kan man ikke rapportere dette til finn? Eller så har dere avtalt pris på SMS eller mail? Har du det så kan du jo regelrett "true" han med avtalebrudd og ta det videre opp i forliksrådet? Men det er jo såklart mer problem enn det er verdt.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare én ting som er verre enn den:

Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    useriøse selgeren
    Og det er en:

useriøs kjøper
    Noe pakk hele gjengen. Må være 17-åringer som skal tjene inn igjen konfirmasjonsinvesteringene.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten som at du skulle lagt ut linken til disse, så flere slipper å ha noe med denne useriøse selgeren å gjøre.

Om det er avtalt en pris og kjøp muntlig, så er det i høyeste grad en forpliktende avtale (fra begge sine sider). Problemet blir at det ikke er mulig å gå videre med dette, da det kun blir ord mot ord, i motsetning til skriftlig avtale (om det så er på sms for den saks skyld).

Har selv solgt mange ting som åpenbart har vært "for" billig, med tanke på at det har blitt snappet opp på minutter og timer istedenfor dager og uker, men det er jo en helt forkastelig måte å prøve å jekke opp prisen i ettertid når man har skjønt at her kunne man fått mer. Har man satt en pris så har man satt en pris, ferdig med den saken.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lager selvsagt en så presis annonse som mulig når man skal selge ting. Selv foretrekker jeg selv bilder av den aktuelle varen både når jeg skal selge og kjøpe. Altså ikke bare generelle produktbilder, det kan jeg lett google meg frem til selv.

Når man gjør en avtale om kjøp er varen å anse som solgt. Å trekke seg, eller selge til en som byr med er rett og slett useriøst.
    Mitt salg var med bilder tatt av meg av det faktiske produkt, i mitt lytterom, men jeg skrev "stativhøytalere" i annonsen, det var det ha tok for god fisk, og mente de hørte med. Jeg kranglet ikke på det.

Takker for medfølese fra dere alle, man blir som ett lite barn som gleder seg til lørdags gott og barne-tv, så får man ett bilde av tørrfisk og norsk tv-teater fra 70-tallet i steden, bu hu. Digg å få "lira av seg" litt frustrasjon i en forstående forsamling

Men man lærer så lenge man lever, god helg til dere alle. Så noe upresist sitat, mener det var Ford Fairlane som sa " So many idiots and so few bullets

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O
    Det er nesten som at du skulle lagt ut linken til disse, så flere slipper å ha noe med denne useriøse selgeren å gjøre.

Om det er avtalt en pris og kjøp muntlig, så er det i høyeste grad en forpliktende avtale (fra begge sine sider). Problemet blir at det ikke er mulig å gå videre med dette, da det kun blir ord mot ord, i motsetning til skriftlig avtale (om det så er på sms for den saks skyld).

Har selv solgt mange ting som åpenbart har vært "for" billig, med tanke på at det har blitt snappet opp på minutter og timer istedenfor dager og uker, men det er jo en helt forkastelig måte å prøve å jekke opp prisen i ettertid når man har skjønt at her kunne man fått mer. Har man satt en pris så har man satt en pris, ferdig med den saken.
    Har selvsagt en kombinasjon av epost, sms og tlf. smtaler som lager ett oversiktlig bilde (rød tråd). svar på min siste sms, der jeg ga klart utrykk for at jeg syns dette var useriøst og ikke ønsket å gjennomføre noe handel til "ny" pris, ble besvart med "trodde ikke det var en 100 avtale.. du kan få den litt billigere". Det er synd hvis han har brent seg på tidligere interesenter, men jeg holdt jevn kontakt, og jeg er, og oppfattes som klar i min kommunikasjon (yrkesskade ).

Jeg vet ikke om det er ok å henge ut duden, men noen ord fra annonsen er "meget billig, allt skal bort, førstemann til mølla (det var meg), ingen prutting!!!" Skriv da prisen/høyeste bud i det minste.

Hvem vet kansje han er på forumet og kan kommentere selv...

Jeg ser i andre rettninger nå. Trenger noen gode, ikke for dyre høytalere til lytterommet, det kommer sikkert ett eller annent ila kort tid, krysser fingrene for det.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    heh min feil som ikkje leste skikkelig :P men isåfall så er det veldig useriøst av selger igjenn...:evil:

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får dere komme med synsing og meninger.

Skal jeg legge ut link til annonsen, er det greit eller ikke, og gjerne med argumenter som er greie å plasere på i vektskålen "for og imot".

Jeg usikker i dagens nettsammfunn, og kjøreregler på dette.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt salg var med bilder tatt av meg av det faktiske produkt, i mitt lytterom, men jeg skrev "stativhøytalere" i annonsen, det var det ha tok for god fisk, og mente de hørte med. Jeg kranglet ikke på det.

Takker for medfølese fra dere alle, man blir som ett lite barn som gleder seg til lørdags gott og barne-tv, så får man ett bilde av tørrfisk og norsk tv-teater fra 70-tallet i steden, bu hu. Digg å få "lira av seg" litt frustrasjon i en forstående forsamling

Men man lærer så lenge man lever, god helg til dere alle. Så noe upresist sitat, mener det var Ford Fairlane som sa " So many idiots and so few bullets
    Nesten riktig: "So many assholes, so few bullets."

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Nesten riktig: "So many assholes, so few bullets."
    Takker for korreksjonen, det var det ja, konge utallese fra Andrew Dice Clay

I disse politiske korrekte tider og med nær historie i ryggen, må vi vell si at dette er en vits fra en film, og ikke noe hifi-innspirert terror åtak mot finn annonsører.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for korreksjonen, det var det ja, konge utallese fra Andrew Dice Clay

I disse politiske korrekte tider og med nær historie i ryggen, må vi vell si at dette er en vits fra en film, og ikke noe hifi-innspirert terror åtak mot finn annonsører.
    HAHAHAHAHA, ja, det tenkte jeg ikke på engang!

Her er scenen fra filmen:
    The Adventures of Ford Fairlane - YouTube

Ps. For de som ikke har sett den: GJØR DET! NÅ!

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel PST såppas gangsyn og leser hele tråden, før de kommer å banker på får jeg håpe

Til PST: Jeg vet jeg passer profilen til en terrorist, men jeg er en grei fyr som ble litt lei av en annen fyr og avreagerte på egnet nøytral grunn, med ordet som våpen. Skjer ikke noe mer nå, annent en at jeg kansje legger ut link til annonsen hvis gruppetrykket blir for stor.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det fine med PST er at man får vite på riksdekkende hvor de har folk.

Tips til trådstarter: Legg ut en jobb på Finn.no's "mitt andbud"-plagiat. "Bestillingsdrap på uærlig selger + annet forefallent arbeid".

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •