Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 322
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    En brannfakkel og samtidig ekstremt kategorisk, og ikke bunnet opp i noen form for realitet.

Ja shit inn er shit ut, men du må se på hva er forkskjellen på de forskjellige komponenter. Det liten tvil at det er mye mindre forskjell på kilder, og forforsterkere en det er på høytalere og ikke minst rom. Altså vil de ekstreme forskjellene i den siste delen av kjeden være de som betyr noe. Så å si at du aldrig vil få bra lyd av noe som kanskje foringer lyden 1 % mere en noe annet er bare tull, da det som kommer etterpå foringer lyden mange ganger.

Jeg har hørt anlegg til milionen på messer som låter mye dårligere en anlegg til 30000,- i et godt rom. Så personlig er jeg ikke i tvil om hva som betyr noe, nemmlig rommet og høytalernes tilpasning til dette. Skal du legge penger i noe så er det det.

ps. sikkert en branfakkel for en del kabelentusiaster dette også.
    har du testet virkelig gode kilder hjemme ? og pre ?
    en del av flaskehalsen med receiver er jo nettopp at den ikke vil skille voldsomt på kildene imo, en meget god pre derimot vil la kilden klart komme frem med sine forskjeller , dette har jeg opplevd hjemme og det er imo latterlig å påstå at det er liten forskjell på kilder, snakker som en sann hjemmekino expert du nå :-D

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    en del av flaskehalsen med receiver er jo nettopp at den ikke vil skille voldsomt på kildene imo, en meget god pre derimot vil la kilden klart komme frem med sine forskjeller , dette har jeg opplevd hjemme og det er imo latterlig å påstå at det er liten forskjell på kilder, snakker som en sann hjemmekino expert du nå :-D

Hehehe Klassisk hjemmekinoexpertuttalelse ja

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    Du har rett, jeg har vel ikke testa gode nokk forforsterkere for å høre forksjell på kilder, men har du testa høyttalere som skiller på noe som helst da? Bør være en viss kvalitet på høyttalere for å høre forskjell vet du, man må gjerne på noe som er utviklet etter 1950.

Ps. Du begynte :wink:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man opplever stooor forskjell mellom predelen i en receiver/prosessor og en dedikert preamp, så skyldes det enten at den ene er dårlig eller at den ene er betydelig farget.
    En god predel i receiver/prosessor er nemlig ganske tett på transparent. Ikke helt, men ikke langt ifra. Og det samme vil gi si om DAC delen. Men noe å hente har det vært på de jeg har prøvd som har kostet under 20k. Alikevel er det småtteri sammenlignet med hva f.eks to absorbenter til førsterefleksjonene gjør på sideveggene eller å tilføre en godt integrert subwoofer.

Nå sitter jo jokris med en rørforsterker og det vil ikke overraske om den tilfører en god porsjon med farging og harmonisk forvrengning. Og kalle det for mye bedre blir IMO litt feil. Synes nøytral gjengivelse bør være rettesnoren siden farging kan slå så forskjellig ut i ulike anlegg. Og det spørs om jokris klarer å skille på dette. ;-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle må behandle stue/lytterommet akustisk og bare gå for utstyr som spiller nøytralt? Den ultimate hifioppskrift?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Alle må behandle stue/lytterommet akustisk og bare gå for utstyr som spiller nøytralt? Den ultimate hifioppskrift?
    Nei, hvorfor det? Sier vel seg selv at fleste ikke kan behandle rommene sine i særlig grad. I tillegg sitter de aller fleste med høyttalere som måler dårlig off-axis. Nøytral elektronikk blir da for avslørende og man må velge andre veier. Dog så er det vel innlysende at skal man komme mest mulig tett på innspilingene, så er det nøytral elektronikk som ikke legger til noe som er den beste oppskriften. At man ønsker noe annet for være opp til enhver.

Det handler om å definere hva som er best når vi snakker om elektronikk. Hva skal ligge til grunn for det? Ellers blir det en meningsløs diskusjon hvis vi alle mener ulikt. Jeg kan ikke se noe annet enn at mest mulig transparent elektronikk bør være rettesnoren. For dersom det skal være en eller annen euforisk forvrengning, hvilke skal det da konkret være?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hyggelig å lese at du ikke er så ensporet som jeg trodde. Å definere hva som er best av elektronikk overlater jeg til dere, å definere utstyr som jeg har på hjemlån opp mot hverandre holder i massevis for meg.

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Dersom man opplever stooor forskjell mellom predelen i en receiver/prosessor og en dedikert preamp, så skyldes det enten at den ene er dårlig eller at den ene er betydelig farget.
    En god predel i receiver/prosessor er nemlig ganske tett på transparent. Ikke helt, men ikke langt ifra. Og det samme vil gi si om DAC delen. Men noe å hente har det vært på de jeg har prøvd som har kostet under 20k. Alikevel er det småtteri sammenlignet med hva f.eks to absorbenter til førsterefleksjonene gjør på sideveggene eller å tilføre en godt integrert subwoofer.

Nå sitter jo jokris med en rørforsterker og det vil ikke overraske om den tilfører en god porsjon med farging og harmonisk forvrengning. Og kalle det for mye bedre blir IMO litt feil. Synes nøytral gjengivelse bør være rettesnoren siden farging kan slå så forskjellig ut i ulike anlegg. Og det spørs om jokris klarer å skille på dette. ;-)
    +1

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god predel i receiver/prosessor er nemlig ganske tett på transparent. Ikke helt, men ikke langt ifra. Og det samme vil gi si om DAC delen.

Dette er vel en smaksak? Forforsterker er etter min oppfattning en meget viktig del av ett oppsett.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Dette er vel en smaksak? Forforsterker er etter min oppfattning en meget viktig del av ett oppsett.
    Det er det. Selvom jeg selv for øyeblikket har en integrert stereoforsterker, så har jeg fått med meg hvor viktig dette er. At man skal forsøke gjøre god lyd om til et spørsmål om en forsterker er transparent eller ikke, er etter min mening en grov forenkling. Jeg har ingen tro på at surroundbokser som er designet for å utføre et utall forskjellige oppgaver, skal matche en dedikert stereopre i et godt oppsett.

Regner også med at godeste Jokris vil komme tilbake med en real salve her når han ser innleggene fra for eks Orso

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er transparent eller tett på det kan ikke være en smaksak. Det er et objektivt kriterie. Det forteller meg at vi ikke snakker samme språk og da blir det vanskelig å kommunisere. Og da skjønner jeg heller ikke hvordan man i det hele tatt kan diskutere hva som er bedre og best.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour

Jeg har ingen tro på at surroundbokser som er designet for å utføre et utall forskjellige oppgaver, skal matche en dedikert stereopre i et godt oppsett.
    En dedikert stereopre klarer ikke å matche en "middels" receiver i dag, i et normalt lytterom, fordi vi vet hvor lite en dedikert stereopre kan bidra med å korrigere den alltid tilstedeværende ubalansen i frekvensresponsen.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er transparent eller tett på det kan ikke være en smaksak. Det er et objektivt kriterie. Det forteller meg at vi ikke snakker samme språk og da blir det vanskelig å kommunisere. Og da skjønner jeg heller ikke hvordan man i det hele tatt kan diskutere hva som er bedre og best.

Mulig jeg misforstod deg; oppfattet det som om at for å være en god forforsterker er det ett kriterie at den er mest mulig transparent/nøytral..

Da vil jo f.eks. rørforsterkere falle utenfor?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    En dedikert stereopre klarer ikke å matche en "middels" receiver i dag, i et normalt lytterom, fordi vi vet hvor lite en dedikert stereopre kan bidra med å korrigere den alltid tilstedeværende ubalansen i frekvensresponsen.

Det mest "rettferdige" er vel å teste en reciever i pure direct opp mot en stereopre - hvis ikke er det jo ganske mye mer enn kun forforsterker delen som testes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vil jo f.eks. rørforsterkere falle utenfor?
    Absolutt ikke.

Dere henger dere opp i enkeltparametere. Det er utrolig mange aspekter som skal klaffe for at en komponent skal være transparent (slik Orso mener det her). Av målinger jeg har sett av recievere så faller de aller fleste gjennom om man ber dem om å levere mer enn 200-300mV på utgangene. Derfra øker forvrengning og ulineariteter kraftig.

Hvorfor det er slik, kan jeg bare gjette på. Tror de anntar at kunden ikke er villig til å betale mye mer for en utgang med lavere impedans og høyere strømkapasitet.

Siden inngangsimpedans på effektrinn kan være f.eks 10-50kiloohm (finnes også lavere) så kan man få mange rare resultater, når preen har flere hundre ohms utgangsimpedans. Har så effektrinnet litt lav inngansfølsomhet, så kan det gå riktig ille. Kommer man over i det ulinære området til forforsterkeren så vil forvrengning (alle typer stort sett) endre seg dynamisk med signalstyrken i musikken. Det ønsker vi absolutt ikke.

Dedikerte preer har GENERELT lavere utgangsimpedans, og høyere strømkapasistet enn pre-out på recievere (spesielt rimelige). De kan også levere høyere nivå ut før forvrengningen slår inn.

Det siste her er det som gjør rør så attraktivt i high-end sammenheng. De kan, om rett laget, levere mange mange volt på utgangen. Du vil altså ha ett headroom, som under normale forhold, aldri vil bli brukt.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest "rettferdige" er vel å teste en reciever i pure direct opp mot en stereopre - hvis ikke er det jo ganske mye mer enn kun forforsterker delen som testes.
    Her kan man jo enten ta test mot hverandre eller tenke på hva mere man kan få ut av det ene produktet framfor det andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette ironi/sarkasme, eller er du seriøs?

Mener du at recieveren er bedre pga romkorreksjon? I så fall er det en helt annen diskusjon.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det eneste "rettferdige" er vel å lytte til musikk, fra et system, UTEN rom(vegger og tak)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste "rettferdige" er vel å lytte til musikk, fra et system, UTEN rom(vegger og tak)
    Enig!

Men det har dessverre liten praktisk relevans, siden man aldri (vel....nesten) blir kvitt rommet.

Spørsmålet blir da om man ønsker å teste en gitt komponent isolert sett, eller om man liker det man hører. Dersom siste er tilfellet, er det mer hensiktsmessig å teste i sine vanlige omgivelser.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

er vel svært lite farging på 912 pre, skjønner du tar rørutstyr under en kam
    og graver deg ned :-D lenge leve kinderegget :-D og en middels god rk, da er man i mål :-D

Side 5 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •