Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 17 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 322
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ikke så lenge til jeg får testet GroundSound DCN28. Kan gi deg en tilbakemelding hvis du vil. Ligger godt under DEQX i pris.
    Hadde satt pris på det. DCN28 har akkurat de funksjonene/kanalene jeg trenger, men ønsker selvsagt at det låter nokså gjennomsiktig også.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss heller koste på oss litt mer humor. :-D
    [YOUTUBE]ZCBe7-6rw4M[/YOUTUBE]
    Hehe.. priceless

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett før jeg hentet isøksen, men vi kjører litt mer skråblikk i stedet:

How many forum members does it take to change a light bulb?

1 to change the light bulb and to post that the light bulb has been changed
    14 to share similar experiences of changing light bulbs and how the light bulb could have been changed differently
    7 to caution about the dangers of changing light bulbs
    1 to move it to the Lighting section
    2 to row then move it to the Electricals section
    7 to point out spelling/grammar errors in posts about changing light bulbs
    5 to flame the spell checkers
    3 to correct spelling/grammar flames
    6 to row over whether it's "lightbulb" or "light bulb" ... another 6 to condemn those 6 as stupid
    2 industry professionals to inform the group that the proper term is "lamp"
    15 know-it-alls who claim they were in the industry, and that "light bulb" is perfectly correct
    19 to post that this forum is not about light bulbs and to please take this discussion to a lightbulb forum
    11 to defend the posting to this forum saying that we all use light bulbs and therefore the posts are relevant to this forum
    36 to debate which method of changing light bulbs is superior, where to buy the best light bulbs, what brand of light bulbs work best for this technique and what brands are faulty
    7 to post URL's where one can see examples of different light bulbs
    4 to post that the URL's were posted incorrectly and then post the corrected URL's
    3 to post about links they found from the URL's that are relevant to this group which makes light bulbs relevant to this group
    13 to link all posts to date, quote them in their entirety including all headers and signatures, and add "Me too"
    5 to post to the group that they will no longer post because they cannot handle the light bulb controversy
    4 to say didn't we go through this already a short time ago?
    13 to say do a Google search on light bulbs before posting questions about light bulbs
    1 forum lurker to respond to the original post 6 months from now and start it all over again.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    ..
    4 to say didn't we go through this already a short time ago?
    ...
    1 forum lurker to respond to the original post 6 months from now and start it all over again.
    Hehe.. Deja Vu fra en tilsvarende tråd rundt påsketider 2011
    Trådens tema er jo i utgangspunktet håpløst å diskutere. Ulike stereo-pre'er har gjerne litt ulike signaturer. Surround-prosessorer/-"pre'er" har tilsvarende, gjerne med en RK i tillegg. Mange av deltakerne i tråden har testet ulike løsninger og snakker av personlig erfaring i eget rom/oppsett. Andre tror og mener at det ene må være bedre enn det andre ut fra ren "logikk"(?). Noen er til og med så heldige at de sitter med et fungerende anlegg kun bestående av såkalte legendariske, kritikerroste, komponenter uten særlig videre erfaring enn det hifi-litteraturen bidrar med.

Men kan smak diskuteres? Kan man i det hele tatt diskutere noe som man ikke selv har testet/hørt i diskusjons-"motstanderens" eget lytterom?
    Per, Pål og Espen kan diskutere "stereo pre vs receiver som pre" til de blir blå i ansiktet så lenge de ikke har identisk smak, rom eller oppsett. Og trollet dukker opp med jevne mellomrom for å holde krangelen i live

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Trådens tema er jo i utgangspunktet håpløst å diskutere. Ulike stereo-pre'er har gjerne litt ulike signaturer. Surround-prosessorer/-"pre'er" har tilsvarende, gjerne med en RK i tillegg. Mange av deltakerne i tråden har testet ulike løsninger og snakker av personlig erfaring i eget rom/oppsett. Andre tror og mener at det ene må være bedre enn det andre ut fra ren "logikk"(?). Noen er til og med så heldige at de sitter med et fungerende anlegg kun bestående av såkalte legendariske, kritikerroste, komponenter uten særlig videre erfaring enn det hifi-litteraturen bidrar med.

Men kan smak diskuteres? Kan man i det hele tatt diskutere noe som man ikke selv har testet/hørt i diskusjons-"motstanderens" eget lytterom?
    Per, Pål og Espen kan diskutere "stereo pre vs receiver som pre" til de blir blå i ansiktet så lenge de ikke har identisk smak, rom eller oppsett. Og trollet dukker opp med jevne mellomrom for å holde krangelen i live
    sånn kan man se på det.
    man kan også se på det på den måten at noen faktisk begynner å tenke litt rundt evnet ved slike "sterke meningers" tråder også, og er det ett forum det trengs så er det imo avforum, litt for mange høvdinger her som har opplest og
    vedtatte "fasit" svar på alt noen av de er også bransjefolk og det er jo ikke bra i det hele tatt
    hvis denne tråden kan få en eller fler til å faktisk teste ut og finne ut av hva man selv mener funker best så har slike tråder livets rett
    sålenge vi ikke blir ufine mot hverandre og sier ting med litt ironi og ett smiletegn så er det mine two cents about it

hilsen trollet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker i alle fall som mange liker det og synes det og bytte forsterkere med ulik lydsignatur er en del av hobbyen. Jeg foretrekker nok at høyttalere og rom står for det.

Noen spesielle produkter du i så måte har ekstra sansen for og som du opplever slår godt ut i mange anlegg?

Mener du subjektivt eller objektivt?

Subjektivt finner jeg at jeg liker de litt mer kostbare produktene fra Marantz (premium serien), men objektivt virker de litt tamme/avrundet. Samme med produkter fra McIntosh.

Det beste rent teknisk er muligens en Crown Studio reference, samt Mark Levingson (gamle 3xx serien), disse kan derimot subjektivt være litt "kjedelige", da du får høre all dritten som foregår andre steder.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc

Subjektivt finner jeg at jeg liker de litt mer kostbare produktene fra Marantz (premium serien), men objektivt virker de litt tamme/avrundet. Samme med produkter fra McIntosh.

Det beste rent teknisk er muligens en Crown Studio reference, samt Mark Levingson (gamle 3xx serien), disse kan derimot subjektivt være litt "kjedelige", da du får høre all dritten som foregår andre steder.
    Subjektivt. Du nevnte at du ofte foretrakk en "house" sound.
    Opplever du at slik farging fra elektronikken slår godt ut i de fleste anlegg eller er det veldig systemavhengig?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subjektivt. Du nevnte at du ofte foretrakk en "house" sound.
    Opplever du at slik farging fra elektronikken slår godt ut i de fleste anlegg eller er det veldig systemavhengig?

Jeg synes som oftest at signaturen til en komponent går igjen i flere oppsett, men det får også ofte ting til å bikke over. F.eks så vil ofte de som liker en varm klang, ha flere komponenter med samme karakteristikk. Da synes jeg det kan bli for mye av det gode.

Ideelt ønsker jeg meg ett dønn nøytralt oppsett, med èn komponent som setter littegrann farging. Dette er mest for å ha kontroll, på ting, og da ser jeg det som praktisk å ikke ha flere variabler å forholde meg til.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes som oftest at signaturen til en komponent går igjen i flere oppsett, men det får også ofte ting til å bikke over. F.eks så vil ofte de som liker en varm klang, ha flere komponenter med samme karakteristikk. Da synes jeg det kan bli for mye av det gode.

Ideelt ønsker jeg meg ett dønn nøytralt oppsett, med èn komponent som setter littegrann farging. Dette er mest for å ha kontroll, på ting, og da ser jeg det som praktisk å ikke ha flere variabler å forholde meg til.
    Hvorfor ikke heller endre frekvensresponsen til høyttalerne i et aktivt system? Du har du vel enda mer kontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke heller endre frekvensresponsen til høyttalerne i et aktivt system? Du har du vel enda mer kontroll.
    Har prøvd, men det gir ikke samme effekt. Igjen subjektivt.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall

Man kan fint diskutere dette, som alle andre temaer innen lyd og hifi. At det er smaksrelatert til en viss grad er greit nok, men det er også et utall andre temaer. Ikke bare innen hifi, men innen mat, trening, musikk osv osv. Skal man da ikke kunne diskutere dette ifølge deg? Det klinger svært hult i mine ører.

Problemet er som Jokris også toucher innom at det er litt for mange som blindt omfavner kindereggboksene, når det aller meste tyder på at en dedikert stereo pre er å foretrekke til to kanals musikk. Det faktum at mange velger kompromisser, altså for å få "det beste fra to verdener" (misvisende postulat forøvrig, man får da vitterlig ikke det "beste" fra to verdener når man gjør åpenbare kompromisser), gjør ikke dermed surroundreceivere til lydfrelsere på forforsterkerdelen.

Det er på tide at de som går for surroundbokser innrømmer at de inngår kompromisser for å få en god filmopplevelse også, istedet for å forsøke skape en feilaktig virkelighet hvor man påstår at surroundboks til 15 K er like god som dedikert stereo pre til 15 K på to kanals stereo.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Man kan fint diskutere dette, som alle andre temaer innen lyd og hifi. At det er smaksrelatert til en viss grad er greit nok, men det er også et utall andre temaer. Ikke bare innen hifi, men innen mat, trening, musikk osv osv. Skal man da ikke kunne diskutere dette ifølge deg? Det klinger svært hult i mine ører.
    I slike diskusjoner vil det i de fleste være argument som "jeg syns at Håpå er bedre enn sjoko" . Orso prøver forbildelig å definere en felles standard på hva som er bra uten at så mange er villig til å gå inn på den diskusjonen.

Problemet er som Jokris også toucher innom at det er litt for mange som blindt omfavner kindereggboksene, når det aller meste tyder på at en dedikert stereo pre er å foretrekke til to kanals musikk. Det faktum at mange velger kompromisser, altså for å få "det beste fra to verdener" (misvisende postulat forøvrig, man får da vitterlig ikke det "beste" fra to verdener når man gjør åpenbare kompromisser), gjør ikke dermed surroundreceivere til lydfrelsere på forforsterkerdelen.
    Alt man gjør i livet er komprimisser, men det som er helt klart er uansett stereoforsterker er mye dårligere å gjengi surroundlyd enn det min 15k hjemmekinoreceiver er å gjengi musikk :-)

At det finnes hjemmekinoforsterkerer som er dårligere på stereo er det sikkert på samme måte som det er hjemmekinoforsterkere som er bedre.

Det er på tide at de som går for surroundbokser innrømmer at de inngår kompromisser for å få en god filmopplevelse også, istedet for å forsøke skape en feilaktig virkelighet hvor man påstår at surroundboks til 15 K er like god som dedikert stereo pre til 15 K på to kanals stereo.
    Her er typisk et stråmann argument som brukes av den aktuelle trådposter. Jeg ser ingen steder at noen har hevdet dette.

De fleste i denne tråden vil hevde det finnes hjemmekinoforsterkere til 15k som kan låte bedre en andre dedikerte stereoforsterkere til 15k og visa versa. Tror heller ikke at trådposter mener at alle stereoforsterkere til 15K er bedre en hjemmekinoforsterkere til 15k.

Det er vært lange tråder hvor man har argumentert mot slike feilsluttninger. (færre utstyr må alltid gi bedre lyd til samme pris)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva gjelder Marantz premium serie så er vi helt enige her timc, er en grunn til at jeg kvier meg slik for å bytte forsterker fra min nåværende PM15S1. Hadde den hadde littegrann mer krefter, ville den nærmest vært perfekt for min smak.

Når det gjelder farging på lydsignaturen er det også mye derfor jeg elsker Marantz, de har en sykt avhengighetsdannende god lyd i elektronikken sin, spesielt i sine bedre forsterkere. Det snakkes om transparent lyd i det uendelige, men er dette nødvendigvis det beste og eneste kriterum på god lyd? Jeg mener nei.

Så vil mange si at det fra et fasitperspektiv på god og "riktig" lyd er et blindspor,men det er jeg ikke enig. Som nevnt tidligere i tråden kan ikke alt måles, ørene våre er de beste instrumentene som finnes :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Det snakkes om transparent lyd i det uendelige, men er dette nødvendigvis det beste og eneste kriterum på god lyd? Jeg mener nei.

2: Så vil mange si at det fra et fasitperspektiv på god og "riktig" lyd er et blindspor,men det er jeg ikke enig. Som nevnt tidligere i tråden kan ikke alt måles, ørene våre er de beste instrumentene som finnes :-D
    1: Da misforstår du hele diskusjonen. Objektivt sett er ikke Marantzene helt korrekte. Hva vi som enkeltpersoner foretrekker er noe helt annet. Derfor jeg kom med eksempelet om Marantz. Jeg LIKER det, men jeg er fullt klar over at det ikke er helt rett, og dermed heller ikke så bra det kan bli i absolutt forstand.

2: Med ett utgangspunkt som sier at man ønsker noe transparant (helt uten påvirkning) har det ingen relevans hva du (eller andre) mener å høre. Vi kan måle vesentlig mindre forskjeller enn øret kan oppfatte. Vi kan f.eks måle ting som har varighet på femtosekundsnivå.

Jeg venter fortsatt på eksempler der man hører ting som ikke kan måles. Der målingene er bra, men man ikke liker lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjelder Marantz premium serie så er vi helt enige her timc, er en grunn til at jeg kvier meg slik for å bytte forsterker fra min nåværende PM15S1. Hadde den hadde littegrann mer krefter, ville den nærmest vært perfekt for min smak
    Da er det jo bare å slå til
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=87786&cat=13

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Da misforstår du hele diskusjonen. Objektivt sett er ikke Marantzene helt korrekte. Hva vi som enkeltpersoner foretrekker er noe helt annet. Derfor jeg kom med eksempelet om Marantz. Jeg LIKER det, men jeg er fullt klar over at det ikke er helt rett, og dermed heller ikke så bra det kan bli i absolutt forstand.

2: Med ett utgangspunkt som sier at man ønsker noe transparant (helt uten påvirkning) har det ingen relevans hva du (eller andre) mener å høre. Vi kan måle vesentlig mindre forskjeller enn øret kan oppfatte. Vi kan f.eks måle ting som har varighet på femtosekundsnivå.

Jeg venter fortsatt på eksempler der man hører ting som ikke kan måles. Der målingene er bra, men man ikke liker lyden.

Nei, jeg misforstå IKKE diskusjonen. Kan du se å slutte å idiotforklare meg på det viset hver gang vi er uenig? Jeg vet utmerket godt at Marantz farger lyden mot det varme og "rørlignende", så det trenger du ikke belære meg om.

Poenget mitt er at såkalt transparent lyd ikke nødvendigvis er det beste lydmessig for det enkelte øre, selvom et gitt produkt MÅLER godt ift transparent lyd bør det ikke låter optimalt for lytteren. Her snakkes det som om transparent steril lyd er det objektiv beste, noe som etter mitt syn fordummer og forenkler debatten.

Orso, og deg tildels, forsøker å etablere graden av transparent lydgjengivelse som objektiv premiss for denne debatten, og det er naturligvis ikke dere to i posisjon til. Det er ikke slik at den enkelte kan sette et gitt passende premiss som man så forventer at alle skal rette seg etter.

I denne diskusjonen om stereo pre versus kinderegg pre, så er det mange flere aspekter enn kun transparent og ikke transparent er mitt poeng.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84

hehe ja, har sett denne. Alldeles nydelig forsterker, men beklageligvis for dyr for mitt vedkommende

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg misforstå IKKE diskusjonen. Kan du se å slutte pålegge meg slike påstander? Jeg vet utmerket godt at Marantz farger lyden mot det varm "rørlignende", så det trenger du ikke belære meg om.

Poenget mitt er at såkalt transparent lyd ikke nødvendigvis er det beste lydmessig for det enkelte øre, selvom et gitt produkt MÅLER godt ift transparent lyd bør det ikke låter optimalt for lytteren.

I denne diskusjonen om stereo pre versus kinderegg pre, så er det mange flere aspekter enn kun transparent og ikke transparent er mitt poeng.
    Jo du misforstår. Transparant betyr i denne sammenheng "ingen farging". Med andre ord ingen forringing av signalet ut fra preamp ved de nivåer og belastninger som den utsettes for. Dette er ren teknikk og har ingenting med hva enkeltpersoner foretrekker. At du selv foretrekker en endring i signalet har ikke noe med saken å gjøre. Dette er fullt målbart, og i mange tilfeller hørbart. Du kan ikke argumentere med at det kan måle transparant men ikke høres transparant ut. Det er en selvmotsigelse. Måler det transparant så ER det transparant. Selvfølgelig kan enkelte målinger som vises frem være ufullstendige, men det er bare dårlig arbeid i så fall og har ikke så mye med målingers generelle nytteverdi.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo du misforstår. Transparant betyr i denne sammenheng "ingen farging". Med andre ord ingen forringing av signalet ut fra preamp ved de nivåer og belastninger som den utsettes for. Dette er ren teknikk og har ingenting med hva enkeltpersoner foretrekker. At du selv foretrekker en endring i signalet har ikke noe med saken å gjøre. Dette er fullt målbart, og i mange tilfeller hørbart. Du kan ikke argumentere med at det kan måle transparant men ikke høres transparant ut. Det er en selvmotsigelse. Måler det transparant så ER det transparant. Selvfølgelig kan enkelte målinger som vises frem være ufullstendige, men det er bare dårlig arbeid i så fall og har ikke så mye med målingers generelle nytteverdi.

Nei, jeg misforstår alldeles ikke, forsøker du å idiotforklare meg flere ganger fordi vi er uenige på denne måten så kontakter jeg moderator, denslags anklager mot person aksepterer jeg bare ikke.

At transparent betyr gjennomsiktig, sterilt og ingen farging er jeg fullt inneforstått med, derimot kjøper jeg ikke det som etablert premiss for denne debatten, se også endring i mitt forrige innlegg. Dette er en debatt om dedikert stereo pre og receiver pre, og det er bare ETT av flere relevante parametre som du og Orso er så opptatt av. Det putter dere derimot ikke automatisk i posisjon til å definere premissene for denne debatten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg misforstår alldeles ikke, forsøker du å idiotforklare meg flere ganger fordi vi er uenige på denne måten så kontakter jeg moderator, denslags anklager mot person aksepterer jeg bare ikke.

At transparent betyr gjennomsiktig, sterilt og ingen farging er jeg fullt inneforstått med, derimot kjøper jeg ikke det som etablert premiss for denne debatten, se også endring i mitt forrige innlegg.
    Man må ha premisser for en debatt. Hva mener du så skal være normen for transparant? Din personlige oppfatning, som ingen annen enn du selv kjenner til?

Dersom argumentet for at en stereo forforsterker er overlegen, ikke skal være annet enn at du selv foretrekker det, så har du en dårlig case. Du vil ha teknisk rett også i svært mange tilfeller, men argumentet er syltynt.

Side 8 av 17 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •