Referansemusikk - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 76 av 76
    Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    En ypperlig test for ører og stereoanlegg er denne godbiten:
    Ultimate Demonstration Disc: Chesky Records' Guide to Critical Listening
    Welcome to Chesky Records: The Premiere Audiophile Record Label [...]
    -1,(0).

Count me out, please! Jeg er innbitt motstander av det meste som er mainstream og tar sikte på å anpasse folk inn i god smak, uniform, middelverdi, passelig med salt i suppa/sukker i teen/sennep i sausen.

Hørte på de to første kuttene, og: kan bare si at dette smaker av desperasjon fra utstyrsleverandører som får softwareleverandører/musikere/produsenter med på å "temme" kjøpere av deres, og dessverre også andres produkter. Ved å fortelle kjøperne at "sånn og sånn" skal det låte, kan utstyrspusherne planlegge og sikre produksjonen i stadig større serier. Og hva får vi da - stillstand, hyping og listepopp!

Pøh, jeg tror ingenting på at én lydsignatur er riktigere enn en annen. Liker heller ikke glansa ukeblader.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg stort sett bare innspillinger med akustisk musikk og menneskestemmer når jeg skal kjøpe nytt utstyr. Innspillinger med fancy lydeffekter har jeg lært meg å styre unna ved sånne anledninger.

I gamle dager brukte forresten hi-fi-entusiastene ofte ikke musikk, men opptak av "naturlig lyd", som vær og vind, til å teste utstyr, eller imponere svigermor og hverandre med. Men det var dengang "high fidelity" altså betød at lyden fra høyttalerne skulle være mest mulig trofast mot originalen...

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chesky, listepop og mainstream!? Har myggen kommet tidlig i år? Rekorden er 15 i ett slag fra den gang jeg var på Porsangmoen.

Mainstream idag er vel den rake motsetning; mp3, brickwall komprimering og autotune.

Demo discen til Chesky er ikke så dum da den fungerer som praktisk opplæring i audiofile begreper.

Her en annen plate, fra et annet selskap som også deler mange av de samme prinsippene som Chesky:

Será una Noche - La Segunda [M062A] (2003)

MA Recordings
    About MA Recordings

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    -1,(0).

Count me out, please! Jeg er innbitt motstander av det meste som er mainstream ..... .

Ved å fortelle kjøperne at "sånn og sånn" skal det låte, kan utstyrspusherne planlegge og sikre produksjonen i stadig større serier. Og hva får vi da - stillstand, hyping og listepopp!
    .
    kremt kremt:
    "Mainstream is, generally, the common current of thought of the majority. "

Tror du har misforstått hele poenget. Det er "sånn og sånn KAN det låte"....

Når du da har hørt deg gjennom noen av låtene og forklaringene, så gakk hen og sett på en moderne komprimer-deg-ihjel pop låt i mp3 format, low-rez ....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -1,(0).

Count me out, please! Jeg er innbitt motstander av det meste som er mainstream og tar sikte på å anpasse folk inn i god smak, uniform, middelverdi, passelig med salt i suppa/sukker i teen/sennep i sausen.

Hørte på de to første kuttene, og: kan bare si at dette smaker av desperasjon fra utstyrsleverandører som får softwareleverandører/musikere/produsenter med på å "temme" kjøpere av deres, og dessverre også andres produkter. Ved å fortelle kjøperne at "sånn og sånn" skal det låte, kan utstyrspusherne planlegge og sikre produksjonen i stadig større serier. Og hva får vi da - stillstand, hyping og listepopp!

Pøh, jeg tror ingenting på at én lydsignatur er riktigere enn en annen. Liker heller ikke glansa ukeblader.
    Det er helt greit at du foretrekker andre referanselåter, det har jeg absolutt ingen som helst problemer med å akseptere. Jeg vil uansett minne om at argumentene du bruker ikke er helt i samsvar med virkeligheten jeg opplever. Dette er nemlig rimelig langt unna mainstream, og dessuten handler det ikke om å tvinge folk inn i en uniform smak. Hovedpoenget her, slik jeg ser det, er å ha referansemusikk som fremhever særskilte, og viktige elementer, for en best mulig musikkopplevelse. Dette er jo noe den enkelte får tilgode uansett hva som spilles etter at stereo'en er tunet, komponenter byttet, eller whatever. Hovedsaken er jo å ha noen faste elementer å lytte til/etter, og det får man her. Låtene er altså håndplukket for å teste følgende: Oppløsning, dybdeperspektiv, atmosfære, mellomtonens klarhet, naturlighet, gjennomsiktighet, tilstedeværelse, trykket i anlegget, rytme & takt, fokus i lydbildet, holografisk lydbilde, overganger, bassressonans og dynamikk. Selv har jeg hatt stor glede av denne referanse-CD'en for å optimalisere lydbildet slik JEG vil ha det! ;-p

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balanserte på spissen en stund der, ja. Innlegget var ikke personlig retta, heller et angrep på "utviklinga". Men samme utvikling styres jo av oss som forbrukere, så jeg mente jeg var i full rett til å si ifra. En tanke streifer; ettersom lyd er en subjektiv opplevlese: vil da en jungelmann fra Borneos dyp høre det samme som en audiotekniker med a jourført fagvokabular innen lyd på et topp lydstudio? Seff umulig å svare på, men om en tillater seg en objektivt betraktning. (Ser dette er høna-egget i ny drakt, så spørsmålet kan godt bare stå som en retorisk provokasjon.)

Og jeg plasserer ikke 1)kvalitetsmusikk og 2)mainstream i samme kurv. Selvfølgelig teller hensikten, cred`en og den kunstneriske integritet som ligger bak utgivelsene svært, svært mye og nesten alt. Når mainstream likevel nevntes i sammenheng med denne test-CDen, er det fordi musikkindustrien og utstyrsprodusenter, som ofte for lengst er blitt for store for sitt eget beste, sammen med mediemoguler benytter seg av alle argumenter de kan for å vinne brukerne/kjøperne over til sine produkter. Også utgivelser i 1).

Når øregangene er borra opp og smurt inn, er det lett å helle resten inn, bare det nye er bygd over samme formel. Derfor er jeg tilhenger av det uperfekte og uvante som ikke finnes i boka til markedsanalytikerne og utstyrsdesignerne. Å kjøpe en ferdigtygd formel er bare å be om mer av det samme, og så spreller du der. Dessuten er det ikke-perfekte en utfordring for lytteren. Man må kanskje "høre for seg" og forestille seg hvordan det kunne låte i en annen mix, med en ulik instrumentbesetning, osv.

Lydkomprimering og bruk-og-kast musikk er f.eks. en annen side av kynisk markedsføring fra folka som står bak slik forbrukertilpasset "lyttetrening". Og dette er ikke en Valla-manøver.

(Den nestsiste om loudness var mer eller mindre retta til mteinum som jeg vet fører et personlig korstog mot uvesnet. Og kanskje vil også mitt påskutte og devaluerte ethos rettes opp en smule.)

Ø-øhh, myggen, mteinum? Joda, vi er i rute her oppe (selv om kjødet befinner seg i Trondheim). Invasjon forventes omkring 20 mai, litt avhengig av tigang til åpen mark i tida før. 15 i et smell er absolutt pent! Jeg har forresten trua på mygg som snacks, men det blir nok vanskelig å finne distribusjon for produktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zeezar:

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår nøyaktig hva du forsøker å formidle, så det enkleste er kanskje om du er noe mer konkret.

Jeg anbefaler altså chesky record sitt album som referanse for å ha en fast ramme, og dermed ett utgangspunkt for en rekke ulike lyttekriterier. Noe som gjør at jeg kan sammenligne epler mot epler, og pærer mot pærer, når jeg gjør endringer på oppsettet mitt.

Slik jeg forstår det av dine innlegg, så har du en annen, og kanskje bedre måte å gjøre dette på? Jeg er åpen for tips og innspill. Så om du kan være konkret og komme med tips til hvordan jeg burde gjøre dette i fremtiden, så lytter jeg gjerne!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supertramp - Brother Where You Bound

Hele plata er superdynamisk med masse detaljer og bredde.
    Kan til tider være litt krass i diskanten på noen anlegg ved høyt volum, men det er ikke albumet eller rettere sagt innspillingen som er skyld i det. Da er det tomt for reserver i forsterkeren... 8)

Brother Where You Bound er en av det feteste progressive låtene jeg har hørt. Synd det ikke blir laget mer av slikt i dag.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thorwald: Jeg kviler saken min og skjønner at du er ett med meningene i innleggene dine. Derav følger at jeg skal ha angrepet deg personlig når jeg sier meg uenig i innholdet.

For min del er jeg ikke alltid synkront samstemt med innholdet i innleggene mine. Kan faktisk mene forskjellige ting om samme sak til forskjellige tider fordi uttalelsene nå engang ofte bare bygger på mening. Og meninger kommer og går som følge av skifte i miljø og erfaring, visstnok ikke bra i et sosialdemokatisk samfunnsmaskineri!

Om det likevel skulle vise seg at du hadde rett, og denne audiotest-CDen virkelig var the thing, ville jeg ikke ha vansker med å kjøpe og bruke den etter oppskrifta. Men jeg ville ikke skifte mening om at du forsøker å tune ørene mine til å godta en lydsignatur som jeg ikke har vært med på å utvikle. Er det så vanskelig å skjønne, da?

Synes forresten ikke innholdet i Fahnsens siste hørtes dumt ut; naturlyder som lydkilde til bedømmelse av anlegg.

Dette innlegget må gjerne forståes som en Valla-manøver.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En ypperlig test for ører og stereoanlegg er denne godbiten:
    Ultimate Demonstration Disc: Chesky Records' Guide to Critical Listening
    Welcome to Chesky Records: The Premiere Audiophile Record Label

Har du svakheter, eller blir noe endret etter en oppgradering? Testene under, med forklaringer til hva du skal lytte etter, avslører det aller meste:
    Takker for tipset.
    CD-en ble straks bestilt, og jaggu fant jeg Volume 2 også som er SACD-Hybrid.

Nå setter jeg meg ut på trappa og venter på postmannen som har 2 cd-er (en av dem SACD-hyb), så snakkes vi når jeg har hørt dem og lært mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thorwald: Jeg kviler saken min og skjønner at du er ett med meningene i innleggene dine. Derav følger at jeg skal ha angrepet deg personlig når jeg sier meg uenig i innholdet.
    *kremt* Jeg er ett med mine meninger? Jeg er altså så ett med mine meninger at jeg spør om dine, slik at jeg evt. kan endre på mine? Personangrep? Hvor tar du dette fra egentlig? Det er jo naturligvis morsomt, men altså ikke forankret i virkeligheten.

Om det likevel skulle vise seg at du hadde rett, og denne audiotest-CDen virkelig var the thing, ville jeg ikke ha vansker med å kjøpe og bruke den etter oppskrifta.
    Selvfølgelig har jeg rett. For meg er dette rett, men jeg hevder ikke at dette er det eneste rette, og jeg hevder heller ikke at dette vil være det rette for alle på dette forumet, eller planeten for den del. Hehe... Men skal man tweake stereo så vet jeg altså ikke om noen album med bedre referanser. Det betyr jo slettest ikke at disse ikke finnes, kun at jeg er ensporet, enfoldig og uopplyst.

Men jeg ville ikke skifte mening om at du forsøker å tune ørene mine til å godta en lydsignatur som jeg ikke har vært med på å utvikle. Er det så vanskelig å skjønne, da?
    Ja, det er nøyaktig det som for meg fremstår som vanskelig å skjønne. Årsaken er at dette ikke handler om å godta noen som helst lydsignatur. Du vet jo like godt som meg at et album vil låte litt forskjellig i de forskjellige lyttemiljøer. Ved å endre på signalkjeden, høyttalerplassering, demping av rom etc. så vil lydbildet endre seg. Du kan dermed utvikle et lyttemiljø som er i samsvar med DINE preferanser, og som også tester de mest sentrale elementene i lydbildet. Det er nemlig ikke slik at albumet til Chezky (eller andre) kun kan brukes til å forbedre et oppsetts ytelse. De kan også meget vel brukes til det motsatte. Alt etter hva du måtte preferere.

Synes forresten ikke innholdet i Fahnsens siste hørtes dumt ut; naturlyder som lydkilde til bedømmelse av anlegg.
    Finnes det noen slike utgivelser?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Takker for tipset.
    CD-en ble straks bestilt, og jaggu fant jeg Volume 2 også som er SACD-Hybrid.

Nå setter jeg meg ut på trappa og venter på postmannen som har 2 cd-er (en av dem SACD-hyb), så snakkes vi når jeg har hørt dem og lært mye.
    Ja, det høres spennende ut. Håper du poster en melding i denne tråden så vi får vite hva du synes etter å ha finlyttet litt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Supertramp - Brother Where You Bound

Hele plata er superdynamisk med masse detaljer og bredde.
    Kan til tider være litt krass i diskanten på noen anlegg ved høyt volum, men det er ikke albumet eller rettere sagt innspillingen som er skyld i det. Da er det tomt for reserver i forsterkeren... 8)

Brother Where You Bound er en av det feteste progressive låtene jeg har hørt. Synd det ikke blir laget mer av slikt i dag.

Enig - veldig fin lyd.
    Bare så uendelig synd at selve musikken på plata ikke har samme kvaliteter over seg som tidligere album fra bandet. Noen høydepunkter har den, men generelt sett er det mye kjedelig.....

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok deg Thorwald som vinner denne diskusjonen, fordi du holder deg innafor rammene av trådtittelen "Referansemusikk". Min negative kommentar til innholdet i ditt innlegg #55 har naturligvis ikke noe med deg eller innlegget å gjøre. Jeg beklager min mangel å netikette!

Temaet jeg forsøker å ta opp hører nok hjemme et annet sted, kanskje i Kalibrering/tweakin under fanen Utsyrsoptimalisering. Men helt OT er det ikke, synes jeg.

PS. Jeg kommer nok ikke til å anskaffe CDen til Chesky. Ironisk er det likevel at denne lille kontroversen synes å ha skaffa ytterligere oppmersomhet for utgivelsen. DS.

Fighting for peace is like fucking for virginity.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Chesky, listepop og mainstream!? Har myggen kommet tidlig i år? Rekorden er 15 i ett slag fra den gang jeg var på Porsangmoen.

Mainstream idag er vel den rake motsetning; mp3, brickwall komprimering og autotune.

Demo discen til Chesky er ikke så dum da den fungerer som praktisk opplæring i audiofile begreper.

Her en annen plate, fra et annet selskap som også deler mange av de samme prinsippene som Chesky:

Será una Noche - La Segunda [M062A] (2003)

MA Recordings
    About MA Recordings
    Pen pus

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback