Jeg har nylig flyttet inn i blokk, og lurer på hva jeg skal gjøre for å plage naboene under meg minst mulig, og samtidig få god lyd ut av stativhøyttalerne mine. Jeg har et par ProAc-stativhøyttalere som står på Dynaudio Stand4 på parkett. For å få høyttalerne i lytteposisjon må jeg sette dem ut i rommet.

Ble anbefalt i butikken å kjøpe et sett med Soundcare Superspikes, som selgeren mente reduserte vibrasjonene fra stativene og ned i gulvet til et minimum. Nå har jeg lest litt rundt, og fått inntrykk av det muligens heller er dempeføtter som er mest effektivt? Stativene jeg har (Stand4), har en 3-lags sandwich-konstruksjon i topp- og bunnplate, med en slags dempegummi. Noen som vet hvor godt dette alene hjelper i å hindre vibrasjonene å nå gulvet?

Alternativet jeg har sett for meg hittil er Soundcare superspikes mellom stativ og gulv og Tema isolator dempeføtter mellom høyttaler og stativ. Vil dette gi ønsket resultat? Alternativt kun superspikes?
Bør jeg heller ha dempeføtter i stedet for spikes mellom stativ og gulv? Problemet er også at det ikke er mulig å fjerne spikefestet under stativene helt, slik at det alltid vil være skruer som stikker ut under stativet.

For tiden har jeg spikes+sko mellom stativ og gulv, og medfølgende små klebrige gummiknotter mellom høyttaler og stativ. Ergo kan jeg nå ikke lett flytte høyttalerne ut i rommet, slik jeg ønsker.

Takker for svar!