PC (Spotify) kobles til forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC (Spotify) kobles til forsterker?

Vil gjerne ha tips på hvordan man kobler PC-en på best mulig måte til forsterker (XTZ class A100 D3)? Har HDMI på PC hvis det hjelper?? Skal forøvrig også ta i bruk en Pinell iConnect... Skulle gjerne hatt dett i boks før jul, slik at man kan nyte av musikken på Spotify :-)... Tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg kan se ut i fra dette er vel at xtz saken ikke har inngang for annet enn optisk og phono.
    Pinell saken har jo også optisk og phono så her må du vel egentlig bare velge hvem som skal/burde få den optiske inngangen på xtz'en og hvem som da får phono inngangen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpenbar løsning er jo en dac som mellomledd.

Du kan også dra en phonohyssing ut fra 1/8"-output på lydkortet til pcen og til en l/r inngang på ampen, skjønt puristene vil rive seg i håret og hevde at omtrent all lydkvalitet går tapt.

Så ... eh ... dac er jo det du faktisk vil gjøre her

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din XTZ har jo optisk og coax inngang, så "åpenbar løsning 2" er vel å kjøre digitalsignalet fra PC til XTZ og la DAC i XTZ gjøre dekodingen?

Hva med rett og slett gjøre dette trådløst via en Apple AirPort Express? Så slipper du alt tullballet med kabler og din PC kan du ha hvor du vil.

Fra express'en kjører du en optisk kabel (mini i den ene enden og standard i den andre, mot XTZ).

AirPort Express-basestasjon med AirTunes - Apple Store (Norge)

Dette forutsetter at du har wifi hjemme og at routeren tillater at express tilkobles.

Forøvrig må du også ha AirFoil installert for å kjøre Spotify tråløst. Det er et kjekt program som er billig og som da videresender all PC lyd hvis du ønsker det.

Rogue Amoeba | Airfoil | Select Your Operating System

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, alt du trenger er en kabel fra digital ut på pc`en til en digital inngang på din XTZ.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar :-)! er ikke helt oppdatert på de digitale løsninger ;-), men digitalt fra PC? har som sagt HDMI og 3mm jack på PC-en...Tror forresten XTZ-en har flere digitale innganger... Går det an å benytte HDMI fra PC-en...vet ikke helt hva jeg skal gå for??

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å investere i en Squeezebox Touch? Integrert Spotify og digitale utganger. Så kan du heller bruke laptoppen eller iPhone(hvis du har) som fjernkontroll mot Squeezeserver...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan bruke HDMI-sound fra pc til reciever/prosessor.
    Jeg gjør dette, og det funker perfekt
    pc'n må stå i "utvid" eller "duplikat" på skjerm-siden, så den sender til hifi.

da slipper du mange DAC's.. pc: digitalt -> hifi: digitalt omgjøres til analogt.

Hvis du kjører analogt fra pc'n (minijack), så blir det mange svake ledd, som kan og vil redusere lydkvalitet.
    digitalt -> analogt| -> | Analogt -> digitalt -> analogt
    ......... (pc).........| -> |........(hifi)........

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir alltid mye frem og tilbake når vi ikke engang vet hvilken pc det er du har. Er det en stasjonær? Har den digital ut i tillegg til hdmi?
    Mange laptops har digital utgang i hodetelefon utgangen.
    Har din pc digital ut kan du som sagt bare koble en rca kabel fra den til coax digital inn på din XTZ. har pc`en og XTZ Toslink digital er det endda bedre, Toslink skaperet galvanisk skille så du sikkert slipper støy.
    Med hdmi må du vel ha en hdmi>coax kabel eller adapter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en gammel Acer Aspire 5920G... tror vel at pr. dagens PC-er, så er den vel mildt sagt utdatert :-) (men funker utmerket ennå:-)) Snuser nå litt på Logitech Squeezebox Touch, som gonigogo nevner. Slik jeg forstår det, så går det ikke an å streame til Pinell iConnect, slik som man kan gjøre til Squeezeboxen? Ser jo at Squeezeboxen også er "forberedt" på Spotify, og jeg føler at denne har det jeg er ute etter... Vuredrer nå å benytte meg av 45 dagers bytterett hos MPX vedr. Pinellen, for så å investere i Squeezebox hos Komplett (canal digital tilbud til kr. 1499.-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, din Acer har optisk digital ut i tillegg til hdmi. Du kan bruke en kabel fra Clas Ohlsson f.eks. til å koble den til din forsterker, mini Toslink til Toslink inn på din forsterker. Kjender ikke din laptop men det er vel i hodetelefon uttaket på laptoppen at denne digitale utgangen gjemmer seg, som den gjør på en Apple f.eks.
    Jeg har en MBP og bruker dette digitalt til dac noen ganger.
    Ja, en Squeezeboks er en god løsning, med Touch har du, om jeg husker rett, også den fordel at du kan bruke Spotify uten at din pc trenger være på. Det er noe kluss og veldig forvirrende, men på Squeezeboks Classic f.eks. kan man ikke dette da softwaren trengs for å dekode streamen, Touch unnviker dette.
    Man må da opprette en konto på Home - Welcome to mysqueezebox.com!, når den er opprettet og app for Spotify er valgt og passord lagt inn får du squeezebox.com opp som et valg som kilde på squeezeboksen, velger du denne kilde kan du slå av din pc, Spotify går da via squeezebox.com.
    Men ellers, der er så mange muligheter for streaming og fjernkontroll idag, iPad osv at det kan være vanskeligt å følge med i alt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut Niels Nielsen, da finnes det jo litt potensiale i maksinen :-)! Kan forøvrig opplyse om at jeg har bestillt Logitech Squeezebox Touch nå i kveld :-) Returmail er sendt til MPX, så Pinellen skal sendes i retur. Må si jeg venter i spenning på Squeeseboxen. Fint at flere kan komme med gode råd:-)!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antares
    Høres bra ut Niels Nielsen, da finnes det jo litt potensiale i maksinen :-)! Kan forøvrig opplyse om at jeg har bestillt Logitech Squeezebox Touch nå i kveld :-) Returmail er sendt til MPX, så Pinellen skal sendes i retur. Må si jeg venter i spenning på Squeeseboxen. Fint at flere kan komme med gode råd:-)!
    Men tipset mitt om Apple Airport Express + Airfoil hadde jo vært mye rimeligere.......

Men SB er også et veldig bra alternativ. Gratulerer!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte også Apple Airport Express, men synes Squeezeboxen ser lekker ut, og med mange brukermuligheter. Det rimeligste for meg har jo vært å bruke digitalutgangen fra PC (når jeg fikk opplyst at det går an) :-)! Menmen, blir uansett spennende med Squeezebox... Vurderer å skifte router nå, noen som er spesiellt gode?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •