Planlagt elektronikkdød. Eksisterer det? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ser at mange av dere vinkler det dit hen at disse produktene er produsert på en pengebesparende måte. At man f. eks. bruker billigere deler som ikke holder like lenge, fordi ingen er villig til å betale for de dyre delene. Det er forsåvidt OK. Det som bekymrer meg er konstruksjoner som har innebygde svakheter for å knekke skiten etter en viss tid.

Jeg kan også nesten godta argumentet om at de er kontruert for å holde den tiden folk ønsker at de skal holde, men da burde forventet levetid vært tydelig merket fra produsentens side. Så kunne de som ville kjøpt en dyrere modell med lenger forventet levetid.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hi-Fi et unntak?

Hei

Interessant tråd dette her.
    På generellt grunnlag tror jeg nok at dagens "hvitevarer" og noen "brunevarer" har dårligere/mindre levetid enn tidligere.

Samtidig tror jeg også at Hi-Fi produkter, i hovedsak forsterkere og høyttalere er et unntak.

Forsterkere og høyttalere virker jo i åresvis så lenge de behandles med fornuft.

En annen ting er at endel av dette utstyret vi er så glad i faktisk koster endel, og derfor av entustiaster taes godt vare på.

Det er ihverfall mitt inntrykk. Har store vansker med å forestille med at min Lyngdorf TDAI2200 "plutselig" bare skal ta kvelden forde den "nå har spillt x-antall timer".

Kjøper du hi-fi produkter litt opp i prisklasse, tror jeg nok at man kan regne med at det holder stort sett i åresvis.

Unntaket i Hi-Fi verden, tror jeg må være receivere i budskjett klassen og nedover, det største problemet her er nok at disse uansett blir utdatert før de tar kvelden.

At kjøleskap, komfyr, tørketrommel, tv'er ol. er av dårligere kvalitet nå enn tidligere synes jeg er åpenbar, det er min erfaring.

Har selv opplevd at vaskemaskin, kjøleskap har tatt kvelden "litt etter" garantiperioden har gått ut. Begge gangene kunne dette repareres, men prisen var såpass høy at vi selv synes det var greit å kjøpe nytt.

Ble til at vi reparerte det som var ødelagt og etterpå solgt, også kjøpte vi nytt.
    Ut av dette fikk vi kjøpt nytt av bedre kvalitet, og noen studenter fikk kjøpt seg et "nytt" kjøleskap/tørketrommel billig, slik at både vi og dem tjente på det.

Men, det er jo som andre nevner, vi lever i et forbrukersamfunn der bruk og kast mentaliteten er på topp. Også hvis de som lager alle disse produktene lagde dem slik at de "virket" til evig tid, ville de slått bena under seg selv.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Det som bekymrer meg er konstruksjoner som har innebygde svakheter for å knekke skiten etter en viss tid.
    En kamerat av meg drev en periode et mobiltelefonverksted.

Skulle kjøpe ny tlf og lurte på en som var mer robust og tålte litt fuktighet.
    En av de aktuelle var Nokia 5140 , den med 2-delt "skall"

Jeg spurte om denne var no tess, hans svar var noe sånt som:
    "Ja , den er ganske vanntett, den holder veldig godt på det vannet som finner veien inn"
    og
    "Det værste med denne er at det todelte skallet gjør at telefonen kan bøyes når den ligger i lomma. Slik at printet blir stående i spenn og blir bøyd det også. Akkurat på det stedet har de plassert hovedprosessoren....! Resultatet er at loddinger går opp, printbaner brytes. Telefonen er lagd for å gå i stykker!"

Så kan man jo lure på om dette er by design eller by accident....:evil:

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange gode vinklinger faktisk

Men så har vi den andre virkeligheten der brukeren ønsker produkter med et maksimalt av funksjoner i minimal plass -da må produsenten bruke kunnskapen for å lage noe som har mange funksjoner og blir så liten som mulig -men hva skjeer i virkeligheten? ofte i utviklings stadiet er vanlig rom temperatur standarden for kretsen -men når den kommer til kunden så putter de den i lomma eller i utsatt fuktighet eller lignende -som endrer eller sliter mye mer på en ellers ok krets jeg tror det er det som så ofte skjeer med mobiler og lignende høyt ytelses elektronikk som skal være kompakt/transportabelt.

Ellers er jo også slik at noen apparater er bedre enn andre når det gjelder livslengde, og dette igjen kan noenlunde relateres til bruk og temperatur i grove trekk. En hjemme forsterker i de aller fleste tilfeller vil jo være veldig mange år om den er god ventilert eller omvend om det er dårlig ventilert -faktisk mange moderne elektronikk komponenter som er fremdels aldri så mye bedre enn "gamle" at de også er veldig sårbare/utsatt for varme... men en vintage forsterkere er ikke bedre laget eller konstruert for å være evig enn en tilsvarende moderne forsterker -dette fordi prisen på produktet også gjenspeiler kvaliteten på de passive og aktive komponenter som blir brukt innvendig og ikke bare finish eller utsende. Mens vi nevner forsterkere kan vi også tenke på de "nye" forsterkere -såkalte classe D- som man kan forvente nesten evig tid, da de ikke generer så mye varme i motsetning til sine analoge brødre....

Når det gjelder printere er jo sånt at blekk patronene er jo dyrere enn hele printeren i seg selv som regel... hva er da vitsen med å bygge en printer som værer lengre?

mobil telefoner er vi selv forbrukerne som er skyldig at så mange modeller/merker er så dårlige... vi forlanger nye, bedre, flere funksjoner og billigere produkter hele tiden det skal ikke koste mer enn de forrige produktene som kunne mindre enn de nye vel å merke

ang den "vintage" kjøleskapet: den funger nok fint fremdeles, men jeg vil tro at den også bruker mye mer strøm enn en nyere av tilsvarende volum -å få en x apparat til å yte bedre også innebærer den fakta at de fleste komponentene på den kan belastes i større grad enn hvis den skulle bare ha funger på en "ok" måtte. Uten å gå så langt se på fakta i bil verden: forventet levetid på bil motorer til vanlige biler kontra motorer tilpasset til høyere ytelse/krav

og ja, jeg er selv utdannet audio/video teknikker for evigheter siden, og det er en døende rase derfor best å utdanne seg videre

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    og ja, jeg er selv utdannet audio/video teknikker for evigheter siden, og det er en døende rase derfor best å utdanne seg videre
    Jeg er selv utdannet serviceelektroniker. Nå er jeg ingeniørstudent. Er ikke jobber å finne som er 100% relevant.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS232
    Jeg er selv utdannet serviceelektroniker. Nå er jeg ingeniørstudent. Er ikke jobber å finne som er 100% relevant.
    okei, det er det det heter nå altså: "serviceelektronikker"

Active RS232 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    okei, det er det det heter nå altså: "serviceelektronikker"
    Det het det mellom -94 og -06. Nå heter det dataelektroniker. Mer vinklet mot datasystemer.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At elektronikk ikke lønner seg å reparere har jo den enkle forklaring at det meste er så billig at frakt + arbeidstimer raskt blir like mye som nytt produkt. Det er jo egentlig et gode (billige produkter).

Forøvrig tenker jeg at man får det man betaler for. Det er mye billig plastikk der ute, men jeg må si at hovedregelen hvertfall hos meg er at det er svært sjelden noe slutter å virke innenfor reklamasjonstiden, jeg har høyttalere i hjemmekinoen som er 15-20år gamle og spiller like bra, og jeg har også hatt velspillende forsterkere innom med samme aldersklasse. Jeg har hatt diverse brukte og nye hvitevarer, ingenting har sluttet å virke av seg selv.

Jeg har en vannkoker som akkurat tok kvelden, den var ti år gammel. De hundrelappene den kostet tør jeg påstå den har tjent inn.

Eneste unntaket fra regelen tror jeg kanskje er printere, der har jeg hatt minst to som har sluttet å virke etter et par år.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thorbjørn, det er vel ikke så mye elektronikk som har begrenset levetid i en høyttaler med mindre de er aktive?

Et delefilter bør vare like lenge som kabinettet, eller?

Det snakkes om reklamasjonstid; er det bare meg som tror eller har elektroniske duppedingser i tyske biler en lei tendens til å ta kvelden når reklamasjonstiden er utløpt? *kjør konspirasjonsdebatt*

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Thorbjørn, det er vel ikke så mye elektronikk som har begrenset levetid i en høyttaler med mindre de er aktive?

Et delefilter bør vare like lenge som kabinettet, eller?

Det snakkes om reklamasjonstid; er det bare meg som tror eller har elektroniske duppedingser i tyske biler en lei tendens til å ta kvelden når reklamasjonstiden er utløpt? *kjør konspirasjonsdebatt*

Vel, elektronikk er kanskje et diffust begrep. Min erfaring er at elektronikk (det være seg passiv eller aktiv) sjelden detter fra hverandre uten videre. Snakker vi om MEKANISKE ting eller ting som er hardt utsatt for varme er det en annen ting.

Hva gjelder elektronikk i tyske biler så har jeg litt blandet erfaring selv, men i øyeblikket har jeg to franske biler.. Snakkes! Man får mye for pengene ved kjøp av bruktbil, men franskmenn har ingenting i nærheten av elektronikk å gjøre.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Man får mye for pengene ved kjøp av bruktbil, men franskmenn har ingenting i nærheten av elektronikk å gjøre.
    jeg ler ennå - for en fantastisk "vending"..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi norsk eller internasjonal reklamasjonstid her?

Hvis produkter gir seg etter ett år kan vi kanskje spekulere i at produsentene selv spekulerer i reklamsjonstid.

Hvis produktene gir seg etter den særnorske, femårige reklamasjonstiden, tror jeg det mer skyldes generell holdbarhet på moderne elektronikk.

De fleste bransjer oppererer med forventet livssyklus på sine produkter. Å lage produkter dimensjonert for å vare vesentlig lengre enn dette koster ofte mer enn det smaker.

Det er godt mulig at det unntaksvis har vært spekulert i å legge inn mekanismer for at et gitt produkt skal bryte sammen etter en gitt tid.
    Å tro at dette gjøres generelt, derimot, høres for meg ut som typisk norsk forbrukerparanoia.

Støtter forøvrig Thorbjørns erfaringer rundt Franskmenn og elektronikk.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    jeg ler ennå - for en fantastisk "vending"..
    Hehe. Jeg har en Renault hvor både servicelampen og airbaglampen lyser selv om ingenting er galt, og forrige dagen så slo radioen seg på ETTER at jeg hadde gått ut av bilen og låst den. Jeg måtte inn i bilen og sette i nøkkelkortet og ta det ut på nytt for at den skulle slå seg av.

I tillegg har jeg en Peugeot hvor både blinklys og fjernlys slutter å virke på tilfeldige intervaller, og setevarmeren er død på den ene siden.

Begge bilene er fra 2004 og har gått langt under 100,000.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Eneste unntaket fra regelen tror jeg kanskje er printere, der har jeg hatt minst to som har sluttet å virke etter et par år.
    sannheten om printere: Why I Believe Printers Were Sent From Hell To Make Us Miserable - The Oatmeal

Når det gjelder elektronikk i bil så kjenner jeg en person som er så uheldig å ha en Renault Megane Scenic som "trygdebil".... :cry: og

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehh.

Det sies at ved utvikling av en ny modell, står kostnader ved utvikling av elektronikk og styresystemer for 75% av kostnadene. Moa store penger å spare på å ikke gjøre den jobben, eller bare gjøre den halveis.... 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da denne tråden har blitt rapportert for uønsket OT må jeg minne alle på å holde seg til trådens tema.

Einar
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mistenker at billige effektforsterkere ofte har manglende tempfølere og krestser som skal beskytte mot overoppheting samt litt hardt bruk.

Den filmen på youtube om skriveren, er jo et helt sykt eksempel om planalagt elektronikk død, men så er det jo nesten billigere å kjøpe ny en å byte patroner.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden oppfordringen ikke ga ønsket resultat, er en del OT innlegg fjernet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback