Gammel dac vs ny dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammel dac vs ny dac

Hvordan er lyden fra en gammel dac sammenlignet med dagens dac? Jeg tenker da spesifikt på Parasound sin D/a 1000 mot dagens dacer i prisklassen 1-3000,-

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent lydmessig er det ikke sikkert at du vil merke noen stor forskjell. Det spørs hvor følsomt resten av utstyret ditt er - og på ørene dine.

Den store forskjellen ligger i funksjonaliteten. Jeg googlet litt kjapt på den Parasound DACen, og den klarer f.eks. ikke høyere samplingsrater enn 48kHz - hvilket betyr at hvis du er i markedet for hirez - f.eks. 24/192-filer - kan du ikke bruke denne DACen. Du har jo heller ikke USB, firewire og andre nymotens greier. Jitter, signal/støy-forhold og andre slike tekniske detaljer er gjennomgående bedre på en moderne DAC - uten at det nødvendigvis er noen krise for lyden.

Pris/ytelse har jo også endret seg dramatisk de seneste årene. En moderne DAC gir ganske enkelt mer valuta for pengene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei jeg slenger inn ett par spørsmål her viss det passer.

Hva gjør en DAC?
    Å trenger jeg en DAC?
    Viss jeg trenger en hvilken bør jeg skaffe meg?

Har nettopp fått onkyo tx-nr3008 i hus med fult 5.2 sytem.
    Har en imac pc der jeg har 1terrabite med musikk,har det noe med tråløst overføring å gjøre?
    Jeg har oxo hjemme nettverk der jeg kan bruke nero home media server igjenom BD spilleren min,er det samme prinsippet eller misforstår jeg no?

mvh
    Endre

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En digital-til-analog konveter gjør netop dette, konverterer den digitale stream til lyd du kan høre.
    I din Onkyo sitter jo en dac, den har jo digitale innganger. Om du vil eksperimentere med en ekstern dac kan du jo det men det er ikke sikkert du vil merke den store forskjell. Avhenger lo litt av betjeningsvennligheten også, på Onkyoen skifter du bare kilde uten å tenke over det, har du en ekstern dac må du jo skifte kilde på den, og tilslutte dac´en en til en linjeinngang på receiveren, blir litt mer tungvint.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En digital-til-analog konveter gjør netop dette, konverterer den digitale stream til lyd du kan høre.
    I din Onkyo sitter jo en dac, den har jo digitalenganger. Om du vil eksperimentere med en ekstern dac kan du jo det men det er ikke sikkert du vil merke den store forskjell. Avhenger lo litt av betjeningsvennligheten også, på Onkyoen skifter du bare kilde uten å tenke over det, har du en ekstern dac må du jo skifte kilde på den, og tilslutte dac´en en til en linjeinngang på receiveren, blir litt mer tungvint.
    Å sier du det ja. ler litt av meg selv,kan jeg bare kjøpe den tråløse usben som du får til onkyo å så streamer jeg på den måten eller må jeg ha en kabel fra imacen ???

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Onkyoen Airplay? Da kan du fjernstyre greia med en iPod.
    Ellers, trådløs usb fungerer fint ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Har Onkyoen Airplay? Da kan du fjernstyre greia med en iPod.
    Ellers, trådløs usb fungerer fint ja.
    vet søren ikke om den har airplay.hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •