Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 17 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 322
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Det mest "rettferdige" er vel å teste en reciever i pure direct opp mot en stereopre - hvis ikke er det jo ganske mye mer enn kun forforsterker delen som testes.
    Man må jo kunne bruke de finnesser hvert enkelt produkt har.
    Hvis en receiver kan rette opp i diverse rom-problemer og gi en bedre hørbar lydkvalitet enn en ren stereoforsterker, så er faktisk receiveren best.

Det må jo være den opplevde lydkvaliteten som må telle!

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være den opplevde lydkvaliteten som må telle![/QUOTE]

Kunne ikke vært mer enig !
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstod deg; oppfattet det som om at for å være en god forforsterker er det ett kriterie at den er mest mulig transparent/nøytral..

Da vil jo f.eks. rørforsterkere falle utenfor?
    Nei det vil jeg ikke si. For det første tror jeg en rørforsterker kan være nøytral låtende. Og en mer farget forsterker kan jo i teorien pynte på frekvensresponsen i riktig retning og dekke over problemer i rommet. Og harmonisk forvrengning er nok mye bedre enn store doser med f.eks crossover forvrengning fra en dårlig transistorforsterker. Samtidig mister man nok noe av oppløsning og åpenhet.

Jeg prøver bare å gi en definsjon på hva vi mener med bedre og best. Hvordan skal vi ellers kunne diskutere når vi ikke har en felles definisjon?

Romkorreksjon har jeg for min del svært liten tro på. I øvre frekvensområdet fungerer det ikke IMO. Til peaker i bassen kan det være et greit kompromiss, men ringingen i bassen vil være den samme.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    er vel svært lite farging på 912 pre, skjønner du tar rørutstyr under en kam
    og graver deg ned :-D lenge leve kinderegget :-D og en middels god rk, da er man i mål :-D
    Det kan jo hende den er, men jeg finner det rart at du opplever den som radikalt annerledes enn gode surroundprodukter. Det stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Marantz prosessoren som jeg har har er svært tett på gode dedikerte forforsterkere eller DAC med volumkontroll. Når man må lytte mye frem og tilbake for å kunne høre forskjell, så kan man ikke akkurat si at det er natt og dag forskjell. Pioneer LX-85 som jeg prøvde nylig var hakket dårligere enn Marantzen, men ikke mye. Jeg har hatt dedikerte stereoprodukter som har vært dårligere på alt, selv om de kostet mer.

Derfor mistenker jeg du enten må ha prøvd et dårlig surroundprodukt (har vært borti noen selv) eller at 912 preen din tilfører en god del egenlyd.
    Men som timc er inne på kan det selvsagt også være noe med teknisk match.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordensskyld har jeg selv også en Marantz prossessor. (AV7005)

Den gir en meget bra lyd i to kanaler, og er godt fornøyd med den. Men ville syns det var rart hvis jeg brukte samme beløp på en ren stereopre og da ikke fikk ett produkt som var bedre på stereo - hvis vi tar høyde for at jeg bruker de analoge inngangene og ikke bruker RK på prossessoren? Rommet mitt er noe akkustisk behandlet og primær kilden er en platespiller.

Hva som gir mer for pengene er en helt annen sak. Men det er jo også slik som du skriver at prisen ikke betyr alt - det du ikke kommenterer er om du har hatt dedikerte stereoprodukter som har vært bedre, selv om de ikke koster mer?

Tror forøvrig Jokris har Marantz sr 7005, så det er heller ikke noe dårlig surroundprodukt.

Virker som endel av kommentarene idenne tråden har litt forskjellige utgangspunkter - at man ikke diskuterer helt det samme. Det er også stor forskjell på best lyd for pengene og best kjøp for pengene.

edit: ser nå at du skriver "er svært tett på gode dedikerte forforsterkere eller DAC med volumkontroll" - dette er noe jeg kan være enig i. Har også den oppfatning av at når man kommer over ett bestemt punkt på prisstigen så blir kvalitetsforskjellen mindre enn per annvendte krone, og man begynner å snakke om detaljer og det "lille" ekstra.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den gir en meget bra lyd i to kanaler, og er godt fornøyd med den. Men ville syns det var rart hvis jeg brukte samme beløp på en ren stereopre og da ikke fikk ett produkt som var bedre på stereo - hvis vi tar høyde for at jeg bruker de analoge inngangene og ikke bruker RK på prossessoren? Rommet mitt er noe akkustisk behandlet og primær kilden er en platespiller.

Hva som gir mer for pengene er en helt annen sak. Men det er jo også slik som du skriver at prisen ikke betyr alt - det du ikke kommenterer er om du har hatt dedikerte stereoprodukter som har vært bedre, selv om de ikke koster mer?

Tror forøvrig Jokris har Marantz sr 7005, så det er heller ikke noe dårlig surroundprodukt.

Virker som endel av kommentarene idenne tråden har litt forskjellige utgangspunkter - at man ikke diskuterer helt det samme. Det er også stor forskjell på best lyd for pengene og best kjøp for pengene.

edit: ser nå at du skriver "er svært tett på gode dedikerte forforsterkere eller DAC med volumkontroll" - dette er noe jeg kan være enig i. Har også den oppfatning av at når man kommer over ett bestemt punkt på prisstigen så blir kvalitetsforskjellen mindre enn per annvendte krone, og man begynner å snakke om detaljer og det "lille" ekstra.

Godt og reflektert innlegg Sirant.

Må også si meg enig med Jokris at jeg tror man forenkler det hvis man tror at et ok kinderegg gjør nytten hvis man vil klemme ut hver dråpe som et godt stereosett kan gjøre.

Greit at noen (Orso) har prøvd dedikert stereoutstyr som ikke har svart til forventningene, men det er latterlig å forsøke bruke dette som gyldig seriøs argumentasjon for at ikke en stereopre til 20 K skal være bedre enn en surroundboks til 20 k på ren 2-kanals stereo. At noen lever til de er 110 år selvom de røyker 40 om dagen, er selvsagt ikke noe argument for at røyking ikke skulle være skadelig, for å si det på den måten. Unntak greier man alltid å grave frem, uten at det representerer noe som helst sannhet på noen måte.

Denslags "unntaksargumentasjon" tror jeg er en grov forenkling isåfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det kan jo hende den er, men jeg finner det rart at du opplever den som radikalt annerledes enn gode surroundprodukter. Det stemmer overhodet ikke med mine erfaringer. Marantz prosessoren som jeg har har er svært tett på gode dedikerte forforsterkere eller DAC med volumkontroll. Når man må lytte mye frem og tilbake for å kunne høre forskjell, så kan man ikke akkurat si at det er natt og dag forskjell. Pioneer LX-85 som jeg prøvde nylig var hakket dårligere enn Marantzen, men ikke mye. Jeg har hatt dedikerte stereoprodukter som har vært dårligere på alt, selv om de kostet mer.

Derfor mistenker jeg du enten må ha prøvd et dårlig surroundprodukt (har vært borti noen selv) eller at 912 preen din tilfører en god del egenlyd.
    Men som timc er inne på kan det selvsagt også være noe med teknisk match.

det har selvfølgelig noe med at jeg kjører ett rent ear oppsett fra dac til ht,
    ellers skyldes det nok også at de produktene jeg har testet pre og receiver mot hverandre med har vært av en god nok kvlaitet til at pre faktisk spiller en rolle imo

kan forøvrig nevne at både pre og effekt jeg nå har , har blitt og blir brukt i studio av enkellte, ikke at det er noen stor greie i seg selv, men dog

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forøvrig vil jeg påstå at trensparent lyd er en utopi (nesten) jeg har ihvertfall hatt egne opplevelser på dette, og det en receiver klarer å fremkalle er nesten naturstridig prismessig, men dog langt unna transparent, hvis vi går utifra at signalkilden er av god nok kvalitet klarer den rett og slett ikke det, det er min mening, første receiver hadde jeg på midten av nittitallet engang, første rene surroundpre kort tid etter, deretter har jeg vært borte i marantz, denon, yamaha og onkyo receivere, alle i prisklasse fra 10 og oppover
    mye for penga, men med store kompromisser forstålig nok, etter rk kom, så kan man jukse seg til bedre opplevd lyd, bedre grafer osv men dette betyr ikke at produktet faktisk leverer kanon stereo lyd
    ellers vil jeg si at man bør prøve mer enn en stereopre før man uttaler seg bastant, kanskje med fler enn ett effekttrinn også
    interesang diskusjon dog litt temperatur men det tåler man, men jeg tør å påstå at enkellte har baller av stål og kokosnøtt som skjold for å ikke ta inn over seg enkellte fakta som hvordan ting i en boks innvirker på hverandre
    og ikke minst kvaliteten på innmaten i boksen :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gir en meget bra lyd i to kanaler, og er godt fornøyd med den. Men ville syns det var rart hvis jeg brukte samme beløp på en ren stereopre og da ikke fikk ett produkt som var bedre på stereo - hvis vi tar høyde for at jeg bruker de analoge inngangene og ikke bruker RK på prossessoren?
    Jeg opplever AV7005 ganske så tett på å være transparent. Da sier det selv at det kan ikke bli som mye bedre, men litt er det. Min opplevelse basert på det jeg har prøvd er at det er ingen automatikk i at en stereopre til samme pris vil være mer transparent. Tvert imot kan man oppleve mer forvrengning. En del produkter er laget med egenlyd. Så finnes IMO ingen regel her. Man må prøve ut.

Jeg har bl.a. hatt en Bryston preamp til over 30k. Jeg mener den hadde mer forvrengning enn AV7005 og var totalt sett dårligere. De beste jeg har prøvd er enten passive forforsterkere eller lydkort med volumkontroll. Prisen på de er lavere enn AV7005.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever AV7005 ganske så tett på å være transparent. Da sier det selv at det kan ikke bli som mye bedre, men litt er det. Min opplevelse basert på det jeg har prøvd er at det er ingen automatikk i at en stereopre til samme pris vil være mer transparent. Tvert imot kan man oppleve med forvrengning. En del produkter er laget med egenlyd. Så finnes IMO ingen regel her.

Jeg har bl.a. hatt en Bryston preamp til over 30k. Jeg mener den hadde mer fovrengning enn AV7005 og var totalt sett dårligere. De beste jeg har prøvd er enten passive forforsterkere eller lydkort med volumkontroll. Prisen på de er lavere enn AV7005.

synes absolutt ikke at det sier seg selv pga du sier den nesten er transparent, no pun intended :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes absolutt ikke at det sier seg selv pga du sier den nesten er transparent, no pun intended :-D
    Så sant kilden har nok gain og det er ikke er noe impedanse mismatching, så er en passiv pre det mest transparente man får. Og det er passive løsninger jeg har sammenlignet imot.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sant kilden har nok gain og det er ikke er noe impedanse mismatching, så er en passiv pre det mest transparente man får. Og det er passive løsninger jeg har sammenlignet imot.

det kan nok være slik,men det er ingen garanti for at det du har testet er transparent i utgangspunktet

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan nok være slik,men det er ingen garanti for at det du har testet er transparent i utgangspunktet
    Har mer tro på det enn dine og Gilmour sine erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det er greit nok, men må le litt når du ser behovet for å dra gilmour inn :-D

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smalt det fra debattanten som til stadighet forsøker degradere dedikerte stereopreer med basis i at du selv og rent subjektivt har vært misfornøyd med EN Bryston pre. Dette har vi fått høre om i det uendelige fra deg, og jeg kan gjerne repetere hva jeg skrev tidligere i tråden:

Å bedrive "unntaksargumentasjon" som du gjør er ikke gyldig, og det er svært vanskelig å ta seriøst på noen som helst måte. At du personlig har vært skuffet over EN Bryston stereopre forteller naturligvis ingenting om det generelle styrkeforholdet mellom kinderegg (surroundbokser) og dedikerte topptrimmede stereopreer.Unntak finnes alltid, det er ingen problem å grave frem.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Smalt det fra debattanten som til stadighet forsøker degradere dedikerte stereopreer med basis i at du selv og rent subjektivt har vært misfornøyd med EN Bryston pre. Dette har vi fått høre om i det uendelige fra deg, og jeg kan gjerne repetere hva jeg skrev tidligere i tråden:

Å bedrive "unntaksargumentasjon" som du gjør er ikke gyldig, og det er svært vanskelig å ta seriøst på noen som helst måte. At du personlig har vært skuffet over EN Bryston stereopre forteller naturligvis ingenting om det generelle styrkeforholdet mellom kinderegg (surroundbokser) og dedikerte topptrimmede stereopreer.Unntak finnes alltid, det er ingen problem å grave frem.
    Så bremser vi ned litt! Ikke kast stein i glasshus nå.

BEF
    Site moderator

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på Gilmour. Dine (og delvis jokris sine) kontinuerlige gjentagende hyllest tråder, med samme argumentene og mobbing av andre gir meg assosisjoner til denne scenen.
    [YOUTUBE]KAWoP1kncRE&feature=fvsr[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stå på Gilmour. Dine (og delvis jokris sine) kontinuerlige gjentagende hyllest tråder, med samme argumentene og mobbing av andre gir meg assosisjoner til denne scenen.
    [YOUTUBE]KAWoP1kncRE&feature=fvsr[/YOUTUBE]

Mobbing av andre kjenner jeg meg ikke igjen i, og jeg mener du skal holde deg unna slike personrettede beskyldninger: det er grove anklager at andre på forumet bedriver mobbing. Du begynte med personangrep ved å trekke meg inn i ditt tilsvar til Jokris, da får du tilbake med samme mynt av meg. Hold deg til saken og argumenter!

Mener du virkelig at din ene erfaring med Bryston preen skal legitimere et generelt styrkeforhold? Du forstår at det blir søkt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dere er på bærtur begge to. Ekstremisme er skjeldent fornuftig i noen sammenheng.

En Lexicon eller Anthem vil være bedre enn en billig Rotel stereopre, men på den andre siden vil en Vacuum State RTP3D være bedre enn en Onkoy 609 (om den har pre out da).

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er interessant å lese denne tråden fra sidelinjen da dere virkelig er ytterpunkter hva gjelder standpunkt.

For å slippe for mye krangling er det kanskje greit å se det fra et perspektiv der alle har rett.

Hvis man tar for seg transparens vil jeg påstå det er ytterst få oppsett rundt omkring som er skikkelig tro mot kilden. På min topp 5 liste er det kun 1 oppsett jeg opplever som meget transparent. Men dette med musikk handler for mange om å skape en illusjon, og da er ikke alltid en transparent signalvei veien å gå. Farging kan være meget behagelig, ja jeg vil faktisk kalle det musikalsk, men transparent er det ikke. Det er da viktig å spørre seg selv hva man ønsker. En "perfekt" gjengitt reproduksjon eller en så detaljert gjengivelse av opptaket(det ene utelukker ikke det andre).

Personlig syntes jeg litt farging kan være veien å gå så lenge oppsettet er over et visst nivå når det kommer til transparens. At andre prioriterer annerledes i en eller annen retning gjør bare denne hobbyen mer fargerik. Men man bør ikke blande for mange superlativer basert på subjektive oppfattninger.

En god del OT der, men jeg følte det måtte forklares før jeg kom med mitt. Jeg er stort sett enig med Orso og kan være tilbøylig for at f.eks. en surroundpre kan være meget transparent. Men det er ikke nødvendigvis det som låter best om rommet og resten som er koblet til ikke er tilpasset settingen.

Min oppfatting er dermed at det er ved oppsett hvor man har bortimot full kontroll på samtlige parameter at "absolutt" transparens er kan være veien å gå. Og det har de færreste oppsett.

Geir Arne

Side 6 av 17 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •