Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 322
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Så lenge man ikke har en felles forståelse om hva lydkvalitet i en forforsterker er, så er det heller ikke mulig å komme til enighet.
    Dette er forsåvidt riktig, men det gjelder vel mange ting i livet:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle innspill, at vi ikke blir enige her er vel de fleste inneforstått med, men ved å lese slike tråder kan man få ett lite innblikk av dette dreier seg om , og kanskje tenke noe mer før man tar valg
    lite av bombastiske svar her og det er bra, som orso helt riktig påpeker ting kan oppleves forskjellig ut ifra de andre faktorene som spiller inn og man kan havne på å få best resultat med noe som ikke er innlysende på forhånd
    imo er dog en god pre noe som nesten uansett vil kunne (best case) få ut potensialet i resten av oppsettet, eller være avslørende slik at man får en dårlig opplevelse, budsjett har selvfølgelig mye å si og ikke minst hvor lettvint man vil ha det, men jeg er dog ute etter lyd sammenligninger først og fremst i denne tråden, selv om de andre faktorene spiller inn ved valg av oppsett hos seg selv.
    gode pre får man etter min erfaring fra ca 3500 og oppover, men i forhold til andre komponenter så er det ikke ett mangfold av de virkelig gode
    derfor synes jeg denne sammenlingningen er såpass interesang som den er

pøs på videre med innlegg og hold tonen like god som den har vært, mye fine innlegg

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan dele mine erfaringer med Marantz sin AV7005 surround prosessor. Har sammenlignet den mot blant en passiv pre og Buffalo II DAC med Exadevices.

En passiv pre er etter min mening det nærmeste man kan komme null egenlyd. Det eneste man må passe på er at kilden har nok gain til å drive effektforsterkeren og det må være en riktig impedansematching. Ellers mister man dynamikk og det vil låte slapt.

Ved å bruke en ekstern DAC (Buffalo), så opplever jeg at Marantzen låter ganske tett på den passive forforsterkeren. Men forskjellen ligger i at Marantzen har en liten betoning i et frekvensområdet som gir en opplevelse av varme. Ellers har jeg ikke hørt noe forskjell i verken bunn eller topp med det lille jeg har testet.

DACen i Marantzen opplever jeg som litt mindre åpen enn Buffalo DAC og muligens ikke fult så myk, men her må jeg teste mer for å si noe vettugt. Det er dessuten lett å la seg lure av den ene har litt høyere nivå. Det skal ikke mer enn 0.10 dB i volumforskjell til å skape en fordel for den ene. Det gjelder selvsagt også pre-delen, men her synes jeg forskjellene med dette med varme er såpass markant at jeg mener det ikke kan skyldes volumforskjell.

Så oppsummert vil jeg si at Marantzen er ganske tett på en high-end løsning med seperate komponenter hvis nøytralitet er målestokken. Om man liker den varmen som den tilfører eller ikke kommer nok helt ann på. Jeg kunne nok godt ha vært foruten den da jeg har mer tro på å jobbe med det tonale fra høyttalerne og akustikken i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg kan dele mine erfaringer med Marantz sin AV7005 surround prosessor. Har sammenlignet den mot blant en passiv pre og Buffalo II DAC med Exadevices.

En passiv pre er etter min mening det nærmeste man kan komme null egenlyd. Det eneste man må passe på er at kilden har nok gain til å drive effektforsterkeren og det må være en riktig impedansematching. Ellers mister man dynamikk og det vil låte slapt.

Ved å bruke en ekstern DAC (Buffalo), så opplever jeg at Marantzen låter ganske tett på den passive forforsterkeren. Men forskjellen ligger i at Marantzen har en liten betoning i et frekvensområdet som gir en opplevelse av varme. Ellers har jeg ikke hørt noe forskjell i verken bunn eller topp med det lille jeg har testet.

DACen i Marantzen opplever jeg som litt mindre åpen enn Buffalo DAC og muligens ikke fult så myk, men her må jeg teste mer for å si noe vettugt. Det er dessuten lett å la seg lure av den ene har litt høyere nivå. Det skal ikke mer enn 0.10 dB i volumforskjell til å skape en fordel for den ene. Det gjelder selvsagt også pre-delen, men her synes jeg forskjellene med dette med varme er såpass markant at jeg mener det ikke kan skyldes volumforskjell.

Så oppsummert vil jeg si at Marantzen er ganske tett på en high-end løsning med seperate komponenter hvis nøytralitet er målestokken. Om man liker den varmen som den tilfører eller ikke kommer nok helt ann på. Jeg kunne nok godt ha vært foruten den da jeg har mer tro på å jobbe med det tonale fra høyttalerne og akustikken i rommet.

supert jeg har selv opplevd noe større forskjeller mellom sr7005 og pre her hjemme, synes de største forskjellene har gått på detaljering,oppløsning og romfølelse/rominformasjon, samt dette med plassering av instrumenter ,vokaler og lyder,synes jeg får en bedre avtegning, og mer "naturlig" gjenngivelse, av7005 er nok derimot en annen klasse enn sr7005, og som du sier ingen fasit fra oppsett til oppsett heller
    en annen ting jeg har bitt meg merke , osm ikke er uvesentlig heller er at mc2102 effekten min , har trivdes bedre og bedre i takt med bedre pre, samme har skjedd men signalkildene mine
    tror faktisk ht mine er flaskehalsen min nå, men de liker jeg jo så sabla godt og jeg vet ikke om alternativer som vil gi meg mer, men samtidig beholde samme kvalitene som jeg idag setter pris på

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye å sammenligne med i egent oppsett, men har også AV7005 som ble valgt ene og alene av stereoegenskapene. Vurderer å parre den med en bedre/annen dac etterhvert for å teste forbedringspotensiale ved digitalmusikk - men har hovedfokuset på analog. Riaa delen i den er dog ikke meget bra

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Har ikke så mye å sammenligne med i egent oppsett, men har også AV7005 som ble valgt ene og alene av stereoegenskapene. Vurderer å parre den med en bedre/annen dac etterhvert for å teste forbedringspotensiale ved digitalmusikk - men har hovedfokuset på analog. Riaa delen i den er dog ikke meget bra

jeg hadde også valgt av7005 hvis jeg skulle hatt en slik som pre i den prisklassen, uten tvil

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hav med Denon "største" modell avr 4311?
    Den har vist en pre-amp mode.. Den er jeg veldig nysgjerrig på..
    Kun pre-delen er på og skal vist fungere svært bra som pre..

Noen som har den her?
    Min kommer om noen dager... :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Hav med Denon "største" modell avr 4311?
    Den har vist en pre-amp mode.. Den er jeg veldig nysgjerrig på..
    Kun pre-delen er på og skal vist fungere svært bra som pre..

Noen som har den her?
    Min kommer om noen dager... :-D
    Det låter med all sansynlighet likt med Marantz sin modell i tilsvarende prisklasse (eller mulig Marantz er litt mer presset på pris).

Det er nemlig samme selskap som står bak Marantz og Denon. Svenske LTS testet receivere fra Denon og Marantz i fjor, og de både låt likt og innmaten var nesten identisk. Tror det skilte på bildebrikken dog.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Den har to sett RCA innganger der den ene er default og den andre blir aktiv med 12v signal. Hadde egentlig tenkt å bygge om effektforsterkeren (Emotiva) ved å benytte meg av 12v signal til å svitsje mellom RCA og XLR. Men Keith hos Emotiva tipset meg om Sonance...
    Interessang liten tass... er det denne som heter AL2? Kan du si noe om pris og hvor den er kjøpt?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High End Electronics selger dem til ca $75..

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Al2/s...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unnskyld meg.. Men denne RC switchen dere prater om AL2/S er det for å kunne koble en stereoforsterker som ikke har Theater inn sammen med en Receiver?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den kan du koble f.eks. 2 forforsterkere til og èn effektforsterker for sammenlikning av forforsterkere, eller f.eks. preout fra surround receiver inn og integrert forsterker med preout inn i boksen, og ut til effektforsterker.
    Så om en integrert forsterker ikke har prosessor inngang, men har preout, da kan du bruke den.
    Om du vil bruke den integrerte som effektforsterker også til film kan du da koble som beskrevet, men output fra boksen går da inn i Main Inn på den integrerte.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv vært gjennom akkurat denne problemstillingen. Når jeg skulle lage et anlegg som var både hjemmekino og stereo i god kvalitet, ble jeg av de fleste fortalt at jeg måtte ha en egen pre forde prosessoren ikke ville kunne hente ut den kvaliteten som lå i anlegget. Det betyr at jeg ville trengt begge deler, det ville koste mye, og jeg fant ut at jeg ville teste dette før jeg kjøpte.

Jeg har en Marantz av 8003 prosessor. Jeg prøvde så denne opp mot en del forskjellige forforsterkere. En relativt ny Adyton, en eldre treshold, en eldre Arcam, og en eldre Thule.

Det var forskjeller, men de er ikke store, mye mindre en jeg trodde før jeg samenliknet direkte. Forskjellene var først og fremst også det, forskjeller. Jeg ble aldrig helt enig med meg selv hvem som var best. Arcam og Thule var kanskje litt dårligere en de andre, men det er også mulig jeg ble påvirket av at jeg viste at det var billigere og eldre forsterkere.

Min konklusjon var at forskellene var små, og egentlig neglisjerbare og valgte da å bare bruke av 8003.

Nå har jeg testet en god del utstyr, og er vel av den formening at det er mye mindre forskjeller en det folk har en tendens til å hevde.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UOB, deler den samme erfaringen. Man betaler en veldig HØY pris for det lille ekstra.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    UOB, deler den samme erfaringen. Man betaler en veldig HØY pris for det lille ekstra.
    Helt klart, jeg har funnet ut at jeg skal legge penger på sammarbeidet mellom: høytalere, rom, subb og eq. Det er etter min mening det avgjørende. Og man skal ha dette veldig bra før alt annet gir noen som helst mening å putte penger i (etter min mening)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men igjen, for noen betyr de små forskjellene mye.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Men igjen, for noen betyr de små forskjellene mye.
    Tja, men problemet er de små forskjellene drukner fullstendig i andre svakheter for de fleste. Det blir særdeles rart og sitte å lytte på mikroskopiske forskjeller, når man har gigantiske problemer med frekvensrespons og akustikk.

Samtidig vil jeg si at det skiller litt her mellom merkene. Jeg opplever at noen av receiver merkene er ganske farget eller har forvrengning og blir da et godt stykke fra å være virkelig bra.
    Hadde en H/K receiver i 7-8k klassen og det hørtes ut for naboene under at det var kommet sub i anlegget. Selv ved kun bruk av forforsterker og DAC delen, så la den veldig mye til i bassen. Den var også relativ mørk/innelukket i toppen. I slike tilfeller synes jeg forskjellene er ganske store. Andre ganger veldig små.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er selvfølgelig faktorer inne i bildet som vil gjøre seg gjeldende ved helhetlig vurdering av hva som vil være det beste valget for hver enkellt sitt oppsett, selv har jeg erfart (på tross av uperfekt rom ) at en god pre gir meg mye mer enn "små" forskjeller, og imo verdt hver krone, simpelten fordi det gir meg en tilfredstillelse av å ha kommet meg ett godt hakk videre i riktig retning lydmessig
    og fordi jeg har "lært" hva en god pre gjør, eller hva mangel på en god pre gjør, med helhetsopplevelsen av lyden
    en god pre lar kildene skinne igjennom, og er egentlig mer eller mindre usynlig
    på mange måter
    men dette er subjektivt og jeg skjønner de fleste innlegg her og ser poenger selv om det ikke er likt med mitt ståsted

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd! Spanande å lesa for meg skal vil kombinera best mogleg musikkoppleving med best mogleg filmoppleving i same anlegg. Ser ut som eg må gå for eit kompromiss, ettersom eg ikkje er rik.

Side 2 av 17 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •