Følsomhet i høyttalere vs forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Følsomhet i høyttalere vs forsterker?

Hvorfor "krever" noen høyttalere masse kraft, mens andre klarer seg med mindre forsterkere?

Jeg trodde dette hadde noe med følsomheten i høyttaleren å gjøre?

Om jeg bruker 2 sett B&W som eksempler:

B&W 804 Diamond:
    Pris: 57.800,-
    Følsomhet: 90dB

B&W DM684:
    Pris: 7996,-

Min påstand/spørsmål:
    En kan helt greit kunne kjøre 804 Diamond på en vanlig reciever i 5-10.000-kroners klassen, og fortsatt få god lyd.

Er det noe jeg har gått glipp av?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomheten gir en pekepinn, men kompleksitet i delefilter og fasevridninger / impedansdipper er vel det som gjør at en høyttaler krever mye strøm.

Perhaps most important, you can predict from its impedance plot how hard the loudspeaker is for an amplifier to drive.
    Because a loudspeaker's impedance is reactive, the current will lag or lead the signal voltage by the phase angle [25]. In the worst case—when the phase angle is 90 degrees—the amplifier is required to source the maximum current at the same time as the signal voltage approaches zero
    http://www.troelsgravesen.dk/downloa...hnAtkinson.pdf

Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers | Stereophile.com

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [space]
    Om jeg bruker 2 sett B&W som eksempler:

B&W 804 Diamond:
    Pris: 57.800,-

B&W DM684:
    Pris: 7996,-

Min påstand/spørsmål:
    En kan helt greit kunne kjøre 804 Diamond på en vanlig reciever i 5-10.000-kroners klassen, og fortsatt få god lyd.
    Det er ikke følsomhetstallet som avgjør hvordan det låter. Av de to B&W-høyttalerne du bruker som eksempel, vil begge spille like høyt - målt i antall desibel - med samme effekt inn. Jeg tipper at den dyreste vil "kle av" en billig forsterker - d.v.s. at den billige forsterkerens svakheter i forhold til en bedre forsterker vil bli avslørt av den dyreste høyttalerene, og disse svakhetene vil oppfattes som mindre behagelige å høre på - over tid kan hende t.o.m. såpass slitsomme at du vil oppleve en betydelig lyttetretthet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av '[space
    '
    Min påstand/spørsmål:

Er det noe jeg har gått glipp av?
    Helt riktig, men da kan du heller kjøpe noen rimeligere høytalere og få like god lyd. De høytalerene får du mye mer sprut og dynamikk av ved hjelp av en mer strømsterk (tenker ikke PA her) forsterker og kilde. Du må nesten bare prøve og høre 8)

Du kan sammenligne det med å putte en 1,6 liter i en Porsche 911. Du kommer av gårde, men du får ikke utnytta bilens egenskaper overhodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket så vidt på Heavy Load-linken. Så ut som interessant lesing. Får sette meg ned med den etter jobb

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp dyrere forsterker og billigere høyttalere om du må prioritere, det er langt bedre enn andre veien.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er min erfaring også. Selv de billigste høyttalere spiller overraskende bra med kraftige forsterkere og god kilde. Det omvendte - at dyre, i utgangspunktet velspillende, høyttalere- skal låte bra med billig elektronikk, har jeg aldri opplevd i løpet av den halve mannsalderen jeg har holdt på med hifi.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men han klager jo på den nye forsterkeren?
    "Prøvde forskjellige stilarter, og det var bare alt for mye bass (ikke den gode, men den som bare står og skurrer....)"
    tette bassporter for å få de knøttsmå stativhøyttalerene til å spille ?
    hva er riktig..overdriver den ene eller kutter den andre?

kan ikke si jeg har merket noen mangel på bass fra 607...lydkvaliteten generelt er OK.
    hadde ikke byttet dyre høyttalere i dyre forsterkere for alt i verden, føler jeg ikke får særlig mye for penga..
    selv utgangstrinn til under tusenlappen har jeg hørt spille ræva av den typiske "sveiseapparat + små dyre monitorer" kombinasjonen noen promotorer.
    som å putte en ferrarimotor i en gammel liten sportsbil og håpe på det beste. noen kvaliteter har de sansynligvis.. men live blir det aldri !

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg leser det jo som at den nye forsterkeren faktisk kunne drive disse høyttalere og lade rommet. Det er ikke alltid antall watt der er viktigt, men forsterkerens evne til å drive en høyttaler.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av motsatt oppfattning. Så sant man har en fornuftig høyttaler er det utrolig hvor langt ned man kan gå på forsterkersiden mens det fremdeles låter bra.

Det er ikke noe problem å finne billige høyttalere som er krevende, og da møter man veggen om man velger en liten forsterker.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    selv utgangstrinn til under tusenlappen har jeg hørt spille ræva av den typiske "sveiseapparat + små dyre monitorer" kombinasjonen noen promotorer.
    Poenget til Niels Nielsen - og mitt - er at små dyre monitorer er helt unødvendig. Særlig hvis de kombineres med dårlig elektronikk.

For noen år siden lånte jeg min datters knøttsmå B&W DM601 i et par måneder - bokhyllestørrelse i lavbudsjettklasse, for de uinnvidde - typisk hybelhøyttalere for fattige studenter, altså - og koblet dem opp på min elektronikk. Den gangen Primare, Bryston, Krell og slikt - og det var til å få bakoversveis av. Med slik elektronikk spilte de høyttalerne av en helt annen verden. Brukte samme elektronikken da jeg skulle selge dem - lettsolgt er bare forbokstaven. Selv om det siste antageligvis var veldig dårlig gjort.

Jeg har også hatt gleden av å høre et par velvoksne Cerwin-Vega på Krell-elektronikk. Bare for gøy - en god venn fikk lyst til å teste sin podes høyttalere. Og verken før eller senere har noen hørt et par Cerwin-Vega spille slik disse gjorde. Det var knapt til å tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det ikke også komme an på hvilke volum en spiller på?

Jo høyere en spiller jo mer krever det av elektronikken?

Selv spiller jeg mest på "Ikke vekke barna volum".

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [space]
    Vil det ikke også komme an på hvilke volum en spiller på?

Jo høyere en spiller jo mer krever det av elektronikken?

Selv spiller jeg mest på "Ikke vekke barna volum".
    Min erfaring går i motsatt retning - det er ved peiskosvolum at man virkelig trenger en forsterker som tar tak i høyttalerelementene og gir liv til musikken. Ingen ulempe å ha en god forsterker når man spiller høyt heller - misforstå meg rett - men spiller man riktig høyt, er det gjerne høyttalerne som er det svakeste leddet. Det skal som regel ikke spilles overvettes høyt før høyttalere flest opererer med en betydelig og hørbar forvrengning.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Min erfaring går i motsatt retning - det er ved peiskosvolum at man virkelig trenger en forsterker som tar tak i høyttalerelementene og gir liv til musikken. Ingen ulempe å ha en god forsterker når man spiller høyt heller - misforstå meg rett - men spiller man riktig høyt, er det gjerne høyttalerne som er det svakeste leddet. Det skal som regel ikke spilles overvettes høyt før høyttalere flest opererer med en betydelig og hørbar forvrengning.
    Begynner å mistenke at det er klangkarekteren du liker med store forsterkere, eller så vil jeg tro du har testet på høyttalere som faller ganske dypt(og muligens brått) i impedanse.

En nyere receiver syntes jeg låter flott opp til moderate volum, der den går tom for krefter. På lavt volum er tiltak som Dynamic EQ med på å gi en fyldigere karakter i bunn. Det tilsier at det da ikke er effekten som er det avgjørende for at man foretrekker den kraftige.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Begynner å mistenke at det er klangkarekteren eller forvrengningsnivået du liker med store forsterkere, eller så har du testet på høyttalere som faller ganske dypt(og muligens brått) i impedanse.

En nyere receiver syntes jeg låter flott opp til moderate volum, der den går tom for krefter. På lavt volum er tiltak som Dynamic EQ med på å gi en fyldigere karakter i bunn. Det tilsier at det da ikke er effekten som er det avgjørende for at du foretrekker den kraftige.

Geir Arne
    Nei - det er ikke effekten som er avgjørende. Selv på ganske høye lyttenivåer, trekker ikke en forsterker mange Wattene - kontinuerlig. Jeg har mistanke om at det er forsterkerens dynamiske egenskaper som er avgjørende for det jeg har opplevd. Evnene til å gjengi transienter uten å bli hengende bakpå - og evnen til å gjengi tunge bassanslag uten å miste pusten.

I perioder har jeg byttet litt rundt på forsterkerne mine - jeg har jo alltid hatt ganske mange i huset samtidig - dels av fri vilje, dels fordi bl.a. barna mine har hatt behov for å låne litt av far. Og det er ingen tvil i mine ører: selv på ganske følsomme høyttalere - regnet i dB pr. Watt - er det stor forskjell også på peiskosnivå. Mine Primare-forsterkere var jo rent søvndyssende på lavt volum - jeg mistet helt kontakt med musikken - mens f.eks. Bryston og Krell kunne holde meg våken også på hviskenivå. Det kan godt hende at høyttalerne har vært vriene å drive - kjenner ikke impedanskurvene - men vi snakker om helt alminnelige høyttalere type B&W, ProAc, Audiovector - både stativ og gulvstående.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Nei - det er ikke effekten som er avgjørende. Selv på ganske høye lyttenivåer, trekker ikke en forsterker mange Wattene - kontinuerlig. Jeg har mistanke om at det er forsterkerens dynamiske egenskaper som er avgjørende for det jeg har opplevd. Evnene til å gjengi transienter uten å bli hengende bakpå - og evnen til å gjengi tunge bassanslag uten å miste pusten.

I perioder har jeg byttet litt rundt på forsterkerne mine - jeg har jo alltid hatt ganske mange i huset samtidig - dels av fri vilje, dels fordi bl.a. barna mine har hatt behov for å låne litt av far. Og det er ingen tvil i mine ører: selv på ganske følsomme høyttalere - regnet i dB pr. Watt - er det stor forskjell også på peiskosnivå. Mine Primare-forsterkere var jo rent søvndyssende på lavt volum - jeg mistet helt kontakt med musikken - mens f.eks. Bryston og Krell kunne holde meg våken også på hviskenivå. Det kan godt hende at høyttalerne har vært vriene å drive - kjenner ikke impedanskurvene - men vi snakker om helt alminnelige høyttalere type B&W, ProAc, Audiovector - både stativ og gulvstående.
    Da har vi nok bare en forskjellig opplevelse av ting.

B&W er riktignok ganske "tunge", og mistenker ProAc også er det. Men Audiovector er noe jeg ville karakterisert som relativt lette å drive. Så lenge vi snakker om gulvstående vel og merke.

Geir Arne

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •