DAC med fjernkontroll?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC med fjernkontroll?

Har nå sittet på google, og diverse forumer og søkt etter DACer.

Er det HELT umulig å finne en billig ok DAC MED FJERNKONTROLL?

En får jo fjernkontroller kastet etter seg på minianlegg til 200 kroner, men for å få det til en DAC må en opp i 9.000-kronersklassen?!

Hvorfor har ikke f.eks. Cambridge sin DAC Magic fjernkontroll? For min del KUNNE det gått uten, men med flere i huset blir det bare tull. Alt må ligge inne på multifjernkontrollen, hvis ikke blir det håpløst.

I mange av tilfellene er det jo billigere å kjøpe en DAC pr. enhet jeg har, enn å kjøpe en DAC med fjernkontroll. Er ikke det litt teit?

Frustrert!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du virkelig et så stort behov for å benytte deg av DAC da?
    Eksisterer det ingen digitale innganger på din forsterker?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du styre med denne fjernkontrollen? Utgangsvolumet på DACen? Volumet pleier man ellers å styre ved hjelp av forsterkeren. Eller trenger du bare en digital inngangsvelger for å velge blant flere digitale kilder? Her finnes det frittstående og DAC-uavhengige digitale svitsjebokser som kan styres ved hjelp av fjernkontroll.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med fjernkontrollen er å velge inngang ja.

Hmm, altså en boks jeg kobler alle digitale signaler til, med digital ut, som jeg kan koble inn i DACen? Har du link til noe sånt?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sønnen min bruker en slik boks fra Inday: SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher

Fungerer helt utmerket.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant akkurat denne boksen selv! Så kjekk ut. Den funker med universell fjernkontroll?

Bestilte fra sidene dems? Hvor mye kom den på totalt?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sønnen min bestilte direkte fra Inday - fra hjemmesidene deres. Jeg tror han var heldig og slapp moms - det skulle han vel strengt tatt ha måttet betalt - men ellers var det bare frakt i tillegg - 40 USD.

M.h.t. å bruke denne sammen med en universalfjernkontroll, skulle det gå greit. Sønnen min gjør ikke det - han har et halvt dusin fjernkontroller liggende fremme på stuebordet. Ut fra den siden jeg linket til, ser det ut til at denne lille boksen er IR-basert (Fra beskrivelsen: Easy integration with Discrete IR Codes) - og da skulle det være helt kurant å lære opp en universalfjernkontroll til å gjøre jobben. Du må kanskje ha en universalkontroll som kan lære koder ved direkte overføring mellom fjernkontrollene - det er ikke sikkert at disse IR-kodene til Inday er kjente for alle universalfjernkontroller på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke dumt ut.

Fordelen er at jeg også da kan gå for en DAC med kun én inngang. Kobler jeg så dette opp mot en Primare I21 eller I30, burde jeg ha ok klar lyd i stua.

Ser at Hegel og Abrahamsen sine enkle dacer kun har usb inn.. Litt dumt. Da er vel kanskje Cambridge sin DacMagic veien å gå, og kun ha den på den ene kanalen. Da får en jo balansert XLR fra DAC til forsterker også.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva har vel en til rundt 3000.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Emotiva har vel en til rundt 3000.
    Ja, den ser ikke så dum ut egentlig!
    Denne må vel også kjøpes direkte fra nettsiden dems?

Hva med volumkontrollen på denne, når en kobler den til en stereoforsterker? Går den å bypasse, eller settes den på maks?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •