Rettigheter i sameie/potensiell nabokonflikt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Duckand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rettigheter i sameie/potensiell nabokonflikt

Jeg har nylig flyttet inn i et lite sameie og fikk fem minutter etter at jeg koblet opp stereoanlegget besøk av naboen under meg. Han ringte på og trådte straks jeg åpnet døren inn i leiligheten og gav meg en lekse om hvor lytt det er her. Jeg hadde selv besøk og vi satt å snakket sammen, samtidig som vi hørte på musikk. Som dere sikkert forstår var musikken på et "moderat høyt" nivå.

Jeg ønsker ikke å være til sjenanse for mine naboer, og vil gå til anskaffelse av absorberende dempeføtter for å redusere vibrasjonene i gulvet som naboen klagde på. (Han hevdet å høre hvert minste fottrinn og skapdør som ble lukket, selv om jeg aldri har hørt lyder nedenfor. Bygget er heller ikke 10 år enda, slik at en viss lydissolering tror jeg nok det er.) Jeg har forståelse for at han nok kan høre lyden av bass fra mine gulvstående høyttalere, men er jeg ikke i min fulle rett til å spille musikk på moderat nivå klokken 6 om kvelden i min egen leilighet? Leiligheten er forøvrig sameie og ikke borettslag.

På forhand takk for alle innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om slikt er "pr sameie" eller generelt omskrevet men leiligheter i ett sameie er vel dekket av Eierseksjonsloven; som kan leses på /d: LOV-1997-05-23-31 :d/ Eierseksjonsloven – eiersl. Lov om eierseksjoner (eierseksjonsloven).

Forøvrig er det akkurat sånt som gjør at jeg velger å bo i enebolig. Så jeg kan sove når jeg vil uten at noen skal forstyrre meg- og samtidig kunne spille hva jeg vil- når jeg vil- og så høyt jeg vil.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du har selvsagt full rett til å spille musikk i leiligheten DIN. På samme måte som at ingen kan nekte deg å ha to-tre unger løpende rundt med det lydnivået en slik ulegjeng ofte kan ha. Samtidig er et godt naboforhold ofte verdt langt mer enn "rett og galt", spesielt hvis du har planer om å bo der en stund.

Dempeplater på høyttalerne tror jeg dessverre vil hjelpe deg fint lite. Det eneste som egentlig kan hjelpe i noen større grad her er å legge nytt, bedre støyisolert gulv. Alternativt må også naboen vurdere å bytte ut eller legge til (avhengig av eksisterende konstruksjon) et mer lyddempende tak. Dette trenger ikke koste all verden, og er trolig en god investering for dere begge.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis hadde samme problem i en 4-manns bolig fra 60-tallet, han bor i 2. etg. Han la nytt gulv med trinnlydplater etter Rockwools oppskrift, og det var som natt og dag. Dempet betydelig for støy begge veier. Som Lygren er inne på så handler jo naboskap om mer enn rettigheter.

Dessuten vil jo dette øke leilighetens verdi, så investeringen får man antagelig igjen når leiligheten skal selges.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duckand
    (Han hevdet å høre hvert minste fottrinn og skapdør som ble lukket, selv om jeg aldri har hørt lyder nedenfor. Bygget er heller ikke 10 år enda, slik at en viss lydissolering tror jeg nok det er.)
    Man hører veldig lite nedenfra og opp, men veldig mye ovenfra og ned.

Er dette er leilighet du har kjøpt? Hva stod i salgsprospektet/tilstandsrapporten? Hva ble sagt av selger/megler i salgsprosessen? Hvis det er så lytt som naboen under hevder (at han f.eks kan høre skapdører lukkes), så skal dette opplyses om av selger.
    Hvis den informasjonen er holdt tilbake, har du en god sak!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og der må mitt råd være (selv om jeg ofte er enig i at en skal stå på sitt, Supertramp! ); advokater og konflikter har vi mer enn nok av her i verden. I tillegg skal det være vesentlige mangler før en får noe som helst, og selv om det faktum at det er lytt MULIGENS kan vurderes som vesentlig tipper jeg du bare bruker masse tid på noe du neppe komme noen vei med. I tillegg får du jo ikke utbedret feilen mens saken pågår.

Mitt syn; gjør heller som tols1 foreslår; fiks det. Vis rimelighet overfor naboen og sett deg deretter ned i godstolen og tenk at verden har en konflikt mindre å hanskes med - og du kan lytte til musikken du liker uten å få dårlig samvittighet...

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...og der må mitt råd være (selv om jeg ofte er enig i at en skal stå på sitt, Supertramp! ); advokater og konflikter har vi mer enn nok av her i verden. I tillegg skal det være vesentlige mangler før en får noe som helst, og selv om det faktum at det er lytt MULIGENS kan vurderes som vesentlig tipper jeg du bare bruker masse tid på noe du neppe komme noen vei med. I tillegg får du jo ikke utbedret feilen mens saken pågår.

Mitt syn; gjør heller som tols1 foreslår; fiks det. Vis rimelighet overfor naboen og sett deg deretter ned i godstolen og tenk at verden har en konflikt mindre å hanskes med - og du kan lytte til musikken du liker uten å få dårlig samvittighet...
    Poenget mitt er at han muligens har en god sak. Muligens, hvis dette er et kjøp og vesentlig informasjon er tilbakeholdt.
    Da kan han få prisavslag og den summen kan han bruke på tiltak for å utbedre situasjonen. En eierskifteforsikring (og gjerne boligkjøperforsikring i tillegg) skal kunne hjelpe i slike tilfeller.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Joa, skader sikkert ikke... Jeg er bare litt motstander av at vi skal gå helt i amerikanske tilstander her borte, for selv om en slik sak er "gratis", har den jo enorme omkostninger i realiteten, noe til syvende og sist betales av boligkjøper i form av økt forsikringspremie.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,001
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sameie er det ofte husregler, stille etter kl 22 eller sånn, er det på dagtid kan du jo slappe mer av med musikken din..
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Joa, skader sikkert ikke... Jeg er bare litt motstander av at vi skal gå helt i amerikanske tilstander her borte, for selv om en slik sak er "gratis", har den jo enorme omkostninger i realiteten, noe til syvende og sist betales av boligkjøper i form av økt forsikringspremie.
    Der er vi enige.
    Men jeg ser gjerne at dresskledde hypermeglere innimellom får seg en smekk på lanken. Det går litt fort i svingene i den bransjen, litt for ofte. Og de taler sjeldent kjøpers sak.

Newcomer Duckand sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger. Jeg fikk aldri opplyst at det skulle være så lydt, det gjorde jeg ikke. Det er vel som blir sagt, det meste av lyden går ned, slik at jeg ikke enda har hørt noe fra mine naboer.

Samtidig oppfatter jeg min nabo som noe ømfintlig og kanskje litt sær. Han buser inn og oppfordrer å kjøpe høreklokker. Jeg får invitere meg ned å høre hvordan det høres ut, så vil jeg naturlig nok gjøre mitt beste for ikke å sjenere. Jeg synes likevel ikke han kan forvente at jeg aldri spiller musikk fordi det er så lydt. Som lygren sier, på samme måte som man hører barneføtter i et sameie, kan man forvente at det spilles musikk av og til.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duckand
    Samtidig oppfatter jeg min nabo som noe ømfintlig og kanskje litt sær. Han buser inn og oppfordrer å kjøpe høreklokker. Jeg får invitere meg ned å høre hvordan det høres ut, så vil jeg naturlig nok gjøre mitt beste for ikke å sjenere. Jeg synes likevel ikke han kan forvente at jeg aldri spiller musikk fordi det er så lydt. Som lygren sier, på samme måte som man hører barneføtter i et sameie, kan man forvente at det spilles musikk av og til.
    Her tror jeg sakens kjerne ligger. Altså din nabo er sær, og forventer å kunne bo i en leilighet uten å høre noe som helst fra sine naboer.

Har selv opplevd slik nabo i min forrige leilighet, og da hadde jeg et meget moderat stueanlegg.

Ingen lett sak, men å invitere seg selv ned synes jeg er en god start.

Deretter mulig støyisolering av gulv.

Lykke til!

Newcomer kimhas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har samme problem der jeg bor, i et eldre rekkehus. Jeg liker og ha på musikk og klart at med litt besøk i helgene og kansje litt øl blir det skrudd noe opp og ved film er det kjedelig å ha anlegget helt på tomgang.. Men naboen er ikke spesielt glad for det. Har nå bestemt meg for å rive ned stue veggen og lydisolere så får håpe det hjelper.. Det blir kansje litt for omfattende og sprette opp hele gulvet for og etterisolere men det kan vere en grei investering

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •