Loudness War - Er vi på rett vei tilbake, eller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Loudness War - Er vi på rett vei tilbake, eller?

Jeg har lest "Vinyl vs CD" tråden og etpar andre tråder her. Så har man jo (som relativt audiofil) selvsagt Wiki artikkelen i hodet.
    Da jeg leste "Vinyl vs CD" tråden kom jeg over Loudness War Info

Så tok jeg noen screenshots av Audacity v 1.3 hvor jeg lastet inn noen "random" filer. Dette er musikk jeg har kjøpt på CD og rippet til FLAC.
    Av de 4 (ser ikke ut til at jeg kan lage "inline" bilder uten å bruke en tredjeparts nettlink), så ser det ut til at PJ Harvey - Let England Shake har dynamikk som "i gamle vinyl-dager". Ifølge Loudness-War-siden, så stemmer jo dette også ganske bra. Det samme med Secret Garden - The Dream. Begge fra 2011 (2010) og kjøpt på CD.
    Dimmu Borgir - Da Den Kristne Satte Livet Til er vel kanskje ikke representativ mhp dynamikk. Denne er fra 1996.
    Til slutt har jeg tatt med 2PM - Messiah fra 2002. Filen er riktignik mp3, (fra min mørkere rippe-periode og kompatibel med min 1. mp3-spiller og bilstereoen). Uansett, dynamikken er ikketilstedeværende.

Så, har plateselskapene begynt å høre på oss igjen, eller er det bare noen/tilfeldig at jeg har funnet ut at mine hittil 2 siste CD-kjøp faktisk har akseptabel dynamikk.
    Jeg kjøper også endel Bly-Ray audio og 24-bit 192kHz FLAC som jeg hører på. Nå er det jo hovedsaklig klassisk og nisjemusikk som kommer ut på ukomprimert Blu-Ray lyd, men jeg håper virkelig flere kommer til..

Til slutt vil jeg slå et slag for å få drept mp3 permanent. La oss få fjernet denne ulykken fra musikkverdenen. "Alle" har idag internett med hastigheter hvor man kan laste ned FLAC/Lossless fortere enn man kunne med mp3 i modemtiden (15 min pr sang). I tillegg er jo mediaspillere (mp3-spillere) i dag store nok til å huse godt 1000 FLAC-filer. (Har du fler enn "noen hundre" filer liggende på mediaspilleren din er du ikke audiofil nok!)
    I tillegg går nok de aller flestes komplette musikksamling flere ganger inn på en normal størrelse HDD/NAS i FLAC. (Det gjør iallefall mine 5-600 CD'er FLACifisert).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet cd mot mp3 (gjennom DAC), men klarte ikke å høre forskjell i kvalitet. Lyden var litt forskjellig, men det oppfatter jeg som lydsignaturen på CD spiller vs DAC`en var forskjellig.

Loudness War har jeg ikke helt gjort meg opp en mening om. Har hørt flere album hvor det er lite dynamikk, men som jeg synes lyden er bra (som jeg oppfatter den). Men også hørt album som låter dårlig. Noe som sier meg at det ikke er alltid dynamikken som gjør at albumet låter dårlig, men evt annet.

Men at folk hører forskjell på remixede album vs original abum (liten dynamikk/mye dynamikk) tror jeg noen gjør (men jeg lytter ikke kritisk nok til å høre slike forskjeller. Leser blader, surfer på nett mens jeg hører musikk).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen lyspunkter innimellom, faktisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bikeridr
    Til slutt vil jeg slå et slag for å få drept mp3 permanent. La oss få fjernet denne ulykken fra musikkverdenen. "Alle" har idag internett med hastigheter hvor man kan laste ned FLAC/Lossless fortere enn man kunne med mp3 i modemtiden (15 min pr sang).
    Det kommer selvfølgelig an på lengden på sangen, men hvis vi tar utgangspunkt i en 4 minutters sang, så eksisterer det vel ikke lenger bredbåndsabonnement som vil trenge mer enn fem minutter på å laste ned sangen.

Ukomprimert CD-lyd er på ca. 1,4Mbit/s. De aller fleste låter skal man klare å skvise ned til 1Mbit/s med flac. Som regel blir de enda litt mindre. Men, det er i hvert fall ikke mange som har bredbåndsabonnement som ikke klarer denne hastigheten.

I tillegg er jo mediaspillere (mp3-spillere) i dag store nok til å huse godt 1000 FLAC-filer. (Har du fler enn "noen hundre" filer liggende på mediaspilleren din er du ikke audiofil nok!)
    Jeg kan egentlig forstå behovet for å bruke mp3 på portable spillere som har relativt begrenset med plass. Man ønsker gjerne å ha med seg så mye av samlingen som mulig, så man ikke trenger å skifte ut innholdet så ofte.

I tillegg går nok de aller flestes komplette musikksamling flere ganger inn på en normal størrelse HDD/NAS i FLAC. (Det gjør iallefall mine 5-600 CD'er FLACifisert).
    Som nevnt over er ukomprimert CD-lyd på 1,4Mbit/s, dette blir veldig nære 10MB i minuttet, eller 600MB pr. time. Hvis man antar en gjennomsnittlig spilletid på en time pr. CD, så tar altså 1000 ukomprimerte CDer opp 600GB diskplass. Komprimerer du til flac, bør det ikke ta mer enn 400GB. Du kan altså regne med å få plass til ca. 2500 CDer på en 1TB disk.

Selv med dagens diskpriser er det veldig billig å lagre albumene med flac (spesielt hvis man sammenligner med innkjøpsprisen av CDene), så jeg mener man kan ta seg råd til å ha filene dobbelt opp. Flac for hjemmebruk og mp3 (med så høy bitrate som mulig) for bruk på portable spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    En hel masse..
    Regner med dette betyr at du (dere) er enige med meg.

CD i 16-bit 44,1kHz er vel "opplest og vedtatt" 150KB/s (KiloByte per sek.) som gir ca 10 MegaByte per minutt, eller ~8,79MB/min for å være nøyaktig.
    Selv har jeg stort sett byttet ut all .mp3 (vbr) og .ogg (kval 5) på min Sansa Fuze til FLAC. Jeg har 8GB innebygd og 16GB microSD i spilleren og det gir meg rundt regnet sånn der ca 60 fulle album på spilleren. Hva jeg har oppdaget er at lyden er svært mye bedre og med "en haug" bedre dynamikk enn mine "gamle" .mp3 og .ogg. Når man da i tillegg har litt påkostede "hørelurer", så er valget ikke vanskelig. Den dagen jeg er lei mine 60 album (stort sett klassisk musikk), så kan jeg bytte de ut med 60 andre album.

Som nevnt, HDD i dag er såpass billig, selv med flom i Thailand, at det ikke er noen "unnskyldning" å ikke lagre/spille musikken i FLAC.

For å forsiktig styre tilbake tråden til "Loudness War", det gleder meg at mine to siste CD-kjøp viser seg vesentlig bedre dynamisk enn hva de siste 5-10 årene med CD-kjøp har vært. Nå er jeg spent på hvordan de neste 4 CD'ene som er på vei er mhp dynamikken, men håper og tror de blir bra, da det er "gamle" album.

Sjekket akkurat mine (FLAC-rippede) Yello-album, "Baby" fra '91 og "Race" fra '88. Dynamikk så det holder. Hvorfor kan ikke dagens "electronica/bass" holde samme kvalitet og nivå??

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket akkurat mine (FLAC-rippede) Yello-album, "Baby" fra '91 og "Race" fra '88. Dynamikk så det holder. Hvorfor kan ikke dagens "electronica/bass" holde samme kvalitet og nivå??

Dersom du mener mp3 filer med 320bit hastighet er så crap, så utfordrer jeg deg til å kjøpe noe av det bedre fra Beatport. Det ligger masse der, og det meste der er ganske god MP3 kvalitet på, ikke youtube eller spotify kvalitet på.

2PM sine sanger på MP3 var som regel 128. -> Crap. Gode sanger, men elendige innspillinger.

Electronica, dubstep og den type musikk trenger heller ikke den enormt store dynamikken, da det som regel er en bakgrunnsrytme under hele sangen, som gjør slik at den er mulig å bruke i en mix eller på en club.

Jeg er for MP3-320 dersom det gjør slik at folk lettere hører på musikk, og øker bruken. Selv om jeg foretrekker Flac, for så å komprimere det inn på mp3spillern/ipoden.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det tenkes at popmusikk de siste 10-15 årene har vært komprimert osv for å tilpasse den til "boombox" / slepebrøler / radioavspilling?

Og at dreiningen de siste årene mot avspilling på Ipod med hodetelefoner har ført til litt lemping på "kompresjonsbehovet"....?

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at det er større forskjell på en dårlig masteret musikk, altså musikk som har blitt utsatt for "loudness war" vs god masteret musikk, enn det er på lydformatet flac/wav vs mp3 selv om det er forskjeller her også.
    Problemet er at dynamikken blir borte og det vil låte flatt, livløst og ikke minst kjedelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Dersom du mener mp3 filer med 320bit hastighet er så crap, så utfordrer jeg deg til å kjøpe noe av det bedre fra Beatport. Det ligger masse der, og det meste der er ganske god MP3 kvalitet på, ikke youtube eller spotify kvalitet på.
    Youtube/Spotify bruker jeg *ALDRI* som referanse når/om jeg vurderer musikk eller dynamikk av sådan. (Har gratis Spotify-konto, men bruker den ikke, annet enn kanskje 5 min annenhver måned).
    Beatport har jeg ikke prøvd, får sjekke den ut engang..

2PM sine sanger på MP3 var som regel 128. -> Crap. Gode sanger, men elendige innspillinger.
    Merk deg min førstepost. Den 2pm jeg refererer til er rippet av min egenkjøpte CD.

Electronica, dubstep og den type musikk trenger heller ikke den enormt store dynamikken, da det som regel er en bakgrunnsrytme under hele sangen, som gjør slik at den er mulig å bruke i en mix eller på en club.
    "I beg to differ" Jeg mener det ikke finnes noen unnskyldning til å fjerne dynamikken. Yello klarer fint å bevare dynamikken i sin musikk.

Jeg er for MP3-320 dersom det gjør slik at folk lettere hører på musikk, og øker bruken. Selv om jeg foretrekker Flac, for så å komprimere det inn på mp3spillern/ipoden.
    Her er vi grunnleggende uenig, uten at det er negativt. La oss være enige i at vi er uenige.
    "Folk", som du refererer til, bør og skal introduseres til FLAC i dag, all den grunn at dagens bredbånd holder i lange baner mhp nedlastingstid sammenliknet med mp3-møkkas barndom.
    (Dessuten, 320-mp3 og FLAC er ikke spesielt forskjellig størrelsesmessig).

Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Jeg mener at det er større forskjell på en dårlig masteret musikk, altså musikk som har blitt utsatt for "loudness war" vs god masteret musikk, enn det er på lydformatet flac/wav vs mp3 selv om det er forskjeller her også.
    Det er nesten så jeg kan være enig her.

Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Problemet er at dynamikken blir borte og det vil låte flatt, livløst og ikke minst kjedelig.
    Tror nesten jeg er totusenogén prosent enig her.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Youtube/Spotify bruker jeg *ALDRI* som referanse når/om jeg vurderer musikk eller dynamikk av sådan. (Har gratis Spotify-konto, men bruker den ikke, annet enn kanskje 5 min annenhver måned).
    Beatport har jeg ikke prøvd, får sjekke den ut engang..
    Det er godt mulig jeg går litt off-topic, men hele denne problemstillingen er ganske sammensatt, og jeg tenker på dette med kjøpekraft for de som er interessert i basstung musikk.

Jeg bruker heller ikke spotify/youtube som referanse heller, men jeg bare lurer på hvem du sikter på når du skriver førsteposten, ang basstung musikk. Min tanke er at det er mest de mellom 10-30 år, ca. som hører på denne type musikk. Sjangrene: r&B, hip-hop, trance, house, techno, electronica, dubstep, + undersjangre. Dette (+ reagge ) er de sjangrene jeg ser på med basstung musikk.

Så dersom vi tenker oss disse mellom 10-30 år. Så er det veldig få mellom 10-16 år som har jobb, og dermed lite penger. Derfor vil det å kjøpe musikk være uaktuelt for ganske mange her. De mellom 17-20 er i et midtlivs greie, så disse har mye å tenke på., lappen, flytte ut, bil, folkehøyskole og andre ting på hvileår, russetid. Så det er ikke så alt for mye penger hos disse heller. Så har man de mellom 21-27? Dette er det jeg anser som studenttiden. Dette er vel folk på sitt fattigste. Da man bare får studelån i 10mnd, og den utbetalte støtten rekker som regel bare til betaling av leilighet. Jobb på siden er nesten obligatorisk, og det dekker det andre. f.eks: min bror har ca 1000kr å leve på når han jobber 1-2 kvelder i uken, samtidig som han studerer. Det skal dekke mat og alt annet som kommer under denne posten. De som er 27-30 år som er ferdig å studere er vel de som har litt mer penger.

Unntaket er vel de som har gått yrkesfaglig, og jobber heltid.

Oppsumert så kan vi si at de fleste innenfor alderen 10-30 år har lite penger å rutte med, og derfor lite mulighet for å kjøpe dyre CDer til 179kr, eller liknende. Spotify sitt alternativ til ubegrenset bruk for 49/99 er et mye bedre alternativ for disse. Veldig få av de innenfor denne sjangren som også har anlegg til å utnytte flac for fulle. Dersom du tviler så kan du bare se på alle studentene som poster her, og spør etter recivere og forsterkere i 1-3k sjangren. Det er mange!

Et annet agrument er : Hvor er denne flacbaserte samlingen? og hvor skal vi få kjøpt den? Dersom du finner noen nettbutikker som selger: r&B, hip-hop, trance, house, techno, electronica, dubstep, + undersjangre i flac, så si ifra. Det er et av de store problemene er at det er veldig begrenset hva man får tak i flac. Jeg er på jakt etter flac, men utvalget = 0. De få CDene som kommer ut i året er utdatert før de blir produsert.

Det er ikke det at folk ikke ønsker flac, men ikke har penger nok til å kjøpe seg en CD i uken eller 2 i mnd. Da det går på bekostning av andre viktigere ting. Per dags dato er det ingen alternativer til Spotify og youtube.

Merk deg min førstepost. Den 2pm jeg refererer til er rippet av min egenkjøpte CD.
    Det leste jeg ikke, så beklager det.

"I beg to differ" Jeg mener det ikke finnes noen unnskyldning til å fjerne dynamikken. Yello klarer fint å bevare dynamikken i sin musikk.

Her er vi grunnleggende uenig, uten at det er negativt. La oss være enige i at vi er uenige.
    "Folk", som du refererer til, bør og skal introduseres til FLAC i dag, all den grunn at dagens bredbånd holder i lange baner mhp nedlastingstid sammenliknet med mp3-møkkas barndom.
    (Dessuten, 320-mp3 og FLAC er ikke spesielt forskjellig størrelsesmessig).
    Litt uenig er jeg. Det er bra at de må introduseres for flac, det er jeg enig i, men når utvalget = 0 på de nevnte sjangrene over så mister du sikkert 80% av ungdommen mellom 10-30 år. Altså som ikke får hørt låtene i flac.

Problemet er ikke bredbåndet, men tilgjengelighet og antall flac filer.

Du sier at 320mp3 og flac ikke er så forskjellig, det er jeg enig i, og da vil jeg trekke den konklusjonen at det ikke er så forskjellig kvalitet fra 320mp3 av en lik flac fil. Har også prøvd en del med dette, og veldig vanskelig å merke forskjell. Og da er vi inne på innspilling.

Videre kan vi også spørre oss om hvor mange innenfor de sjangrene over som har godt utstyr når de spiller inn låtene. og hvor mange som bruker gode lydstudio når de spiller inn. Vet det er mye som blir spilt inn på "gutterommet" eller i mindre proffe studio. Da det er ganske mange innenfor de nevnte sjangrene som er i alderen 13-33. Og har som regel begrensede resurser.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt uenig er jeg. Det er bra at de må introduseres for flac, det er jeg enig i, men når utvalget = 0 på de nevnte sjangrene over så mister du sikkert 80% av ungdommen mellom 10-30 år. Altså som ikke får hørt låtene i flac.
    (+ en hel masse til).
    Hmm, da er vi ikke så uenige likevel.
    Man finner endel FLAC på Planet Origo, bl.a flere av de sjangere du nevner.
    Beatport var jeg innom og det er nok ikke mye "min type" musikk der.
    Men du har rett når det gjelder pris/alder/tilgang osv. Selv er jeg "godt satt" med et anlegg godt opp i 6-siffer-klassen og som jeg har samlet/bygget/ombygget siden 1989. Pr. idag fremstår det slik jeg ønsker (dvs, "for det meste" ønsker, kommer bl.a en (bedre) DAC og en ny B-R spiller i hus snart).
    Uansett, jeg hører mye på musikk, men "den samme", så jeg kjøper gjerne (ikke fler enn) 10-20 CD (SACD/DVD-Audio/BD-Audio/Hi-Res FLAC) i året, og får heller et forhold til den musikken jeg har. (Ref min førstepost ang audiofil/antall låter på mediaspilleren).
    Selvsagt er jeg åpen for nytt, og ser/hører jeg noe som "catch'er", så kjøper jeg det.
    Men ja, jeg er nok et stykke over den aldersgruppen du nevner og med "ordnet økonomi", så da stiller jeg nok i en annen klasse.

Nå er vel innlegget ditt over og dette tildels off-topic mhp overskriften, men jeg mener fortsatt at "mp3-generasjonen" har ødelagt dynamikken i musikken. Slå opp på Wikipedia Loudness War og se på bildet av dynamikk-degraderingen for samme låt/artist, "Michel Jacksons Black or White". Man ser jo her med all tydelighet total mangel på respekt for musikken og artisten (som jeg personlig ikke er overentusiastisk for, men eksemplet er tydelig).
    Derfor - Mener jeg det er gledelig at de to siste/omtalte CD'ene jeg kjøpte har "fått tilbake" dynamikken, og håper vi er på rett vei tilbake.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom tilfeldigvis over grunnen til at "the Loudness War" kanskje snart er vunnet.

Er det krig så er det krig!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROXY
    Kom tilfeldigvis over grunnen til at "the Loudness War" kanskje snart er vunnet.

Er det krig så er det krig!

Hahaaa, det må være århundrets tegning!
    Fantastisk bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en lydbrikke som skaper loudness! Bare se på figuren der

Ny brikke skal gi bedre lyd - Amobil.no

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel innlegget ditt over og dette tildels off-topic mhp overskriften, men jeg mener fortsatt at "mp3-generasjonen" har ødelagt dynamikken i musikken. Slå opp på Wikipedia Loudness War og se på bildet av dynamikk-degraderingen for samme låt/artist, "Michel Jacksons Black or White". Man ser jo her med all tydelighet total mangel på respekt for musikken og artisten (som jeg personlig ikke er overentusiastisk for, men eksemplet er tydelig)
    Da har du nok misforstått litt, for MP3 og "MP3-generasjonen" er hverken årsaken til eller delaktig i the loudness war - som startet før MP3 ble funnet opp og antagelig før MP3-generasjonen ble født.

Har du i det hele tatt lest wiki-artikkelen du linker til?

Du skriver også at du ikke bruker spotify til å vurdere dynamikk - det er jo en litt spesiell beslutning da spotify har nøyaktig like god dynamikk som CDene dine.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av power_metal
    Her er en lydbrikke som skaper loudness! Bare se på figuren der

Ny brikke skal gi bedre lyd - Amobil.no
    Avspilling av musikk fra et dårlig element som f.eks på en mobiltelefon er et godt eksempel på et scenario hvor en viss kompresjon (slik figuren viser) er fornuftig.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant video.
    Loudness War: Peace is Almost Here!

For ordens skyld; låta han bruker i videoen er Emily Hearn- New Orleans fra albumet Red Balloon
    New Orleans by Emily Hearn on Spotify

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •