Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 322
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Flott tråd! Spanande å lesa for meg skal vil kombinera best mogleg musikkoppleving med best mogleg filmoppleving i same anlegg. Ser ut som eg må gå for eit kompromiss, ettersom eg ikkje er rik.

selv har jeg også lagd en løsning som innehar begge løsninger i en pakke, men jeg begynte med kinodelen egentlig, størsteparten har jeg dog lagt i stereodelen, rent økonomisk
    det finnes mye bra på bruktmarkedet, også gode preamper innimellom, poenget er ikke hvor mye ting koster, eller har kostet, men hvor mye man selv kan ha utnytte av de, som sagt det finnes gode preamper i alle prisklasser, men det er ikke flust av de imo og matching er som alltid viktig
    jeg vil også si at man bør være over middels interesert i musikk i to kanaler før man legger mye kroner i den biten, dette fordi en god receiver fint klarer å gjenngi musikk, men imo er de ikke i nærheten av å få ut potensialet i to kanals lyd

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forøvrig har RES luftet ideen om å teste litt prossessorere med hovedvekt på stereo i nye "hjemmekino" Watt. Hvis dette blir noe av blir det meget interessant.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    selv har jeg også lagd en løsning som innehar begge løsninger i en pakke, men jeg begynte med kinodelen egentlig, størsteparten har jeg dog lagt i stereodelen, rent økonomisk
    det finnes mye bra på bruktmarkedet, også gode preamper innimellom, poenget er ikke hvor mye ting koster, eller har kostet, men hvor mye man selv kan ha utnytte av de, som sagt det finnes gode preamper i alle prisklasser, men det er ikke flust av de imo og matching er som alltid viktig
    jeg vil også si at man bør være over middels interesert i musikk i to kanaler før man legger mye kroner i den biten, dette fordi en god receiver fint klarer å gjenngi musikk, men imo er de ikke i nærheten av å få ut potensialet i to kanals lyd
    Ja, det eg ser som beste løysing no er sjølvsagt å starta med å skaffa dei høgtalarane eg vil/skal ha. Deretter surroundreceiver som matchar godt. Så må det vel byggast ut med meir effekt, og då spørs det kva løysing ein går for...

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Jeg har selv vært gjennom akkurat denne problemstillingen. Når jeg skulle lage et anlegg som var både hjemmekino og stereo i god kvalitet, ble jeg av de fleste fortalt at jeg måtte ha en egen pre forde prosessoren ikke ville kunne hente ut den kvaliteten som lå i anlegget. Det betyr at jeg ville trengt begge deler, det ville koste mye, og jeg fant ut at jeg ville teste dette før jeg kjøpte.

Jeg har en Marantz av 8003 prosessor. Jeg prøvde så denne opp mot en del forskjellige forforsterkere. En relativt ny Adyton, en eldre treshold, en eldre Arcam, og en eldre Thule.

Det var forskjeller, men de er ikke store, mye mindre en jeg trodde før jeg samenliknet direkte. Forskjellene var først og fremst også det, forskjeller. Jeg ble aldrig helt enig med meg selv hvem som var best. Arcam og Thule var kanskje litt dårligere en de andre, men det er også mulig jeg ble påvirket av at jeg viste at det var billigere og eldre forsterkere.

Min konklusjon var at forskellene var små, og egentlig neglisjerbare og valgte da å bare bruke av 8003.

Nå har jeg testet en god del utstyr, og er vel av den formening at det er mye mindre forskjeller en det folk har en tendens til å hevde.

Jeg har selv dette "problemet" Har både stereo pre(Classe Cp-35) og en receiver (Onkyo 3007)
    Problemet ligger jo i at jeg må bytte mellom rca og xlr kabler på monoblokkene. Syns selv at stereo pre'n får fram det beste i høytalrene mine.

Har testet endel forskjellige før jeg endte opp med det som står i racket idag.
    Husker spesielt Rotel 1098 som meget bra i stereo,denne ble kjøpt brukt i sin tid så jeg ble ikke økonomisk ruinert heller.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....denne tråden igger ikke under 'entusiast'-delen av forumet, så da antar jeg det er åpning for en liden diskusjon? kanhende uten anklagelser om å forsure steminga og å vise en 'dårlig trådkultur'?

finnes det referanser (gjerne abx eller i det minste tekniske teorier) på forskjeller på forforsterkere? det er jo ikke såå hemmelig det de gjør: (ofte) digital -> analog konvertering i tillegg til et lite forsterkertrinn på den analoge utgangen?

Hva er det stereo forforsterkere faktisk gjør som ikke en rimelig fornutfiig konstruert (surround)receiver gjør? ta gjerne som eksempel de billigste receicverne fra nad, denon, onkyo osv med pre-out som (underforstått lydmessig dårligere) receivereksempler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Hva er det stereo forforsterkere faktisk gjør som ikke en rimelig fornutfiig konstruert (surround)receiver gjør? ta gjerne som eksempel de billigste receicverne fra nad, denon, onkyo osv med pre-out som (underforstått lydmessig dårligere) receivereksempler.
    Dette svaret er jeg spent på også... For jeg har virkelig erfart forskjellen mellom en billig pre (reciever) mot en dyr en med akkurat samme effekt.

Men hva som gjør dette (i forforsterkeren) rent teknisk er jeg spent på! :-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lavere forvrengning selvfølgelig.
    Men ingenting slår en passiv forforsterker med god volumkontroll.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    "selvfølgelig". fint med oppbacking av påstander.

mener du at SNR alltid blir hørbart lavere gjennom en (surround)receiver enn i en "passiv forforsterker" eller vanlige stereo forforsterkere med gain? hvorfor det? hva er det med volt gain som er så himla vanskelig og fordyrende å få til i 2012?

EDIT: SNR = lavere = dårligere selvfølgelig

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen forutsetninger for å komme med verken tekniske forklaringer eller bevis i form av målinger.

Men da kona og jeg flyttet fra hus til leilighet for et års tid siden, var det aktuelt å beholde en Primare SP31 surroundprosessor og den billigste Weiss DAC'en, som den gangen sto for godlyden i anlegg nr. 2 - og å selge en ML forforsterker og den dyreste Weiss DACen min, som sto for lyden i det tidligere nr. 1 anlegget mitt. Dessverre - eller kan hende heldigvis - fikk jeg det for meg at jeg skulle prøve sistnevnte forforsterker/DAC-kombinasjon i nr. 2 anlegget før jeg solgte dem. Bare for å prøve - man er jo nysgjerrig, må vite. Resultatet ble at jeg beholdt min ML320s og Weiss DAC-1, og solgte Primare-prosessoren og Weiss DAC-2 i stedet. Jeg kan ikke si annet enn at jeg ble veldig overrasket her. Selv med en forskjell i nypriser på bortimot 3-gangen, trodde jeg ikke at det skulle være noe særlig å hente på et slikt bytte - men forskjellen i lyden var som natt og dag. Det var som om et tykt ullteppe mellom meg og høyttalerne ble trukket til side.

Bare en praktisk erfaring - har, som sagt, ingen teknisk forklaring på dette.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette merket jeg godt ifra forforsterkerdelen i NAD C372 til å bruke M15, men fortsatt med effekten til C372.

Men før M15, hadde jeg en billig NAD-reciever som effektdelen i C372 "støttet" frontene. Det var himmel og hav forskjell fra forforsterkerdelen i C372 alene. Og det hadde ingenting med støy og gjøre. Der var det borte masse dynamikk, og det låt enkelt og greit slapt - med samme effekt.

(PRE)->(EFFEKT)=(RESULTAT)
    1. T754->C372 = utrolig slapt, uten dynamikk, kjedelig.
    2. C372->C372 = var mye bedre.
    3. M15->C372 = helt utrolig forskjell på støybiten.

Og steget fra 2. til 3. er det vel du svarer på.
    Men hvordan forklarer man 1. til 2. ?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...meh.

jaja, hvis folk har lyst til å spare ei krone eller 2 på å ikke hive seg på oppgraderingssjuka er trådene til knutihn et godt og opplysende sted å begynne.

Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi

Testing audiophile claims and myths

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lite som skaper forvrengning her ja.

Men man kan da komme opp i problemer med at kilden da må drive effekttrinnet direkte. Og klarer den ikke det på en bra måte så blir ikke resultatet bra.

Så en viktig oppgave til forforsterkeren er "impedansmatching"

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    lite som skaper forvrengning her ja.

Men man kan da komme opp i problemer med at kilden da må drive effekttrinnet direkte. Og klarer den ikke det på en bra måte så blir ikke resultatet bra.

Så en viktig oppgave til forforsterkeren er "impedansmatching"
    Helt klart. Skal man bruke passiv pre, må det også legges til rette for det.
    Jeg har personlig ikke funnet en rimelig aktiv forforsterker som er like transparent som en passiv eller en DAC med god volumkontroll. Var en som prøvd Hegel sin dyreste aktive pre og sammenlignet den med en kvalitets DAC med god volumkontroll og mente de låt likt. Men så koster også Hegelen ganske mye, ca. 40k tror jeg.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp testet en Abrahamsen V6.0 DAC mot DAC-en i en receiver av type Onkyo TX-NR807, og kan garantere at jeg ikke merket noen forbedring!

Koblet med optisk fra PC via Abrahamsen, og ut igjen via RCA til receiver, mot HDMI direkte fra PC til receiver slik som standard oppkobling er i dag.

Jeg testet med FLAC-filer i to forskjellige programmer: Foobar og VLC, og jeg skiftet også programmene slik at begge lydkildene ble testet. Musikken ble synkronisert slik at de ble spilt samtidig i både Foobar og VLC, og jeg dermed lett kunne sammenligne lyden ved en forsinkelse på under et halvt sekund.

Først synes jeg receiever var mye bedre enn Abrahamsen V6.0, men det var fordi Abrahamsen V6.0 skrudde ned nivået, så når volumet til VLC ble justert til 130% via Abrahamsen, eller 70% når det var musikken via Foobar som ble testet og spilt via Abrahamsen, kom jeg fram til at dette var omtrent helt likt. Klarte ikke å merke noen forskjell.

Konklusjon: Ingen forbedring med ekstern DAC (Abrahamsen V6.0) i forhold til dagens innebygde DAC i receiver (Onkyo TX-NR807), og (akkurat denne) oppgraderingen er overflødig.

EDIT: Benyttet selvsagt pure audio når jeg testet begge utgangene fra PC (1: HDMI direkte til receiver, og 2: optisk via Abrahamsen DAC).

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Jeg har nettopp testet en Abrahamsen V6.0 DAC mot DAC-en i en receiver av type Onkyo TX-NR807, og kan garantere at jeg ikke merket noen forbedring!

Koblet med optisk fra PC via Abrahamsen, og ut igjen via RCA til receiver, mot HDMI direkte fra PC til receiver slik som standard oppkobling er i dag.

Jeg testet med FLAC-filer i to forskjellige programmer: Foobar og VLC, og jeg skiftet også programmene slik at begge lydkildene ble testet. Musikken ble synkronisert slik at de ble spilt samtidig i både Foobar og VLC, og jeg dermed lett kunne sammenligne lyden ved en forsinkelse på under et halvt sekund.

Først synes jeg receiever var mye bedre enn Abrahamsen V6.0, men det var fordi Abrahamsen V6.0 skrudde ned nivået, så når volumet til VLC ble justert til 130% via Abrahamsen, eller 70% når det var musikken via Foobar som ble testet og spilt via Abrahamsen, kom jeg fram til at dette var omtrent helt likt. Klarte ikke å merke noen forskjell.

Konklusjon: Ingen forbedring med ekstern DAC (Abrahamsen V6.0) i forhold til dagens innebygde DAC i receiver (Onkyo TX-NR807), og (akkurat denne) oppgraderingen er overflødig.
    Velkommen i klubben

Ekstern Dac er ikke noe du MÅ ha,når man har en oppegående receiver - forskjellen (hvis det er noen), blir veldig liten pr.krone!

Da er det mye bedre å heller kjøpe en 4-5k dyrere receiver !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @websen - kjører du lyd direkte ut av foobar/vlc - type asio - eller går lyden via windows' lydmikser? dvs kan du skru opp og ned lyden via windows' standard volumkontroll?

....hvis det er sistnevnte, altså via windows lydmixer / directsound, så er det mest sannsynlig en flaskehals der.

Audio Stream Input/Output - Wikipedia, the free encyclopedia

Windows legacy audio components - Wikipedia, the free encyclopedia

foobar2000: Components Repository - ASIO support

foobar2000: Components Repository - WASAPI output support

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @websen - kjører du lyd direkte ut av foobar/vlc - type asio - eller går lyden via windows' lydmikser? dvs kan du skru opp og ned lyden via windows' standard volumkontroll?

....hvis det er sistnevnte, altså via windows lydmixer / directsound, så er det mest sannsynlig en flaskehals der.

Audio Stream Input/Output - Wikipedia, the free encyclopedia

Windows legacy audio components - Wikipedia, the free encyclopedia

foobar2000: Components Repository - ASIO support

foobar2000: Components Repository - WASAPI output support
    Det var WASAPI i Foobar - OG DirectSound, men det har ingenting å si, fordi jeg uansett testet Foobar i begge utgangene (og dermed også VLC i begge utgangene).
    Ingen flaskehals så lenge begge programmene ble testet i begge utgangene (HDMI direkte til receiver, og Toslink til Abrahamsen, som gikk til receiver).

Ingen forskjell med VLC eller Foobar, uansett hvilken driver jeg benyttet.
    Har testet forskjellige drivere også tidligere uten kvalitetsforskjell.
    Realtek HDMI driver fungerer helt optimalt.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg bruker ASIO4ALL med Media Center 16. Og det er faktisk hørbar forskjell mellom ASIO og Windows sin lydmikser. Så kan absolutt være en flaskehals der.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere må lese det jeg skrev en gang til..

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Dere må lese det jeg skrev en gang til..
    Vet, jeg var for treg med å svare
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Side 3 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •