20 TB Media server / Nas til MAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

20 TB Media server / Nas til MAC

Har noen på forumet et godt forslag til - eller kan bygge en media server med kapasitet på rundt 17 - 20 TB som er Mac basert m.a.o IKKE windows

Alle innspill mottas med takk !

Godt Nytt År til Alle

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye har du tenkt å bruke på dette? Harddiskprisene er veldig høye nå, men du kan kjøpe enten en Lacie disk på 10TB eller NetGear NAS og kjøpe 6 av disse f.eks.

Så kan du installere en Linux distro, f.eks Ubuntu hvis du vil ha noe enkelt. Det finner du masse guides av på nettet hvis du googler

En Apple server med 17-20TB kan bli veldig dyrt. Så med mindre du driter penger, så ville jeg satset på Linux basert.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det viktig at selve serveren er mac-basert? Holder det ikke at den kan dele filer til en mac?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører selv en synology RX810 med en RS410 med ekstra disker og fungerer UTMERKET mot win og mac på det jeg selv kjører.

Kikk litt på synology. Har jo ingen formening om budsjett her, men NAS med 15-20TB kan fort bli mange tusen men det vet du jo alt om regner jeg med.

Ett eksempel:
    1x Komplett.no - Synology DiskStation DS1511+ 5-bay NAS
    5x Komplett.no - Seagate Barracuda® XT 3TB

Alternativt sett opp en server/pc med X disker og linux/freenas

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp enig med gspott. Dette er et helt fantastisk system med et enormt bra grensensitt! Å kjøre en NAS med OSX er helt bortkastet desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenkarlsen
    Jupp enig med gspott. Dette er et helt fantastisk system med et enormt bra grensensitt! Å kjøre en NAS med OSX er helt bortkastet desverre.
    Du mener da filserver med osx og X antall disker?
    For synology mot mac fungerer helt fint for meg i vertfall.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det kun er ein mediaserver så har det vell omtrent ingenting å sei hvilket OS som kjøres, da det ikkje vil bli brukt på samme måten. Har kjørt både Ubuntu og windows på min egen server. Endre opp med windows permanent pga mediaspilleren eg bytta til manglet støtte for ubuntu. Etter eg bytta kom selfølgelig ein oppdatering med støtte for dette, men sånn er det bare. Bruker både windows og mac mot denne serveren og det fungerer bra! Oppetid på over 1 år.

Det som tok tid var å legge over all musikk og film fra plater, men er kvitt nokon hundre cover som er plassert på loftet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en windows basert box, 19" Rack du kan kjøpe som er ca. den størrelsen du ser etter (13 x 1,5 terra i raid 5 + 2 separate disker for c og ripping, samt BD-rom). Har vært brukt til å kjøre Plex Media Server for diverse macer og iphoner med Plex. Men det hjelper deg svært lite om du MÅ ha server som kjører osx.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Du mener da filserver med osx og X antall disker?
    For synology mot mac fungerer helt fint for meg i vertfall.
    Stemmer..

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Jeg kjører selv en synology RX810 med en RS410 med ekstra disker og fungerer UTMERKET mot win og mac på det jeg selv kjører.

Kikk litt på synology. Har jo ingen formening om budsjett her, men NAS med 15-20TB kan fort bli mange tusen men det vet du jo alt om regner jeg med.

Ett eksempel:
    1x Komplett.no - Synology DiskStation DS1511+ 5-bay NAS
    5x Komplett.no - Seagate Barracuda® XT 3TB

Alternativt sett opp en server/pc med X disker og linux/freenas
    Jeg kjører en DS 1511 og 2 stk DX 510. Dette fungerer glimrende. Har i underkant av 30TB på 1 volum med Raid 5.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så mange disker burde man vel egentlig ha raid6.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Jeg kjører en DS 1511 og 2 stk DX 510. Dette fungerer glimrende. Har i underkant av 30TB på 1 volum med Raid 5.
    Grumme greier!
    Har selv forgjengern.. 1010+. Forskjellen er hvisnok ikke all verden, med untak fra 1511 kan tilkobles 2 stk dx510(slik du har), og 1010 kan utvides med 1stk. Hvilke disker har du i den? For meg selv, var budsjettet ikke planlagt for en 1010+ og 5 disker, så det ble seagate sine green disker. Men det har etterhvert gått opp for meg at de skal vike for seagate dine heavyduty disker, men må vente til de er kommet tilbake ned til prisene som var i sommer (de spratt opp ca 300% idet eg vurderte 5 slike, som utgjorde at 5stk ble 15k, ikke 5k kr).

Så angående topic, ja jeg støtter forslaget som synology. Hatt min 1 et år, og blir bare mer og mer fornøyd ettersom den allerede glimrende programwaren blir stadig bedre og bedre.
    (PS, hvis det skulle være noen tvil om 1010+(tilsvarer dagens 1511+) tåler juling, så oppdaget jeg etter bestillingen ble gjort, at Synology anbefaler denne modellen til små bedrifter med inntil 25 brukere.
    Ergo, It'll do just fine

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med sånne mengder data synes jeg det er på tide å vurdere litt mer seriøse og fleksible løsninger.

En komplett plattform med dual core prosessor trenger ikke koste mer en snaue 2000,-
    Der har man uten videre plass til 6stk disker og muligheten til å kjøre alt av x86-løsninger. Vanlig windows, linux osv. Selv har jeg god erfaring med OpenFiler som er et eget OS (distro) laget kun med tanke på lagring.
    Man kan begynne i det små, og heller kjøpe en ny disk når behovet melder seg. Evt utvide et raid array med ekstra disker når det trengs, eller rett og slett montere et 3ware eller Areca kontrollkort for høye hastigheter. Feks et array på 60TB med RAID5/6 og 6-850MB/s les/skriv.

Ting skjer så fort i dag at det kan være greit med litt fleksibilitet.

Noen som har sjekket hvordan de ferdig-NAS boxene takler rebuild? Eller hvordan de takler disker som går i sleep mode når de ikke er i bruk?

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min Synology 1010+ med RAID 5 takler at èn disk tryner, og kan hot'swape inn en ny. Når jeg skal bytte fra disse GREEN diskene til "server disker", blir jeg å ta bytte en og en disk, til alle er byttet.

Disse green diskene gikk av og til sleep mode, men det hadde lite si pr da, men etter at jeg installerte Transmisson sin torrentklient på NAS'n(den forhåndsinnstallerte klienten er ikke super bra...), så er det aktivtet 24/7, og de går aldri i sleep... (derav mye av grunnen til at de skal byttes ut.. ikke konstruert for å jobbe konstant :P )

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar vel fort vekk en uke å rebuilde store disker full av data?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det tar vel fort vekk en uke å rebuilde store disker full av data?
    Tror jeg brukte ca 18-20 timer på 4x 2TB disker i raid 5. Men gjorde dette om natta så er ikke sikker her altså.
    Jeg hadde dog bare en RX810 og RS410 så med litt bedre nas/hw så går det nok raskere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har testet unRAID-løsningen til LimeTech? For oss med hjemmesnekret server virker den som en grei løsning også.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Er det noen som har testet unRAID-løsningen til LimeTech? For oss med hjemmesnekret server virker den som en grei løsning også.
    Har litt lyst til å teste den selv, men jeg synes egentlig den er i dyreste laget. $69 for opp til 6 disker, $119 for opp til 21.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har lastet ned en beta som jeg skal prøve så fort som mulig, for jeg er veldig nyfiken på hva den har å tilby som ikke OpenFiler og andre gratisprogrammer har.

Betaler man bare for support på en ganske standard open source løsning, eller er det andre fordeler?

Om noen kommer på døren med 3-4 disker kan jeg finne ut av det ganske kjapt :P
    Jeg må nemelig grave dypt i skuffene for å finne noen disker som kan brukes. Er trangt om plassen i disse flomdager. Det koster snart mer å kjøpe HDD en RAM

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg skal prøve Webmin for å se om det holder på en ellers ganske standard debian-innstallasjon. Mest for å lette administrasjonen og komme litt nærmere NAS-versjoner.

Og, ja HDD er dyrt om dagen. Derfor drøyer jeg med å gjøre endringer, selv om jeg strengt tatt burde oppgradere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •