Hvor er mitt svakeste ledd ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor er mitt svakeste ledd ?

Hei,

Jeg har oppgradert mitt stereo- / hjemmekino-oppsett i det siste og lurer nå på hvor mitt svakeste ledd for musikkspilling er. Hjemmekinoprestasjoner er godt nok, men jeg ønsker mer ut av musikken min.

Stereoppsettet består nå av følgende:

Fronter: Dali Mentor 6
    Blue-ray: Denon DBP-2012UD
    Receiver: Denon AVR-2807
    Effektforsterker: Parasound New Classic 2250
    Signalkabler: Van den Hul the name
    Høyttalerkabler: Van den Hul the Magnum Hybrid

Jeg kjører HDMI fra Blue-ray til Receiver, og bruker deretter pre-out fra receiver til effektforsterker. Jeg vil tro at dette innebærer at jeg bruker den innebygde D/A converter i AVR-2807 for konvertering til analoge lydsignaler ? Mon tro hva den er god for ?

Er det riktig forstått at jeg kan oppnå betydelig bedre lyd ved å investere i en ok DAC ? Jeg ser jo at det skrytes fælt av Hegel HD11, men vil dette være noe for meg i mitt oppsett ?

Er det en innebygd DAC i blue-ray spilleren som eventuelt kan benyttes ? Men da må jeg vel eventuelt ha en forforsterker mellom spilleren og effektforsterkeren...

Det ble mange spørsmål, men jeg er takknemmelig for alle kommentarer / svar. Når man er "grønn" og begynner å bevege seg inn i denne verden, så dukker det opp fryktelig mange spørsmål...:-) Forhåpentligvis kan jeg bidra med litt erfaringer tilbake.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Rommet ditt.
    Det var verre - ny kåk kan bli dyrt..:-) Du mener altså at jeg burde ha et godt sammensatt anlegg uten svakheter ?

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anta receiveren din er det svakeste leddet.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget ditt er helt flott! Dersom du prøver deg ut med plassering og slikt så kan det hende du får det lille løftet i lydkvalitet som du ønsker. Husk at 5cm fra eller til kan ha stort utslag!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Jeg vil anta receiveren din er det svakeste leddet.
    Jeg mistenker også det, men er det da D/A konverteringen som er det svake punktet ? Receiveren er jo fin til min hjemmekinobruk, og en DAC kan vel i så fall ta seg av D/A konverteringen på musikk ?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sveberg
    Det var verre - ny kåk kan bli dyrt..:-) Du mener altså at jeg burde ha et godt sammensatt anlegg uten svakheter ?
    Ny kåk? Hva med å forbedre akustikken i rommet du har anlegget nå. Det er ikke en ny dings du trenger, men å utnytte potensialet til utstyret du allerede har.
    Akustikken er nesten alltid det desidert svakeste leddet. Her er det enormt å hente. En ny DAC e.l. utgjør latterlig lite sammenlignet med forbedret akustikk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du i det hele tatt lest manualen til ditt utstyr? Du spør om der er en dac i BD spilleren der eventuelt kan ta seg av dekodingen, selvfølgelig er der det.
    Din Denon har 7.1 analoge utganger, bruker du de er det BD spilleren der dekoder signalet, da kan du sammenlikne med hdmi.
    Det er verdt å teste med jeg tviler vel på du hører mye forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tilbakemeldinger...:-)

Det ser ut til at jeg må lese meg opp på akustikk. Sikkert mye jeg kan gjøre på det området.

Manualer er lest, men når man er "grønn", så må ting inn med teskje. Klarer ikke alltid å forstå alt som står i manualene...;-)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke jeg heller, men ser du under oppkobling kan de se der er forskjellige måter å koble utstyret opp på, alt etter hvilket utstyr man har. Om du f.eks. lar ting sitte som det er nå, og da prøver en kabel fra "Stereo Out" (om BD spilleren har det) eller "Front Left & Right" til cd inngangen på din receiver, da bruker du BD spillerens dac når du spiller en cd.
    Om du vil bruke en dac kan du f.eks. bruke optisk ut fra BD spilleren til dac, og da rca kabler fra dac til cd inngangen.
    Ved begge, husk å gå igjennom menyen på BD spilleren.
    Ellers, den største forbedring du kan gjøre er kanskje en subwoofer, kontrapunkt har tilbud på en REL T3 subwoofer til 4K, veldig god til stereo, og fin til film også jo.
    Kontrapunkt HiFi :: Tilbud, Brukt, Demo

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dedikert Cd/plate/media-spiller og en god dac?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Rommet ditt.
    +1

Du trenger ikke bytte ut rommet, men enkle akustiske tiltak + optimal plassering av ht og favorittstol gjør vei i vellinga.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akustikkhysteriet tar uante høyder
    et normalt rom stopper ikke et bra anlegg. selvsagt vil det kunne spille bedre i et mer tilrettelagt rom, men signalet og lydbølgene kommer ut av elektronikken og høyttaleren, IKKE rommet ffs!!
    ommøbler hele rommet og hiv inn porolonmadrasser, akustikkplater og annet tøys. det vil aldri hjelpe på din potensielt forvrengte høyttaler!! :P
    sett anlegget ut på verandaen da vel og se om det transformerer seg til high end. ikke? tenkte meg det :P
    rommet det svakeste ledd? må vær litt av et dårlig rom! *knis*

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustikkhysteri?

Poenget var vel at alle andre innkjøp blir flisespikkeri iforhold til akustiske tiltak. Hjelper lite om man har høyttalere og elektronikk til 2mill når du har utkanselleringer i sweetspot og det høres dårlig ut.

Vi har jo alle vært på messer med oppsett til millionklassen, her er det jo ikke noe svakt ledd i elektronikken, eneste svake leddet som er igjen der er rommet, og desverre er det mange som ikke klarer/sliter med å integrere systemet på messer i rommet.

Har liten tro på at DAC skal gjøre noe forbedring på dette oppsettet, heller ikke en ny kildeavspiller. Men skal det være noe elektronikk som jeg kan tenke meg skal hjelpe vil det jo definitivt være en subwoofer, ser du ikke har listet opp en. I tillegg kan det jo hende at du hadde likt annen elektronikk? Er jo forskjellig lyd i de forskjellige recieverene og høyttalerene, nå vet ikke jeg hvordan du endte opp med dali og denon, men er alltid anbefalt dra litt rundt og lytte på forskjellige systemer før man kjøper.

Hvis ikke så kan du gjøre enkle tiltak som slenge inn et tepp, prøve leke med avstand på ht og/eller sweetspot.

PS! Signalet og lydbølgene spiller MED rommet så begge er alpha omega

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Jeg er ikke uenig i at en god DAC, bedre forsterker eller sub kan gi et løft. Men det er uansett blåbær sammenlignet med det å gi utstyret man har bedre arbeidsbetingelser ved å forbedre rommet.

Man kan ikke skille høyttalere og rom. Omtrent 80% av det man hører i sitteposisjonen er reflektert lyd fra rommet. Så får man gjøre det man har mulighet til. Akustiske tiltak kan være meget pene. De vanlige svartmalingene som einis kommer med er vi godt vant med.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    akustikkhysteriet tar uante høyder
    et normalt rom stopper ikke et bra anlegg. selvsagt vil det kunne spille bedre i et mer tilrettelagt rom, men signalet og lydbølgene kommer ut av elektronikken og høyttaleren, IKKE rommet ffs!!
    ommøbler hele rommet og hiv inn porolonmadrasser, akustikkplater og annet tøys. det vil aldri hjelpe på din potensielt forvrengte høyttaler!! :P
    sett anlegget ut på verandaen da vel og se om det transformerer seg til high end. ikke? tenkte meg det :P
    rommet det svakeste ledd? må vær litt av et dårlig rom! *knis*
    Betyr det at du antar Mentor 6 så dårlige at de bør skiftes? Siden du nevner at akustikktiltak ikke vil hjelpe på forvrengte høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Einis er et troll. Ignorer ham.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også du får mest igjen av å lese deg litt opp om akustik.
    Faktisk ikke mye som skal til og ingen stor kostnad for å få veldig mye igjen lydmessig.
    Du sitter jo på et ganske godt oppsett.
    Bare demping av første refleksjoner gir deg mye tilbake.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Einis er et troll. Ignorer ham.
    Troll med guru status skremmende.

Finnes noen gode akustikkbøker på amazon.com, rimelig priset og sendes raskt til Norge

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av "Master handbook..." er også tilgjengelig på Master Handbook of Acoustics - F. Alton Everest, Ken C. Pohlmann - Google Bøker dersom man ikke har råd til å kjøpe. Dog, jeg anbefaler å skaffe den, den er et oppslagsverk for nybegynnere.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •