Pre-amp kontra Surround receiver som pre-amp. - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 322
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BaronRibsskog
    Problemet er at du finner ikke slike produkter.

Marantz har ingen pre amp i 15k klassen
    Yamaha har ingen pre amp i 15k klassen
    Pioneer har ingen pre amp i 15k klassen
    osv.

Produsenter som lager hjemmekinoreceivere lager tydeligvis ikke pre amp i den prisklassen.

(korriger meg gjerne)
    Det er nok ytters får merker i prisklassen som kan brukes.

Hvis man firer litt på kravene kan man teste en receiver mot en integrert forsterker. Begge koblet til en overdimensjonert effektforsterker. Da bør man kunne få et inntrykk stereo vs kinderegg.

En alternativ måte er å bruke en kilde med volumkontroll og teste med signalet via og utenom en receiver som pre. Da har man også et referansepunkt og forholde seg til.

Geir Arne

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har en Hegel pre i denne pris klassen, som også stiller?
    Jeg kan ta med min Yamaha 3067. Burde være en "urettferdig" shootout. Bare stiller med noe for at vi kan få til et hyggelig treff. Mulig det er andre som har noen bedre pre som denon 4311:-D (hint, hint)

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ja, for all del. Hvis noen vil prøve seg med en surroundreceiver i 10-15 K klassen mot en dyrere Hegel pre til rundt 20 K for eks så be my guest

Mitt hovedpoeng her var bare at diskusjonen har konsentrert seg rundt likt priset utstyr (noenlunde), og det har vært hva jeg har argumentert for i store og hele. At man faktisk inngår et visst kompromiss med lydkvaliteten på musikk i 2 kanals, når man kjøper surroundreceiver.
    Og det eneste andre er uenige i (slik jeg oppfatter det) er at man ikke kan være så kategorisk.

Hvis man modifserer denne påstanden til:

Hvis jeg har 15k i budsjett og er ute etter å finne en forforsterker for stereo lytting og velger f.eks en RX-A3010 (som har vært på tilbud helt nede i 9999) så kan det hende at jeg ville fått bedre lyd ved å velge en annen dedikert stereo pre.

Det vil "alle" være enig i.

På samme måte som alle ville vært enig om:

Hvis jeg har 15k i budsjett og er ute etter å finne en forforsterker for stereo lytting og velger f.eks en dedikert stereo pre så kan det hende at jeg ville fått bedre lyd ved å velge en hjemmekinoreceiver til samme pris.

Sammenligningen med Hegel er kjempespennende bare man forstår hva et eventuelt avik i lydsignatur kan skyldes mange forskellige grunner.

1. Bedre komponenter
    2. Bedre skjerming
    3. Mer forvrengning
    4.+++

i et av produktene.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange ting man må ta hensyn til om en slik test skal være fornuftig. Det å plukke noen vilkårlige produkter kan bli som lotto.

Geir Arne

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det er mange ting man må ta hensyn til om en slik test skal være fornuftig. Det å plukke noen vilkårlige produkter kan bli som lotto.

Geir Arne
    Helt enig, problemet er at dette kan bli lotto samme hva man velger iallefall om man ikke vet hva man hører på. Om man kun har sine sanser kan utfallet komme begge veier uansett. Det som er det morsomme er at det fort kunne blitt en stereo pre til en billigere penge som vinner, eller visa versa.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det, kan rom-korreksjon i mange tilfeller gjøre en billig surround receiver til soleklar "vinner". Siden rommet vil ha en vesentlig betydning, så vil vel vi vel uansett ikke komme stort lengre i diskusjonen? Jeg kan jo alltids hevde at; i mitt rom er resultatet av testen ikke relevant. Tror det er vanskelig å komme til en enighet med mindre alle debattantene enes om en felles testprosedyre, og at alle sammen deltar i selve testen. Ser av tidligere samlinger av denne typen, at testresultatet gjerne avvises samme dag som det foreligger.
    Likningen om at "veien er målet", er nok i høyeste grad sann på diskusjonsforum. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Helt enig, problemet er at dette kan bli lotto samme hva man velger iallefall om man ikke vet hva man hører på. Om man kun har sine sanser kan utfallet komme begge veier uansett. Det som er det morsomme er at det fort kunne blitt en stereo pre til en billigere penge som vinner, eller visa versa.
    Enig. Jeg har forresten ingen illusjoner om at jeg ville hørt forskjell på min 15k receiver og den billigste receiveren med pre out siden jeg bruker effektforsterkere uansett.

Jeg kjøpte den kun for status og selvfølelse.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

For å unngå å legge alle eggene i samme kurv bør jo en slik test, som jeg tror eventuelt vil bli som en fremtidig bibel på forumet, bør en teste flere receivere og stereo-pre'er, slik at eventuell missmatch ikke avgjør.

Om ikke stereo-pre'ene vinner testen tror jeg pinadø jeg kaster hifi'en ut vinduet og begyner med tibetanske blokkføytemontering :-D

Lykke til!!
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, jeg ser ikke helt problemet med å teste produkter fra forskjellige produsenter hvis det skal gjennomføres en slik test. Debatten har vært generell slik jeg har opplevd den i denne tråden, ingen har tatt forbehold om det enkelte merket, og at stereo pre og receiver MÅ være fra samme produsent.

Hovedspørsmålet er om man får bedre lydkvalitet ved å gå for en dedikert stereo pre eller en surroundreceiver til noenlunde lik pris.(+/- et par tusen kroner må være ok). Og svaret på det spørsmålet kan man fint få en pekepinn på selvom man velger EN komponent fra Hegel (eksempelvis) og EN komponent fra Pioneer.

Forøvrig støtter jeg de som tenker at gutta i Watt eller Lyd og bilde kunne påtatt seg noe lignende, gjerne både skrevet litt om emnet da det helt klart er noe som opptar mange, og utført en test. Kriteriene for testen må de nesten da selv få bestemme utifra hva de selv ønsker finne ut eller belyse. Hadde man markedsført en slik test fra Watt sin side, for eks her på forumet så tipper jeg de ville solgt bra med blader også

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, jeg ser ikke helt problemet med å teste produkter fra forskjellige produsenter hvis det skal gjennomføres en slik test. Debatten har vært generell slik jeg har opplevd den i denne tråden, ingen har tatt forbehold om det enkelte merket, og at stereo pre og receiver MÅ være fra samme produsent.
    Det eneste problemet jeg ser med det er at det er større sjanser for at enkelte tolker det feil. Det jeg er redd for er at de som sterkest hevder at dette er logisk at stereo pre må være best grunnet at det ikke er et Kinderegg tar en eventuell signifikant forskjell (dvs at man har en statistisk vinner) sin teori som bevist pga det.

Hvis f.eks Hegel vinner en slik sammenligning (som er en sannsynlighet) kan det være flere grunner til at den oppleves best og ikke fordi den ikke er et kinderegg.

Ellers tror jeg det kan være en kjempetest å gjennomføre. Er nok flere på stereo siden som er redd for resultatet enn på andre siden :-). Det som hadde vært supert var om et av bladene turte å gjøre en blindtest. Dog er det lite sannsynlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om den konsesusen som har vært i hifi verden, hos bransjen, skribenter, journalister og selgere i alle år kombinert med rasjonell fornuft. Det er _ingenting_ i utgangspunktet som skulle tilsi at receiver matcher en stereo pre på musikk i to kanaler, og det er for meg utgangspunktet.

Er det da noen som mener at brått så er kjøttdeig er like god kvalitet som biff enetrecote fordi det har vært en rivende utvikling på kjøttdeigfronten de siste par åra,så ja da ligger bevisbyrden på den/de som hevder dette.
    Hva mener du? Her drar du hele hi-fi verden over en kam, er det riktig? Nå er jo nettopp denne hobbyen i verden som er "mest" basert på snake-oil og myter, hvor vi blir lurt av placebo og blir rammet irrasjonell fornuft. Det gjelder jo alle fra produsenter til journalister til konsumere.

Angående din analogi; Kjøttdeig og entrecote er to forskjellig ting, og har to forskjellig bruksområder - begge kan være av utmerket kvalitet. Det å hevde at den ene ELLER den andre er av bedre kvalitet blir helt feil i mitt hode. Det må vel være en viss relevans og sammenlignbarhet, eller? Dette blir som å hevde at en båt ikke kan bli av like god kvalitet som en bil - klart begge kan være av topp kvalitet, og fremstå like gode i den grad vi kan sammenligne dem. Eller misforstår jeg helt din analogi?

Det finnes mange årsaker til at en reciver idag for enkelte kan låte bedre på den enkeltes rom og utstyr - det er ikke gitt at stereo låter best for alle. Det hjelper heller ikke med at noen få komponentere er isolert sett av "bedre" kvalitet hvis det ikke er hørbart for den som bruker utstyret, og ikke minst hvis ikke utstyret har funksjoner til å kompensere for dårlig rom og signalkilder. Reciverne har helt klart tatt inn på rent stereo utstyr lydmessig - og selv om dem er styrt med mye mer utstyr så er inntjeningen mye større da det selges mye mer. Disse trenger da nødvendigvis ikke ha så mye dårligere komponenter i en reciver kontra en stereo til samme pris - kostnadsdiffereansen på å montere inn 6-7ganger så mange komponenter trenger heller ikke å være så stor da det gjøres i en fei av maskiner.

Ja, kansje at stereoutstyr er best på papiret, men når alt kommer til alt for å hevde at noe har bedre kvalitet så må den faktisk OPPLEVES som bedre - det hjelper ikke at den TEKNISK sett er bedre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hva mener du? Her drar du hele hi-fi verden over en kam, er det riktig? Nå er jo nettopp denne hobbyen i verden som er "mest" basert på snake-oil og myter, hvor vi blir lurt av placebo og blir rammet irrasjonell fornuft. Det gjelder jo alle fra produsenter til journalister til konsumere.

Angående din analogi; Kjøttdeig og entrecote er to forskjellig ting, og har to forskjellig bruksområder - begge kan være av utmerket kvalitet. Det å hevde at den ene ELLER den andre er av bedre kvalitet blir helt feil i mitt hode. Det må vel være en viss relevans og sammenlignbarhet, eller? Dette blir som å hevde at en båt ikke kan bli av like god kvalitet som en bil - klart begge kan være av topp kvalitet, og fremstå like gode i den grad vi kan sammenligne dem. Eller misforstår jeg helt din analogi?

Det finnes mange årsaker til at en reciver idag for enkelte kan låte bedre på den enkeltes rom og utstyr - det er ikke gitt at stereo låter best for alle. Det hjelper heller ikke med at noen få komponentere er isolert sett av "bedre" kvalitet hvis det ikke er hørbart for den som bruker utstyret, og ikke minst hvis ikke utstyret har funksjoner til å kompensere for dårlig rom og signalkilder. Reciverne har helt klart tatt inn på rent stereo utstyr lydmessig - og selv om dem er styrt med mye mer utstyr så er inntjeningen mye større da det selges mye mer. Disse trenger da nødvendigvis ikke ha så mye dårligere komponenter i en reciver kontra en stereo til samme pris - kostnadsdiffereansen på å montere inn 6-7ganger så mange komponenter trenger heller ikke å være så stor da det gjøres i en fei av maskiner.

Ja, kansje at stereoutstyr er best på papiret, men når alt kommer til alt for å hevde at noe har bedre kvalitet så må den faktisk OPPLEVES som bedre - det hjelper ikke at den TEKNISK sett er bedre.

Med min analogi så ville jeg i all enkelhet ha frem at det er de som hevder at gjeldende konsesus og allmenn gjengs oppfatning ikke medfører riktighet lenger, som i all hovedsak har bevisbyrden,- hvis man kan si det på den måten. Den gjengse oppfatning er at kvaliteten på kjøttet er bedre på biff entrecote, enn på kvernet kjøttdeig med mye fett og slintrer. Hvis noen da nå skulle komme med påstander om at utviklingen på kjøttdeig har vært rivende de siste årene, og at kjøttkvaliteten nå er på tilnærmet nivå med entrecote, så er det hos disse budbringerne bevisbyrden ligger mener jeg: ikke hos de som forholder seg til normal konsesus og allmenn kunnskap. Slik man får inntrykk av i denne debatten er det de som mener at dedikert stereo pre gir best lyd som skal utføre test for å bevise sine påstander, det er for meg å snu det hele fullstendig på hodet.

Og nei, det er ikke gitt for alle at dedikert stereo pre låter bedre,på samme måte som det ikke er gitt at receiver låter bedre som pre(eller mer transparent som enkelte hevder). Denslags selvfølgeligheter som egentlig ikke sier noe som helst, har for meg liten hensikt. Essensen for meg er at all logikk og logiske tankerekker tilsier at dedikert stereo pre er bedre på den ene oppgaven den er bygget for. At det har vært utvikling på musikkgjengivelse hos kinderegg de siste årene er det ingen tvil, så her er vi helt på linje. Jeg mener alikevel at er lite som tilsier at forskjellene er utjevnet fullstendig i lik prisklasse.

Jeg må også nevne igjen at jeg i denne debatten mistenker at man på et hjemmekinoforum som jeg får inntrykk av avforum er,har vanskeligheter med å innrømme at man har gjort et visst kompromiss når det gjelder lydkvalitet _idet_ momentet man velger surroundreciever fremfor stereo pre. Det virker da som man skal etablere en helt ny sannhet, for å slippe innrømme at man har gjort kompromisser ved sin prioritering.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg må også nevne igjen at jeg i denne debatten mistenker at man på et hjemmekinoforum som jeg får inntrykk av avforum er,har vanskeligheter med å innrømme at man har gjort et visst kompromiss når det gjelder lydkvalitet _idet_ momentet man velger surroundreciever fremfor stereo pre. Det virker da som man skal etablere en helt ny sannhet, for å slippe innrømme at man har gjort kompromisser ved sin prioritering.
    Mulig du har rett her, men det vil jo også fungere andre veien.

Når jeg gjorde mitt valg, så sto jeg mellom å bruke min prosessor som pre, eller å kjøpe en dedikert pre og koble prosessoren til denne. Det siste ville koster veldig mye mere penger selvfølgelig. Og siden prisforskjellen var så stor (jeg skulle jo ha både et stereo system og en kino, så jeg måtte ha prosessor), så testet jeg min AV8003 prosessor, mot noen forskjellige forforsterkere.

Jeg testet ikke mange, men jeg testet 3 til 4 stykker, i prisklassen fra ca. kr. 5000,- og opp til kr. 50 000,-. Resultatet mitt var ikke at min prosessor var best, men at det faktisk ikke var signifikant forskjell på noen av dem. (derfor har jeg også tidligere hevdet at jeg ikke finner særlige forskjeller på forforsterkere i det hele tatt, og etter min erfaring er det ikke et sted man bør bruke veldig mye penger, men det er et side spor).

Så ihvertfall for min del synes jeg ikke at jeg ingikk kompromisser ved mitt valg. (særlig ikke når jeg tenker på hvor enorme forskjellene er på rom, subwoofer kontra ikke, mulighet for bruk av eq etc....)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Mulig du har rett her, men det vil jo også fungere andre veien.

Når jeg gjorde mitt valg, så sto jeg mellom å bruke min prosessor som pre, eller å kjøpe en dedikert pre og koble prosessoren til denne. Det siste ville koster veldig mye mere penger selvfølgelig. Og siden prisforskjellen var så stor (jeg skulle jo ha både et stereo system og en kino, så jeg måtte ha prosessor), så testet jeg min AV8003 prosessor, mot noen forskjellige forforsterkere.

Jeg testet ikke mange, men jeg testet 3 til 4 stykker, i prisklassen fra ca. kr. 5000,- og opp til kr. 50 000,-. Resultatet mitt var ikke at min prosessor var best, men at det faktisk ikke var signifikant forskjell på noen av dem. (derfor har jeg også tidligere hevdet at jeg ikke finner særlige forskjeller på forforsterkere i det hele tatt, og etter min erfaring er det ikke et sted man bør bruke veldig mye penger, men det er et side spor).

Så ihvertfall for min del synes jeg ikke at jeg ingikk kompromisser ved mitt valg. (særlig ikke når jeg tenker på hvor enorme forskjellene er på rom, subwoofer kontra ikke, mulighet for bruk av eq etc....)

Det høres ut som et fair valg, som også er godt gjennomtenkt. At du også testet 3-4 forskjellige stereo preer gjør at du har troverdighet i det du formidler. Når det er sagt finner jeg det utrolig at ikke en stereo pre til borti 50 laken skulle pisse på det meste av receivere/prosessorer. Hva slags prosessor og prisnivå er prosessoren du sammenlignet med på?

Jeg er den første til å ha forståelse for at mange velger surroundreceiver, spesielt hvis filminteressen er på nivå med musikkinteressen, og kanskje vel så det. Skal man som du sier ha to dedikerte oppsett, et for film og et for musikk så blir det fort enormt kostbart om man vil ha et visst nivå på sakene. (Noe de fleste jo ønsker).

Det og ha to forskjellige oppsett er i mine øyne også et kompromiss i seg selv forøvrig, fremfor om man hadde lagt alle kronasjene i _ett_ brutalt oppsett.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min analogi så ville jeg i all enkelhet ha frem at det er de som hevder at gjeldende konsesus og allmenn gjengs oppfatning ikke medfører riktighet lenger, som i all hovedsak har bevisbyrden,- hvis man kan si det på den måten. Den gjengse oppfatning er at kvaliteten på kjøttet er bedre på biff entrecote, enn på kvernet kjøttdeig med mye fett og slintrer. Hvis noen da nå skulle komme med påstander om at utviklingen på kjøttdeig har vært rivende de siste årene, og at kjøttkvaliteten nå er på tilnærmet nivå med entrecote, så er det hos disse budbringerne bevisbyrden ligger mener jeg: ikke hos de som forholder seg til normal konsesus og allmenn kunnskap.
    For seg selv er dette avsnittet helt greit.

Slik man får inntrykk av i denne debatten er det de som mener at dedikert stereo pre gir best lyd som skal utføre test for å bevise sine påstander, det er for meg å snu det hele fullstendig på hodet.
    Men her faller argumentet sammen fordi man kommer med en feilaktig påstand om hva som er konsensus. Det har aldri vært noen konsensus på dette slik at det er ikke noe vits å gjente denne feilaktige påstanden uten å komme med noen bevis på denne konsensusen.

Og nei, det er ikke gitt for alle at dedikert stereo pre låter bedre,på samme måte som det ikke er gitt at receiver låter bedre som pre(eller mer transparent som enkelte hevder). Denslags selvfølgeligheter som egentlig ikke sier noe som helst, har for meg liten hensikt.
    Nei, og dermed slår trådposter ihjel sin egen argument om at det er konsensus på dette. Det er nemlig ikke det fordi det er så mange andre parametre som avgjør den opplevde kvaliteten enn antall funksjoner.

Essensen for meg er at all logikk og logiske tankerekker tilsier at dedikert stereo pre er bedre på den ene oppgaven den er bygget for.
    Her idiotforklarer man andre bruker med at andre ikke kan tenke logisk eller følge tankerekker. Det motsatte er bevist x antall ganger av y antall motdebatanter.

Grunnen til tankerekken din faller totalt samme er:
    - Avansen er større på Hifi utstyr
    - Det selges mindre hifi utstyr
    - Utviklingen er raskere på hjemmekinoutstyr som gjør at man kan gjøre svært gode kupp (En receiver til 15k på høsten er ikke blitt noe dårligere CD formiddler i april når den selges til 6995,-)
    - Ekstra funksjonalieten koster mindre

+++ en million andre argumenter som er nevnt gjennom tidene.
    (argumenter for at det aldri har eller kommer til å være konsensus)

Jeg har ikke sett en eneste slik bruker i disse diskusjonen, derimot har jeg sett antydninger på at stereofolk har vanskelig for å innrømme at man har kjøpt en boks med langt færre funksjoner til samme pris som andre bokser som har langt mer funskjonalitet og samme eller bedre ytelse. (om det er riktig eller ei er vanskelig å si da de færreste vil innrømme det) Dog har jeg aldri sett en tråd om de som angriper de som har kjøpt stereo forsterk og ikke innser at de har inngått et kompromiss på funksjonalitet og ytelse for pengene.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som et fair valg, som også er godt gjennomtenkt. At du også testet 3-4 forskjellige stereo preer gjør at du har troverdighet i det du formidler. Når det er sagt finner jeg det utrolig at ikke en stereo pre til borti 50 laken skulle pisse på det meste av receivere/prosessorer. Hva slags prosessor og prisnivå er prosessoren du sammenlignet med på?

Jeg er den første til å ha forståelse for at mange velger surroundreceiver, spesielt hvis filminteressen er på nivå med musikkinteressen, og kanskje vel så det. Skal man som du sier ha to dedikerte oppsett, et for film og et for musikk så blir det fort enormt kostbart om man vil ha et visst nivå på sakene. (Noe de fleste jo ønsker).

Det og ha to forskjellige oppsett er i mine øyne også et kompromiss i seg selv forøvrig, fremfor om man hadde lagt alle kronasjene i _ett_ brutalt oppsett.
    Det er en Marantz AV 8003. Men som jeg skrev, det var ikke signifikant forskjell for meg mellom noen av forforsterkerne (ja jeg kunne dedektere en litt mere lukket gjengivelse på den billigste forforsterkeren, men forskjellen var veldig liten, mindre en forskjellen mellom vanlig stereo og pure direct på min prosessor. Og jeg tviler sterkt på at jeg hadde hørt denne forskjellen om jeg ikke hadde tatt meg en pause i mellom byttene)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bidrag til debatten, siste nr av Watt

Glemte helt at bladet Watt har touchet innom dette temaet, i sin test av hjemmekinoreceivere i siste nummer. Testen gikk ut på å sammenligne 3 receivere fra samme produsent mot hverandre, for å finne ut om de forskjellige modellene var verd prisforskjellen osv. Dog er det interessante hva de skriver mot slutten av testen, hvor de tester stereoforsterkeren Hegel H100 SE til 14 000 kr oppimot Yamaha kindereggene. Watt mener at H100 SE eier toppmodellen av recieverne, Yamaha A3010, og de skriver også:

"Vi opplever rett som det er at integrerte forsterkere i klassen 7-10 000 kr har mer å tilby musikkentusiastene enn receiverene i prisklassen opptil 20 000 kr. Det er altså her det ligger,hvis noen lurte!"

Når det gjelder helt isolert stereo pre versus kinderegg pre så skriver Watt at dette er et tema/test de finner interessant og vurderer å sette ut i livet i senere utgaver av bladet, så kanskje våre bønner blir hørt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min analogi så ville jeg i all enkelhet ha frem at det er de som hevder at gjeldende konsesus og allmenn gjengs oppfatning ikke medfører riktighet lenger, som i all hovedsak har bevisbyrden,- hvis man kan si det på den måten. Den gjengse oppfatning er at kvaliteten på kjøttet er bedre på biff entrecote, enn på kvernet kjøttdeig med mye fett og slintrer. Hvis noen da nå skulle komme med påstander om at utviklingen på kjøttdeig har vært rivende de siste årene, og at kjøttkvaliteten nå er på tilnærmet nivå med entrecote, så er det hos disse budbringerne bevisbyrden ligger.....
    Vel, analogien din isolertsett kan vel sammenlignes med komponentene inne i forsterekerene. For jeg kan lage kjøttdeig av entrecoten, altså av samme kvalitet. Dette kan vel da sammenlignes med at komponentene i forsterekerene har like god kvalitet?? Uansett så er det i utgangspunktet irrelevant for at meg (brukeren) om hva som har best kvalitet av kjøttdeig og entrecote da jeg er ute etter kvaliteten på totalopplevelsen av et ferdig produkt. Altså hvem nå det enn er som har bevisbyrden så må det bevises at pizza er bedre en entrecote m/bakt potet, eller vica verca. MEN det blir vel litt urimelig å sammenligne....? Da får konsesusen være konsesus, og smak være smak...

Vel, i virkeligheten har du rett at kjøttdeig isolert sett ikke er like god kvalitet som entrecote. Men det som er helt sikkert er at den har riktige kvalitet for sitt bruk - og det er vel det som også er viktig i hi-fi.

MEN det du var ute etter var egentlig almen gjengs oppfattning - og det er helt riktig og naturlig at den ikke passer for alle, og ikke medfører riktighet for alle. Og dette gjelder ikke bare hi-fi verden.... men storsett alt vi kan ha meninger om.

Slik man får inntrykk av i denne debatten er det de som mener at dedikert stereo pre gir best lyd som skal utføre test for å bevise sine påstander, det er for meg å snu det hele fullstendig på hodet.
    Nå har ikke jeg fått med meg hvem som hevder hva - for meg er det naturlig at den som kommer med en påstanden som må ta på seg bevisbyrden/tester, og det kan forsåvit være begge parter.

Og nei, det er ikke gitt for alle at dedikert stereo pre låter bedre,på samme måte som det ikke er gitt at receiver låter bedre som pre(eller mer transparent som enkelte hevder). Denslags selvfølgeligheter som egentlig ikke sier noe som helst, har for meg liten hensikt. Essensen for meg er at all logikk og logiske tankerekker tilsier at dedikert stereo pre er bedre på den ene oppgaven den er bygget for. At det har vært utvikling på musikkgjengivelse hos kinderegg de siste årene er det ingen tvil, så her er vi helt på linje. Jeg mener alikevel at er lite som tilsier at forskjellene er utjevnet fullstendig i lik prisklasse.
    Her var det mye frem og tilbake, men tar vi utganspunktet i hva jeg uthever, så er vi jo enig. Helt utgjevnet tror ikke jeg heller det er, men når differansen er så liten at man bør ta en titt på alternative løsninger. Jeg har troen på at jeg kan feks finne en reciever som jeg liker bedre lyd-signaturen på enn feks ett tilfeldig annet stereoprodukt (iallefall hvis jeg legger på ett-par-tre tusen). Differansen lydmessig begynner å bli så liten at gleden av et kinderegg-produkt som kan gjøre så mye mer, gjør jeg rett og slett får mye mer glede av mitt stereoanlegg. Om jeg har offret lydkvalitet, tja..nei, men jeg har iallefall mye mer glede av musikk, lyd og film enn tidligere.

Jeg har ikke inntrykk av at på forumene har vanskelig for å innrømme sine valg i forhold til dette tema. Det som kan være vanskelig er når "motparten" påstår at enkelte prioriterer med stor negativ forstand at deres kompromiss går på lydkvallitet (altså dårlig lydkvalitet). Vel, slik er det ikke lenger, lydkvaliteten er nær stereo, om ikke omtrent like god.

Jeg har feks prioritert reciever, spyttet i sikkert i 8-10k ekstra den gangen i forhold til å kjøpe et rent stereo forsterker sett. Så jeg tror ikke jeg har prioritert bort lyden, derimot har jeg fått et økt bruksmønster og økt glede av mitt stereoanlegg - og det er mye viktigere for enn å gå fra 96% til 100% lydkvalitet.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så mye å kommentere på det du sier Zatz, rent bortsett fra at å argumentere med økt funksjonalitet/bruksmønster med kinderegg er irrelevant i denne debatten. Her er det utelukkende lydkvalitet i 2 kanals stereo vi diskuterer, og ingenting annet. At den enkelte foretrekker den eller den funksjonaliteten har intet med denne konkrete debatten å gjøre.Hvis du hadde lagt alle pengene dine i dedikert stereo elektronikk (ink de 10 lappene du la ekstra i kinderegget) er jeg ikke i tvil om at du ville fått bedre lyd enn du nå har. Og da har du slik jeg ser det nedprioritert bedre lyd til fordel for hva du mener er bedre funksjonalitet. Helt ok dette, men ikke benekt realitetene!!

Se også uttalelsen fra Watt nå sist nummer, som faktisk drar fordelene ift integrert stereo forsterker kontra kinderegg enda lenger enn jeg noengang har gjort. Hvor de som du ser av sitatet mener at integrerte til under 10 laken kan være bedre på 2 kanals musikk enn receivere helt opptil 20 000 kr klassen.

Ja, jeg vet at det er stereo pre vs pre i receiver denne tråden gjelder, men uttalelsene er alikevel oppsiktsvekkende ift denne debatten også.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se også uttalelsen fra Watt nå sist nummer, som faktisk drar fordelene ift integrert stereo forsterker kontra kinderegg enda lenger enn jeg noengang har gjort. Hvor de som du ser av sitatet mener at integrerte til under 10 laken kan være bedre på 2 kanals musikk enn receivere helt opptil 20 000 kr klassen.

Ja, jeg vet at det er stereo pre vs pre i receiver denne tråden gjelder, men uttalelsene er alikevel oppsiktsvekkende ift denne debatten også.
    Det er bra at Watt sier noe om dette og det er bra du vektlegger den vurderingen verdi. I forrige tråd forkastet du dems meninger fra en annen test. Sitat fra bladet:
    Musikk
    Tilfeldighetene førte til at Pioneer sine
    verstinghøyttalere S-3 EX-W var tilgjengelig
    i testrommet vårt da Z11 kom inn døra
    i redaksjonen. Siden Pioneers EX-serie er
    noe av det tøffeste vi noensinne har hørt
    ble Yamahaen koblet opp mot disse, for å
    høre hvordan en multikanalsforsterker kan
    drive høyttalere som fortjener elektronikk
    på et nivå man kan mistenke ligger langt
    over hva Yamaha DSP-Z11 kan prestere,
    selv til prisen. Så feil kan man altså ta.
    Yamahaen står ikke noe tilbake for Arcam
    AV9 sammen med P7. Faktisk mener både
    artikkelforfatteren og redaktøren at Z11
    matchet S-3 bedre enn hva Arcam gjorde.
    På film, som jeg skal komme tilbake til,
    snakker vi om en total utklassing i Z11
    sin favør, men på musikk var både oppløsning,
    tonal balanse, og generell synergi
    helt på høyde med Arcam til det dobbelte
    av prisen. Det er sjeldent medlemmene av
    redaksjonen, her representert ved Håvard
    Holmedal og meg, har så sammenfallende
    opplevelser. Når Håvard bruker uttrykk
    som velbalansert, korrekt, oppløst,
    tøff, og særdeles engasjerende etter
    bare noen minutters lytting er det
    en viss fare for at noe kommer til å få etterspill.
    I dette tilfellet er muligheten for at
    vi går til anskaffelse av Z11 som referanse
    stor, selv om bruksområdet også er musikk.
    Pioneers TAD-utviklede høyttalere har
    vi god erfaring med fra tidligere, i tilfelle
    noen skulle tro ovasjonen kunne tilskrives
    disse.
    Mitt poeng: Det er farlig å kategorisere i den ene eller annen retning.

Side 14 av 17 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •