Spørsmål angående "watt" ?..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående "watt" ?..

Hei

Jeg er HELT ny på dette med forsterkere, høytalere og lyd generelt.

Driver og ser litt rundt på forskjellige høytalere og forsterkere ++ men det jeg ikke skjønner meg på er "watt" , Jeg har alltid tenkt meg at har du høytalere på 200W så må du ha en forsterker som gir ut ca samme effekt for at det skal bli noe bra ut av det. Men så ser jeg mange stereo forsterkere som er på si 60W x2 som driver store høytalere på mye mere watt enn det forsterkeren gir ut som alikevell spiller som bare fy !

Jeg har også sett mye på rørforsterkere (noe jeg har forelsket meg helt i) de fleste av dem gir jo nesten ikke noe watt , for eksempel 3.5 W x2 osv men også alikevell gir utrolig bra lyd i store høyttalere ?

Har også sett på en del små t-amps de gir jo heller ikke ut mange watt, men også de driver store høytalere som bare av det ?

Så spørsmålet er, hvordan "fungerer" dette med watt på høytalere og watt på forsterkere? Hvordan kan er forsterker på 15W x2 drive høytalere på for eksmpel 80W ?

Håper dere skjønner spørsmålet mitt, det er sikker et veldig dumt spørsmål men prøver alikevell Håper noen kan forklare meg hvordan allt dette henger sammen

-Jonas

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt blir oppgitt som et mål hvor mye en forsterker yter. Omtrent som hestekrefter i en bil.

På høytalere er watt en ca beskrivelse av hvor mye effekt den tåler å få inn.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - at en høyttaler "er på 200 Watt", betyr bare at den tåler 200 Watt. De aller fleste høyttalere spiller avsindig høyt allerede med en liten håndfull eller to Watt inn på høyttalerterminalene - så det med at du må ha en forsterker på like mange Watt som høyttaleren, kan du bare glemme. Dessuten - med 200 Watt inn på høyttalerne vil de aller fleste høyttalere forvrenge noe aldeles forferdelig - ikke noe for musikkopplevelsen, i hvert fall.

Du trenger altså ikke allverdens Watt for å få godlyd. Og heller ikke allverdens Watt for å få så mange desibel som hjertet begjærer. Det viktigste er kvaliteten på disse Wattene. Vel, ikke på Wattene - en Watt er en Watt - men på forsterkeren. Dynamikk og transientgjengivelse. Evnen til å styre høyttalermembranene - noe jeg ynder å kalle "musikalsk jerngrep" - slik at smekk blir smekk, og bass blir bass og ikke bare noe rumlete greier i bakgrunnen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du må heller ikke se deg blind på oppgitt effekt som leverandør påstår receiver/forsterker har ut. Har ennå ikke hørt om noen produsent som faktisk holder det de lover.

Det eneste kan være HK, som er kjent for å yte godt i forhold til oppgitt effekt.

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2*48 watt tilgjengelig til leke meg med, spiller som en drøm8)

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NADKRAFT
    Jeg har 2*48 watt tilgjengelig til leke meg med, spiller som en drøm8)

Det er som Ulf-B sier om at lite watt kan være mer enn nok så lenge det er kvalitets watt som leverer til høyttalere.

Selvfølgelig har type høyttalere mye å si også. Det er høyttalere som er tunge å drive og de som er lette å drive.

Samspillet mellom elektronikken og HT har alt å si. Hvilken signatur elektronikken har, hvordan HT formidler dette ut, osv, osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei , takk for svar allesammen ! begynner og skjønne litt mere av dette her nå ! men hva er vitsen med en forsterker med mye watt da ? Hvis man klarer seg med lite ? Og hvordan vet man at det er "kvalites watt" da ? er det noe som sier noe om det ?
    Og hvordan vet man om høytalerene er tung drevende eller lett drevende ?

-Jonas

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sanojonas
    Okei , takk for svar allesammen ! begynner og skjønne litt mere av dette her nå ! men hva er vitsen med en forsterker med mye watt da ? Hvis man klarer seg med lite ? Og hvordan vet man at det er "kvalites watt" da ? er det noe som sier noe om det ?
    Og hvordan vet man om høytalerene er tung drevende eller lett drevende ?

-Jonas
    Hva skal du bruke anlegget til? Er det hjemmekino som 1 prioritet og musikk som 2 pri, eller omvendt. Det lønner seg å kjøpe utstyr etter hva du skal bruke det mest til.

Det å vite hva som er hva kan du lese deg frem til. Blader som Lyd og Bilde, Hjemmekino og andre HiFi blader har alltid en eller annen test av produkter. Gå innom butikker som selger elektronikk til musikk/hjemmekino og spør der. Du kan få mange aha-opplevelser av det.

Men til syvende og sist er det dine egne ører som avgjør hva du liker.

Tips og råd kan du få overalt, men din egen smak er det bare du som vet hva er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen høyttalere er tungdrevne og krever da høyere antall watt. Nå er det slik at man trenger dobbelt så mye watt for å dobble volumet, men man trenger vel egentlig 8 ganger så mye watt for at det skal høres dobbbelt så høyt ut.

En høyttaler er alltid oppgitt til å spille ved et visst volum ved 1 watt, feks 90db med 1w er vanlig. Denne høyttaleren vil da spille 111db med 128watt. En lettdreven høyttaler oppgitt til 102db ved 1w vil spille like høyt (111db) allerede ved 8 watt =)

En lettdreven høyttaler er altså en høyttaler med et relativt høyt tall som følsomhet, feks 99db ved 1w. men endel høyttalere, spesielt de med store elementer har noen ganger lav motstand (ohm) i bassen og da vil den fort kreve mer watt, hvis ikke mister forsterkeren kontrollen. selv om en høyttaler spiller 111db med "bare" 128w, så vil høyttaleren trekke hele 500w hvis bassen dipper ned i 2ohm.

En enkel regel er altså at høy folsomhet = lettdreven, men du må nesten også søke på nettet og lese om høyttaleren faktisk er så lettdreven som det kan virke som. Store basselementer er ofte et tegn på at den kan trenge litt krefter, ikke nødvendigvis for å spille høyt, men for å spille bra og med godt trykk i bassen.

Kan også legge til at forsterkere oppgis til å gi x antall watt på forskjellige måter. Noen oppgir feks ved 1khz sinustone isteden for musikk og ved 4ohm og kanskje bare 1 høyttaler i drift. Da sier det seg selv at tallet ville vært mange ganger lavere hvis de målte i 8ohm med 2 høyttalere i drift osv.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,577
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA
    Og du må heller ikke se deg blind på oppgitt effekt som leverandør påstår receiver/forsterker har ut. Har ennå ikke hørt om noen produsent som faktisk holder det de lover.

Det eneste kan være HK, som er kjent for å yte godt i forhold til oppgitt effekt.
    Anthem?

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Anthem?

Det finnes selvfølgelig unntak fra regelen :-D Selv om jeg ikke har så stor kjennskap til akkurat Anthem.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Anthem?
    Noen av oss kjender de også som Sonic Frontiers. De gikk konkurs og blev kjøpt av Paradigm. Pga. kravet til lønnsomhet er alle produkter med rør (som Sonic Frontiers virkelig var eksperter på) utfaset og der er bare transistordesigns tilbake, og selvfølgelig hjemmekino som der er et marked for.
    Anthem linjen som Sonic Frontiers started var billige greier sammenliknet med de Sonic Frontiers Line og Power rørdesigns, og som det ofte går er det de billige greier man selger mye av...
    Sonic Frontiers var også berømte for sine dacs i kitform, Assemblage, disse solgt igjennom DIY butikken som Sonic Frontiers drev, The Parts Connection, disse er også borte nå da det nye firma Parts Connexion, som grunnleggeren av Sonic Frontiers started etter salget til Paradigm ikke har rettigheter til dette navnet.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[QUOTE=sanojonas]Hei

Jeg er HELT ny på dette med forsterkere, høytalere og lyd generelt.

Mange bra svar, men dere har glemt det viktigste: det som skiller forsterkere fra hverandre er ikke bare watt, men hvordan den er konstruert: med hensyn til strømstyrke, hvor stor trafo og hvor store kondensatorer, pluss en god del til:
    Electrocompaniets legendariske 2x25 watts forsterker ble legendarisk fordi den var konstruert riktig i henhold til strømstyrke og trafo osv. Derfor spilte den bedre enn en svært berømt 2x200 watts forsterker fra USA.
    Derfor spiller mange små forsterkere bedre enn mange store, fordi de er "riktig" konstruert.
    Det svenske bladet Hemmabio måler alltid strømstyrken på alle surroundreceivere de tester....
    for å nevne noe...:-)
    Og det finnes mange forskjellige "skoler" innenfor forsterkerdesign...
    Akkurat som når det gjelder biler....
    Lykke til -
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange bra svar ! skjønner litt mere av det nå !

Driver og bygger meg et Zaph|Audio ZA5.2 TM 2-Way kit, så må prøve og skaffe meg en liten forsterker til disse. Kassene skal lakkeres i dag og jeg kan ikke vente med og få prøvd de ut. Har en gammel yamaha forsterker som jeg får teste de på. De skal brukes sammen med pc . Så da sier det vell seg selv at det er stereo det dreier seg om

-Jonas

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en enkel sammen ligning, er at watt er heste krefter og amper er dreimomentet i en bil

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Noen høyttalere er tungdrevne og krever da høyere antall watt. Nå er det slik at man trenger dobbelt så mye watt for å dobble volumet, men man trenger vel egentlig 8 ganger så mye watt for at det skal høres dobbbelt så høyt ut.

En høyttaler er alltid oppgitt til å spille ved et visst volum ved 1 watt, feks 90db med 1w er vanlig. Denne høyttaleren vil da spille 111db med 128watt. En lettdreven høyttaler oppgitt til 102db ved 1w vil spille like høyt (111db) allerede ved 8 watt =)

En lettdreven høyttaler er altså en høyttaler med et relativt høyt tall som følsomhet, feks 99db ved 1w. men endel høyttalere, spesielt de med store elementer har noen ganger lav motstand (ohm) i bassen og da vil den fort kreve mer watt, hvis ikke mister forsterkeren kontrollen. selv om en høyttaler spiller 111db med "bare" 128w, så vil høyttaleren trekke hele 500w hvis bassen dipper ned i 2ohm.

En enkel regel er altså at høy folsomhet = lettdreven, men du må nesten også søke på nettet og lese om høyttaleren faktisk er så lettdreven som det kan virke som. Store basselementer er ofte et tegn på at den kan trenge litt krefter, ikke nødvendigvis for å spille høyt, men for å spille bra og med godt trykk i bassen.

Kan også legge til at forsterkere oppgis til å gi x antall watt på forskjellige måter. Noen oppgir feks ved 1khz sinustone isteden for musikk og ved 4ohm og kanskje bare 1 høyttaler i drift. Da sier det seg selv at tallet ville vært mange ganger lavere hvis de målte i 8ohm med 2 høyttalere i drift osv.
    Skjønte en del av dette her nå . Dette er elementet som jeg bruker, og dette står det om det:

Nominal Impedance 8 ohm
    DC Resistance (Re) 7.1 ohm
    Voice Coil Inductance (Le@1K) 0.37 mH
    Effective Piston Area (Sd) 68 cm2
    Voice Coil Diameter 25.4 mm
    Voice Coil Height 10.5 mm
    Voice Coil Layers 2
    Air Gap Height 4 mm
    Linear Coil Travel X-max (p-p) 6.5 mm
    Magnet Weight 0.44 kg
    Net Weight 1.10 kg
    Free Air Resonance 65.8 Hz
    Sensitivity (2.83V/1m) 87 dB
    Mechanical Q-factor (Qms) 2.13
    Electrical Q-factor (Qes) 0.56
    Total Q-factor (Qts) 0.44
    Moving Mass (Mms) 7.2 g
    Force Factor (BL) 6.15 Tm
    Equivalent Volume (Vas) 5.23 l
    Compliance (Cms) 0.80 um/N
    Rated Power Handling 60 Watt
    Overall diameter 138 mm
    Cutout diameter 114 mm
    Flange thickness 4.5 mm
    Depth 66 mm

Hvilke av disse "informasjonene" sier meg at det er en tungreven høytaler ? Sensitivity (2.83V/1m) 87 dB ?

Newcomer Audio:Physic sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA

Burmester oppgir nok den effekt forsterkeren faktisk gir

Newcomer Audio:Physic sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Vel - at en høyttaler "er på 200 Watt", betyr bare at den tåler 200 Watt. De aller fleste høyttalere spiller avsindig høyt allerede med en liten håndfull eller to Watt inn på høyttalerterminalene - så det med at du må ha en forsterker på like mange Watt som høyttaleren, kan du bare glemme. Dessuten - med 200 Watt inn på høyttalerne vil de aller fleste høyttalere forvrenge noe aldeles forferdelig - ikke noe for musikkopplevelsen, i hvert fall.

Du trenger altså ikke allverdens Watt for å få godlyd. Og heller ikke allverdens Watt for å få så mange desibel som hjertet begjærer. Det viktigste er kvaliteten på disse Wattene. Vel, ikke på Wattene - en Watt er en Watt - men på forsterkeren. Dynamikk og transientgjengivelse. Evnen til å styre høyttalermembranene - noe jeg ynder å kalle "musikalsk jerngrep" - slik at smekk blir smekk, og bass blir bass og ikke bare noe rumlete greier i bakgrunnen.

Er vel heller for få watt som får det til å forvrenge seg vel? hehe. For liten forsterker som dreper elementer på ht og gjerne seg selv da. Har 300w pr kanal på min forsterker og sliter ikke med forvregning

Man kan bruke svært små forsterkere på alle mulige str på ht men da må er det begrenset hvor høyt volum man kan spille før det som oftest er ht som får svi.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar ! begynner og skjønne det nå !

Men har et spørsmål til , hva er forskjell på push-pull vacuum tube amplifier og en vanlig tube amplifier?

Og hva vill disse klassene si ? for eksempel class A amplifier ?
    Hvilke klasser er det ?

-Jonas

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •