Kjøpt ny leilighet! Hvordan skal jeg sette opp hjemmekinoen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpt ny leilighet! Hvordan skal jeg sette opp hjemmekinoen?

Hei folkens.. nytt bosted, er student og bor forsatt med moren min. Har nettopp solgt den relativt gamle stygge huset vårt på 185m² og kjøpt ny 2012 "modell" leilighet langt mer sentralt på 110m².

Gamle huset var forferdelig bygget spør du meg. Jeg brukte kunn 3 rom; soverommet, badet og kjøkkenet. Problemet var at moren min sov i rommet ved siden av og du kunne høre ABSOLUTT alt. dvs hodetelefoner var must; vanskelig å ha gutte-besøk for å ikke snakke om jente besøk ( ) så ja, for en stor småbarns familie som kan ha nytte av hage på 2700m² osv hadde kost seg der men for meg var det forferdelig (aldri gjester i huset omtrent :P

Nå har vi nytt sted og vi har delt leiligheten i to, første etasjen men gang, gjesterom, soverom, bad, stue og kjøkken er der moren min vil være, og opp trappa er det en stue til, med soverom og bad der jeg vil være. Det er perfekt gutte-hybel! Det er som å ha min egen leilighet på cirka 55m², men må nok ned på moren min's område for å lage meg mat da så med perfekt hybel til meg følger de kun til en ting: HJEMMEKINO.

--------
    end of story

Det er bare et problem.. Leiligheten er ikke bygget med kino i tanke... Det er kors tak oppe det følger til litt problemer og jeg har 3 muligheter til hva jeg kan gjøre med en projektor eller bare droppe det og gå for en HDTV i stedet. jeg vil helst ha projektor, og håper jeg kan fikse noe. Er her jeg trenger deres hjelp folkens, hjelp en stakars 18-åring få det perfekte kino rommet han ønsker seg

Ok, leiligheten er som følger:

Trappa opp til min etasje:

Stua som peker mot badet/sove rommet; fra trappa

Plass til skap, skrive pult/PC område eller ekstra seng:

Sovet rommet. Veggen er 225cm i bredden; 3 meter fra vegg-til vegg, har skal jeg ha seng, husk det går skrått nedover så jeg får ikke lent intil veggen om jeg har seng der.

Her er da veggen med størst plass, men taket går skrått nedover. jeg målte fra venstre siden av trappa og 230cm til venstre er taket cirka 180cm høyt. en 100" (som jeg har lyst på) kan da henge derfra og være cirka 50cm fra baken. vil ha en stressless stol inntil veggen som er 4.5meter fra veggen.

En annen mulighet er å sette sofaen inntil veggen her ved vinduene og henge/feste projektoren mellom vinduene da sitter jeg 2.5-3.0 meter fra skjermen sånn cirka. Er dette alt for nærme en 100"? Husker jeg satt på H.F.K. og så en 106".. sofaen var VELDIG nærme skjermen og det var super behaglig å se på. Kan ikke tenke meg at det var lengre en 2.5-3m men kompissen min tippa 3.5m

Overtaket her vil da lerreten henge om jeg velger å ha sofa/projektor på veggen med vinduer. Hvite greia er 2.5m brei og fra gulv til tak er godt over 2 meter så lerret vil henge høyt nok oppe til bord med PS3, receiver, forsterker osv under.

Oppset er B&W DM685, KEF KHT3005, Denon AVR 1911 og Infocus SP8602 uten lerret, ubestemt størrelse men vil ha 100-106!

Tips folkens?

Forslag 3 er å ha lerret på rommet men da må jeg nok ha 77" eller mindre. Da kan jeg lik så greit bruke 84" fra vinduene eller noe.

Om ikke lerret mitt er stort, går jeg heller for en god HDTV ala kuro.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke den relative størrelsen på bildet viktigst? så hvis du blir sittende så nærme at f.eks 100" blir for stort så er det jo bare å kjøpe et mindre lerret? Iom at du sitter nærmere blir jo bildet like stort i praksis.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er ikke den relative størrelsen på bildet viktigst? så hvis du blir sittende så nærme at f.eks 100" blir for stort så er det jo bare å kjøpe et mindre lerret? Iom at du sitter nærmere blir jo bildet like stort i praksis.
    I praksis ja, men som flere her på forumet mener.. Du får ikke emulert kino opplevelsen av å sitte 2 meter fra en 50" eller 2.5 fra en 65" er derfor folk velger projektor over HDTV :-D

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det gått allt for fort i svingene, man bygger ALLTID med tanke på lyd. Å kjøpe en leilighet som ikke har akustiske arkitekter innvolvert på ett tidlig stadie er så å si dømt til prompelyd og bilderør-tv.....

Kødda

Det du kan tenke på er at skråtak har noen utfordringer (egene erfaringer fra min loftstue) med bass. Jeg begynte med å ha stereo mot skråtaket, det var mer plass besparende (gulvareal), men jeg slet med brumlebass i hele rommet.
    Når jeg satte opp anlegget mot endeveggen så var problemet løst.

Tror det var det jeg kan by på i denne omgang, masse lykke til med kinoen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Her har det gått allt for fort i svingene, man bygger ALLTID med tanke på lyd. Å kjøpe en leilighet som ikke har akustiske arkitekter innvolvert på ett tidlig stadie er så å si dømt til prompelyd og bilderør-tv.....

Kødda

Det du kan tenke på er at skråtak har noen utfordringer (egene erfaringer fra min loftstue) med bass. Jeg begynte med å ha stereo mot skråtaket, det var mer plass besparende (gulvareal), men jeg slet med brumlebass i hele rommet.

Tusen takk du! Forresten, han som solgte leiligheten sa, hvis bare jeg hadde fortalt han at jeg skulle ha projektor / kino der oppe kunne han bygget om til et kino rom, siden han har gjort det en del ganger før :x :x :x :x :x :x :x

Hvis bare jeg hadde visst at jeg ville ha endt opp med denne leiligheten!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n

Vil bare kommentere at dette vil variere fra rom til rom. Jeg har et lite rom med skråtak til hjemmekino, har slengt inn to subber og har kongebass med jevn og fin frekvensrespons uten tegn til brumlebass.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt er det forskjeller på alle rom, og anlegg. Min erfaring skevet over, er kun det, min erfaring. Noen ganger kan man løse mye "ulyd" med å endre møbleringen

Kjiipt å få beskjed om at han (utbygger) kunne ha ordna kino når det er for sent

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil hjemmekinoen være plassert rett foran trappen ned til første etasje? Eller tar jeg feil? Hvor interessert er moren din i å høre deg spille PS3 på full pupp? Uansett, beste plassering av høyttalere og sub bør du måle deg til da rommet er såpass uforutsigbart.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke muligheten til å tegne en liten plantegning også?

Ville nok satt opp en sub der oppe med lang strøm og rca ledning og flyttet litt rundt på den på forskjellige punkter, gått litt rundt i rommet mens du spilte av basstoner og følt deg litt fram. Gjorde dette selv på kinoen på hytta med skråtak, fikk fort følelsen av hvor utkanselleringer og stående bølger lå til gitt plassering

Altså smart gjøre før du henger opp lerret etc

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Du har ikke muligheten til å tegne en liten plantegning også?

Ville nok satt opp en sub der oppe med lang strøm og rca ledning og flyttet litt rundt på den på forskjellige punkter, gått litt rundt i rommet mens du spilte av basstoner og følt deg litt fram. Gjorde dette selv på kinoen på hytta med skråtak, fikk fort følelsen av hvor utkanselleringer og stående bølger lå til gitt plassering

Altså smart gjøre før du henger opp lerret etc

Jeg er så elendig på å tegne ^_^, hadde ikke tørt å prøve engang. Vi har noen fra før av, på papir, kan kanskje scanne de, vet ikke om vi har noen elektroniske kopier.

Har forsatt ikke kjøpt lerret/satt opp projektor, vi har verken internett eller TV i den nye leiligheten.. GET er så innmari trege! :evil:

Akkurat nå har jeg projektoren i rommet mitt og bruker den flate hvite veggen og ser filmer / offline PS3 spill med PS3'n / receiver på gulvet og mine to B&W 685'ere på gulvet de også. Skjermen er cirka ~ 70-85" men kvaliteten er jo ikke det beste akkurat..

Bilde er tatt fra der senga mi ligger nå:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •