Nybegynnertips til Surround-lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynnertips til Surround-lyd

Heisann!

For noen måneder siden fikk jeg ideen om å kjøpe meg et hjemmekino-anlegg, da jeg ikke har noe peiling på dette whatsoever fikk jeg en kompis til å anbefale meg en helt OK forsterker til en billig penge, tenkte det var greit å begynne med en reciever. Blir da et byggesett da jeg er student og har ikke noe særlig penger inn om dagen.

endte opp med en Denon AVR 2808, og jeg syns den er vel så fin for mitt bruk.
    Skal brukes mye til musikk, og en del til film.

Jeg har per dags dato 4 høytallere, men 2 som jeg bruker.
    De 2 jeg bruker er Cervin vega VE-10 (beklager om jeg banner i kirka nå, men som sagt har jeg ikke peiling overhodet) Og 2x Dali 8000 som gjemt unna her et sted.

Kom over litt kjappe penger og tenkte jeg skulle kikke på noen høytallere jeg kunne ha bak, og gjerne en center. Kom over en fyr på finn som solgte 2x Dali Concept 1, og en Dali concept center og det fulgte med alt av kabler, stativ osv. Fikk prutet pakken ned i 1800,- . Disse var veldig pent brukt, og 1 år gamle, som nye ble de beskrevet, men de måtte ut av hus asap, derav pris.
    Syns dette var en kjempeålreit pris og slo til.

Det jeg lurer på nå er, hvilke fronthøytallere kunne passet i dette oppsettet?
    Samtidig trenger jeg vel også en sub?
    Anlegget skal stå i en liten leilighet, så er ikke stor plass til noe kjempeanlegg.
    Holder forsterkeren, er den ok ?
    Har ingen blu-ray spiller forløpig, men har vurdert Ps3 pga de er blitt så billige, og den kan jeg bruke og streame alt via PC, samt spille.
    Hører folk snakker om Coaxial, og digitale utgangen og innganger, hva i alle dager er dette? Har det mye og si hvilke phono kabler man bruker, på lyden?

Det jeg er ute etter er vel det som de fleste andre nybegynnere er ute etter, god surround til en billig penge, hvertfall til å begynne med

PS: Det fulgte med en mikrofon med forsterkeren, har skjønt såppass at jeg ikke skal synge inn i den, men hva i alle dager skal den brukes til?

Beklager antageligvis latterlig mye dumme spørsmål, men et sted må man jo starte Takker på forhånd for alle svar!
    MVh Marius

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 2808 er en knall forsterker. Hvis det ikke er et must med 3d så kan du leve med denne i mange år fremover. Den hadde jo til å begynne med en nypris på 8-10K! På brukten ligger den på 2000-2500kr.
    Har selv hatt den, men solgte den nylig for å prøve noe nytt. Har 4311 nå, men lydmessig så er det ikke et "STORT WOW" hopp fra 2808 til 4311.
    Imponerende lyd i denne både stereo og kino.
    Bra med krefter og vil drive det meste. Kanskje ikke optimalt (men det tror jeg ingen vil i den prisklassen) men veldig godt.

Onkyo er svært rimelig og man får mye for pengene.. TX-nr609 gikk hos Lefdal for 2500kr. (men det tror jeg ikke nå)

Mikrofonen skal til for å kalibrere alle HT dine. Justerer nivå og avstand til dine HT og korrigerer for rom akustikken i ditt lytte rom.
    Plugg den inn og gå inn på setup meny.. Du finner det ut når du først er inne på meny. Husk å sette alle HT riktig slik som du skal ha dem. Altså plassering og vinkling osv.. før du setter igang med å kalibrere. Denon har noe av de mest brukervennlige meny oppsett som jeg vet om, så det burde ikke være vanskelig. Til ditt bruk så vil ikke lyden ha stor innvirkning med tanke på valg av kabler.. De såkalte lakris kablene vil være helt fint for ditt bruk. Altså vanlig sorte tynne kabler med rød og hvit "plugger"(og gult hvis du bruker det)

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først for at du skal begynne å lære hvordan en reciever funker,så sett mikrofofonen til din reciver der hvor du sitter til vanlig aka sweetspot.
    deretter kjører du autopsett som kommer opp i det du plugger inn mikrofonen.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse på suben har du å gå ettdr.fks 3000,- eller 7000,-.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du begrenset budsjett for gaming og film så kjøper du PS3.den gir HD bilde og lyd og gaming alt i ett så den er grei.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marjuss
    Har ingen blu-ray spiller forløpig, men har vurdert Ps3 pga de er blitt så billige, og den kan jeg bruke og streame alt via PC, samt spille.
    Hører folk snakker om Coaxial, og digitale utgangen og innganger, hva i alle dager er dette? Har det mye og si hvilke phono kabler man bruker, på lyden?

Da trenger du en HDMI-kabel så er det tut og kjør. Skal du ha god lyd fra CDer sper du heller på med en CDspiller og phonokabler til etpar hundrelapper hvis/når behovet måtte melde seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg.. ikke ta dette feil.. men hvor gammel er du?
    Har du manualen til 2808?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg, men hvorfor lurer du?

Ja har Manualen.

Prisklassen er ca 2-3 tusen. har Sett litt på merket XTZ på surround.no, de virker ålreite.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du spør om mikrofonen, digital inn og ut, coaxial, osv.. men har ingen anelse hva det er for noe..
    Men så prater du om streaming, koble med PC, også har du Cervin..
    Hadde det vært min frue eller en 10åring så hadde jeg skjønt det..
    Så var bare nysgjerrig. ;-)

Vel, uansett ingen spørsmål er dumme her.:grin: har sikkert stilt noen av dem selv. Men det gode er at jeg får svar her

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alderen hans har vel ingen betydning?

Som nevnt før her så burde du stille opp front høyttalere, senter og bak HT så alle har lik avstand til der hvor du bruker å sitte.(så langt det lar seg gjøre) og stille inn vinkelen på de så godt som det også lar seg gjøre. Så kjører du autooppsett med mikrofonen. Når den er ferdig så er du egentlig good to go

En hdmi kabel fra ps3 og inn i forsterker og en hdim kabel fra forsterker og inn i tv så har du vel det du trenger med mindre du skal koble til flere kilder til forsterkeren din.
    XTZ sub er ingen dum vei å gåm dette er subber som leverer mye i forhold til pris og de dukker av og til opp på bruktmarkedet til bra priser men da lønner det seg nok å slå til fort da de er populære.

Som fronthøyttalere så hadde kansje Dali concept 6 eller 8 gjort seg siden du har concept senter og bak HT, men her burde du dra litt rundt og høre på forskjellige merker så du får gjort deg opp en mening om hva slags lyd du liker.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Alderen hans har vel ingen betydning?

Som nevnt før her så burde du stille opp front høyttalere, senter og bak HT så alle har lik avstand til der hvor du bruker å sitte.(så langt det lar seg gjøre) og stille inn vinkelen på de så godt som det også lar seg gjøre. Så kjører du autooppsett med mikrofonen. Når den er ferdig så er du egentlig good to go

En hdmi kabel fra ps3 og inn i forsterker og en hdim kabel fra forsterker og inn i tv så har du vel det du trenger med mindre du skal koble til flere kilder til forsterkeren din.
    XTZ sub er ingen dum vei å gåm dette er subber som leverer mye i forhold til pris og de dukker av og til opp på bruktmarkedet til bra priser men da lønner det seg nok å slå til fort da de er populære.

Som fronthøyttalere så hadde kansje Dali concept 6 eller 8 gjort seg siden du har concept senter og bak HT, men her burde du dra litt rundt og høre på forskjellige merker så du får gjort deg opp en mening om hva slags lyd du liker.

Center og front bør være av samme merke vis ikke for du en rar lyd for viss du mikser dali center og frek Yamaha front så blir det ikke bra, for det at de ulike produsent har sin egen måte å tilpasse HT på.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Vel, du spør om mikrofonen, digital inn og ut, coaxial, osv.. men har ingen anelse hva det er for noe..
    Men så prater du om streaming, koble med PC, også har du Cervin..
    Hadde det vært min frue eller en 10åring så hadde jeg skjønt det..
    Så var bare nysgjerrig. ;-)

Vel, uansett ingen spørsmål er dumme her.:grin: har sikkert stilt noen av dem selv. Men det gode er at jeg får svar her

Sannsynligvis det frekkeste jeg noensinne har sett på AVforum. Hvor gammel er du?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    herrejemini å mye støy. kan ikke være lett å være OP med spørsmål og kvaler.

1. ps3 er en fin bil, både til cd, dvd og blu-ray. litt viftestøy er det, og ender du opp med å bruke opp mot 100k så ville jeg ha begynt å tenke på å oppgradere avspiller. ellers er den plenty og ingen flaskehals.

2. kom deg over på hdmi på signalveien. da slipper du å stresse med det. drit i det tullet om cd-spiller og analoge kabler. la alt gå digitalt (over hdmi) til receiveren din og la den være det eneste leddet som ta seg av konverteringa fra digitalt til analogt. hvis du ikke har hdmi-utgang på pc'en, og du vil ha med den i suppa, kjøp deg skjermkort som har det. koster uansett ikke skjorta.

alternativt kan du se på muligheten for å bruke optisk kabel, ps3 støtter det, samme gjør 2808 (tror jeg).

3. nye fronthøyttalere. finn ut hva receiveren din - 2808'en - kan drive, dvs sjekk reel effekt(watt/ohm) ut av receiver mot sensitiviteten på potensielle høyttalere.

så kan du enten a) gamble på tester/anmeldelser/brukererfaringer eller b)ta runda på lydbutikker i nærheten å spør/test ut.

f eks er xtz sine 99.26/99.25 fine, men de har lav sensitivitet og krever noe forsterkerkraft.

En googlestart hvis du lære litt om dette

ps: vær skeptisk til ubrukelige haifai-pushere(les: hifi-klubben eller soundgarden) som vil tvinge deg til å kaste bort masse spenn på kabler. gi de dask på pung med iskald øse / le av de.

EDIT: mitt 666. innlegg :evil:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •