Vinyl (lav lyd)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinyl (lav lyd)

Hei :!: Har endelig fått kjøpt meg platespiller :lol: Det ble en Project 1 Expression som jeg er godt fornøyd med.Kjøpte samtidig med AC/DC
    "If you want blood" på 180gr. vinyl og det er simpelten umulig å holde rockefoten og plussknappen på volumkontrollen i ro . Men(det er vel alltid et men ha ha) på min reciver en Denon avr3803 så må jeg skru opp
    volumkontrollen ca 10knepp for å få samme lydstyrke som ved avspilling
    av cd.Er riaatrinnet i reciveren for dårlig eller er dette normalt ved avspilling av vinyl.Hva ville feks. en Project riaa tube-box gjort med den
    saken og ikke minst lyden :?:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper at reciveren din har en liten bryter bak eller inni, der man kan velge om man vil kjøre Moving Magnet (mm) eller Moving Coil (mc) pickup. Prøv å sett denne bryteren i den andre posisjonen, kanskje det hjelper.

Men signalet fra vinylspillere er ikke like kraftig som det er på CD.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forsterkeren tar kun MM.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er (eller ihvertfall var) normalt at du må skru volumet en del høyere opp når du lytter til vinyl. Når man kjøpte CD-spiller i gamle dager ble man advart mot å skru opp volumet for høyt, fordi signalet var så mye kraftigere enn fra kassett eller platespiller.

Nå har jeg ikke hatt platespiller på mange år, så om RIAA-trinnene i nyere forsterkere har kompensert for dette vet jeg ikke. Men husk også at dynamikken fra CD er mye høyere enn fra vinyl.

Det kan jo være en mulighet for at du har MC-pickup i platespilleren, men etter hva jeg husker gir MC så mye lavere signal enn MM at da ville du vel neppe fått noe særlig lyd i det hele tatt hvis forsterkeren kun aksepterer MM.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så mye forskjell mellom dem at man ikke hører noe, men det er praktisk å ha alt i samme lydnivå.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kraftig nivåforskjell på MM og MC ja. Imidlertid er MC stort sett for entusiastpickuper å regne og hører med blant de svært kostbare. Når det gjelder 3803 så tviler jeg på at den har en RIIA som rettferdiggjør en 180-grams vinylplate på noen som helst måte. Den har et teoretisk dynamikkområde og oppløsning som er ganske ekstremt, og en god platespiller i kombinasjon med en RIIA til prisen av en hel 3803 ville være mer passende om du skal utnytte potensialet i plata. Det bør da selvsagt følges opp av tilsvarende utstyr. Slik det er i dag har du for eksempel mulighet for en ekstern RIIA. Et alternativ er Vincent sin. Ellers står det stadig brukte RIIA til salgs på HiFisentralen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •