Halvsær problemstilling om komponentvalg som søker svar - med forhistorie :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Halvsær problemstilling om komponentvalg som søker svar - med forhistorie :)

Hei!

Dette er en liten post om mitt dilemma ang fronter, lyd og power.., og min søken etter råd

For å lage en liten intro her før jeg forteller mer, så består spørsmålene av noe så halvfunny som valg av disse tre:

Klipsch RF82Mk2 + 2x Parasound A23/1x A21 + CV HFA-21SX

Klipsch RF82Mk2 + 2x Crown XTi 4002/2x CV CXA-10 + CV HFA-21SX (hehe, kan se sprøtt ut ja : ) )

CV XLS-215 + 2x Crown XTi 4002/2x CV CXA-10

Fra før har jeg: RC-62, RS-52 (delvis uvesentlig da dette er et "stereodilemma"), SVS PC-13 Ultra og det som ellers står i signatur.

Ok, here goes..!

The practical beginning...

I sommer bestemte jeg meg. Har interessert meg for lyd i så mange år at nå skulle jeg kjøpe meg noe av høyere nivå enn tidligere. Jeg er en kar som setter stor pris på mye mye trøkk, høy lyd og musikktypen er i hovedsak Dubstep, Techno, House og alt som er i nærheten, også skeier jeg ut med litt rock en gang i blandt og noe så kontrastfult som f.eks Mark Knopfler.

Anyways; Tiden var inne for å handle, og etter litt rådføring her inne samt prøvelytting falt jeg på Klipsch. Det var rett før jeg handlet CV, ihvertfall på frontene, men pga min nysgjerrighet til Klipsch falt valget på sistnevnte, da jeg synes lyden var veldig fin i dem, og at jeg ville prøve noe annet enn andre i omgangskretsen og gi det en sjangs.

Etter jeg hadde koblet opp hjemme var jeg storfornøyd med lydbildet, med unntak av bass. Greit nok, jeg hadde sett det for meg at det ville bli et problem i stua mi så jeg gikk til innkjøp av subwoofer, som igrunn var planlagt fra starten av. Da falt valget på SVS PC-13 Ultra i håp om å kunne få kalibrert fram en morsom sub til både kino og musikk.

Fikk satt opp dette her og det ble et kjempeløft i lydbildet...alikevel var det fortsatt noe som manglet i "trykket" ved musikkspilling, bassen var der, men på en litt merkelig måte. Menmen, jeg var igrunn relativt fornøyd, så tenkte ikke så veldig på det, bare litt...men som sagt fornøyd På film var dette her helt hinsides rått, så derfor ble det uansett mer enn godkjent.

When Mana runs out...

Så her forrige fredag skjedde det som engang måtte skjer;
    De stakkars Klipschene mine får kjørt seg hardt. Så hardt at til slutt ryker begge diskanthornene. Men satan for en bra fest Uansett, i påvente av info om nye elementer i det hele tatt er på lager (leverandør er i en flytteprosess), sitter jeg og tenker for meg selv; Hva bør jeg egentlig gjøre nå?

Anlegget mitt blir brukt til hjemmekino her hjemme, samt at det også blir brukt i et større rom (altså flyttet på iblandt) til halvstore fester, og da blir det brukt for hva det er verdt! Kan nesten kalle det et slags kombioppsett Slik må det være pga budsjettet, har ikke råd til å ha flere anlegg. En sjelden gang blir det også tatt ut på utefest.

Så......Hva nå?

Nå sitter jeg og lurer på hva jeg egentlig skal prøve meg på, om jeg skal beholde Klipschene og kjøpe meg en stk ekstra A23 for å få mer å gå på på fronthøyttalerne så ikke det går dundas så fort igjen, og i tillegg en CV HFA-21SX Stroker for å få fram det lille ekstra brystkassetrøkket jeg har manglet til nå, og trøkket generelt i de større rom, altså:

Klipsch RF82Mk2 + 2x Parasound A23/1x A21 + CV HFA-21SX

ELLER, om jeg skal gå i det eksperimentelle hjørnet, og hive på noe PA-lignendes forsterkere som Crown eller CV. Pga min musikksmak så tør jeg nesten påstå, uten å ha hørt, at jeg ikke vil legge veldig stor merknad i et evt mindre oppløst lydbilde ved de sistnevnte forsterkerne her kontra Parasound´en.....eller vil jeg? Her blir det uansett kjøpt inn 2stk, litt med tanke på bruk på andre HT også senere i tid, derfor 2 med en gang. Og i tillegg her også en CV HFA-21SX, altså;

Klipsch RF82Mk2 + 2x Crown XTi 4002/2x CV CXA-10 + CV HFA-21SX
    En uvanlig kombo kanskje hehe

Og det siste jeg altså vurderer da, er rett og slett et CV front-HT-oppsett. Jeg har hørt CV XLS flere ganger i "riktige" rom med god forsterkerkraft hos kamerater, og helt ærlig, til min musikksmak så fungerer de helt utmerket. De leverer det trøkket de må gjøre for at en gærning som meg skal ta av på stuegølvet og det til de grader. Hjemmekino derimot har jeg aldri testet dem i, men her blir det uansett bare snakk om frontene. Center o.l. vil bestå i Klipsch. Altså;

CV XLS-215 + 2x Crown XTi 4002/2x CV CXA-10

SVS´en vil også bestå i oppsettet både i Stereo og på film til å ta seg av bunnen, siden denne er helt rå på de dype tonene....så den får lov å leve videre i stua mi uansett

Nå er jeg spent på om noen i det hele tatt har giddi å lest alt dette, og hva deres meninger er

Mvh Magne

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig lesing med ett slikt innlegg

Har dessverre ikke noe godt råd til deg men jeg vil anbefale deg å høre på 21" før du handler... Jeg hørte på den for morro skyld hos hifi klubben på hamar og det spilte rett og slett helt rævva spør du meg. Ikke var det spesielt med trykk i den og ikke var det fin bass. Hørtes ut som om noen sto og slo på en våt telefonkatalog... De spilte da sammen med 215 eller hva de heter og de trykte enormt mye mer enn hva denne såkalte suben gjorde. (men spilte pent gjorde de ikke).

Og etter å ha hatt Klipsch, vil det ikke bli en nedtur å gå over til CV? Med tanke på hvordan det spiller, detaljer osv?
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    215 med nok effekt er kanontøft! Med Ultra'en helt i bunn og masse krefter oppover blir det en uslåelig kombinasjon. Det vil spille så høyt du orker og mere til. Gå for Crown og CV du. Det er en vinner!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den bruken du skisserer så bør du ha sub, uansett om du velger CV eller Klipsch. HFA/CVA 121 er en knall subwoofer, i rett rom. I små rom har den av og til litt problemer.

Til Klipsch tror jeg 2x brokoblede XTI4002 vil være alt for mye. Det tror jeg til CV215 også. Har testet XLS215 + 1x XTI4000/4002 en del, og det er en meget god kombi. Lydkvaliteten på crown generelt er høy. Jeg syntes den er bedre enn mange budsjettsrecivere+stereoforsterkere til samme pris. Hovedsaklig pga at den har stålkontroll på alt du kaster.

SVS+CV tror jeg er en ganske undervurdert kombi som gir temmelig høyt trykk både på film og musikk. Det er ikke alt som handler om linær frekvenskurve alltid, skal være morro å høre film.

JosRuu:
    Når du hørte HFAen. Jeg håper ikke du håpte på dypbass, for det har den ikke, og det er heller ikke meningen. Og jeg tipper rommet var langt under 20m2. Det er ikke så mange demorom hos HFK som er det, og de fleste CV rommene er alt for liten for 215+ 21". n test i CV tråden, og der er vel en passende beskrivelse for subben. Og dersom man ikke er interessert i så mye detaljer i lyden så vil det økte trykket og bassen dekke opp for det.

Og ja, jeg kaller det subwoofer, da det er innenfor den kategorien. Eller Subwolfer som LMH1 ville sagt det.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar gutta Ja jeg tror også CV+SVS kanskje kunne blitt morro, hehe. Så 2x Crown blir for mye kanskje? Trodde ikke det gikk ann å få for mye Det er vel kanskje uansett et smartere valg med Crown enn med CV amp?

Ang detaljene i lydbildet på CV kontra Klipschene er det jo seff en issue, men vet ikke om det er såå veldig mye forskjell uansett til mitt bruk, men jeg har ikke sammenlignet de mot hverandre i stua mi. Om jeg skulle beholde Klipschene er jeg uansett sikker på at jeg må prøve med Stroker´n i tillegg for å i det hele tatt få fram noe "riktig" trøkk over 50Hz. For all del, SVS´en basser den, men på en mer filmaktig måte 8)

Hva tror dere om pre-ampen min, Yamahaen, funker den bra med CV evt.? Det er en veldig god match med Klipschene ihvertfall..!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Yamaha er god match til begge, men det er vel effektforsterkern som du må tenke mest match til. Da det er den som gir ut poweren.

Du kan faktisk få for mye kraft ja. Det er mange alternativer til XTI modeller da. CXA ampene har fått mye gode tilbakemeldinger, så tviler ikke på at det er gode. XTI amper har den fordelen at de har DSP, så du kan justere alt. f.eks EQ for ekstra krutt fra 50-100hz, eller eliminere dips i rommet.

Du har vel ikke mulighet for DIY sub da? Det er temmelig mye diy i den prisklassen du tenker på (Under 16k), som kjører fra samtlige kjøpesubber(i prisklassen 0-16k).

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle hatt noe PA horn sub du Da står bakoversveisen med engang :P Makan til lydtrykk skal man lete lenge etter :P

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA horn høres spennende ut :P Hehehe. Men de er kanskje enda drøyere enn Stroker´n å ha i stua utenom festene? :P

Har liten eller ingen erfaring med DIY, hvor får man kjøpt sånt egentlig, er det komplette sett? Har jo ti tommeltotter men skulle vel kanskje greid det alikevel

Kjøpsmessig er det lettere for meg å få tak i CXA-forsterkerne, så om det ikke er veldig mye bedre å gå for Crown går jeg nok for CXA. Er de like strømsterke, blir det kanskje for mye med 2stk CXA også, om jeg ender opp med XLS215 fronter? Hehe

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

JosRuu:
    Når du hørte HFAen. Jeg håper ikke du håpte på dypbass, for det har den ikke, og det er heller ikke meningen. Og jeg tipper rommet var langt under 20m2. Det er ikke så mange demorom hos HFK som er det, og de fleste CV rommene er alt for liten for 215+ 21". n test i CV tråden, og der er vel en passende beskrivelse for subben. Og dersom man ikke er interessert i så mye detaljer i lyden så vil det økte trykket og bassen dekke opp for det.

Og ja, jeg kaller det subwoofer, da det er innenfor den kategorien. Eller Subwolfer som LMH1 ville sagt det.
    Neida, jeg håpte ikke på dypbass. Det var egentlig bare tilfeldig at jeg hørte på den så jeg hadde ikke forventet meg noe spesielt av den, bortsett ifra masse trøkk som han på hifi klubben skrøyt så fælt av. Men det var det overraskende lite av syns jeg. Godt mulig at rommet ikke passet suben i det hele tatt men jeg syns det rett og slett låt rævva, det eneste som var var at det låt høyt og støyende skal jeg være ærlig. Men det skal legges til at CV aldri har imponert meg noe i det hele tatt, verken når jeg var 15år og basstørst eller i dag.

Men som subwolfer tror jeg den vil gjøre en dårlig jobb....(skulle hatt flere tråder fra LMH1 her inne )
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV er helt ok om man skal spille høyt og ha fest, selv brukt CV-215 og 115 på fest og det fungerer bra

Ville aldri verden brukt CV i en kino, men er nok kun fordi jeg har blitt så kresen på god lyd. Er man ikke så kresen vil det nok passe fint til film Har to brødre som liker CV og har dette i sin stue/kino. De elsker at det spiller HØYT, og er ikke så kresne på detaljer. Har hatt de på besøk her og de får hakeslep av detaljnivået på RF-63 kontra CV-215 feks

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    PA horn høres spennende ut :P Hehehe. Men de er kanskje enda drøyere enn Stroker´n å ha i stua utenom festene? :P

Har liten eller ingen erfaring med DIY, hvor får man kjøpt sånt egentlig, er det komplette sett? Har jo ti tommeltotter men skulle vel kanskje greid det alikevel
    Du trenger ikke bygge det største hornet akkurat. Bandpasshorn ala HD15 vil i grunn gi deg alt du ønsker fra 50-150hz. Størrelsen er noe mellom HFA18 og HFA21. Vet det ligger noen horn ute på finn.no. Band pass horn

Du kan jo se på det meste av Klipsch Heritage, så ser du at de bruker horn. Også Bandpass-horn. Det er en grunn til at de har høy følsomhet i en relativt liten kasse.

DIY subb kan være så enkelt du ønsker, eller så vanskelig du ønsker. Avhengig av:
    - Antall tommeltotter
    - tidligere erfaring
    - Ferdigkuttede kryssfiner/MDF?
    - Tilgjengelig verktøy.

De to øverste punktene kan du faktisk kompensere ganske mye på ved å lese byggetråder om det du vil bygge. Ferdigkuttete plater med riktige mål gjør det VELDIG lett. Verktøy får du sikkert lånt av en snekker kompis eller noe. Alternativt hvis du er student så kan du kanskje få noen til å snekre sammen alt. Slik at du egentlig bare kjøper en ferdig kasse, ala butikken. Dog sitter du igjen med et resultat som er noen ganger bedre enn for mindre penger.

Var ikke meningen å kuppe tråden med DIY, men for min egen del så tror jeg at jeg aldri kommer til å kjøpe noen ferdig sub lengre. Da DIY gir enormt mye mer for pengene, og du bestemmer alt selv.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt en litt mer normal arbeidstid hadde jeg nok kanskje vurdert DIY mer, høres moro ut Men sånn som det er nå har jeg 5-6 reisedøgn i uka og kun 1-2 dager hjemme, så har en følelse av at jeg går for noe ferdig..hehe

Jeg sitter og tenker så det knaker nå. Gå for CV 215 som fronter i systemet, eller beholde Klipschene, kjøpe en til A23 (evt bare kjøpe en Crown f.eks og ofre litt på detaljsiden men få mer kontroll) og supplementere med en 21 Stroker. Vil det på en måte kunne gi Klipsch-lyd med Cerwin-Vega trykk tro? Og SVSen som bonus i bunnen i tillegg, såklart.

Såklart liker jeg detaljer Spørsmålet er hvor merkbart det er for mine ører, både i filmsammenheng og musikksammenheng om jeg skulle bruke finne på å bruke ampet CV 215 til front sammen med resten av Klipsch-oppsettet.

Hadde jo virkelig gjort seg å fått testet et par 215 hjemme, men ikke akkurat den letteste missionen å få til det egentlig

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Hadde jeg hatt en litt mer normal arbeidstid hadde jeg nok kanskje vurdert DIY mer, høres moro ut Men sånn som det er nå har jeg 5-6 reisedøgn i uka og kun 1-2 dager hjemme, så har en følelse av at jeg går for noe ferdig..hehe

Jeg sitter og tenker så det knaker nå. Gå for CV 215 som fronter i systemet, eller beholde Klipschene, kjøpe en til A23 (evt bare kjøpe en Crown f.eks og ofre litt på detaljsiden men få mer kontroll) og supplementere med en 21 Stroker. Vil det på en måte kunne gi Klipsch-lyd med Cerwin-Vega trykk tro? Og SVSen som bonus i bunnen i tillegg, såklart.

Såklart liker jeg detaljer Spørsmålet er hvor merkbart det er for mine ører, både i filmsammenheng og musikksammenheng om jeg skulle bruke finne på å bruke ampet CV 215 til front sammen med resten av Klipsch-oppsettet.

Hadde jo virkelig gjort seg å fått testet et par 215 hjemme, men ikke akkurat den letteste missionen å få til det egentlig
    Hva med å sjekke etter 215 på bruktmarkedet? så selge igjen til samme pris om du ikke er fornøyd?

21" til cv kan man vel få lånt av hfk, men da må man gi en viss depositum.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Hva med å sjekke etter 215 på bruktmarkedet? så selge igjen til samme pris om du ikke er fornøyd?

21" til cv kan man vel få lånt av hfk, men da må man gi en viss depositum.
    +1!

Veit dere hva, jeg trur jeg bare hopper i det og bestiller meg et par CV XLS 215, så får jeg heller bare selge dem om det skulle bli helt for jævli :P Jeg har jo uansett RF82´ene å falle tilbake på om jeg skulle være i Mark Knopfler-humør en kveld med ei bæib som liker rødvin og ikke sånn som dette:

I Need Your Love 2001 - 2001 Reconstructing Radio Edit by Rave Allstars on Spotify

...retro-house som jeg sitter og hører på i kveld

IOM at jeg kommer til å bruke dem litt her og der på "tomta" så er det kanskje ikke så dum investering uansett, og er de ubrukelige i stua, jaja da får jeg spandere på et par nye elementer på Klipschene og bruke dem inne istedet.

:-D

Da er det bare én ting igjen, og det er forsterker(ne). Det blir enten Crown XTi 4002 eller CV CXA-10

Hvem av disse spiller penest?! Og skal jeg gå for én, eller bare pøse på med to med en gang og få bridga jævelskapet :razz:

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe liker kjøpelysten din Kjøp deg to stykk crown du

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har en følese av at disse cv blokkene er ganske mye overpriset i forhold til effekt og kvalitet. Ble de ikke sammenlignet med t-amp til 3000 hos thomann?

mens chrown er kjent for å være meget stabil og godt produkt

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hørt at disse CV blokkene ikke leverer det de lover med effekt.

Kommer akurat hjem fra fest faktisk med CV vf12 eller hva de heter på NAD 319 og det lå t ikke bra...Volumet sto på godt over 3/4 hele kvelden og det eksisterte ikke bass...Rommet var håpløst så sikkert derfor men det var flere enn meg som justerte ned volumet i dag, bortsett ifra eieren som syns det låt helt rått.
    For min del resulterte det i kraftig øresus...Beklager en nedrakkende post med 3 i promille, men det var rett og slett medisin å komme hjem å sette på god musikk

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har klart å smelle en sikring på CV's egen forsterker sammen med CV-215 - gå for Crown

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okai....da får det bli Crown Hvem selger Crown egentlig? Er det sånn at det egentlig er en PA-amp? Beklager at jeg spør, har ingen kunnspak om Crown whatsoever..hehe :P

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste