Loudness: Hva gjør det egentlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Loudness: Hva gjør det egentlig?

Hei. Jeg har altså en eldre JVC forsterker. Den heter JVC R-K20.
    Den har en slik "Loudness" knapp. Ut fra hva jeg har hørt selv gir den et løft i bass og litt opp i mellomtoneområdet, men ikke så mye at stemmer og lignende høres rare ut, bare slik at det blir mer trykk i lyden.
    Jeg har sett diverse steder at mange mener at en slik loudness knapp ødelegger lyden. Det synes ikke jeg, og jeg pleier å ha det på siden jeg liker å ha kraftig bass selv om jeg ikke hører på musikk så veldig høyt.
    Jeg bruker et par cerwin vega XLS 12 og en mikrofon som fulgte med en hjemmekino reciever sammen med REW V5.
    Der er det en slik frekvens respons test.
    Kjørte denne 10 ganger med og uten "Loudness" på og slo sammen så resultatene til to grafer. Den lilla grafen er med Loudness, og den grønne er uten.

Jeg vet at det ikke blir en meget nøyaktig test med dette utstyret, men det gir vel en viss pekepinn på hva den knappen faktisk gjør.
    Jeg valgte å ikke ta med lenger opp enn 500Hz fordi det virket som mikrofonen ikke taklet så høye frekvenser så godt.

Uansett, jeg kjedet meg litt i sted, og dette er altså resultatene:
    -rew-png

Jeg har ikke tatt med dB skalaen på siden fordi mikrofonen ikke er kalibrert.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er vel noe man skal bruke om man skal lytte på lyd ved lave volumer. Er noe gamle forsterkere hadde ofte hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xito
    ... Den har en slik "Loudness" knapp. ...
    Tja, du kan jo lese denne tråden jeg skrev, og hvorfor jeg argumenterer at dette er det nest største dritten som har hendt musikken, nest etter mp3.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bikeridr
    Tja, du kan jo lese denne tråden jeg skrev, og hvorfor jeg argumenterer at dette er det nest største dritten som har hendt musikken, nest etter mp3.
    Det er jo stor forskjell mellom Loudness på musikken og loudness på reciever.
    Musikk med "loudness" er jo mye mindre dynamikk i, mens "Loudness" knappen fungere som en slags EQ-preset med mer bass/mellomtone.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er to forskjellige ting altså. Loudness eller kompresjon.
    Loudness er en fin ting der har gått av mote, lytter man til musikk på lavt volum vil loudness kompensere for ørets manglende følsomhet slik at man lettere hører bassen, desto mer man øker volum, desto mer avtar effekten av loudness, derfor, om man lytter til musikk ganske høyt og slår på loudness vil man ikke kunne høre noen forskjell i lyden om loudness er korrekt implementert.
    Yamaha hadde i sin tid variabel loudness, en veldig fin ting faktisk, da kunne man tilpasse denne så det passet med de høyttalerne man brukte.
    Eito, vet ikke hvor høyt du spilte da du laget den måling, eller om det gikk automatisk, men det er ikke slik en loudness kurve skal se ut egentlig....

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    De er to forskjellige ting altså. Loudness eller kompresjon.
    Loudness er en fin ting der har gått av mote, lytter man til musikk på lavt volum vil loudness kompensere for ørets manglende følsomhet slik at man lettere hører bassen, desto mer man øker volum, desto mer avtar effekten av loudness, derfor, om man lytter til musikk ganske høyt og slår på loudness vil man ikke kunne høre noen forskjell i lyden om loudness er korrekt implementert.
    Yamaha hadde i sin tid variabel loudness, en veldig fin ting faktisk, da kunne man tilpasse denne så det passet med de høyttalerne man brukte.
    Eito, vet ikke hvor høyt du spilte da du laget den måling, eller om det gikk automatisk, men det er ikke slik en loudness kurve skal se ut egentlig....
    Den funksjonen på recieveren min er ikke variabel vertfall, den virker like kraftig uansett volum...
    Men jeg føler den gir mer liv til musikken på lavt/medium volum, men skrur den av når jeg skal spille høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo stor forskjell mellom Loudness på musikken og loudness på reciever.
    Musikk med "loudness" er jo mye mindre dynamikk i, mens "Loudness" knappen fungere som en slags EQ-preset med mer bass/mellomtone.
    Jaha..? Og hva, nøyaktig, er det du gjør når du trykker inn loudnessknappen?

(Svar: Akkurat det samme som plateselskapet gjorde da de voldtok mastertapen i miksingen).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en form for loudness er tilført i studio, a la KKV sine innspilninger, da er det for å kompensere for rommets og høyttalernes samspil. Der er også en grunn til at når man justerer subwoofere ønsker man gjerne et lite løft dernede.
    Om du ikke vil ha noen form for loudness kan du prøve hodetelefoner.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

(Svar: Akkurat det samme som plateselskapet gjorde da de voldtok mastertapen i miksingen).
    De lave frekvensene blir høyere, slik at man merker trykke fra bassområdet bedre.

Loudness i musikk sammenheng er slik jeg har tolkt det at det er mindre orskjell mellom lave og høye lyder.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loudness endrer vel lydbildet mot litt mere Westcoast... hever og gjør bassen blir fyldig og hever diskanten litt.

Fortrinsvis er nok loudness beregnet for laft lytting for mere fylde i lyden.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, to helt forskjellige ting. Flere i tråden her har skrevet det, og har helt rett.

Loudness i mastering = redusere dynamisk omfang. Eksempelvis når Madonna ender opp med en dynamisk range på 3dB på Confessions on a dance floor.
    Loudness-knapp på forsterker = Øke noen dB i bassområdet. Dette reduserer kanskje headroom i forsterkeren tilsvarende, men lar det være igjen plenty dynamikk.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Loudness endrer vel lydbildet mot litt mere Westcoast... hever og gjør bassen blir fyldig og hever diskanten litt.

Fortrinsvis er nok loudness beregnet for laft lytting for mere fylde i lyden.
    Jeg føler at diskanten forbli uendret, men det kan nok variere med forsterkerene.
    Men med loudness blir det definitivt mer fylde i lyden ja, en jeg kjenner har Fence Audio Boost 2010 og dt er koblet med kun effektforsterker og de synes je er veldig skarpe i diskanten.
    Dessuten sitter jeg veldig nærme høyttalerne mine til vanlig, og jeg vil ikke miste hørselen selv om jeg skal spille litt høyt...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

uenig her. "Loudness war" miksing er helt klart en forflating av musikken og en uting.
    Loudness på en forsterker er ment som en kjapp "tonekontroll" for å få fyldigere lyd når man lytter på lavt volum.

Og forsterker loudness kan slås av når som helst mens de ihjelkomprimerte (eller kompromitterte) innspillingene er permanent ødelagt

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Loudness"-knappen på div utstyr har absolutt ingenting med "the loudness war" å gjøre. Loudness-knappen har som funksjon å kompensere for ørets lavere følsomhet i visse frekvenser, avhengig av volum. Gjelder både bass og diskant.
    "The loudness war" har ingenting med loudness-knappen å gjøre. The loudness war er rett og slett krigen om å høres høyest ut på vanlige media som radio (bilradio), cd etc. Virkemiddelet er å produsere låtene med kortest mulig avstand (i dB) mellom de rolige og de intensive partiene. Resultatet er at de rolige partiene låter fett og de intensive partiene klipper som ****. Det er Loudness war.
    En låt som låter høyere i bilradioen selger bedre.. (..enn den låta som har fantastisk lyd, men som motoren overdøver i de stille partiene)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feilaktig å omtale loudness funksjonen på forsterkere som kun et bassboost.
    Når denne ble vanlig (tidlig 70tall?) så var det i utgangspunktet for å kompensere for hørselens manglende følsomhet som Niels sier, men både høyttalere og tildels innspillinger hadde mangler på den tiden så en kompensering med opptil +10dB på både bass og diskant var slett ikke uvanlig.

Problemet kom når man skrudde på Loudness, satte bass og diskant på fullt i tillegg og SÅ skrudde opp volumet. Det var slett ikke alle forsterkere som senket loudness effekten selv om man skrudde opp volumet. Mange billige (og små) forsterkere hadde full loudness opp til ca halv styrke da den bare ble skrudd av.
    Strømstyrke til egentlig å klare dette hadde de selvfølgelig ikke

Utover på 80 tallet ble det langt vanligere med justerbar loudness og på flere forsterkere ble tonekontrollene deaktivert når loudness ble benyttet. Den justerbare varianten var ofte i praksis at man senket mellomtonen i stedet for å øke bass og diskant.
    Med bedre høyttalere og etterhvert CD ble også kompenseringen senket. +6dB var mer vanlig etterhvert.

Her er en måling av min gamle Denon PMA-1560:

-denon_pma_1560-jpg

Grønn = alt i nøytral
    Grå = Source Direct aktivert
    Rød = Bass og diskant på minimum
    Lilla = Bass og diskant på maksimum
    Gul = Loudness aktivert.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -rew-png

Tilfører kanskje litt i lavere frekvenser, men det er jo noen seriøse diper i høye da..
    Har mer tro på stereo som ikke trenger justering for å høres bra ut..

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Tilfører kanskje litt i lavere frekvenser, men det er jo noen seriøse diper i høye da..
    Har mer tro på stereo som ikke trenger justering for å høres bra ut..
    De dippene kan nok vere en kombinasjon av elendig mikrofon samt dårlig plassering. KAn se om jeg får lastet opp et bilde av rom-layoten min senere.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan jo jatte frem og tilbake mens man finner frem popcornet i vente av en fantastisk idiotisk diskusjon om 2 meninger.

det viktigste er jo uansett hvordan hver og enkelt liker å høre musikken, noen liker cerwin, noen liker sonus.

om man liker å bruke loudness, ja så bruker man loudness. det er da opp til hver enkelt om man vil eller ikke?

mvh
    stian

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor
    man kan jo jatte frem og tilbake mens man finner frem popcornet i vente av en fantastisk idiotisk diskusjon om 2 meninger.

det viktigste er jo uansett hvordan hver og enkelt liker å høre musikken, noen liker cerwin, noen liker sonus.

om man liker å bruke loudness, ja så bruker man loudness. det er da opp til hver enkelt om man vil eller ikke?

mvh
    stian

Ja.

Nuff said!

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xanakor

mvh
    stian
    Helt riktig. Og i tillegg så er det viktig å merke seg at en Loudness-knapp på utstyret IKKE har noe som helst med the loudness-war ifm innspillinger å gjøre (Bikeridr)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •