To aktive subs på 1 uttak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To aktive subs på 1 uttak?

Hallo, jeg har da kjøpt meg en Onkyo TX-NR609

Så vidt jeg har fått med meg har denne Pre-out og ett uttak til aktive subwoofer, og jeg mener og ha hørt at det er mulighet til og koble til 2 aktive sub's ved hjelp av en "splitter" på ett uttak.

Om dette er mulig vil jeg gjerne vite om dette har noe forskjell på effekten dersom du hadde koblet til 2 separerte uttak, og hvor jeg evt får tak i en "splitter"

Beklager om jeg er helt ute på bærtur nå og at det jeg sier gir lite mening, er ganske ny innen dette.. Men setter pris på svar om noen har noe erfaring med dette her

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du splitter en utgang til 2 sub'er, vil onkyo "se" begge som 1 sub.
    Om den har 2 utganger, vil onkyo "se" 2 separate suber og kalibrere deretter.

Det du trenger er ett rca y-ledd:

-yledd-jpg

Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo 609

Denne har to utganger for sub, så dersom du skal koble til to suber så trenger du ikke en splitter.

Forøvrig så tror jeg ikke 609 kalibrerer subene hver for seg.....607 gjorde i alle fall ikke dette.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinbekkhaugen
    Forøvrig så tror jeg ikke 609 kalibrerer subene hver for seg.....607 gjorde i alle fall ikke dette.
    Det er meget mulig.
    Må kanskje opp på x009 serien før subsignalet er stereo og kalibrert som 2 separate sub'er

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasgtl
    Hallo, jeg har da kjøpt meg en Onkyo TX-NR609

Så vidt jeg har fått med meg har denne Pre-out og ett uttak til aktive subwoofer, og jeg mener og ha hørt at det er mulighet til og koble til 2 aktive sub's ved hjelp av en "splitter" på ett uttak.

Om dette er mulig vil jeg gjerne vite om dette har noe forskjell på effekten dersom du hadde koblet til 2 separerte uttak, og hvor jeg evt får tak i en "splitter"

Beklager om jeg er helt ute på bærtur nå og at det jeg sier gir lite mening, er ganske ny innen dette.. Men setter pris på svar om noen har noe erfaring med dette her
    609 har kun pre-out til subwoofer og den har to like utganger til sub.
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    609 har kun pre-out til subwoofer og den har to like utganger til sub.
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah dette forklarer mye.. Når jeg bestillte den stod det at den hadde utgang til 2 aktive subwoofers, men kunne ikke finne uttak nmr 2 som da altså er Pre-out'n. Så da vil det ikke være noe problem for meg og koble 2stk XTZ 99 W12.16 på denne recivern i hvert sitt uttak? Hjertelig takk for alle svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk manualen, står kanskje noe der. Ellers, med splittere kan du koble til så mange aktive subwoofere du bare vil, eller f.eks. bruke en sub der har Line Out og da koble den første videre til den neste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og sorry for bryderiet, ville kanskje Yamaha RX-V767 vært et bedre valg her? om den da altså kalibrerer subene hver for seg, og i tilegg har muligheten til Effektforsterk på Pre-out. Igjen takk :>

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok prioritere preout front mye høyere enn muligheten for å kalibrere to subs. Veldig kjipt ikke å kunne koble til effektforsterker, det kommer man som regel til å angre på.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ville nok prioritere preout front mye høyere enn muligheten for å kalibrere to subs. Veldig kjipt ikke å kunne koble til effektforsterker, det kommer man som regel til å angre på.
    1+

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg forstår, men Yamaha RX-V767 har vel muligheten til og kalibrere to subs, og har pret-out til effektfortsterker i seinere tid om jeg vil det?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår, men Yamaha RX-V767 har vel muligheten til og kalibrere to subs, og har pret-out til effektfortsterker i seinere tid om jeg vil det?
    Så vidt jeg har sett bakpå min 767 så er det kun ett sub-uttak. I menyene er det også innstilling for kun én sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Så vidt jeg har sett bakpå min 767 så er det kun ett sub-uttak. I menyene er det også innstilling for kun én sub.
    RX-V767 har 2 sub uttak, men forsterkern ser de vel som en bare. http://sprzetkom.pl/ftp/lp/Yamaha/ya...67-a_18163.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 på den. angrer fryktelig på at jeg ikke kjøpte en forsterker med preout til front......

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V767 har 2 sub uttak, men forsterkern ser de vel som en bare. http://sprzetkom.pl/ftp/lp/Yamaha/ya...67-a_18163.jpg
    ops: Ja der ser man. Uansett bruker jeg bare en splitt, noe som jo går ut på det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, takker så mye for hjelpen/tipsa deres. Jeg har bare ett spørsmål så skal jeg slutte og plage dere mer :P Hva vil forskjellen være om man hadde en reciver som kalibrerte hver subwoofer, istedenfor "begge som en" Har planer om og ha sub'ene på hver sin side av TV Benken. Rommet er firkanta. Så det vil være like stor avstand fra vegg til vegg og til "sweetspot" for hver subwoofer

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, takker så mye for hjelpen/tipsa deres. Jeg har bare ett spørsmål så skal jeg slutte og plage dere mer :P Hva vil forskjellen være om man hadde en reciver som kalibrerte hver subwoofer, istedenfor "begge som en" Har planer om og ha sub'ene på hver sin side av TV Benken. Rommet er firkanta. Så det vil være like stor avstand fra vegg til vegg og til "sweetspot" for hver subwoofer
    Forskjellen er at når du har "begge som 1" så ser bare reciver at du har bare 1, og har bare mulighet for å ta 1 plassering. Akkurat som en reciver som bare hadde hatt muligheten for å ta en av frontkanalene. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kanskje stacket de i det beste hjørnet du har tilgjengelig. Eller én i hvert fronthjørne. Dersom det blir for boomy, så kan du trekke de mot senter, under tv etc. Subsurround er også å anbefale. 8)

En manuel korrigering med : Riktig plassering, Gainjustering, riktig fasejustering og kalibrering med db måler vil være en god løsning uavhengig av hvor mange pre-out subswoofer du har.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Forskjellen er at når du har "begge som 1" så ser bare reciver at du har bare 1, og har bare mulighet for å ta 1 plassering. Akkurat som en reciver som bare hadde hatt muligheten for å ta en av frontkanalene. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kanskje stacket de i det beste hjørnet du har tilgjengelig. Eller én i hvert fronthjørne. Dersom det blir for boomy, så kan du trekke de mot senter, under tv etc. Subsurround er også å anbefale. 8)

En manuel korrigering med : Riktig plassering, Gainjustering, riktig fasejustering og kalibrering med db måler vil være en god løsning uavhengig av hvor mange pre-out subswoofer du har.
    Jeg skjønner hva du mener, men for det utrente "øret" og som ikke er så "picky" på det med og få helt nøyaktig lydbilde.. Så er vel det jeg foreslo helt greit? er ganske på det at det skal se litt "fint ut" og synes ikke stacking av 2 sub's i ett hjørne er så veldig fint og se på kan man si :P, men jeg kommer uten tvil til og prøve for og se. takker for tipset og forklaringen

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv deg frem ! 8) Det er mange veier til rom, og mange som sikkert passer til formålet. 1 av de beskrev du selv. 2 subber er mye bedre enn 1 sub, da du lettere kan integrere de og få jevn bass i hele rommet. Juster også deling, og ikke bare sett den på 80hz. Prøv å se hvilken du liker best.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •