Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 322
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp.

Ønsker å åpne en spesifikk tråd hvor alle kan komme med innspill angående dette temaet, men ha gjerne med litt substans hvorfor du mener det du gjør
    og ikke la det bli en krangletråd heller, da kan den stenges tvert da det ikke er motivet bak.
    selv har jeg pendlet frem og tilbake mellom stereo og flerkanals oppsett i nærmere 20 år, og har pr dags dato ett blandings oppsett som brukes til begge deler, men med separat stereopre , da jeg ikke har funnet en god nok receiver eller flerkanalspre til musikk .
    vet det er mange som har meninger her og JA det finnes mange dårlige stereo preer også ute på markedet , dette imo pga en god pre er særdeles vanskelig å få til 100%, imo sliter receivere og flerkanalspre enda mer pga de skal være "kinderegget" som dekker alle områder, samtidig som all innmat ikke skal ha innvirkning på lyden negativt.
    Redder så RK alt i land, imo Not, at det dog finnes noen gode der ute som kan konkurerere med mindre gode stereo preer svarer jeg JA, men finnes det noen der ute som kan konkurere med Gode, eller svært bra stereo preer ? Nei imo

fyr løs

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv kjører jeg to parallelle system på stereo og kino som ender opp i samme effektforsterker. Synes stereo blir best når en holder receiveren slått av. Bruker 12v triggerbasert RCA switch fra sonance som veksler mellom RCA kabler fra receiver og DAC. Funker veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tiltak! Jeg har hatt det samme problemet.. Hva slags løsning er best..? Ser at det flere merke nå som kjører Home theater innput slik at man kan kjøre begge deler. Hegel er for meg veldig interessant nå.. Kan bruke hegel til stereo og denon til kino. Dette uten å bytte om kabler hele tiden.

Så kan kanskje noen her utdype Denon avr 4311, den har en funksjon som slik at den kan brukes som et rent forforsterker av høy kvalitet. Alt unødvendig blir utkoblet og minst mulig signal vei osv.... Er dette en bra løsning? Har gode positive erfaringer med Denon..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Selv kjører jeg to parallelle system på stereo og kino som ender opp i samme effektforsterker. Synes stereo blir best når en holder receiveren slått av. Bruker 12v triggerbasert RCA switch fra sonance som veksler mellom RCA kabler fra receiver og DAC. Funker veldig bra.
    Du har sikkert prøvd å kun kjøre stereo oppsett. Recieveren helt totalt skilt fra stereo forsterkeren, er det noe forskjell i kristisk lytting?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at en toppklasse receiver kan gjøre en utmerket jobb som pre i et stereo oppsett!

Bruker en (rådyr) Chapter Precis som er regnet som en av de bedre integrerte stereo forsterkerne der ute - den har også egen HT inngang,slik at jeg kjører den som effekt til frontene i hjemmekino oppsettet mitt!
    Som fronter har jeg MA GX 300.

Jeg har prøvd med både med en Hegel HD10,og nå en Abrahamsen V 6.0 som Dac rett inn i Chapteren kontra å bruke den som ren effekt til en Pio LX 85 !

Og på noen veldig avslørende innspillinger,så kan man høre at vokalen er enda et lite hakk mer oppløst ved å gå utenom receiveren,men forskjellen er veldig liten - særlig i hvis man bruker "pure direct" i receiver!

Hadde aldri kunnet skille dem,hvis jeg ikke kunne sitte å bytte frem og tilbake!

På mer "rocka" musikk ,så drar ofte receiveren det lengste strået, fordi RK gjør en såpass god jobb,at det hele låter mer balansert!

Derfor blir det veldig sjelden til at jeg gidder å slå på Dac'en for å høre musikk uten receiver,da det er såpass "close race"!
    Og tar man med i betraktningen at med en stereoforforsterker også som oftest må invistere i en Dac i tillegg,så begynner det jammen å koste veldig mye,for å få en VELDIG liten gevinst i forhold til en receiver - hvertfall hvis man skal ha et surround oppsett i samme rommet uansett!

Har også en kompis som nettopp har kommet frem til samme konklusjon! Han har tidligere brukt stereo forforsterkere av kjente merker,mens han nå har stuet bort disse da en LX 85 faktisk gjør en bedre jobb - da med en Parasound A 21 som effekt!

Dette kan selvsagt variere fra oppsett til oppsett,og ikke minst hvilke prisklasse man snakker om!

Men hvis man holder seg i de noe mer edruelige prisklasser,så gjør receiverene en bra jobb!
    Si at man kjører en forforsterker til 10 k + dac til 6 k og sammenligner med receivere til 16-18 k , så er forskjellen så liten at den doble prisen dette medfører langt fra kan forsvares etter min mening!

Da vil det vere mye mer fornuftig å bruke disse pengene på bedre høytalere og/eller akustiske tiltak etter mitt syn!

Man må jo også huske på alle de andre fordelene med en receiver med tanke på streaming, RK, bass managment osv...

Min konklusjon er man idag får utrolig MYE for pengene med en god receiver,og som i de fleste tilfeller kan gjøre en utmerket jobb som pre for folk flest !!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye bra sålangt og en god tone, tåler å være uenige sålangt
    hvis man leser noe fra kjente produsenter av stereoprodukter så får man inntrykk av at dette med pre ikke er enkellt i det hele tatt , den har jo en kritisk betydning i oppsettet for sluttresultatet imo.
    min marantz klarer brasene greit den , men den henter ikke ut på langt nær potensialet i øvrig utstyr på samme måte som en god stereo pre.
    en receiver vil nok kunne være mer ørevennlig å gi en fetere lyd i noen tilfeller som kanskje mange vil like, men når det gjelder å slippe ting mer naturlig igjennom så faller de igjennom imo, jeg testet forøvrig marantz opp ot en l2 fra audio note og ikke ear912, for det er ren slakt :-D og en rimelig urettferdig sammenligning å ta

jeg ønsker også å poengter at kinderegg effekten som receivere har ikke skal taes inn i bildet her, kun det lydmessige, og hva dere opplever der
    dette blir jo ikke noe annet enn en "dele synspunkter og erfaringer " tråd, men jeg synes ihvertfall emnet er interesant til de grader da man har en side som erkjenner at det faktisk er vanskelig på lage en ren stereo pre, mens andre siden mener alt i en boks er mulig å få til uten å nødvendigvis gå på kompromisser lydmessig, og de aller fleste punkter som nevnes som utfordring for en stereo produsent, er til stede med 100 x i en receiver

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg stereo er kjekkest uten sub. Og da får en etter min mening best resultat uten receiver. Da må en bare ha så feite høyttalere at en får nok bass uten sub. Beste stereoanlegget jeg har hørt er definitivt B&W 800D med Classe cd spiller og forsterker.h

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært gjennom en prosess der jeg har endt opp med 3 komplette anlegg i to rom. Litt i overkant syns kona, så jeg har kvittet meg med en del de siste dagene og rendyrket stereo i ett rom og tv/film i ett annet.

Jeg kjørte hjemmekino med NAD i surround (T754), som jeg linket opp mot Densen (som har den berømte Processor in muligheten). Da fikk frontene i kinoen nyte godt av 2x200w når det gikk film og tv, og jeg fikk kjørt ren stereo når jeg hørte på musikk. Best of both worlds.

I dag plukket jeg dette fra hverandre, og satte opp allt gjennom surroundforsterkeren. Forskjell? Ja selvsagt, og de sier seg selv at en forsterker til 6k (surround) ikke kan måle seg mot en ren stereo løsning til 48k (Densen).

Før:
    NAD T754 Surround
    NAD 535 DVD
    Densen Beat 200 stereo-pre
    Densen Beat 300 x2 stereo effekt
    Densen Beat 400 CD
    Div dokking til Iphone etc.

Nå:
    NAD T754 Surround
    NAD 535 DVD
    NAD 542 CD

Høytaler oppsett er uendret:
    Xtz 99.26/25 i front
    Dali Ikon On Wall i ryggen.
    Subben er/var B&W PV1, nå er en XTZ 8" på prøvespilling av estetiske grunner (kona har gått lei den runde fine kula, og xtz’n ble til overs).

Hvis jeg skal si noe om før og etter opplevelsen, så er den absolutt tilstede. Det låt vesentlig fetere før, mest hørbart på musikk når det var tid og ro i huset til kose lytting. Etter som barn blir større og tv stuen mindre tilgjengelig for far og musikk lytting var tiden inne for å flytte litt rundt på ting.

Jeg har i dag tunet det nye oppsettet og fått det til å spille veldig bra på musikk. Men det kan ikke måle seg med Densen i ren stereo. Der var det krefter i overflod og dynamikk i hele registeret som utklasser surround forsterkeren.

Mine ører syns dog at det låter skikkelig bra fortsatt, og til den bruk vi har i stuen, er det ingen tvil om at dette var riktig prioritering.

Densen står nå i den andre stuen og venter på meg da det er "Småkryp" som går for fulle mugger i tv-stuen.

Jeg har byttet på to relativt ulike subber i dag. PV1 som har nypris på 12-13k og XTZ som koster 2k ny. Til tv/film syns jeg det er hipp som happ lydmessig. Xtz'n er nesten litt vell god til prisen, den flytter greit med luft når det braker løs i filmen. Men det blir fort en til (lik) eller en 12" fra samme produsent. Time vill show

Dette blir ett langt innlegg, men det får dere tåle

Den største åpenbarelsen har egentlig vært å sette Densen anlegget på mine Phonar 1:1 i loftstuen. Jeg brukte en NAD 352 (2x80w) frem til for noen dager siden, med Xtz 8" som medhjelper. Når Densen tok over var det ikke behov for subben lenger. Høytalerne gikk fra å være i stemmeskifte til å snakke som en voksen man. Dette innbyr til å kjøpe enda fetere høytalere til lytte rommet Følg med, kommer et par Phonar til salgs når jeg har funnet erstatteren

Dette var anledningen til at jeg i dag lekte meg litt med to veldig forskjellige subber, og konkluderte med at det var luksus å kjøre PV1 på tv/film anlegget.

Jeg har også flyttet cd-spilleren fra loftstuen ned i tv-stuen, for å ha en god signalkilde til musikk. Der er det stor forskjell på lyden. En DVD spiller i dette pris segmentet er ikke like god som en ren cd-spiller (i mine ører).

Skal vi oppsummere litt så er det forskjeller, avhengig av kvalitet på det man jobber med. En skikkelig god surroundforsterker kan fort hamle opp med en ikke fullt så god stereoforsterker (med Processor in/HT in løsning). Watt er watt og det er ett tema det også. Har du skryte-watt i surroundforsterkeren din vil forskjellen blir vesentlig, særlig hvis du i tilegg har hengt på noen høytalere med mye motstand.

Eller så kan man si det som det er:
    Kona sa nei!
    Sikringen gikk hele tiden!
    Jeg ble ranet!
    Bikkja ble deprimert av god lyd!
    Parketten tålte ikke vekten!
    Naboen ble boende uansett hva jeg koblet opp!

Ha en strålende helg alle sammen 

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv så lurer jeg nå litt på Hegel H100 / H200. De har en Home theater inn. Som stereo bruker man Hegelen alene, men i kino så bruker recieveren Hegelen som effekt til frontene. Er det slik det fungerer for alle med home theater inn?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Selv så lurer jeg nå litt på Hegel H100 / H200. De har en Home theater inn. Som stereo bruker man Hegelen alene, men i kino så bruker recieveren Hegelen som effekt til frontene. Er det slik det fungerer for alle med home theater inn?
    Stemmer :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd mange forskjellige løsninger de siste 2 åra.
    Forskjellige stereo pre-er, Hegel H200, forskjellige receivere osv.

Det ene alternativet jeg kan bruke er Hegel Dac-en som ren pre/dac og C2-en kun styrer volumet. Såkalt bypass i denne sammenhengen. Med et tastetrykk er C2-en pre og Hegel-en bare Dac. Alt med XLR. Også mulighet til å bruke C2-en som dac og pre. Forskjellig lyd etter smak, humør og musikk. Ved lengre tids lytting foretrekker jeg C2-en som pre og dac.
    Hegel-en er god, den passer bare ikke inn i dette oppsettet.

I det siste har jeg brukt Denon-en som både pre og dac. Denon-en er relativt nyinnkjøpt og har ikke testet denne mer enn 3 uker. Men den låter fordømt bra i pure direct.
    Spesielt på en plate av Roger Waters gjør denne fantastiske ting med lydbildet. Dette er musikk hvor stemmer og andre ting ligger på sideveggene i stereo. Denne klarer å få stemmene ved siden av deg og alt annet jeg har prøvd har fått stemmene mer midt på sideveggen. Også en varm og fyldig klang med haugevis av oppløsning og detaljer.
    Er utrolig overrasket over hvor bra denne presterer på musikk.

Pris per krone så synes jeg receivere + effekt gir mest for pengene.
    Stereoløsning + dac gir mindre for pengene.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket Denon er det snakk om?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Hvilket Denon er det snakk om?
    Denon AVC A1HD

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en av forskjellene på dyr og billig receiver. Mange tror en bare kan kjøpe en billig receiver, og ta alt igjen med effektforsterker. Men det er ikke bare effekten som er dårligere på billige receivere...

Skulle jo tro at pure direct skulle kunne lages billig og enkelt uten å "ødelegge" lyden. Men på min Pio LX52 er pure direct elendig.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker forøvrig helst Marcus Miller sitt album " M2" spor 6 når jeg vurderer ulike komponenter..

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Kan du fortelle mer om denne?
    Fins den med rca/xlr?

Jeg bruker xlr fra stereo pre og rca fra receiver.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man ikke har en felles forståelse om hva lydkvalitet i en forforsterker er, så er det heller ikke mulig å komme til enighet.

Subjektive opplevelser i ulike oppsett sier i grunnen veldig lite. I et oppsett kan en forforsterker med minst mulig egenlyd komme best ut, mens i et annet gjerne en forforsterker som farger lyden.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Denon AVC A1HD
    Jeg brukte tidligere en Denon AVC-A10SE som fungerte bra i Pure Direct til stereo. Kjøpte inn en billig Sony receiver da Denonen gikk tapt ved lynnedslag. Men Sonyen kunne jeg bare glemme til å bruke til seriøs musikklytting som pre. Denonen kostet vel en 14.000 i år 2000.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv litt erfaringer rundt dette tema, da jeg har tenkt en del i de samme banene. Jeg har lenge brukt ulike receivere som pre-amp'er i systemet mitt, men med ekstern DAC/cd-spiller og analog bypass i receiver (altså kun inngangsvelger og volumkontroll i receiver). Jeg synes ikke DA-konverteringen i de receiverne jeg har prøve henger helt med eksterne løsninger. De fungerer utmerket til film, men på musikk i stereo blir det mer avslørende at det mangler noe opp mot de beste. Lydbildet faller litt sammen og man mangler litt dynamikk og definisjon. Ting faller mye bedre på plass med en bedre DAC-løsning enn den som finnes i en okay receiver.

Jeg har også i en periode benyttet analoge 6-kanals pre-amper, Parasound P7 og EC4.9. I mitt system likte jeg Parasound'en bedre, men det tror jeg har mest med matching av utstyret å gjøre. I forhold til å benyttet receiver som pre, så synes jeg at disse dedikerte produktene hadde et litt større rom enn det receiveren klarer å formidle. Forskjellen var der, men receiveren gir også et bra resultat (som pre'amp). I dag benytter jeg kun reciever som pre, da det rett og slett ble litt upraktisk i film-sammenheng å ikke benytte HDMI. Det ble litt mye kabler og liten fleksibilitet for mine behov.

For fremtiden tenker jeg at løsningen enten blir å fortsette med reciever til film og kombinere dette med en analog pre med HT-bypass, eller eventuelt vudere å investere i en bedre hjemmekino prosessor som kanskje kan klare alt sammen. Fordelen med sistnevnte er at man får avanserte romkorreksjonsmuligheter, etc. Dette kan ha fordeler i en del rom. Samtidig er prisen skyhøy på disse produktene (tenker på produkter Anthem Statement D2V eller Classe SSP800). Jeg er likevel noe usikker på om lydkvaliteten i stereo blir like bra som med en god dac/cd-spiller og en bra stereo pre. Dersom man skal velge en DAC/cd-spiller og pre kombo i samme prisklasse som prosessorene over, så har man mye bra utstyr å velge mellom! Følger med på tråden i håp om å lære noe av deres erfaringer med temaet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Kan du fortelle mer om denne?
    Fins den med rca/xlr?

Jeg bruker xlr fra stereo pre og rca fra receiver.
    Den har to sett RCA innganger der den ene er default og den andre blir aktiv med 12v signal. Hadde egentlig tenkt å bygge om effektforsterkeren (Emotiva) ved å benytte meg av 12v signal til å svitsje mellom RCA og XLR. Men Keith hos Emotiva tipset meg om Sonance...

Side 1 av 17 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •