Jording av eksisterende kurs

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Jording av eksisterende kurs

NB! Dette skal jeg overhodet ikke gjøre selv!

Men tenkte jeg skulle høre litt her før jeg evt. tar kontakt med en lokal elektriker.

Jeg bor i en et gammelt hus, hvor det ikke er jording på alle kurser. Kun kjøkken, bod, vaskerom og bad. Skal det mye til for en elektriker å jorde en av de eksisterende kursene, som foreløpig ikke er jordet? Regner med at hvis en kurs jordes, så må vel alle kontaktene koblet på også jordes?

Hjemmekinoen er for øyeblikket koblet på kjøkkenkursen pga overspenningsvern som krever jordet kontakt. Hadde vært flott å få denne over til stua, evt. egen kurs, siden stuekursen har 4 uttak + en dimmer som styrer to av dem. Ser for meg mye rot om alle må jordes, none i tak og på motsatte vegger. Ønsker minst mulig rot og vegger som rives opp.

For tiden blir det lite kino når vannkoker, eller oppvaskemaskinen, går. Som forøvrig ikke kan stå på samtidig heller pga kursen er bare 10A.

Den kontakten hvor hjemmekino er påkoblet, er kun den påkoblet, selv om det er kjøkkenkursen. Ville det kanskje vært mulig å skille ut denne til sin helt egen kurs?

Tror også at trikkern skal få legge opp egen kurs til oppvaskemaskinen. Det gjorde han ikke, ei heller foreslo han det, når han laget til kontakten for denne for knappe året siden når den ble innkjøpt. Kanskje en av hovedårsakene til at jeg spør her først, fremfor med elektrikern direkte. Når kursen er på 10A og oppmaskemaskinen ligger stabilt på overkant av 2000W i noen minutter om ganger, synes jeg han kunne sagt fra. Han "hjalp" også til med en gedigen varmtvannstank som får sikringen til å gå i ny og ne på en annen kurs

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du ha jording?
    Alle kontakter må skiftes ja, jordledningen ligger sikkert i kablen allerede så det er ikke noe problem.

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jording

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Alle kontakter må skiftes ja, jordledningen ligger sikkert i kablen allerede så det er ikke noe problem.

mest sannsynlig(kommer ann på når det er lagt opp) er det ikke jording på kabelen, pga den mest sannsynligvis er klipt av helt inne ved der de har avisolert den. så jeg tipper at hvis du skal ha den jordet må du bytte kontakter og kabel, og da må du bytte kabelen helt inn til sikring skapet. da kan du likesågodt få lagt opp 2,5 kvadrat som du kan koble en 16a sikring på.
    lykke til

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAMES HOWLET
    mest sannsynlig(kommer ann på når det er lagt opp) er det ikke jording på kabelen, pga den mest sannsynligvis er klipt av helt inne ved der de har avisolert den. så jeg tipper at hvis du skal ha den jordet må du bytte kontakter og kabel, og da må du bytte kabelen helt inn til sikring skapet. da kan du likesågodt få lagt opp 2,5 kvadrat som du kan koble en 16a sikring på.
    lykke til

Ok. Vet du hvordan de fikser dette? "Stifter" de den nye på den gamle på og drar den gjennom rennene i veggen for så å ta av den gamle når den nye er kommet gjennom. Eller må de ta opp noe?

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    I hovedsak for å kunne bruke overspenningsvernet i en "stuekontakt", istedet for kjøkkenet. Uten jording vil ikke det fungere korrekt etter hva de skriver. Da faller også garantien/forsikringen i produktet bort. Bruker en Monster HT800.

Sitat Opprinnelig postet av MPX informasjon
    Som alle andre overspenningsvern kreves tilkopling til jordet kontakt!

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da river de kursen i sin helhet og legger opp nye punkter (les stikk, brytere osv) og kabler mellom de, det blir nok ikke billig, men det blir skikkelig gjort

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innboforsikringen dekker vel om der blir noen skader ved lynnedslag etc. Er egentlig skeptisk til Monster sin garanti.
    Jeg har et godkjennt lynvern men har ikke brukt det der jeg bor nå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er jo litt surt å punge ut 5000 i egenandel, prisen av fem overspenningsvern, pluss vente på oppgjør når man kan slippe det hele

Monster har, så vidt meg kjent, aldri måttet dekke noe da ingen har fått ødelagt utstyret sitt tilkoblet en slik. Den skal være godt overspesifisert får å tåle overspenning.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør få montert overspenningsvern i sikringsskapet (såkalt grovvern) i tillegg til finvern ute i anlegget. Grovvernet tåler mye mer enn finvern og er konstruert for å ta unna verste støyten. "Det som blir igjen" skal finvernet ta seg av. Skal ikke være nødvendig med jordet stikk for at finvernet skal fungere, men det blir selvsagt bedre. Snakk med elektrikeren din, han kan sikkert gi deg et tilbud på en pakke med disse tingene inkl. montering.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et overspenningsvern skal lede spenningen til jord ved overspenning, uten jord har ikke den noe vei å gå. For å si det enkelt leter overspenningen etter den enkleste veien til jord, noe ett overspenningsvern er laget gir å vær. Grovvern leder mot jord ved for eksempel 375 volt, og fin vern lavere. Dette for at grov vernet skal ta den største smellen. For en sikker installasjon må du ha begge deler.

Dersom kursen ligger i rør fra sikringsskapet er det normalt ganske kjapt å få trekt inn jord, men litt arbeid med å skifte alt av stikkontakter på kursen. I tillegg må det inn jordfeilbryter på kursen. Går fort noen lapper på en slik jobb

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller ikke anbefalt å ha "kun" finvern og ikke grovvern i skapet.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Et overspenningsvern skal lede spenningen til jord ved overspenning, uten jord har ikke den noe vei å gå. For å si det enkelt leter overspenningen etter den enkleste veien til jord, noe ett overspenningsvern er laget gir å vær. Grovvern leder mot jord ved for eksempel 375 volt, og fin vern lavere. Dette for at grov vernet skal ta den største smellen. For en sikker installasjon må du ha begge deler.

Dersom kursen ligger i rør fra sikringsskapet er det normalt ganske kjapt å få trekt inn jord, men litt arbeid med å skifte alt av stikkontakter på kursen. I tillegg må det inn jordfeilbryter på kursen. Går fort noen lapper på en slik jobb
    Men som sagt så MÅ det ikke være jordet stikk

http://www.scel.no/uploads/Produktin...40_finvern.pdf

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Det er vel heller ikke anbefalt å ha "kun" finvern og ikke grovvern i skapet.
    Helt korrekt!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg tolker det så tror jeg det beste og billigste er å fjerne kabler/stikk der du har hjemmekinoen og få lagt opp en ny 16A (2,5 kvadrat) jordet kurs ditt.
    Trekke nye kabler fra sikringsskapet og til kinoen, samt sette opp et par stikk der.

Det bør ikke koste såå mye, og har du en bekjent som er trikker kan du gjøre mye av grovarbeidet selv.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at hvis man først skal ha jord i et rom, må man ha jord overalt i rommet? Eller har reglene forandret seg siden jeg hørte om dette for en del år siden?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det, alt av stikk i samme rom skal jordes. Ang overspenningsvern så må det vær tilkoblet jord for å fungere, hvor skal ellers overspenningen gå? ved overspenning ( feks 275v for finvern) skal vernet slippe alt gjennom, dvs til jord. Overspenning søker etter den letteste veien til jord, å det er dette overspenningsvern er laget for å vær. Derfor må det jordes for å fungere!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RfR
    Er det jeg håper, at de bare kan dra gjennom eksisterende rør(hvis der er), så slipper jeg å ta opp noen vegger. Jeg får ta å ringe en av de som operer lokalt, sjekke hvem jeg brukte sist og styra unna han

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •