Nybegynnertips til Surround-lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynnertips til Surround-lyd

Heisann!

For noen måneder siden fikk jeg ideen om å kjøpe meg et hjemmekino-anlegg, da jeg ikke har noe peiling på dette whatsoever fikk jeg en kompis til å anbefale meg en helt OK forsterker til en billig penge, tenkte det var greit å begynne med en reciever. Blir da et byggesett da jeg er student og har ikke noe særlig penger inn om dagen.

endte opp med en Denon AVR 2808, og jeg syns den er vel så fin for mitt bruk.
    Skal brukes mye til musikk, og en del til film.

Jeg har per dags dato 4 høytallere, men 2 som jeg bruker.
    De 2 jeg bruker er Cervin vega VE-10 (beklager om jeg banner i kirka nå, men som sagt har jeg ikke peiling overhodet) Og 2x Dali 8000 som gjemt unna her et sted.

Kom over litt kjappe penger og tenkte jeg skulle kikke på noen høytallere jeg kunne ha bak, og gjerne en center. Kom over en fyr på finn som solgte 2x Dali Concept 1, og en Dali concept center og det fulgte med alt av kabler, stativ osv. Fikk prutet pakken ned i 1800,- . Disse var veldig pent brukt, og 1 år gamle, som nye ble de beskrevet, men de måtte ut av hus asap, derav pris.
    Syns dette var en kjempeålreit pris og slo til.

Det jeg lurer på nå er, hvilke fronthøytallere kunne passet i dette oppsettet?
    Samtidig trenger jeg vel også en sub?
    Anlegget skal stå i en liten leilighet, så er ikke stor plass til noe kjempeanlegg.
    Holder forsterkeren, er den ok ?
    Har ingen blu-ray spiller forløpig, men har vurdert Ps3 pga de er blitt så billige, og den kan jeg bruke og streame alt via PC, samt spille.
    Hører folk snakker om Coaxial, og digitale utgangen og innganger, hva i alle dager er dette? Har det mye og si hvilke phono kabler man bruker, på lyden?