Planlagt elektronikkdød. Eksisterer det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Planlagt elektronikkdød. Eksisterer det?

Temaet om planlagt elektronikkdød kom opp i en annen tråd her på forumet. Det fikk meg til å tenke på en dokumentar jeg så på NRK for 1-2 år siden. Den "beviste" på mange måter at elektronikk i dag er konstruert for å klare seg gjennom garantitiden, for så å knekke; mens "gammel" elektronikk var konstruert for å vare.

Jeg sier ikke at denne dokumentaren er fasiten, men jeg er litt interessert i å høre hva dere andre mener om saken. Jeg er ikke i tvil om at elektronikk (og annen elektro til hjemmet) ihvertfall varte lenger i gamledager. Fatter'n har ennå kjøleskapet til min oldemor i drift i kjelleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planlagt foreldelse eksisterer heilt klart i dag. Det er ikkje noko problem å laga produkt som varer livet ut, men det er ingen som ønskjer det.

ADMIN EDIT: Slettet støtende kommentar

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier "ingen", mener du da de som skal tjene penger på sakene, eller på folk generelt? For jeg kunne godt tenkt meg elektronikk som varte livet ut; så kunne jeg oppgradert når jeg hadde råd i stedet for når ting går åt skogen.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv en av de som ønsker at elektronikk skal være holdbar. Liker ikke bruk og kast-mentaliteten som vi har idag. Det er bedre at andre får gleden av elektronikken når garantitiden er ute og byttesyken tar oss, istedet for at tingene går på dynga pga kriminelle delepriser.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukt og kast er definitivt en uting. Selv så selger jeg alt jeg bytter ut. Er det ødelagt så selger jeg det som deler til folk som liker å pusle med slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når eg seier alle, meiner eg alle. Ikkje i den forstand at me alle bevisst ønskjer at ting skal slutta å fungera. Men med ødelagt produkt må me erstatta det med nytt produkt, det betyr pengar til firmaet, arbeidsplasser, styrking av norsk økonomi (som er basert på vekst (auka forbruk) og vil bli rasert utan vekst), det held prisane på produkta nede og til slutt hjelper det å akselerera utviklinga av nye produkt.

Utan planlagt foreldelse ville nok ikkje "husholdningsteknologien" vert komt lika langt.

Men at det er heilt på trynet er eg einig i!

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, alle vil at elektronikken skal vare livet ut, men ingen er villige til å betale for det.
    Hvor mye kostet et kjøleskap i 1950 i forhold til i dag, målt opp mot inntekt, altså?
    Kjøleskap kom i salg for vanlige forbrukere i første halvdel av 50-åra, her i landet, og det er vel ikke så veldig mange 60 år gamle kjøleskap i drift.
    Du kan kjøpe ganske mange kjøleskap for samme, relative, sum i dag, som du kunne i 1955.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Når eg seier alle, meiner eg alle. Ikkje i den forstand at me alle bevisst ønskjer at ting skal slutta å fungera. Men med ødelagt produkt må me erstatta det med nytt produkt, det betyr pengar til firmaet, arbeidsplasser, styrking av norsk økonomi (som er basert på vekst (auka forbruk) og vil bli rasert utan vekst), det held prisane på produkta nede og til slutt hjelper det å akselerera utviklinga av nye produkt.

Utan planlagt foreldelse ville nok ikkje "husholdningsteknologien" vert komt lika langt.

Men at det er heilt på trynet er eg einig i!

Det med vekst er forsåvidt et poeng. Man ville jo selvfølgelig tatt igjen noe på en enorm verkstedvirksomhet (en virksomhet som nesten er død i dag). Hvermannsen ville også vært villig til å betale litt ekstra hvis han visste at dette var et produkt som kom til å vare. Og et produkt som kunne repareres til en fornuftig pris hvis uhellet skulle være ute. Fagfolkene i elektronikkverkstedene er en utdøende rase. Dette kommer jo av at man bare har lov til å bytte moduler uansett; og moduler er dyrt i forhold til et par komponenter. Klart det kommer litt arbeidstimer oppå dette igjen, men mange feil går nesten like fort som et modulbytte.

Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Jada, alle vil at elektronikken skal vare livet ut, men ingen er villige til å betale for det.

Hvor mye kostet et kjøleskap i 1950 i forhold til i dag, målt opp mot inntekt, altså?

Kjøleskap kom i salg for vanlige forbrukere i første halvdel av 50-åra, her i landet, og det er vel ikke så veldig mange 60 år gamle kjøleskap i drift.

Du kan kjøpe ganske mange kjøleskap for samme, relative, sum i dag, som du kunne i 1955.
    Jeg håper og tror at det er mange kvalitetsbevisste mennesker der ute som hadde vært villig til å betale for kvalitet. Når det er sagt så tror jeg ikke det ville kostet så mye mer og ikke legge til en konstruert svakhet i elektronikken. Et eksempel fra denne dokumentaren jeg snakker om er en printer som har en programmert utskriftsgrense hvor den slutter å fungere.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt kan repareres...

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Alt kan repareres...
    Fra spøk til revolver; alt kan faktisk repareres. Men ikke av elektronikkverksteder. Og moduler er som sagt dyrt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjeld feks. reperasjon av elektronikk så er det jo eit teikn på at noko er galt i verda når det kan vera billegare å kjøpa nytt apparat enn å bytta (sjølv) ein del. Har vert ute for fleire ting eg har tenkt å prøva meg på ein liten reperasjon på eigen hand, men når eg ser at ny reservedel er dyrare enn nytt tilsvarande eller betre produkt, droppar eg det.

Eg er heilt einig i at det BURDE vert slik at produkt vart laga for å vara. Dersom dei slutta å fungera kunne dei relativt enkelt, og med lav kostnnad i forhold til pris på produkt, reparerast. Den bruk og kast mentaliteten som råder no er jo på ingen måte berekraftig.

Og dersom det er mange av oss forbrukarar som faktisk er villige til å betala for kvalitet, så må me setta krav. Det er tross alt me som styrer bransjen. Ingen etterspørsel, ingen tilbud.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo så dårlig stelt med elektronikkverksteder i dag at man må sende det avgårde til en 14-åring på vestlandet hvis man skal ha enkle reparasjoner. Det eneste andre alternativet man har er å sende det til Expert og lignende. Og da bytter de jo bare disse modulene da vet du. Det beste er egentlig å gjøre de enkle reparasjonene selv, men det er jo ikke så mange som har innsikten og utstyret som kreves.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert korrekt, har 20 års garanti på min forsterker.

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket merke? Og hva kostet den?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må vi ikke blande kortene her.

Det er en kjennsgjerning at produktere lever kortere i dag en for noen 10 år siden. Det er fordi vi har blitt bedre til å produsere slik at produktene holder akkurat den livslengde som de er tiltenkt. I dag vil mor ha nytt kjøkken til stadighet, så da er det ingen vits å produsere et kjøleskap som holder 20 år.

Den andre tingen er, som vel ble omtalt i NRK programmet, var at man i programmet på chip'en som styrer produkter hadde lagt inn en kode som gjorde at den stoppet etter x antall år. Da snakker vi om styrt avviklig og ikke at produktet dukker under pga slitasje og elde.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vil dei det er to sider av same sak. No lurer eg på (veldig usikker her) om den planlagte foreldelsen med feks chip i skrivaren som gjer at den skal slutta å fungera etter x antal utskrifter ikkje er lov i Norge.

Mobiltelefonar feks er laga for å verta øydelagde etter relativt kort levetid. Dei er ikkje lags med tanke på at dei ikkje "treng" vara lenge, dei er faktisk laga for å tåla minimalt. Dette aukar jo sjølvsagt salget.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et inntrykk at AV-produkter varer tilnærmet evig så lenge de blir behandlet bra, kanskje med unntak av enkelte feilproduserte serier og mye av de minst påkostede apparatene. ALLE mine AV-produkter har holdt, men kaffetraktere og eggkokere har det gått dårligere med. Har vanskelig for å se at det er noe sannhet i temaet når det gjelder AV-bransjen. Dessuten ville det ikke vært nødvendig, med tanke på hvor fort ting har blitt gammeldags de siste årene.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Brukt og kast er definitivt en uting. Selv så selger jeg alt jeg bytter ut. Er det ødelagt så selger jeg det som deler til folk som liker å pusle med slikt.
    "Bruk og kast" behøver ikke være så problematisk, så lenge alt materiale kan resirkuleres. Da er det bare energien som kreves for så smelte om delene til noe nytt som går med. Problemet er at dette er en utgift, og slike liker vi jo ikke.

Hvis du husker det programmet fra NRK så handler det også om at verden går rundt pga dette. Kjøpelysten vår skaper arbeidsplasser osv osv.

Hvermannsen ville også vært villig til å betale litt ekstra hvis han visste at dette var et produkt som kom til å vare. Og et produkt som kunne repareres til en fornuftig pris hvis uhellet skulle være ute.
    Hvermannsen vil ha alt så billig så mulig, og gir lang blanke f i hvor produktet kommer ifra eller hvordan det er blitt produsert. Ikke noe problem å kjøpe kaffemaskin, vaskemaskin osv som varer lenge - men de koster godt over det dobbelte. Jeg kan i hvertfall si at jeg ikke tar meg råd til slikt, går jo lei tingen mye før..

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det er en kjennsgjerning at produktere lever kortere i dag en for noen 10 år siden. Det er fordi vi har blitt bedre til å produsere slik at produktene holder akkurat den livslengde som de er tiltenkt. I dag vil mor ha nytt kjøkken til stadighet, så da er det ingen vits å produsere et kjøleskap som holder 20 år.
    I gamle dager ble ting gjerne overdimensjonert for å være sikker på at det skulle holde.
    Idag er dette for dyrt - med data-optimalisering kan man dimensjonere slik at ingenting er mer solid enn det trenger være. Produktet kan fortsatt holde lenge, men marginene er små.

Og dersom det er mange av oss forbrukarar som faktisk er villige til å betala for kvalitet, så må me setta krav. Det er tross alt me som styrer bransjen. Ingen etterspørsel, ingen tilbud.
    Nettopp. Hjelper lite at vi sier vi vil ha ting som holder, når vi i realiteten kjøper billig dritt fra Kina

Jeg har et inntrykk at AV-produkter varer tilnærmet evig så lenge de blir behandlet bra, kanskje med unntak av enkelte feilproduserte serier og mye av de minst påkostede apparatene.
    Mitt inntrykk er at radioer, forsterkere osv sjelden går istykker, men har hatt flere cd-spillere som har begynt å krangle etter at garantitida gikk ut

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket merke? Og hva kostet den?
    Merket er Bryston - og da jeg vurderte denne forsterkeren for noen år siden, lå prisen på rundt 35.000 kroner. Jeg endte opp med et par Bryston effekttrinn i stedet - i omtrent samme prisklasse.

Ellers er mitt problem at alt varer for lenge. Da kona og jeg kjøpte ny TV til Lillehammer-OL i 1994, hadde vi ikke drømt om at den skulle rusle og gå helt feilfritt inntil vi valgte å kaste den i fjor da vi flyttet- vi måtte ikke, men benyttet flyttingen som et beleilig påskudd. Mobiltelefonen min er ikke langt unna 10 år gammel - fungerer dessverre fortsatt feilfritt. Som snakkeapparat. Mobilen min har verken kamera eller noe annet nymotens - og det er vel stort sett det som er problemet, nemlig kompatibilitet med den rivende utviklingen. Vi har en Electrolux Husassistent som vi fikk da vi giftet oss for snart 40 år siden. Det eneste vi har gjort, er å skifte en drivrem. PCen som kjører Logitech Media Server er rundt 10 år gammel. Den har ikke mental kapasitet til å gjøre veldig mye annet, men det den gjør, gjør den døgnet rundt - og feilfritt.

Kunne godt ha ønsket meg noen produkter med tidsbegrenset innmat - så ville det kan hende blitt ett og annet nytt her også.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •