Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 322
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Man må ha premisser for en debatt. Hva mener du så skal være normen for transparant? Din personlige oppfatning, som ingen annen enn du selv kjenner til?

Dersom argumentet for at en stereo forforsterker er overlegen, ikke skal være annet enn at du selv foretrekker det, så har du en dårlig case. Du vil ha teknisk rett også i svært mange tilfeller, men argumentet er syltynt.

Ja, man må ha noen premisser, men de linjene er det ikke deg og Orso alene som skal trekke opp, for så å forvente at motpart(ene) skal kjøpe dette usett.

Jeg er ikke engang enig i hovedpremisset transparent= best, fordi det er med på å forenkle debatten. I hoveddebatten som er stereo pre versus receiver pre så kan man ikke bare konkludere med at forforsterkerdelen i receivere er på linje med dedikerte stereo preer fordi man har hørt en Pioneer eller Marantz receiver som er transparent. Transparent er ikke nødvendigvis lik best, transparent er gjennomsiktig og ufarget ja, men det kommer ann på hva den enkelte definerer som best lydmessig.

På samme måte er det også en forenkling av debatten med unntaksargumentasjon som man har sett tidligere her, hvor det stadig dras frem at man har hørt en enkelt stereo pre som har skuffet, for så å gå langt i å konkludere med at det ikke er forskjeller her. Det finnes personer som røyker 40 sigaretter til dagen også, uten at det faktum på noen som helst måte avkrefter at tobakk er sterkt helseskadelig.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, dette er en tråd det aldri blir en "løsning" på. Artig å lese, men blir litt mye repeat i lengden - fra alle debantanter.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Nei, jeg misforstår alldeles ikke, forsøker du å idiotforklare meg flere ganger fordi vi er uenige på denne måten så kontakter jeg moderator, denslags anklager mot person aksepterer jeg bare ikke.

At transparent betyr gjennomsiktig, sterilt og ingen farging er jeg fullt inneforstått med, derimot kjøper jeg ikke det som etablert premiss for denne debatten, se også endring i mitt forrige innlegg. Dette er en debatt om dedikert stereo pre og receiver pre, og det er bare ETT av flere relevante parametre som du og Orso er så opptatt av. Det putter dere derimot ikke automatisk i posisjon til å definere premissene for denne debatten.
    Her er det noen som kaster stein i glasshus. Gilmour prøver hele tiden å kaste idiotstempelet på folk som har kjøpt hjemmekinoreceiver. Når han ikke forstår at hvis man skal definere hvilken som er best, så må man definere en standard på hva som er bra og mindre bra.

Det blir som på en måte å krangle om hva som er best sporstbil av Ferrari og Lada og hevde at Lada er best fordi man liker hvordan den vingler og ikke har så høy toppfart slik at man kan nyte rundene mer.

At man liker forsterkere som ikke gjengir lyden korrekt er en helt ærlig sak, men det betyr ikke at det er "best".

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man må ha noen premisser, men de linjene er det ikke deg og Orso alene som skal trekke opp, for så å forvente at motpart(ene) skal kjøpe dette usett.

Jeg er ikke engang enig i hovedpremisset transparent= best, fordi det er med på å forenkle debatten. I hoveddebatten som er stereo pre versus receiver pre så kan man ikke bare konkludere med at forforsterkerdelen i receivere er på linje med dedikerte stereo preer fordi man har hørt en Pioneer eller Marantz receiver som er transparent. Transparent er ikke nødvendigvis lik best, transparent er gjennomsiktig og ufarget ja, men det kommer ann på hva den enkelte definerer som best lydmessig.

På samme måte er det også en forenkling av debatten med unntaksargumentasjon som man har sett tidligere her, hvor det stadig dras frem at man har hørt en enkelt stereo pre som har skuffet, for så å gå langt i å konkludere med at det ikke er forskjeller her. Det finnes personer som røyker 40 sigaretter til dagen også, uten at det faktum på noen som helst måte avkrefter at tobakk er sterkt helseskadelig.
    Hvis man skal vurdere noe så må man finne objektive vurderingsfaktorer.
    De retningslinjene som Orso og Timc er objektive og målbare.

Hvilken type forvregning som er best er subjektivt og meningløst og diskutere.

Jeg tipper at Orso og Timc er realister mens Gilmour er humanister i sitt daglige virke :-)

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Hehe, dette er en tråd det aldri blir en "løsning" på. Artig å lese, men blir litt mye repeat i lengden - fra alle debantanter.
    Ja, det er ikke mye som har forandret seg siden påsken i fjor :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Her er det noen som kaster stein i glasshus. Gilmour prøver hele tiden å kaste idiotstempelet på folk som har kjøpt hjemmekinoreceiver. Når han ikke forstår at hvis man skal definere hvilken som er best, så må man definere en standard på hva som er bra og mindre bra.

Det blir som på en måte å krangle om hva som er best sporstbil av Ferrari og Lada og hevde at Lada er best fordi man liker hvordan den vingler og ikke har så høy toppfart slik at man kan nyte rundene mer.

At man liker forsterkere som ikke gjengir lyden korrekt er en helt ærlig sak, men det betyr ikke at det er "best".

og der var siste troll på plass igjen også :-D

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    og der var siste troll på plass igjen også :-D
    Som Jesus står jeg opp i påsken ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal vurdere noe så må man finne objektive vurderingsfaktorer.
    De retningslinjene som Orso og Timc er objektive og målbare.

Hvilken type forvregning som er best er subjektivt og meningløst og diskutere.

Jeg tipper at Orso og Timc er realister mens Gilmour er humanister i sitt daglige virke :-)

Timc sine retningslinjer (????) er vel de mest objektive, orso referer jo som en del av oss andre til egen erfaring med utstyr, en bryston og en marantz ++ passive preamps, kanskje noe snevert grunnlag til å lage retningslinjer (???)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Jesus står jeg opp i påsken ;-)

skulle bare mangle

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det igang igjen, ro ned alle sammen og slutt med "dritt" kasting mellom dere. Ellers må vi huske tilbake til Påsken i fjor og det ble ikke noe heldig slutt.

BEF
    Site moderator

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timc sine retningslinjer (????) er vel de mest objektive, orso referer jo som en del av oss andre til egen erfaring med utstyr, en bryston og en marantz ++ passive preamps, kanskje noe snevert grunnlag til å lage retningslinjer (???)
    De er begge enig i at skal man vurdere noe så må det være produktets egenskap til å være transparent.

Det er ingen av dem som hevder at et transparent produkt er det som gir best resultat i et oppsett, men hvis man begynner å vurdere faktorer som hvilken forvrengning som låter best er det veldig subjektivt og en diskusjon som aldri man kan bli enig om på linje om hva som er best av brunetter og blondiner.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Så var det igang igjen, ro ned alle sammen og slutt med "dritt" kasting mellom dere. Ellers må vi huske tilbake til Påsken i fjor og det ble ikke noe heldig slutt.

BEF
    Site moderator
    Det er viktig å ta vare på sine påsketradisjoner. :-)

Tror ikke det er noen fare for at det skjer det samme som i fjor. Tror mange har moderert sine holdninger i løpet av det siste året :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er begge enig i at skal man vurdere noe så må det være produktets egenskap til å være transparent.

Det er ingen av dem som hevder at et transparent produkt er det som gir best resultat i et oppsett, men hvis man begynner å vurdere faktorer som hvilken forvrengning som låter best er det veldig subjektivt og en diskusjon som aldri man kan bli enig om på linje om hva som er best av brunetter og blondiner.

oki, det er en mulig måte å tolke det på som jeg overså, forøvrig er det vel flere ting som kan måles, forvrengning, utgangs strøm osv osv
    jeg foretrekker øra, og det er på det grunnlaget jeg mener receivere faller generellt sammen kontra stereopre, jeg har ikke foretatt målinger hjemme i seriøs grad
    skulle jeg dog hatt en prossesor som skulle gjort jobben som stereo pre her hjemme så ville av7005 vært øverst på listen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

eneste jeg har diskutert angående transparent er vel at receivere sjeldent er det, jeg har ikke vært borte i noe slikt, ett 100 % transparent oppsett krever vel sitt å sette opp

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God påske til alle i tråden forøvrig , forsett gjerne videre i en tone etter forumets regler

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oki, det er en mulig måte å tolke det på som jeg overså, forøvrig er det vel flere ting som kan måles, forvrengning, utgangs strøm osv osv
    jeg foretrekker øra, og det er på det grunnlaget jeg mener receivere faller generellt sammen kontra stereopre, jeg har ikke foretatt målinger hjemme i seriøs grad
    skulle jeg dog hatt en prossesor som skulle gjort jobben som stereo pre her hjemme så ville av7005 vært øverst på listen
    Målinger er relativt lite interessant hvis man selv føler at et produkt er bedre enn et annet i sitt eget oppsett selv om det måler dårligere. Det tror jeg egentlig ingen er uenig i.

Personlig foretrekker jeg en kombinasjon av kraftige effektforsterkere og hjemmekinoreceiver. Om jeg kunne opplevd et bedre resultat med en stereo pre for CD lytting er for meg ikke så veldig interessant. CD spilleren har jeg kastet for lenge siden (kjører spotify digital fra sonos). Livet er for kort til å kunne bruke til nilytting på en CD. Da foretrekker jeg heller en film med barn og kone når jeg først skal slappe av fra en hektisk arbeidsuke.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I tillegg er jeg en stor tilhenger av å resonnere fornuftig og bruke spisskompetanse der den finnes, også omtalt i Nils Arne Eggens bok om fotball, "godfoten".

Hva er mest sannsynlig? At et kinderegg med et utall koblingsmuligheter, innganger, utganger, oppgaver, 7-9 forsterkerkanaler osv spiller best i stereo, eller en dedikert stereo pre som er konstruert uten kompromiss i den forstand at komponenten har EN eneste oppgave å utføre?

Hvis man er ærlig med seg selv her så er det liten tvil om hva som generelt sett spiller best. Problemet tror jeg er at enkeltpersoner finner det ubehagelig å akseptere at de som uttalt audiofile og over gjennomsnittet interessert i hifi, kunne fått enda bedre lydkvalitet på musikk ved en høykvalitets dedikert pre.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eneste jeg har diskutert angående transparent er vel at receivere sjeldent er det, jeg har ikke vært borte i noe slikt, ett 100 % transparent oppsett krever vel sitt å sette opp
    En hjemmekinoreceiver kan muligens være 100% transparent i straight mode, men de fleste kjører vel med romkorreksjon for å motivirke dårlige egenskaper i rommet.

Jeg har ikke sett målinger som viser hvor transparent en forsterker/receiver er. Hadde jo vært litt interessant å sett på tester, men sier dog ikke så mye hvordan resultatet blir i ditt oppsett.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg er jeg en stor tilhenger av å resonnere fornuftig og bruke spisskompetanse der den finnes, også omtalt i Nils Arne Eggens bok om fotball, "godfoten".
    Hva er mest sannsynlig? At et kinderegg med et utall koblingsmuligheter, innganger, utganger, oppgaver, 7-9 forsterkerkanaler osv spiller best i stereo, eller en dedikert stereo pre som er konstruert uten kompromiss i den forstand at komponenten har EN eneste oppgave å utføre?
    Problemet med denne argumentasjonen er at man sammenligner helt forskjellige produkter fra forskjellige leverandører med forskjellig filiosofi. Hvis alt var likt ellers så er det logisk, hvis ikke nei.

Hvorfor er det slik at en Audi RS6 stasjonsvogn som kan brukes til å frakte hunder, unger, dra på IKEA, ferieturer osv er raskere enn en Porche 911S rundt Top Gear sin testbane. Ifølge din logikk er det ikke mulig.

Hvis man er ærlig med seg selv her så er det liten tvil om hva som generelt sett spiller best. Problemet tror jeg er at enkeltpersoner finner det ubehagelig å akseptere at de som uttalt audiofile og over gjennomsnittet interessert i hifi, kunne fått enda bedre lydkvalitet på musikk ved en høykvalitets dedikert pre.
    Jeg lurer på hvem disse audiofile personene er som det tenkes på her. Jeg mistenker at man ser spøkelser på høylys dag. De fleste som kjøper en hjemmekinoreceiver gjør jo det fordi de også interesserer seg for film

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hvem disse audiofile personene er som det tenkes på her. Jeg mistenker at man ser spøkelser på høylys dag. De fleste som kjøper en hjemmekinoreceiver gjør jo det fordi de også interesserer seg for film
    dette er jeg enig i, for det er vel nesten kun her inne en slik tråd kan bli så heftig, de fleste andre steder er visse ting opplest vedtatt for lenge siden, been there done that osv :-D der ligger vel litt av humoren i tråden for min del :-D

Side 9 av 17 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •