Innspilling av DAC?!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innspilling av DAC?!?

Har nettopp kjøpt meg en Hegel HD2 dac som jeg fikk testet litt igår. Synes ikke lyden var veldig fyldig straight-out-of-the-box...

Jeg er klar over at Hegel ikke er kjent for å ha den varmeste lyden, men den diskusjonen har jeg ikke tenkt å starte her. Spørsmålet er om denne må spilles inn på lik linje som en høyttaler? I utgangspunktet tenker jeg at en liten digital boks uten bevegelige deler eller stor varmeutvikling ikke ville trenge det, men kanskje jeg tar feil?

...og hvis den faktisk vil "åpne" seg litt mer med innspilling -holder det at den står på, eller må det gå signaler gjennom den (dvs spille musikk).

Spent på om den vil utvikle seg noe nevneverdig, eller om den er litt mismatch mot resten av anlegget...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å spille inn har også noe å gjøre med at du blir vant med lyden.
    Om lyden ikke er fyldig som før er forklaringen sikkert at det er mye bedre kvalitet på lyden.
    Kanskje du må justere plaseringen av høyttalerne?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I brukermanualen til Cambridge DacMagic står det å lese:

Electronic audio components have a running in period of around a week (if used several hours per day).

This will allow the new components to settle down and the sonic properties will improve over this time.

Da jeg fikk min splitter nye DacMagic i hus, lot jeg den spille nettradio døgnet rundt - på lavt volum, slik at ingen i huset ble forstyrret av lyden. Men jeg kan ikke si at jeg merket noen forandring i lyden. Men det er vel som Niels er inne på ovenfor: Det spørs hvem som blir innspilt her - du eller DAcen.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man er nødt til å høre på anlegget kontinuerlig for å oppleve forskjell da det er lyden man må venne seg til. Lyden forandrer seg i virkeligheten ikke nevneverdig under "innspillingsperioden" når det gjelder høyttalere heller, selv om det er mange som har oppfatning av at den gjør det. Hjernen vår er en snodig sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var gode svar!
    Da trekker jeg den (for meg logiske) konklusjonen at det i praksis ikke er noen innspillingsperiode for teknikken.

...og mine ører skal nok få god anledning til å bli "innspillt"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer 100% PCFM. Elektriske komponenter av det slaget forandrer seg ikke slik. Heldigvis får vi nesten si!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YFront
    Det stemmer 100% PCFM. Elektriske komponenter av det slaget forandrer seg ikke slik. Heldigvis får vi nesten si!

Kommer vel an på hvem du spør.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler ikke....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil GJERNE høre en god forklaring på hvorfor 0'ere og 1'ere til et analogt signal skal forandre seg over tid.

Hvis det gjør det, tror jeg heller den er nærmere ødelagt enn "innspilt". :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •