Pc- lyd. Jeg er forvirret...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pc- lyd. Jeg er forvirret...

Hei! Håper noen lydgenier kan svare på ett eller flere av spørsmålene jeg har. Skal kjøpe meg et sett aktive høytalere til laptop med følgende kriterier.

-Pris ca. 2000,-
    -Må kunne koble til PS3 og PC samtidig
    -Må ha uttak for headset

Det skal brukes til både spill, film og musikk, men det er viktigst at lyden er god på musikk. Forventer ingen hifi til denne prisen...

1. Har lest litt på nett og liker anmeldelsene Corsair Sp2500 ( Komplett.no - Corsair Gaming Audio Series SP2500 ) får, men laptopen har ikke dedikert lydkort. Er dette nødvendig for å få ok lyd i et såpass billig høytallersett? I tilfelle hvilket eksternt lydkort er å anbefale?

2. Finnes det aktive høytalere som oppfyller mine kriterier med innebygd lydprosessor/lydkort? Jeg har ikke klart å finne noen...

3. Headset utgangen på laptopen er også SPDIF utgang. Er SPDIF et rent datasignal som ikke er behandlet av det dårlige integrerte lydkortet? Vil egentlig ikke ha 5.1, men finner ingen 2.1 som har optisk inngang, så kan Logitech Z906 ( Komplett.no - Logitech Z-906 5.1 THX, DTS + Flax lodd ) være et alternativ?

Kom gjerne med andre alternativer! Takker for alle svar og innspill.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samson - StudioDock 4i

Vet ikke hvordan noe slikt låter, men det virker som et smart produkt.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkort må du kanskje investere i om du vil ha tålelig god lyd, eller kanskje en usb dac el. lign. med to innganger som du kan bruke til PS3 og laptoppen, men da må laptoppen sin kobling vel være trådløs? Alltid ting å tenke på....
    Aktive høyttalere med innebygget dac, og ikke minst flere inngange er vel relativt sjeldne dyr, til 2000,-
    Her er en lekker sak, men den koster det dobbelte: Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! , ELAC aktiv høyttaler med innebygget dac, og 2 inngange.
    Corsair settet du linker til er vel ikke helt dumt.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Riffla Påmmfri
    1. Har lest litt på nett og liker anmeldelsene Corsair Sp2500 ( Komplett.no - Corsair Gaming Audio Series SP2500 ) får, men laptopen har ikke dedikert lydkort. Er dette nødvendig for å få ok lyd i et såpass billig høytallersett? I tilfelle hvilket eksternt lydkort er å anbefale?
    Jeg har ett slikt sett og det er artig det, spiller med bra trøkk til å være PC høyttalere og helt kurrant lyd.

2. Finnes det aktive høytalere som oppfyller mine kriterier med innebygd lydprosessor/lydkort? Jeg har ikke klart å finne noen...
    Det er mange aktive høyttalere som har digital inngang, men ofte så koster de mer enn budsjett her.

3. Headset utgangen på laptopen er også SPDIF utgang. Er SPDIF et rent datasignal som ikke er behandlet av det dårlige integrerte lydkortet? Vil egentlig ikke ha 5.1, men finner ingen 2.1 som har optisk inngang, så kan Logitech Z906 ( Komplett.no - Logitech Z-906 5.1 THX, DTS + Flax lodd ) være et alternativ?
    Spørsmålet her blir jo om det nødvendigvis er noen bedre DA konverter i Logitech settet enn det er i lydkortet! Jeg aner ikke, men jeg tror ikke akkurat det sitter noen highend løsning i Logitech settet heller Personlig ville jeg nok heller kjøpt Corsair settet og heller brukt noen ekstra kroner til lydkort eller USB DAC, tror det vil gi best lyd til musikk innen denne prisklassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar og gode tips!

Samson - StudioDock 4i ser ok ut, skal se om det går an å få testet dem et sted.

Elac AM150 får flotte anmeldelser ser jeg. Men det blir litt dyrere enn hva jeg hadde tenkt, og det ser ut som jeg må ha overgang fra fra optisk til coax, totalt blir det over 5000kr.

Googlet og lest litt om USB DAC, og må si at jeg ikke helt skjønner hva som er forskjellen på en DAC og et lydkort, bortsett fra at et lydkort gjerne har en volumknapp og styringsprogramvare... Om jeg skulle gå for Corsair- settet el., hva ville være forskjellen på en rimelig dac (feks FiiO D3 D/A-konverter - Sort ) og et rimelig lydkort (feks Komplett.no - Creative Sound Blaster X-Fi HD )? Forslag til andre rimelige eksterne lydkort?

Newcomer K3nn3th90 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar og gode tips!

Samson - StudioDock 4i ser ok ut, skal se om det går an å få testet dem et sted.

Elac AM150 får flotte anmeldelser ser jeg. Men det blir litt dyrere enn hva jeg hadde tenkt, og det ser ut som jeg må ha overgang fra fra optisk til coax, totalt blir det over 5000kr.

Googlet og lest litt om USB DAC, og må si at jeg ikke helt skjønner hva som er forskjellen på en DAC og et lydkort, bortsett fra at et lydkort gjerne har en volumknapp og styringsprogramvare... Om jeg skulle gå for Corsair- settet el., hva ville være forskjellen på en rimelig dac (feks FiiO D3 D/A-konverter - Sort ) og et rimelig lydkort (feks Komplett.no - Creative Sound Blaster X-Fi HD )? Forslag til andre rimelige eksterne lydkort?

Om jeg har skjønt konseptet med DAC riktig så erstatter DAC'en lydkortet på pc'en.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vitsen med ekstern dac er at man kan bruke den til andre ting også. De simpleste har bare èn inngang, hvilket egentlig er alt jeg kunne trenge, men de fleste vil gjerne ha muligheten for å koble til flere kilder. Da tar man lyden ut analogt til aktive høyttalere eller stereoanlegget.
    Lydkort har jeg ikke så mye erfaring med men der er mange derute med kanon lyd til billig penge. Så ja, litt smak og behag tror jeg.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lydkort har andre tilkoblingsmuligheter enn en DAC siden det er beregnet til studiobruk. Som f.eks mulighet til å koble mikrofon til.
    I tillegg har lydkort alltid Asio driver som følger med (noen DACer har det også, men det er mer sjeldent). Dersom avspillingsprogrammet støtter Asio, sørger det for bitperfekt overføring ved å gå utenom operativsystemet sitt audio oppsett og lyden er ørlite bedre enn om du lar Windows styre lyden. Som oftest kan du dog bruke Wasapi til en DAC som ikke har støtte for Asio og resultatet blir det samme.

J.River Media Center har støtte for både Asio og Wasapi og er det foretrukkete avspillingsprogrammet for mange audiofile.

Du får mye for pengene ved å kjøpe aktive høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay... så et lydkort er da på mange måter mer fleksibelt enn en dac. Og som sagt, kom gjerne med forslag på type kort.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du får mye for pengene ved å kjøpe aktive høyttalere.
    Med aktive høytalere mener du da noe ala Elac AM 150 som "Niels Nielsen" foreslo, eller er sett av typen Corsair også mye for pengene? Jeg er ingen audiofil, og har ingen ambisjoner om å få skikkelig hifi-lyd bare så det er sagt Best mulig lyd for minst mulig penger... 8)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart ha valgt Elac høyttalerne.

Har du trangt budsjett, ville jeg ha sett etter en brukt DAC/lydkort. F.eks Hegel eller Arcam.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    emu 1212m er et bra kort.
    E-MU Systems - 1212M PCIe - PCIe Digital Audio System
    koster rundt 16-1700kr
    men har ikke hode.tlf utgang når jeg tenker over det..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    koster rundt 16-1700kr
    Ja det er det, men PCIe kort til laptop er ikke det enkleste å montere.....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh ok. de har usb utgaver av lignende design, med hode.tl.f og mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    koster rundt 16-1700kr
    Her koster jo lydkortet like mye som jeg hadde tenkt å bruke på høytalerne... er ikke det litt overkill?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en liten runde i dag og hørte på forskjellige pc-anlegg, og må si jeg ble lit skuffet. Kanskje vanskelig å bedømme lyden i store butikklokaler, men i de dyreste anleggene til Logitech var det lite mellomtone, Bose hadde en merkelig klang. M-audio studiohøytalere hadde lite bass of veldig "flat" lyd. Best var kanskje Creative ZiiSound T6 ( TEST: Creative ZiiSound T6 - God lyd fra spesielle høyttalere | Høyttalere og hodetelefoner, Lyd ). Noen som har erfaring med disse? Disse kunne kobles til med USB direkte. Hifiklubben hadde noen Argon pchøytalere, men uten headsetutgang og mulighet til PS3 tilkobling samtidig Mulig jeg må innse at bra lyd på musikk ikke er mulig å få til denne prisen. Til spill/PS3 duger det nok... så får jeg heller investere mer i rent musikkanlegg senere.

Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg har ett slikt sett og det er artig det, spiller med bra trøkk til å være PC høyttalere og helt kurrant lyd.
    Har du sammenlignet Corsair med andre sett, feks fra Logitech, Altec lansing? Tror du det har en mer fyldig lyd?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne har størst betydning for lyden. Viktig å kjøpe noe som duger der. Disse PC høyttalerne fra Elkjøp, komplett o.l. ville jeg ha styrt unna.
    Her har du en billig brukt DAC:
    Zhaolu D3 DAC - FINN Torget
    Og du kan finne noen rimelige USB lydkort her:
    Velkommen til ISD - kvalitetsprodukter i musikkinstrumenter, hardware og software til det norske markedet.

Er par brukte aktive høyttalere:
    Audioengine A2 aktive høytalere - FINN Torget

Brukte ting kan man også prute på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Høyttalerne har størst betydning for lyden. Viktig å kjøpe noe som duger der. Disse PC høyttalerne fra Elkjøp, komplett o.l. ville jeg ha styrt unna.
    Her har du en billig brukt DAC:
    Zhaolu D3 DAC - FINN Torget
    Og du kan finne noen rimelige USB lydkort her:
    Velkommen til ISD - kvalitetsprodukter i musikkinstrumenter, hardware og software til det norske markedet.

Er par brukte aktive høyttalere:
    Audioengine A2 aktive høytalere - FINN Torget

Brukte ting kan man også prute på.
    Brukt er kanskje ikke så dumt, men greit med tryggheten får i garantien ved å kjøpe nytt. Audioengine A2 ser jeg at Elkjøp faktisk har på lager her i Trondhiem. Burde gå an å få hørt på dem da, evt levere tilbake etter å ha testet dem en stund. Men... ingen headset utgang, fjernkontroll og slike praktiske greier. Mulig jeg bør tenke å ha et buldrebassanlegg til ps3, og heller på sikt kjøpe stereo med dac som kan spille alt fra pc til vinyl. Vinylplatene lengter etter å bli spilt etter at det gamle anlegget tok kvelden

Men... optisk SPDIF- signal fra pc: behandles det av lydkortet i pcen? Dårllig lydkort= dårlig kvalitet på spdif-signal fra pc?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du optisk eller SPDIF ut fra PCen så er det neste enhet som tar seg av konverteringen og den som står for lydkvaliteten. Det er kun analogt ut hvor konverteringen av det digitale signalet foregår.

Du finner DACer med både fjernkontroll og hodetelefonutgang, men som regel koster det da en del.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke dårligt spdif signal fra et dårligt lydkort.
    Vanskeligt dette. Jeg tviler vel egentlig på du blir fornøyd med AudioEngineA2 til ditt bruk, men vet ikke. Modellen over, A5 er mye mer potent, har langt bedre bass, men fortsatt ikke de features du trenger.
    Der må jo være aktive høyttalere derute med utgang for hodetelefon.

Det du egentlig trenger tror jeg er noe a la dette : Yamaha :: Multimedia
    Komplett audio til pc, og andre kilder, med fjernkontroll og headsett utgang.
    Yamaha :: Multimedia

Vet ikke hvor du kan få dette i Norge, og hva det koster, men det er sikkert mer enn du vil ofre.

Men ja, som du er inne på, kanskje du bør spare litt mer opp og kanskje kjøpe et mer normalt anlegg med dac.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fiio D3

Ville bare nevne at hvis du Velger å kjøpe Fiio D3, så må du for all del kjøpe den oss Dealextreme eller lignende butikker. Kjøpte min der og måtte betale 180 kr totalt. Siden den er så billig ble det ingen moms eller fortolling. På Dealextreme trenger du heller ikke å betale frakt.

Til prisen er jeg strålende fornøyd med lyden

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •