Stereo er stereo (Emotiva)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo er stereo (Emotiva)

Har tidligere kjørt musikk i stereo fra Emotiva CD-spiller inn i Pioneer LX52 via Emotiva XPA-2 og inn i JBL TL260 og 2 x SVS PB10. Har vært bra dette, men jeg har med denne receiver vært nødt til å bruke suber for å få det trøkket som jeg hadde før med NAD receiver

Kjører nå eget stereo oppsett med Emotiva cd spiller inn i optisk1 på XDA1, og spotify inn på Apple TV2 inn i optisk2 på samme DAC. Kjører derfra rett inn i XPA2 effektforsterker og inn i TL260ene. Dette gir skikkelig fet lyd.

Prøvde å koble analogt fra DAC inn i receiver med pure direct. Mistet litt rasp i lyden med å gjøre det slik.

Så får jeg heller kjøre med RCA-Y splittere inn i effektforsterkeren for å få begge systemene (cd og blu-ray) tilkoblet

Greit å slippe receiveren når en kun skal høre på musikk:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer da om du også har på recieveren, mens du hører på noe koblet rett i dacen?

Vil det i praksis si at du hører lyd fra begge kildene samtidig?

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Så får jeg heller kjøre med RCA-Y splittere inn i effektforsterkeren for å få begge systemene (cd og blu-ray) tilkoblet
    Sånn jeg har forstått det på andre så kan du kortslutte forsterkeren hvis du gjør det.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To kilder samtidig rett inn i effektforsterkeren? En oppskrift på potensielt dyre skader, som Jølle Audio er inne på. Dette henger sammen med at utgangsimpedansen på de boksene som leverer signaler, vanligvis er ganske lav. Når strømmen kommer på avveie - og det gjør den hvis du har koblet slik - risikerer du å overbelaste begge kildene dine. I verste fall noe som ligner på kortslutning. Det hjelper ikke å slå av den kilden som ikke leverer signal. En svitsjeboks er den eneste sikre løsningen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret Nick fra Emotiva ga da jeg spurte han om det gikk an å koble både receiver og XDA til effektforsterkeren:

"The only thing I would be worried about by connecting the receiver and XDA to the same inputs using Y cables would be that the input impedance of the amp would go up so the level will decrease but other than that it should be alright. I hope this helps."

Usikker på hva han mener med at the level will decrease. Er det lydvolumet han mener vil gå ned? Regner med han ville gitt meg rødt kort for forslaget dersom han var redd effektforsterkeren ville ryke...

Innspill?

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd dette uten godt resultat. Kjøpte noen dyre helstøpte RCA plugger og koblet til både DAC og receiver. Lyden ble tydelig forverret med skrikende diskant, fravær av dypbass og økt trykk i mellomtone.

Det som er irriterende er at lyden er så mye bedre med kun DAC og rett inn i effekttrinn. Jeg har også prøvd å gå inn i receiveren fra DAC Med analog pure direct, men det også forverrer lydkvaliteten.

Noen som vet om en god RCA switch? Helst med fjernkontroll som kan læres inn i logitech8)

Jeg sa forresten til Nick hos Emotiva at de burde lage fjernkontroll til effektforsterkerne med svitsj mellom XLR og RCA:-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Nå har jeg prøvd dette uten godt resultat. Kjøpte noen dyre helstøpte RCA plugger og koblet til både DAC og receiver. Lyden ble tydelig forverret med skrikende diskant, fravær av dypbass og økt trykk i mellomtone.

Det som er irriterende er at lyden er så mye bedre med kun DAC og rett inn i effekttrinn. Jeg har også prøvd å gå inn i receiveren fra DAC Med analog pure direct, men det også forverrer lydkvaliteten.

Noen som vet om en god RCA switch? Helst med fjernkontroll som kan læres inn i logitech8)

Jeg sa forresten til Nick hos Emotiva at de burde lage fjernkontroll til effektforsterkerne med svitsj mellom XLR og RCA:-D
    Har nå kjøpt manuell rca switch med ok resultat. Men har en kompis som er guru på elektronikk og teknikk. Han skal bruke 12v inngangen på effektforsterkeren til å gi strøm til et rele som veksler mellom XLR og RCA. Så når jeg bruker DACen går forsterkeren automatisk over på balansert inngang. Lager kanskje en manual på dette...tror dette blir knall!:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •