LP vs CD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43

Tråd: LP vs CD

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Merkar at etter at dette tok over som min hobby nr.1, så har interessen for korleis alt fungerer, teknikken bak og dei kjedelege talla og komt snikande. Artig på ein måte, og litt synd på ein måte. Eg var nok lettare å gleda når det gjaldt lyd før

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    hobbyen vår er såpass snever, at vi egentlig burde omkranse alle aspekter ved den, og kanskje (meg selv) godta at ikke alle er nødt til å kun bruke øra for å finne sin egen lyd nirvana, finnes mange som digger/trenger de rette tekniske
    tall på bordet før de finner sin nirvana, andre går kanskje mer utifra øra, selv om de da kan miste noen kritiske sanser angående oppløsning osv
    Forsåvidt enig. Paradokset er bare det at "ungdommen i dag må høre på komprimert musikk" = fy, fy - mens de som eventuelt hører på kassett = entusiaster.

I bunn og grunn spiller det ingen rolle; så lenge man nyter musikken.

Har lenge (altfor lenge?) vurdert LP, men det at det ikke er "sort bakgrunn" er noe jeg sliter big time med. Vi har alle vår akilleshæl. Kanskje kjøpe en vinylsnurrer og trene frykten bort...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Forsåvidt enig. Paradokset er bare det at "ungdommen i dag må høre på komprimert musikk" = fy, fy - mens de som eventuelt hører på kassett = entusiaster.

I bunn og grunn spiller det ingen rolle; så lenge man nyter musikken.

Har lenge (altfor lenge?) vurdert LP, men det at det ikke er "sort bakgrunn" er noe jeg sliter big time med. Vi har alle vår akilleshæl. Kanskje kjøpe en vinylsnurrer og trene frykten bort...

sant så sant

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Lyd fra en LP plate inneholder mer info enn lyd fra cd, hvor en tar "utklipp" av lyden et visst antall ganger pr sekund. Dersom en hadde tatt disse utklippene uendelig mange ganger, hadde lyden blitt mer og mer lik den analoge, men tatt uendelig stor plass...
    Jeg vet ikke om jeg blir mest skremt av din manglende kunnskap eller din vilje til å vise din manglende kunnskap for hele verden.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pelzi80
    Er det bedre lyd?
    Den viktigste lydmessige grunnen til å ha LP-spiller er tilgang på innhold.

Noen utgivelser eksisterer bare på vinyl. Andre er mastret i bedre kvalitet på vinyl enn på CD.

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder det som har med hva som er best, så er jeg usikker.
    Det er så mange forskjellige ting som spiller inn.
    Husker iallefall at Ivor Tiefenbrun egang sa at problemet med LP var at selv nå måte de innrømme at de ikke har fått med seg all infoen på plata. Det var fortsatt utrolig små hakk som ikke pick-up'ene har fått med seg.

Uansett: Både CD og LP på sitt beste er veldig bra.
    Hva man foretrekker får være opp til den enkelte.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Si det du...
    Jeg har f.eks ikke Dire Straits - Brothers in arms på LP. Det er for meg en CD utgivelse og i mine ører passer den best på CD/SACD.
    Akkurat den utgivelsen kom vel samtidig med at CD begynte å ta av.
    en frase man ofte hørte på den tida i fbm. den plata var "Det er da du virkelig skjønner vitsen med CD" 8-)

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl låter bedre enn cd, synes jeg.
    Jeg driter i hvor mange argumenter det måtte finnes for at dette ikke stemmer, tall som forteller at cd skal være bedre osv.
    Jeg har flere album på begge medier, jeg har en anstendig digital rigg og jeg har en anstendig analog rigg.
    For MEG låter det meste bedre på vinyl, ferdig diskutert, om andre er enige eller ikke får være opp til hver enkelt.
    Men: Hvis man skal gjøre seg opp en mening bør man ikke teste vinyl på en crappy platespiller og RIAA til en tusenlapp, det koster litt mer å få anstendig lyd ut av vinyl enn det gjør av cd.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg vet ikke om jeg blir mest skremt av din manglende kunnskap eller din vilje til å vise din manglende kunnskap for hele verden.

-k
    Noen må alltid skape dårlig stemning. Hva med å bare spurt meg om å utdype litt nærmere? Så hadde jeg fort avslørt mine manglende kunnskaper...

Men jeg mener det jeg sa angående analog vs digital lyd. Dersom du skal angi en sinuskurve (analog) med trappetrinn (digital) må trappetrinnene være uendelig små for å være mest mulig lik kurven. Hvor små de må være for at øret ikke skal oppfatte forskjellen vet jeg ikke, men hvertfall mindre enn 44.1kHz.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg mener det jeg sa angående analog vs digital lyd. Dersom du skal angi en sinuskurve (analog) med trappetrinn (digital) må trappetrinnene være uendelig små for å være mest mulig lik kurven. Hvor små de må være for at øret ikke skal oppfatte forskjellen vet jeg ikke, men hvertfall mindre enn 44.1kHz.
    Nyquists samplingsteorem sier noe annet. Trinnene kan være endelig store, så lenge du bruker et interpolasjonsfilter som glatter ut kurven. Dette har vært kjent siden 1928.
    Nyquist–Shannon sampling theorem - Wikipedia, the free encyclopedia
    Bare fordi et medium er "analogt" så betyr det ikke uendelig oppløsning. Hadde analog bakkesendt tv uendelig oppløsning? Hvorfor oppfatter jeg i så fall digital HD som mer detaljert? Analoge media har begrensninger i frekvensrespons, støygulv, linearitet etc som begrenser total informasjonsmengde. For LP sin del så har visstnok selve platen ganske store korn som representerer en form for "digital" representasjon. Uansett teknikk for avlesning av platen (som er vanskelig nok) så kommer man ikke rundt begrensninger i hva plata faktisk inneholder.

-k

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det du sier om at en uansett ikke kommer unna begrensningene uansett hvilken metode en bruker. :wink:

I tillegg er det ikke lydresultatet vi diskuterer, men lydpotensialet

Det er vel ikke riktig det du sier om Nyquists teorem om at trinnene kan være uendelig store bare en bruker interpolasjonsfilter... Det hjelper jo å interpolere, men et filter ville ikke hjelpe på UENDELIG store trinn.

Det at du opplever HD tv som mer detaljert har vel muligens med at du sammenligner tv med ulike oppløsninger kassetv med PAL oppløsning vs flatskjerm med 720 eller 1080.

Hvorfor bruker fremdeles veldig mange proffe fotografer analoge kamera?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for de som måtte være interesserte - endel informative artikler på NRK beta:

Historietime: Musikkbransjen på ti minutter
    Historietime: Slik fikk CD’en fotfeste

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare ett dumt spørsmål, blir ikke alle moderne vinylutgivelser rippet ut ifra samme digitale spor, ifra Mac'en i lydstudio. Som CD utgivelsen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når alt er ferdig , så blir det laget en master:

Audio mastering - Wikipedia, the free encyclopedia

Iom. at vinyl og CD er medier med ulike egenskaper , så vil de som oftest mastres forskjellig for best tilpasning til avspillingsmediet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyquists samplingsteorem sier noe annet. Trinnene kan være endelig store, så lenge du bruker et interpolasjonsfilter som glatter ut kurven.
    Det er vel ikke riktig det du sier om Nyquists teorem om at trinnene kan være uendelig store bare en bruker interpolasjonsfilter... Det hjelper jo å interpolere, men et filter ville ikke hjelpe på UENDELIG store trinn.
    Det hjelper å lese postene du kommenterer.
    Det at du opplever HD tv som mer detaljert har vel muligens med at du sammenligner tv med ulike oppløsninger kassetv med PAL oppløsning vs flatskjerm med 720 eller 1080.
    Jeg har sett analoge tv og Bluray på min 720p flatskjerm. Gjett hva jeg foretrakk? I følge din teori så burde analog bakkesendt være bedre siden det har uendelig oppløsning....
    Hvorfor bruker fremdeles veldig mange proffe fotografer analoge kamera?
    Det kan være mange gode grunner til å bruke analog teknologi. Noen tekniske, og noen ikke-tekniske. Det er ingen grunn til å surre seg inn i fjåsete beskrivelser av hvordan de respektive teknologiene fungerer.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tops
    Bare ett dumt spørsmål, blir ikke alle moderne vinylutgivelser rippet ut ifra samme digitale spor, ifra Mac'en i lydstudio. Som CD utgivelsen.
    Det hevdes at vi innimellom får CD-utgivelser og vinyl-utgivelser som er basert på mp3. Fordi det var lettvint for utgiverne i det aktuelle hjørnet av verden, og fordi det vanligvis ikke hørbart reduserer lydkvaliteten.

Men en fornuftig vinyl-utgivelse vil (uansett kilde) måtte bearbeides på en spesiell måte for å jobbe rundt begrensninger i mediet. Det kan høres.

-k

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LP gir mere forvregning og det kan folk like (samme med rørforsterkere).
    LP er nostalgi (min hovedgrunn til å bruke penger på det).
    CD er foresten belemret med begrensninger og kommer til å dø lenge før LP, da det jo bare er et lagringsmedium for digital musikk. Det finnes mange bedre, og ikke er det nødvendig med lagring heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    LP gir mere forvregning og det kan folk like (samme med rørforsterkere).
    LP er nostalgi (min hovedgrunn til å bruke penger på det).
    Jeg er helt enig med deg. Musikk handler om følelser like mye som teknikk, og da må det være lov til å oppgi nostalgi som en grunn til å velge som man gjør.
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    CD er foresten belemret med begrensninger
    Begrensninger mhp multikanals avspilling ja. Og muligens spilletid/bilde (for de som liker sånt). Ergonomi kan diskuteres.

Et viktig argument for CD sett fra forbrukeren er at det er kryptert: den som lovlig har kjøpt en CD er fri til å spille CD-en av på den måten hun vil, eller å legge den inn i en database på PCen. Det er også grunnen til at jeg tror CD-formatet vil dø en sakte død.

For avspilling av 73 minutter stereo lyd så mener jeg at CD er et lydmessig sett feilfritt medium.

-k

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For avspilling av 73 minutter stereo lyd så mener jeg at CD er et lydmessig sett feilfritt medium.

-k
    Hvis musikken ikke allerede er ødelagt av "loudness-war" i produksjonen da.....

Gode, gamle LP plater har ikke denne sykdommen, heldigvis

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Hvis musikken ikke allerede er ødelagt av "loudness-war" i produksjonen da.....

Gode, gamle LP plater har ikke denne sykdommen, heldigvis
    Forskjellige trender har eksistert i studio/mastering, og jeg vil hevde at opptil flere gamle LP-innspillinger jeg har hørt på har lått grusomt.

I begge tilfeller så er det ikke mediets "feil" at lydteknikere har dårlig smak. Men det er helt greit å velge medium ut fra hvor man tror at de beste innspillingene finnes.

Dette har ingenting å gjøre med "gjengivelse av trappetrinn" eller annen audiofil tullball.

-k

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •