Hjeeeelp! xindak xa6950

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjeeeelp! xindak xa6950

kjøpte netopp en brukt xindak xa6950 for 3500, kom hjem koblet til alt, skrur opp volumet litt opp. Problemet er at volumet bli aaaaaalt for høyt allerede på 6/120 på volumskalaen. Dette er vell ikke normalt? Leste om andre som hadde dette problemet, men tenkte at jeg sikkert ikke fikk det. Høytalerne min er klipsch rf62.

er d noen enkle knep som jeg ikke vet om som kan fikse dette eller skal jeg bare dra tilbake med den å kreve pengene mine tilbake?

alle svar mottas med stort takk, er litt skeptisk siden dette er mitt første bruktkjøp skjønner dere.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du som signalkilde, og har du eventuelt forsøkt å bruke en annen linjeinngang?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har prøvd alle inngangende bortsett fra xlr. bruker pc->Fiio d3 dac->xindak.

Hører litt lyd komme ut av høyttalerne selv på volume 0/120.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De høyttalerne dine har jo en ganske høy følsomhet - 97dB v/1Watt inn. Det kan være årsaken til problemet ditt. Mer "normale" høyttalere har en følsomhet på rundt 90dB - pluss/minus - det slår en del ut på volumknappens posisjon. DACen din ser ut til å ha et helt greit utgangsnivå.

Du kan muligens løse problemet med et par dempeplugger mellom DAC og forsterker.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og råd. Forsterkeren er nå levert tilbake til selger og jeg fikk pengene mine tilbake.

Prøvde forsterkeren på noen gamle pioneer høyttalere jeg hadde liggende, de er en del tyngre å drive(86db) Fikk samme problem med de, ganske så høyt volum også på de med volum på bare 5/120 på volumskalaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Normalt

Jeg hadde en Xindak 6950, og også denne hadde forholdsvis høyt volum allerede på 5. Jeg hold meg stort sett rundt 5 og skudde opp til 30-40 når jeg skulle spille ordentlig høyt.
    Så dette er nok noe du må forvente av Xindaken. Mine høyttalere er på 89 db/w, du vil nok merke større forskjell på enda mer lettdrevne høyttalere.

Dette er forresten en av tingene som var litt irriterende med Xindaken. Det var vanskelig å få justert volumet til passe bakgrunnsvolum. Altså 5 er fint til å se film/høre musikk på normalt volum. Men 3,4 er fortsatt for høyt dersom du vil ha musikken i bakgrunn, mens det på 1 nesten ikke var lyd i det hele tatt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var ett stort problem å få stilt volumet til ønsket nivå, spesielt siden høyttalerne mine er så lettdrevne (97db/w). Lurer på om andre med samme høyttaler har samme problem med denne forsterkeren, eller om det var faktisk var ett volumkontroll problem (som jeg tror)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest om flere som har samme problemet. Jeg kjøpte nett en slik en brukt og kjører et par PSB 6T på den, og volumkontrollen er helt fin for meg. Kan normalt lytte på rundt 20, 10 for bakgrunn, veldig høy spilling har jeg enda ikke prøvd. 6 skal ikke være noe høyt, tvert i mot. Kan nok hende det er volumkontrollen din som svikter slik som andre har beskrevet om XA6950-en, men mener å huske de fleste av de som opplevde dette problemet synes det ble for høyt allerede på 2.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at volumet på Xindak'n kommer relativt kjapt 8), men har aldri sett på dette som noe problem. På mine tungdrevne B&W spilles det normalt på 15-20 og for rolig bakgrunnmusikk rundt 7-10.

For at det skal låte best bør man bruke de balanserte inngangene. Da er det lurt å skaffe seg en god DAC med balansert utgang og volumkontroll. Dermed kan man juserer signalet inn i forsterkeren om man ønsker å ha mer å skru på.

Trur det var en tabbe av deg å returnere den da det er en meget godt forsterker. Nå vet jeg ikke om Klipsch er den rette høytaleren for den, da Klipsch er mer dynamikk enn god lyd i mine ører. Xindak bør kobles til en klasse høytaler med noe tilbakelendt mellomtone som B&W.

Edit: Man må og huske at den kjører ren klasse A forsterkning opp til 30W og klasseAB over dette til 100W. Har erfart at når man kommer litt opp på skalan er den mye mindre forskjell i volum fra trinn til trinn
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    For at det skal låte best bør man bruke de balanserte inngangene. Da er det lurt å skaffe seg en god DAC med balansert utgang og volumkontroll. Dermed kan man juserer signalet inn i forsterkeren om man ønsker å ha mer å skru på.
    Har et ganske bra lydkort som jeg bruker analog ut på (Asus Xonar Essence STX), er det så stor forskjell med å bruke balanserte innganger at det er verdt å anskaffe en DAC? Synes selv DAC virker ganske oppskrytt men balanserte innganger vet jeg lite om.

Ellers er jeg enig, synd å levere tilbake en så god forsterker. Men fungerer den ikke skikkelig så er det vel samme hvor bra den er.
    Eneste jeg har å utsette på den med mine høyttalere er at jeg noen ganger får alt for mye diskant, så mye at det nesten blir vondt i ørene, og det er ingen instillinger for å skru den ned. Pluss pre-out hadde vært greit.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    97dB følsomhet... det må jo være luksusproblem...

Da hadde jeg helt klart gått for enten rørforsterker eller kvalitets transistor forsterker med innebygget DAC.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med en slik ved en senere anledning
    Byggeklubben Rör og Spetakkel
    helt tradisjonell..bare virker og passer nok bra til klipschene dine

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller denne... rør i forforsterkeren, iPod tilkobling og fine anmeldelser...
    Peachtree Audio iDecco | Lyd & Bilde

Eneste forbehold er det som nevnes i testen ang store bass-elementer. Det er alltid mer kontroll på membranene jo mer watt man har.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •