LP vs CD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43

Tråd: LP vs CD

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LP vs CD

Hei!

Ser at flere på forumet sverger til platespiller. Jeg har ingen erfaring med dette, og lurer rett og slett på hvorfor? Sikkert et dumt spørsmål....

Er det bedre lyd? Anderledes lyd? Hva er det som er så bra?
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Hei!

Ser at flere på forumet sverger til platespiller. Jeg har ingen erfaring med dette, og lurer rett og slett på hvorfor? Sikkert et dumt spørsmål....

Si det du...
    Det er ihvertfall en veldig koselig opplevelse å sette på sine gamle LP plater, "bla" i coveret, høre litt knitring og hakk, la gamle minner dukke opp osv

Lyden kan nok best beskrives som mere organisk enn CD lyden. Den er definitivt annerledes, ikke nødvendigvis bedre - men for min del er motivet med LP spiller å ha muligheten til å spille de gamle, gode platene.
    Jeg har f.eks ikke Dire Straits - Brothers in arms på LP. Det er for meg en CD utgivelse og i mine ører passer den best på CD/SACD.

Når det er sagt, så fikk jeg Bernhoft - Solidarity Breaks på LP like før jul. Selv om jeg er mest kjent med albumet på CD, så må jeg si at LP utgaven er "fryktelig" god. Varm og organisk lyd som passer veldig godt til musikken.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så inne på dette selv, men tror også mange liker følelsen av å dra frem en LP og kjøre kosten/blåse litt støv før man plasserer godlyden på spillerne. Er liksom litt mer med det.

Hører jo litt fra de som sverger til den analoge verden at cd høres spisst og kvast ut, men det er vel noe mer forvrengning med vinyl..?? Blir artig å høre hva de svarer på dette spørsmålet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dette er kanskje mer nostalgi og kos enn lyd....
    Primare SPA 23 - SA Explorer Master - XTZ 12.16

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - et lite vepsebol, dette....

Jeg er vokst opp med vinyl - kjøpte min første platespiller på slutten av 1960-tallet - og hadde både plater og platespiller inntil kona og jeg flyttet fra hus til leilighet for et års tid siden. Da solgte jeg alt sammen - og har ikke angret på det.

Jeg synes det på alle måter er greit å kjøre digitalt. I hvert fall i dag - med så mye bra digitalteknologi tilgjengelig til spottpris. Verre akkurat i overgangen - de første CDspillerne var ikke akkurat imponerende i mine ører.

Lydmessig vet jeg ikke. Alt har sine sider. Vinyl låter bra - men ikke kritisk forskjellig fra det man kan få ut av et godt digitalt anlegg. Den store forskjellen tror jeg kan tilskrives forskjellig mastring på LPer og CDer.

M.h.t. vinylritualet hører jeg til dem som synes at det er greit å slippe å måtte snu plater og styre med støvrensing og slikt. Pluss at jeg slipper å våkne med stiften hakkende på innerspor når jeg har sovnet til musikken - som det hender at jeg gjør.

Men for all del - jeg er ikke helt fri for nostalgi. Og jeg har hørt mange veldig bra vinylanlegg. Riktignok fjerner man seg her - som i digitalverdenen - ganske fort fra budsjettanlegget hvis man virkelig er ute etter prikken over i'en.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd fra en LP plate inneholder mer info enn lyd fra cd, hvor en tar "utklipp" av lyden et visst antall ganger pr sekund. Dersom en hadde tatt disse utklippene uendelig mange ganger, hadde lyden blitt mer og mer lik den analoge, men tatt uendelig stor plass...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har alltid vert av dei som meiner at vinyl er noko tull. Når fantastisk ny teknologi som CD/SACD/DVD/Bluray er komt, er det ein grunn til at me går over til det, meiner eg. Det er heller ingen som kan sei at feks Bluray ikkje er ein kvalitetsmessig standard som er overlegen vinyl. Derfor tilseier kvalitet, kostnad og praktiske hensyn at digital teknologi er det soleklare valget. Ellers ville vel alle fortsatt foretrukke VHS/Betamax/kasettar og LaserDisk?

No seier eg ikkje at det ikkje fins grunnar til å velja vinyl, men det må vera andre grunnar enn overnemnte som gjer at folk kanskje føretrekk vinylen. Som nemnt: Nostalgi, foldera, tilgjengeleg materiale og utgivelsar, vane, kos, interesse osv...

Må og inrømma eg skal gå til inngjøp av LP-spelar snart

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Hei!

Som "gammel" mann som har solgt vinyl i årevis, og senere CD, og også hatt HIFI "dilla" gjennom denne perioden sent 70 tall og gjennom det meste av 80 tallet så mener jeg at vinyl er en dårlig lydbærer. Men jeg skjønner godt at folk har dilla på vinyl i dag. Det ble nevnt varm gjengivelse. Det som skjer er at vinylavspilling gir mye harmoisk forvrengning= kall det gjerne "varm"...dette liker hjernen din :-) PÅ CD er denne varmen borte fordi det er digitalt...og det reagerer man på. Det er nok ingenting som slår en god vinylplate på en god=les dyr platespiller=over 50.000....men alt styret som må til for å få det til å funke....er jeg veldig glad at jeg slipper..og man skal heller ikke glemme at teknoligien ved mastering av LP plater ikke har blitt særlig utviklet de siste 25 år, mens masteringen på CD, og overføring av analoge taper til det digitale medium har gjennongått en stor utviklng...nå er det bare denne dumme "loudness" krigen som ødelegger for CD....men kunne godt tenkt meg en CD spiller til 50,000 og oppover....vil også bare nevne at jeg er allergisk mot MP 3. Og synes bruken av DAC for å "skjøte" på dårlig MP 3 er genialt av de som har funnet på det.
    Ripper du en CD=kopi av ALL lyden, så tilsvarer det 1440 mb/s...det er litt mer enn god MP3=256 mb/s.....
    PS: Ellers synes jeg det er gøy med hjemmekino, hadde mitt første anlegg i 1987 :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Lyd fra en LP plate inneholder mer info enn lyd fra cd, hvor en tar "utklipp" av lyden et visst antall ganger pr sekund. Dersom en hadde tatt disse utklippene uendelig mange ganger, hadde lyden blitt mer og mer lik den analoge, men tatt uendelig stor plass...
    Mener du dette bokstavelig? Kan du i såfall forklare hvordan det henger sammen.
    En LP inneholder faktisk en begrenset mengde informasjon. Vanskelig å se at det trengs uendelig mye plass for å gjøre en nøyaktig overføring til digital form.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg mener det...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Som "gammel" mann som har solgt vinyl i årevis, og senere CD, og også hatt HIFI "dilla" gjennom denne perioden sent 70 tall og gjennom det meste av 80 tallet så mener jeg at vinyl er en dårlig lydbærer. Men jeg skjønner godt at folk har dilla på vinyl i dag. Det ble nevnt varm gjengivelse. Det som skjer er at vinylavspilling gir mye harmoisk forvrengning= kall det gjerne "varm"...dette liker hjernen din :-) PÅ CD er denne varmen borte fordi det er digitalt...og det reagerer man på. Det er nok ingenting som slår en god vinylplate på en god=les dyr platespiller=over 50.000....men alt styret som må til for å få det til å funke....er jeg veldig glad at jeg slipper..og man skal heller ikke glemme at teknoligien ved mastering av LP plater ikke har blitt særlig utviklet de siste 25 år, mens masteringen på CD, og overføring av analoge taper til det digitale medium har gjennongått en stor utviklng...nå er det bare denne dumme "loudness" krigen som ødelegger for CD....men kunne godt tenkt meg en CD spiller til 50,000 og oppover....vil også bare nevne at jeg er allergisk mot MP 3. Og synes bruken av DAC for å "skjøte" på dårlig MP 3 er genialt av de som har funnet på det.
    Ripper du en CD=kopi av ALL lyden, så tilsvarer det 1440 mb/s...det er litt mer enn god MP3=256 mb/s.....
    PS: Ellers synes jeg det er gøy med hjemmekino, hadde mitt første anlegg i 1987 :-)

merkelig at en som selger av musikk skal uttale seg så bombastisk, lp lyd kan lett matche cd lyd og annen lyd for den slags skyld :-D
    det at analoge til digitale overføringer idag er en dans på roser er nok teoretisk sant, men i praksis er det jo ikke slik, med noen få hederlige unntak vel og merke, så det hjelper lite om man i teoretisk kan si at cd mediet skulle vært bedre enn lp, når det i realiteten ikke er slik ,dog finnes det gode cd spillere og dac idag som lyder lite digitallt, og slik har det vel verdt fra starten av også imo

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Eg har alltid vert av dei som meiner at vinyl er noko tull. Når fantastisk ny teknologi som CD/SACD/DVD/Bluray er komt, er det ein grunn til at me går over til det, meiner eg. Det er heller ingen som kan sei at feks Bluray ikkje er ein kvalitetsmessig standard som er overlegen vinyl. Derfor tilseier kvalitet, kostnad og praktiske hensyn at digital teknologi er det soleklare valget. Ellers ville vel alle fortsatt foretrukke VHS/Betamax/kasettar og LaserDisk?

No seier eg ikkje at det ikkje fins grunnar til å velja vinyl, men det må vera andre grunnar enn overnemnte som gjer at folk kanskje føretrekk vinylen. Som nemnt: Nostalgi, foldera, tilgjengeleg materiale og utgivelsar, vane, kos, interesse osv...

Må og inrømma eg skal gå til inngjøp av LP-spelar snart

gled deg, gjør dog litt reaserch på hvilken type spiller som vil passe best inn hos deg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knitrer (avspillingen av) LP-er slik det gjorde før?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

som før så kommer det an på både plata og stift ikke minst, + rengjøring
    opplever ikke dette som slitsomt eller plagende, selv om jeg på forhånd var litt nervøs for det
    nye innspillinger er svært lite plaget av dette , utifra egenopplevd erfaring, men de må jo taes vare på

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Selvfølgelig - om plata er litt slitt

Og så har man dette med statisk elektrisitet, men det kan visst løses med en grønn plante like ved spilleren.......................eller en AM antistat plate

edit: jokris var litt raskere enn meg

Men jøss så gøy det er med vinyl! Absolutt noe for deg Tiger, masse spennende å kjøpe seg opp på når du er ferdig med Head-Fi perioden din

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    gled deg, gjør dog litt reaserch på hvilken type spiller som vil passe best inn hos deg
    Har fått ein haug med gamle LPar dumpa her av eks svigers, så må få snurra dei Har foreløpig ingen peil på platespelar, men dersom det ikkje vert å overta ein eller anna gamal ein frå eit familiemedlem som har oppdaga kassettar eller noko sånt, så kjem eg til å kjøpa ein som skal vera til pynt og. Ein del av dei er jo snadder å berre sjå på

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker CD over LP, men nå er jeg bare 23 år og har ikke noe spesielt forhold til LP siden jeg vokst opp med kassett og CD.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men i enkelte miljø vert jo fortsatt kassett og foretrukke framfor CD. Kan forstå at folk fortsatt investerer i platespelarar og utstyr. Men når folk brukar pengar på å få best mogleg lyd i ein walkman, då syns eg det er noko gale med verda.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassett? Det kan sikkert likestilles med de som samler på lommelykter. Hobby. Tviler det er så utbredt. Kassettsamling, mener jeg. Kassett er dødt, men CD og LP tydeligvis ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hobbyen vår er såpass snever, at vi egentlig burde omkranse alle aspekter ved den, og kanskje (meg selv) godta at ikke alle er nødt til å kun bruke øra for å finne sin egen lyd nirvana, finnes mange som digger/trenger de rette tekniske
    tall på bordet før de finner sin nirvana, andre går kanskje mer utifra øra, selv om de da kan miste noen kritiske sanser angående oppløsning osv

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •