Forplanter lyden seg bra i betong?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forplanter lyden seg bra i betong?

Hei.

Jeg har et Cerwin-Vega hjemmekinoanlegg. Det jeg lurer på er hvor mye naboene blir plaget... det er betong i gulv, vegger og tak. Vil det hjelpe noe å skaffe spikes til front og sub?
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor i betong blokk ,og bass lyden forplanter seg bra i blokken i følge naboene
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

I fremste rekke overføres lyden via mekanisk støy, det blir gjerne værre hvis du kobler høytalerne i gulvet med spikes, lyden som overføres da blir aperiodisk.

Det høres kanskje rart ut, men du kjenner til effekten av borring i mur og hvordan det høres ut, dette er en avart av det samme.

Skal du ha noen nytte av det setter du dem på dempematter.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Ja

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    I fremste rekke overføres lyden via mekanisk støy, det blir gjerne værre hvis du kobler høytalerne i gulvet med spikes, lyden som overføres da blir aperiodisk.

Det høres kanskje rart ut, men du kjenner til effekten av borring i mur og hvordan det høres ut, dette er en avart av det samme.

Skal du ha noen nytte av det setter du dem på dempematter.
    Så spikes skal ikke brukes på alle underlag?

"Mange høyttalere i dag blir levert med spikes som skrues inn i bunnen av høyttaleren, men ikke alle. For de siste finnes Dali Spikes. Disse kjeglene festes med dobbeltsidig teip under høyttalerne og sørger for at den blir mekanisk mye bedre isolert fra gulvet. Dette gir flere klare lydmessige fordeler; bassen blir strammere (gulvet spiller ikke med), vibrasjoner blir ikke spredd rundt i bygningen på samme måte (noe foreldre/naboer vil sette pris på) og når bassen blir strammere vil også detaljer i mellomtone og diskant komme bedre frem!
    Å montere spikes på høyttalere er en av de rimeligste og effektive oppgraderinger man kan gjøre i et stereoanlegg. Anbefales på det høyeste!"

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra hifiklubbens nettside som selger dali spikes.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Sakset fra hifiklubbens nettside som selger dali spikes.
    Ja, det er ingen hemmelighet.
    Men prisnippet er jo det samme om det er spikes fra Biltema, HFK eller PMaudio.

Er ikke spikes med på å minske den mekaniske kontakten mellom høyttaler og gulv og er det forskjell med dette prinsippet om det er tregulv eller betong?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Er ikke spikes med på å minske den mekaniske kontakten mellom høyttaler og gulv og er det forskjell med dette prinsippet om det er tregulv eller betong?
    Spikes er noe som ble funnet opp på den tiden da vegg-til-vegg-tepper var moderne - dels for å unngå at høyttalerne lagde permanente merker i gulvteppet, dels for å sikre at høyttalerne sto stødig på de mykeste og mest langflossede teppevariantene. Altså ikke noe som kom på markedet p.g.a. lyden.

Spikes sikrer god kontakt mellom høyttaler og gulv. På tregulv kan man riskere at hele, eller store deler av, gulvet svinger med - men gulvets frekvensrespons er ikke jevn over frekvensområdet - og generelt ønsker man derfor ikke at gulvet skal bidra. Med spikes direkte i et betonggulv vil man også kunne oppleve at gulvet spiller i takt med høyttaleren, men ikke fullt så markert, og i en annen dominerende frekvens, ettersom den beveglige massen i et betonggulv er større.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Spikes er noe som ble funnet opp på den tiden da vegg-til-vegg-tepper var moderne - dels for å unngå at høyttalerne lagde permanente merker i gulvteppet, dels for å sikre at høyttalerne sto stødig på de mykeste og mest langflossede teppevariantene. Altså ikke noe som kom på markedet p.g.a. lyden.

Spikes sikrer god kontakt mellom høyttaler og gulv. På tregulv kan man riskere at hele, eller store deler av, gulvet svinger med - men gulvets frekvensrespons er ikke jevn over frekvensområdet - og generelt ønsker man derfor ikke at gulvet skal bidra. Med spikes direkte i et betonggulv vil man også kunne oppleve at gulvet spiller i takt med høyttaleren, men ikke fullt så markert, og i en annen dominerende frekvens, ettersom den beveglige massen i et betonggulv er større.
    Ok. For på mine MonoPulse&Norstone stativer ble det levert med spikes både til høyttalerne (topplate) og til selve stativet (bunnplate) og til de nede fulgte det med en liten rund metallring til å beskytte gulvet mot spissen på spikene.

Og jeg merker ingen "medsvigning" i (tre)gulvet......uansett frekvens. Men de går jo ikke dypere enn 32Hz, så...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Og jeg merker ingen "medsvigning" i (tre)gulvet......uansett frekvens.
    Det er ikke alle som er plaget av slikt. Broren min har et ganske ettergivende tregulv i kombinasjon med ganske store høyttalere som står i god avstand fra veggen - og der kan man kjenne med hånden at gulvet er med på notene - bokstavelig talt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det er ikke alle som er plaget av slikt. Broren min har et ganske ettergivende tregulv i kombinasjon med ganske store høyttalere som står i god avstand fra veggen - og der kan man kjenne med hånden at gulvet er med på notene - bokstavelig talt.
    Det er vel det man kan kalle "ekte House party"

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det hjelpe å plassere høyttalere/sub på slike?

Denne skal vel egentlig dempe det som går ned i gulv og forsvinner til naboer osv? Har tenkt på å kjøpe en slik en å ha i kjellerrommet mitt bare jeg er ferdig, men hvis det ikke har noe for seg gidder jeg ikke.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når andre spiller musikk i blokken så kan jeg høre visse frekvenser som "boomer" litt.
    Betongheller + liggeunderlag under sub hjelper mye, samt romkorreksjon (Audyssey xt32) som tar "boomingen", altså de frekvensene som durere inni *******..Alt dette hjelper mye.

Jeg har liggeunderlag + betonghelle + myke skumputer + betonghelle, under subene mine. Også går ikke subene mine altfor dypt.

Men det er mindre lytt her en trehus jeg har bodd i.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren min har faktisk Audyssey MultEQ® XT romkorreksjon, får kjøre det en gang
    ---

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bor i betongblokk, guffer på noe så inni helsike at man skulle tro jeg kunne rivd ned olso plaza uten problemer. Aldri fått en eneste klage hører heller aldri noen andre bortsett fra mekanisk (eller trinnstøy) støy som boring etc. Luftstøy som frekvenser fra høytalere snakking etc har jeg ikke sjangs til å høre.

Betong skal dempe lave frekvenser veldig bra, men er det veldig tynt betonglag blir det jo noe annet uansett. Hadde jeg bodd i trehus hadde jeg og naboen delt stue for lenge siden det er helt sikkert.

Når dette er sagt så bruker jeg selvfølgelig sunn nabovett. Etter kl 23 og før kl 11 er det stille som mus i kåken uansett

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, bor i betongblokk selv og har bare fått 1 klage. Det var da jeg så på TRON: Legacy! Naboen under naboen min trodde hun så på film høyt! Men har ikke hørt noe siden.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering her. Naboen vegg i vegg hadde fest igår. Hørte at de pratet når de ble litt mer høylytte utover kvelden, hørte svakt musikken dems også, var ikke noe sjenerende i det hele tatt og sovnet uten problemer

Skal sies at de hadde vinduet oppe, og det er to STORE vinduer i stuene våres som ligger rett ved siden av hverandre

Tror du burde gå til naboen å spørre hvordan de plages om du er bekymret for det, tror ikke de hører så mye som du tror

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Liten oppdatering her. Naboen vegg i vegg hadde fest igår. Hørte at de pratet når de ble litt mer høylytte utover kvelden, hørte svakt musikken dems også, var ikke noe sjenerende i det hele tatt og sovnet uten problemer

Skal sies at de hadde vinduet oppe, og det er to STORE vinduer i stuene våres som ligger rett ved siden av hverandre

Tror du burde gå til naboen å spørre hvordan de plages om du er bekymret for det, tror ikke de hører så mye som du tror
    Godt å høre
    ---

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betong har høy masse, veier mye, så det demper lydbølger bedre enn for eksempel tre, som har lavere masse, veier mindre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det er ulike former for betong også - jeg bygger f.eks. i "luftbetong", og her ligger det masse små luftbobler som er pumpet inn i betonger under produksjon. Dette bedrer dempingen av lydgjennomgangen vesentlig i følge produsent, det gjenstår å se hvordan det funker i praksis i "hulen"...

Uansett er det også min erfaring at betong - forutsatt litt "skikkelige" etasjeskiller - demper langt bedre enn tre. Bass føler jeg imidlertid graver seg gjennom det meste, også betong, og i så måte tror jeg en kan gjøre lurt i å unngå for høy mekanisk kontakt mellom høyttalerkabinett og gulv ved bruk av f.eks. en dempematte.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •