nad viso three cd-reciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nad viso three cd-reciver

hei kjøpt meg en nad viso three og og lurer på om noen har noen erfaring med den? åssen høytallere som kunne passet? sett litt på B&W dm 685 nad på står denne forsterkeren skal ha "50 nad watt" hva en det skal være. og hva er minste krave for de høytallerene på watt?

takk til alle som har noe erfaring og som kan hjelpe meg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du river neppe ned huset med 2x50w, men de høyttalerne du nevner skal nok godt kunne drives av receiveren du har kjøpt.

Hvem som kalte det "nad-watt" vet jeg ikke, men 2x50w RMS i 8 Ohm dynamisk er ikke å kimse av. Høyttalerne du nevner klarer godt å følge med. Som sagt flere plasser her i forumet, det er ikke kraftige forsterkere som ødelegger høyttalere, det er forvrengningen i "ellos"-forsterkere.

Til sammenlikning har Sonos Connect:Amp 2x55w og det er iallefall én her som driver sine Cerwin-Vega AT 100 (1" diskant, 2x6" mellomtone, 15" Bass)

Edit: Lenketrøbbel..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser den:P har bare brukt og eid full voksende anlegg så det og bevege meg på mini anlegg er no nytt for meg vett at små forsterkere ikke burde drive digre høytallere, da går det som regel aldri bra:/

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bikeridr
    Du river neppe ned huset med 2x50w, men de høyttalerne du nevner skal nok godt kunne drives av receiveren du har kjøpt.

Hvem som kalte det "nad-watt" vet jeg ikke, men 2x50w RMS i 8 Ohm dynamisk er ikke å kimse av. Høyttalerne du nevner klarer godt å følge med. Som sagt flere plasser her i forumet, det er ikke kraftige forsterkere som ødelegger høyttalere, det er forvrengningen i "ellos"-forsterkere.

Til sammenlikning har Sonos Connect:Amp 2x55w og det er iallefall én her som driver sine Cerwin-Vega AT 100 (1" diskant, 2x6" mellomtone, 15" Bass)

Edit: Lenketrøbbel..
    men hvorfor det er kalt "nad watt" vet jeg ikke, noe hifiklubben reklamerer med, men er vel kanskje et salgs triks :P men vet du fordeler ulemper med stor mot liten forsterker så kvalitets messig. har ikke fått koblet opp anlegge siklig og hørt på det så har ingen referanse og gå etter egentlig :S sette den opp med denon pma 1510 er ikke akurat retferdig. men den er 70watt i 8 ohm og nad-en 50, er det egentlig stor forskjell styrke messig ? har denon som hoved anlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan axel m
    ... sette den opp med denon pma 1510 er ikke akurat retferdig. men den er 70watt i 8 ohm og nad-en 50, ...
    50 til 70 watt er knapt hørbart.
    Om man bruker skalaen "dobbel kraft = 3dB lyd", og høyttaleren har en følsomhet på 88dB/1w, så får man:
    2w = 91dB
    4w = 94dB
    8w = 97dB
    16w = 100dB
    32w = 103dB
    (50w = 104,92dB)
    64w = 106dB
    (70w = 106,36dB)

Altså en forskjell på 1,44dB, det er såvidt hørbar forskjell siden hørselen er logaritmisk, og lydøkning føles "svakest" i begynnelsen.

Hva man må se(høre) på her er kvalitetsforskjellen mellom Denon og Nad. Begge er gode forsterkere, men det kan virke som Denon er litt mer påkostet. Igjen, Nad er kjent for å sette på overdimensjonerte ringkjernetrafoer, så det kan hende de ikke "mister pusten" så lett på tungdrevne høyttalere.
    Men de B&W høyttalerne du har sett på er ikke spesielt store eller tungdrevne, så ingen av de nevnte forsterkerne skulle ha problemer med dem. Og så lenge du ikke spiller med volumkontrollen høyere enn "kl 12" eller "0dB" om det er digital kontroll, så skal det være naturlovmessig umulig å ødelegge høyttalerne.

Jeg "drepte" basselementene i mine Cerwin-Vega DC-15 flere ganger ved å "la meg friste" til å sette volumkontrollen til "kl 14" på min gamle Denon PMA-1315r. Den er "bare" 115w og høyttalerne skulle "tåle" 400w, så dette forsto jo ikke jeg dengang da.. Helt til jeg fikk *streng* beskjed av gutta på HiFi-Klubben at jeg *aldri* skulle spille høyere enn "kl 12". *Eneste* unntak var ved vinyl-spilling hvor platen var skåret ekstremt lavt.
    Forklaringen jeg fikk var at forsterkeren ytte sine foreskrevne 115w på "kl 12" og at den resterende volumjusteringen var "overforsterkning" som ikke var kalibrert og også ukontrollert forvrengende.

Edit: Justert matematikken litt, etter å ha satt opp/sjekket med diagram.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man bruker skalaen "dobbel kraft = 3dB lyd", og høyttaleren har en følsomhet på 88dB/1w, så får man:
    2w = 91dB
    4w = 94dB
    8w = 97dB
    16w = 100dB
    32w = 103dB
    (50w = 104,92dB)
    64w = 106dB
    (70w = 106,36dB)

Altså en forskjell på 1,44dB, det er såvidt hørbar forskjell siden hørselen er logaritmisk, og lydøkning føles "svakest" i begynnelsen.

Hva man må se(høre) på her er kvalitetsforskjellen mellom Denon og Nad. Begge er gode forsterkere, men det kan virke som Denon er litt mer påkostet. Igjen, Nad er kjent for å sette på overdimensjonerte ringkjernetrafoer, så det kan hende de ikke "mister pusten" så lett på tungdrevne høyttalere.
    Men de B&W høyttalerne du har sett på er ikke spesielt store eller tungdrevne, så ingen av de nevnte forsterkerne skulle ha problemer med dem. Og så lenge du ikke spiller med volumkontrollen høyere enn "kl 12" eller "0dB" om det er digital kontroll, så skal det være naturlovmessig umulig å ødelegge høyttalerne.

Jeg "drepte" basselementene i mine Cerwin-Vega DC-15 flere ganger ved å "la meg friste" til å sette volumkontrollen til "kl 14" på min gamle Denon PMA-1315r. Den er "bare" 115w og høyttalerne skulle "tåle" 400w, så dette forsto jo ikke jeg dengang da.. Helt til jeg fikk *streng* beskjed av gutta på HiFi-Klubben at jeg *aldri* skulle spille høyere enn "kl 12". *Eneste* unntak var ved vinyl-spilling hvor platen var skåret ekstremt lavt.
    Forklaringen jeg fikk var at forsterkeren ytte sine foreskrevne 115w på "kl 12" og at den resterende volumjusteringen var "overforsterkning" som ikke var kalibrert og også ukontrollert forvrengende.

ja, forsterkeren til denon (pma 1510) koster 8000kr mens naden koster 5000kr og da er det cd-spiller og full pakke så denonen er mere på kostet, men da prøvde jeg komboen og ble faktisk overasket over hvor god den naden var faktisk :S sparker bra fra seg uten at det går ut over lyd bilde skjenerelt. men merker at denon har mere krefter da den også har to strømfordelere da så kan si litt at den har mere rå kraft men naden kunne fint vært et hoved anlegg egentlig, minusen ligger vel i at den ikke klarer støre en bok høytalere da fin lyd kvalitet var det faktisk i naden også til og være så "kompakt" kan nesten ikke kalle den kompakt eller siden den er mye støre en tradijonele mini anlegg

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg heller Dali Lektor fremfor BW 600... grunnen er enkel:

- Enklere å drive
    - Låter mye mer åpent, spesielt på så "små" forsterkere.

Min meing om Visio Three: Et kongeprodukt! Ser fett ut, låter veldig bra og drar de rette høyttalerne veldig bra .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Velg heller Dali Lektor fremfor BW 600... grunnen er enkel:

- Enklere å drive
    - Låter mye mer åpent, spesielt på så "små" forsterkere.

Min meing om Visio Three: Et kongeprodukt! Ser fett ut, låter veldig bra og drar de rette høyttalerne veldig bra .
    er ikke noe stor fan av dali egentlig så litt på forskjelige der også som ikon mk2 men likte b&w bedre da den passer mere til min musikk smak som er gitar spill og sånt bedre tone fall men lektor er vel mindre modell av ikon igjen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2w = 91dB
    4w = 94dB
    8w = 97dB
    16w = 100dB
    32w = 103dB
    (50w = 104,92dB)
    64w = 106dB
    (70w = 106,36dB)

men nad-en magler noe som de store nadene har, den har ikke powerdriven og ikke ringskjerne trafo eller så den er ikke på samme kraft nivå. den bruker samme type strømfordeler som denon og den er ca på størelsen til denon pma 710 sin som også er 50watt i 8ohm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •