Hvor er mitt svakeste ledd ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Troll med guru status skremmende.

Finnes noen gode akustikkbøker på amazon.com, rimelig priset og sendes raskt til Norge
    Takk for tipset - jeg skal se på den.

Det er hyggelig å se så mange engasjerte medlemmer...:-D

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    akustikkhysteriet tar uante høyder
    et normalt rom stopper ikke et bra anlegg. selvsagt vil det kunne spille bedre i et mer tilrettelagt rom, men signalet og lydbølgene kommer ut av elektronikken og høyttaleren, IKKE rommet ffs!!
    ommøbler hele rommet og hiv inn porolonmadrasser, akustikkplater og annet tøys. det vil aldri hjelpe på din potensielt forvrengte høyttaler!! :P
    sett anlegget ut på verandaen da vel og se om det transformerer seg til high end. ikke? tenkte meg det :P
    rommet det svakeste ledd? må vær litt av et dårlig rom! *knis*
    I vanlige rom så er opptil 70% av all lyd vi hører refleksjonslyder. DVS. At mesteparten av lyden du hører kan være fra vegger, tak og gulv og det er ikke ønsket.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Mye av "Master handbook..." er også tilgjengelig på Master Handbook of Acoustics - F. Alton Everest, Ken C. Pohlmann - Google Bøker dersom man ikke har råd til å kjøpe. Dog, jeg anbefaler å skaffe den, den er et oppslagsverk for nybegynnere.
    Da er boken bestilt -gleder med til å lese og lære....:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg innbiller meg at lyden blir mindre klar jo høyere jeg spiller. Har akustiske problemer sammenheng med volumet ?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som i at øvre mellomtone og diskant blir mindre klar? Hørtes nesten ut som forvrengning eller noe. Hvor bor du? I Oslo?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sveberg
    Jeg innbiller meg at lyden blir mindre klar jo høyere jeg spiller. Har akustiske problemer sammenheng med volumet ?
    Ja. Problemer vil komme tydeligere frem med høyere volum.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å gjøre noe med akustikken så er jo det det klare svaret. Ellers er sub. nr. 2 på lista. Alle andre tiltak vil etter min menig gi veldig små forbedringer.

Jeg har hørt anlegg til 50 000,- satt opp bra i et godt rom låte vesentlig bedre en anlegg til milionen på messe. (og da har de til og med hatt kabler til 200 000,-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    som i at øvre mellomtone og diskant blir mindre klar? Hørtes nesten ut som forvrengning eller noe. Hvor bor du? I Oslo?
    Jeg bor i en terrasseleilighet. Stuen har lettvegg med gips bak høyttalerne og betongvegg på motsatt side. Tak og gulv er betong, med parkett på gulv. Mistenker at dette er et dårlig utgangspunkt ??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sveberg
    Jeg bor i en terrasseleilighet. Stuen har lettvegg med gips bak høyttalerne og betongvegg på motsatt side. Tak og gulv er betong, med parkett på gulv. Mistenker at dette er et dårlig utgangspunkt ??
    Absolutt ikke det beste utgangspunkt nei.
    Du har jo bare harde flater som reflekterer alle lydbølgene videre, så med noen tilltak i dette rommet vill du få en skikkelig oppgradering.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret i høytalerne dine. Selg kablene og oppgrader der.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et normalt rom stopper ikke et bra anlegg. selvsagt vil det kunne spille bedre i et mer tilrettelagt rom, men signalet og lydbølgene kommer ut av elektronikken og høyttaleren, IKKE rommet ffs!!
    ommøbler hele rommet og hiv inn porolonmadrasser, akustikkplater og annet tøys. det vil aldri hjelpe på din potensielt forvrengte høyttaler!! :P
    sett anlegget ut på verandaen da vel og se om det transformerer seg til high end. ikke? tenkte meg det :P
    Vel, med fare for å mate trollet, dette kan ikke stå uimotsagt. I motsetning til snakeoil og mer eller mindre magiske forbedringer man påstår i enkelte ledd i hifianlegg kan akustikk forklares ut i fra temmelig godt kjent og greit tilgjengelig fysikk. Det er da ikke snakk om å transformere gråstein til gull ved hjelp av madrasser. Det er snakk om å unngå at et rom påvirker det som måtte komme ut av anlegget i negativ retning. Det enklest hørbare er bass-kanselleringer. En og annen tråd på forumet viser at dette er et velkjent fenomen. Deretter refleksjoner som roter til impulsresponsen (spesielt oppover i frekvensregisteret) pga tidsforkyvinger.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Hæ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må du nesten forklare !

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må forklare hva et passivt høynivå delefilter er, mens dette er altså rimelig?
    I vanlige rom så er opptil 70% av all lyd vi hører refleksjonslyder. DVS. At mesteparten av lyden du hører kan være fra vegger, tak og gulv og det er ikke ønsket.
    Jeg fikk vondt i sjela av å lese denne tråden, følg opp rådene til MR.Chill.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må forklare hva et passivt høynivå delefilter er, mens dette er altså rimelig?

Hadde vært fint om dette ikke ble stillingskrig. En ytring som den siste setningen din er kun egnet som maktmiddel, den gir ingen positiv input til diskusjonen.

Jeg har aldri designet et delefilter, men jeg vet at det er mange problemstillinger knyttet til akkurat den komponenten. Det jeg derimot har gjort er å måle frekvens- og impulsresponser, som selvsagt er en miks av det høyttaleren produserer og det rommet gjør med lydbildet. Har du tilstrekkelig kunneskap om den biten, og kan påvise at den ikke er relevant så må du veldig gjerne argumentere for det. I mellomtiden vil i alle fall jeg fortsette å argumentere for at tidlige og sene refleksjoner farger og roter til lydbildet i såpass stor grad at det er mye som gjøres for å rydde opp og utnytte potensialet til det anlegget du har.

Men å sette tall på hva som påvirker i hvor stor grad (ref. 70%) er jeg enig i at i beste fall er ren synsing.

EDIT: Etter å ha lest MrChill sine innlegg en gang til ser jeg at vi faktisk er enige, men jeg synes din påstand om at pri 1 er å bytte ut kablene i delefilteret er såpass radikal at - Ja, jeg synes faktisk det er din jobb å forklare hvorfor dette vil gi en fantastisk forbedring.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så du mener faktisk at han ikke skal bry seg om rommet sitt, men ta og klå på delefilteret i høyttalerne sine??

For det første krever det rimelig mye kunnskap å designe og fikse et delefilter, og når en eller annen har gjordt dette så har du klart å totalt ødelegge annanhåndsverdien på høyttalerne.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et annet typisk lytterom-problem er at man rett&slett ikke har mulighet til å plassere høyttalerne særlig optimalt.
    Jeg kjenner f.eks ikke spesielt mange høyttalere som spiller noe særlig når de er klistra opp i hvert sitt hjørne...

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det enormt mye å hente for de aller fleste dessverre, langt mer enn på akustikken.

Det er alltid et evig gnål om akustikk når folk snakker om hifi, men når folk er tilstede i et lokale og hører på akustisk musikk live, er det omtrent ingen som klager på akustikken uansett hvor dårlig den er. Prøv og dra frem en gitar i rommet eller få noen til å synge for deg. Låter det jævlig? Etter all sannsynlighet, nei. Låter tilsvarende lyd dårlig når det kommer ut av høyttaleren? Hvis svaret er ja, vet du at det ikke er rommet som er problemet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Her er det enormt mye å hente for de aller fleste dessverre, langt mer enn på akustikken.
    Helt sikkert, men jeg skulle så gjerne fått det beskrevet. Har ingen problemer med å godta at delefilter både er vanskelig å designe og sikkert mange problemstillinger knyttet til å få xo og fase riktig. Det er vel en av grunnene til at elektrostater har så mange tilhengere.

Det er alltid et evig gnål om akustikk når folk snakker om hifi,
    Slike uttalelser skaper alltid et godt debattklima.

... men når folk er tilstede i et lokale og hører på akustisk musikk live, er det omtrent ingen som klager på akustikken uansett hvor dårlig den er. Prøv og dra frem en gitar i rommet eller få noen til å synge for deg. Låter det jævlig? Etter all sannsynlighet, nei.
    Hvor i alle dager har du dette fra? Akustisk lyd er ofte rævva og vel så det. Likevel kan opplevelsen være stor, en konsertdeltager er ofte tilstede for å oppleve et kunstnerisk høydepunkt, og det kulturelle utbyttet er det som er viktig i en slik setting.

Det er også slik at mange har tenkt at det er greit å skape en så fint og helhetlig lydbilde som mulig i enkelte konsertsaler. Ikke minst for at solisten skal bringes helt bak i kongelosjen, og det uten kunstig forsterkning. Helt fra barokkens dager på 1600-tallet har man designet konsertsalen for best mulig musikkopplevelse. Idealet har helt sikkert endret seg siden den gang, men det er ikke uten grunn at de mest populære konsertsalene fortsatt er i bruk, og at nye saler faktisk har akustiske tiltak implementert. Olavshallen i Trondheim har f.eks. senkbare takseksjoner for å kunne endre akustikken etter hva som spilles og hvor mange som sitter i salen.

Låter tilsvarende lyd dårlig når det kommer ut av høyttaleren? Hvis svaret er ja, vet du at det ikke er rommet som er problemet.
    Ser ikke ett eneste sted at sammenligningen med akustisk lyd er relevant. Hvordan mener du en slik sammenligning skulle utføres? Anechoic chamber? Det er stor forskjell på hvordan høyttalere klarer å reprodusere lyd. Det tror jeg det er bred enighet om. Spørsmålet til trådstarter er imidlertid hvor det svakeste leddet hans (hennes?) er. Såvidt jeg husker hadde trådstarter høyttalere av greit++ kaliber. Det er mange her som med litt erfaring, kanskje med enda bedre høyttalere innomhus, kan bidra til å bedre trådstarters lydbilde i heimen ved å foreslå kurante og ofte rimelige tiltak. Såvidt jeg ser, er ditt forslag nye høyttalere. Greit nok, kanskje det er bedre. Men ikke det første jeg ville gjort med trådstarters utgangspunkt.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vestlandsfanden på tur igjen?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •