ledig kanaler på effektforsterker - dumt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer cvpowah sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ledig kanaler på effektforsterker - dumt?

I min 7.2 kino kjører jeg med F.presence istedet for surr back. Men på Yamaha 3067 recieveren så er pre out Front og front presence i samme output. Jeg har en Effekt forsterker med 2 kanaler som er planlagt å ha på frontene og en effekt forsterker med 5 kanaler som var planlagt på resten.

Jeg tenkte jeg kunne bare kjøre front presence uten effekt trinn, men så kom jeg på at jeg har lest at det ikke er lurt å ha noen kanaler ledige på effekt forsterkere.

Noen erfaringer med dette? Og noen forslag til løsning/kobling?

Er det bedre hvis frontene har en effektforsterker for seg selv i forhold til å være del av en 5 kanals forsterker?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke å skjønne at det har noe å si og la noen kanaler være ledige! Hørt om noen som nevner dette om XPA 5, men dette tyder i så fall på en uheldig konstruksjon, om dette virkelig skulle ødelegge noe.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Klarer ikke å skjønne at det har noe å si og la noen kanaler være ledige! Hørt om noen som nevner dette om XPA 5, men dette tyder i så fall på en uheldig konstruksjon, om dette virkelig skulle ødelegge noe.
    Det er XPA 5 jeg har.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ligger vel en XPA-2 på bruktbørsen, det er best om du holder deg til samme merke forsterker.
    Hvorfor skulle det være skadeligt ikke å bruke noen kanaler? Aldrig hørt om dette, må absolutt være vis-vas, myte og uvitenhet i samme gryte.
    Om jeg vil kan jeg bruke min forsterker til bare hodetelefoner hele livet, skjer ikke noe ved det.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det med ledige kanaler var skadelig for de som tror volumpotmeteret er en av/på knapp

Har vel neppe noe å bety ved vanlige volum.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente ikke at det var skadelig. Men at lydkvaliteten var ikke var optimalt hvis alle kanalene ikke ble brukt.

Kjører nå bare 3 kanaler, har ikke testet med 5 enda, men foreløpig er jeg svært skuffet av lyden.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvpowah
    Jeg mente ikke at det var skadelig. Men at lydkvaliteten var ikke var optimalt hvis alle kanalene ikke ble brukt.

Kjører nå bare 3 kanaler, har ikke testet med 5 enda, men foreløpig er jeg svært skuffet av lyden.
    Jeg har bare hørt Emotiva en gang, og da var det RÅTT. RC64 MKII på Emotiva er den beste sentervokalen jeg har hørt.(takk AAMRAA)

Jeg har samme senter-ht selv. Men på Yamaha reciver er det tamt i forhold.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cvpowah

Har du kjørt romkorreksjon etter du satte på en effektforsterker?

Da la meg presisere, logisk, desto færre kanaler du bruker på en forsterker desto bedre. Logisk fordi der er en strømforsyning der skal forsyne 2,3,5 eller kanskje 7 kanaler med effekt, er noen kanaler ikke i bruk blir der flere reserver til resten, eller hur?
    Om man har en stereo effektforsterker og ønsker å oppgradere, da kan man kjøpe endda en effektforsterker identisk med den man har og bruke èn effektforsterker til hver høyttaler. Siden hver effektforsterker nu bare skal brukes som mono vil den yte mer og ha bedre lyd pga ingen crosstalk imellom kanaler osv.
    For eksempel, jeg kunne anskaffe meg en Bryston 2B, hvilket er identisk til det effekttrinn der sitter i min forsterker, en høyttaler kunne tilsluttes min integrerte, og den andre høyttaler til 2B. Nominelt skal disse forsterkere yte 100 watt, på testbenken på fabrikken yter de 125 watt og når de bare brukes på èn høyttaler vil de yte ca 150 watt i 8 ohm. Jeg skal vel bare bruke 5-10 av disse watt men lyden vil være bedre.
    Man kan da diskutere om man har betalt for noe man ikke bruker, men det er jo et personligt valg.

Om det du mener er om lyden blir bedre av flere høyttalere, ja det er en annen snakk jo.....

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så transformers 3 igår kveld, første halvdel av filmen med 3 ch på xpa5 og frontene på xpa 2, slutten av filmen med frontene på xpa5 i tilleg og ingenting på xpa2. Jeg følte at den første halvdelen var det svært mye støy i snakke scener, og når noen skrek ble lyden grusomt forvrengt. i slutten av filmen var lydbildet MYE bedre kontrollert og mye mer trøkk i alle kanaler. Det var fremdeles litt støy i noen snakke scener og lydbildet var merkelig forvrengt i et par scener hvor de roper eller skriker.

Mulig at den forvrengte lyden kommer av dårlig akustikk i rommet? Kan ikke se for meg at det er det som er problemet, men alt er vel mulig. Det er altså bare forvrengt lyd i skarpe skrike/rope scener.
    Venter på akustikk plater fra AVshop.

Men støyen forstår jeg lite av. I en spesiell scene i slutten av filmen testet jeg med xpa5 og uten xpa5 på center alene for å se forskjellen på støyen når de snakket. Denne scenen er når Carly og Sam står på broen etter å ha vunnet krigen. De snakker litt "love u, love u 2". I denne scenen syns jeg det var ekstremt mye støy både med og uten effekt. Kan noen fyre opp denne scenen og sjekke raskt om du også opplever dette? Eller om det er hos meg støyen forekommer på et vis. Det høres veldig unaturlig ut for støyen forsvant rett etter de sluttet å snakke og Prime snakket videre. Det hørtes nesten ut som det var mye vind rundt dem men plutselig forsvant på 1 sec når optimus prime startet å snakke...

Rett forran denne scenen skriker han ene hovedsoldaten, (husker ikke navnet): "SAM!". Dette er også på broen. Denne stemmen syns jeg høres ut som en robot snakker i et rør. Litt overdrevet men det er den beste måten jeg klarer å forklare stemmen på. Ellers ligner det litt på stemmen til dama til Tron når hun har på seg masken i bilen etter hun reddet han fra The Games, da hun skal virke som om det er en mann på stemmen.

Hvis noen kan sjekke disse to scenene å gi meg tilbake melding ville jeg vært utrolig taknemmelig. Dette er veldig frustrerende.

En annen sidenote. Jeg søkte på Emotiva forum igår å så at en Emotiva Tech flere ganger nevnte at xpa5 er designet for å kjøre 5 kanaler, hvis man bare skal kjøre 3 kanaler feks så anbefaler de ikke at man bruker xpa5, pga det er 5 kanaler den er spesielt laget for. Og hvis man kjørte xpa5 hardt på færre kanaler enn 5 kunne den faktisk ta skade i det lange løpet.

Selv om det virker logisk at mer strøm per kanal er bedre så tror jeg det er mer logisk det hun/han sa på det forummet at når den ikke er designet for det så er det ikke heldig for den å kjøre det slik.

Se for deg en Toyota Yaris uten modifisering som får en motor på 500hester. Det ville nok heller ikke være særlig heldig selv om mer HK er trolig bedre.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har du kjørt romkorreksjon etter du satte på en effektforsterker?
    Ja kjørte romkorreksjon etterpå.

Om man har en stereo effektforsterker og ønsker å oppgradere, da kan man kjøpe endda en effektforsterker identisk med den man har og bruke èn effektforsterker til hver høyttaler. Siden hver effektforsterker nu bare skal brukes som mono vil den yte mer og ha bedre lyd pga ingen crosstalk imellom kanaler osv.
    Hvis man kjører en effektforsterker på en høytaler, så vil jo alle kanalene være i bruk slik du forklarer. I mitt tilfelle så var bare 3 av 5 kanaler i bruk. Litt av reservene går da til disse kanalene.

Om det du mener er om lyden blir bedre av flere høyttalere, ja det er en annen snakk jo.....
    Nei jeg mener ikke flere høytalere. Jeg mener om alle kanalene på effektforsterkeren blir brukt eller ei.

Jeg ville gjerne brukt alle kanalene på effektforsterkerene. Jeg har 7 høytalere og det er totalt 7 kanaler, Men jeg fant ut i ettertid at Yamahaen er designet totalt idiotisk mtp front og front presence Pre-Out er i samme output slik at det ikke er mulig å ha effekt på begge disse samtidig. Dermed står jeg left med 2 kanaler ubrukt... Som jeg syns var ekstremt tragisk. :/ Med mindre det finnes en annen løsning.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sette på en film nå å teste litt mer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •