Lydnivå med/uten effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Knag86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydnivå med/uten effektforsterker

Hei!

Fikk meg en Rotel RB-1582 effektforsterker for ikke så lenge siden og har satt den opp sammen med min Electrocompaniet Eci-3 som jeg da bruker som forforsterker. Det jeg syns var litt rart var at jeg syns volumet ble så mye lavere. Er dette vanlig eller? Hvis jeg bruker bare Eci-3en min så blir lyden mye høyere og nå når jeg setter inn en ekstra effektforsterker på 2 x 200 W så blir lyden lavere. Syns bare det var rart, men mente jeg leste her inne at "lyden høres lavere ut når den er renere" Stemmer dette? Hmmm...

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, at du har koblet til en effektforsterker betyr ikke at lyden virker høyere umiddelbart. Men du kan spille høyt med bedre kontroll, og også noe høyere.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knag86
    Hei!

Fikk meg en Rotel RB-1582 effektforsterker for ikke så lenge siden og har satt den opp sammen med min Electrocompaniet Eci-3 som jeg da bruker som forforsterker. Det jeg syns var litt rart var at jeg syns volumet ble så mye lavere. Er dette vanlig eller? Hvis jeg bruker bare Eci-3en min så blir lyden mye høyere og nå når jeg setter inn en ekstra effektforsterker på 2 x 200 W så blir lyden lavere. Syns bare det var rart, men mente jeg leste her inne at "lyden høres lavere ut når den er renere" Stemmer dette? Hmmm...
    Hei igjen:-D

Dette kommer an på hvilke gain (forsterkningsgrad) forsterkeren har!

Dette varierer en hel del fra model til model,og mener at den Rotelen ikke har så veldig høy gain!

Men det spiller ingen rolle i praksis - man må bare vri litt høyere på volumknappen:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt dum. Vet jo at det ikke betyr at jeg kan spiller MYYYYE høyere med en ekstra effektforsterker. Det var jo ikke meningen heller, kjøpte den for jeg skal kjøpe nye høyttalere snart! Det jeg mente var at lyden ble Lavere når jeg koblet på effekt.... Men ja får bare skru opp volumet mer

Var forresten innom Hifi Huset i dag og fikk litt demo Monitor Audio høyttalere og må si at jeg ble ganske imponert. Strålende service og. De blir tatt med i vurdering når jeg skal kjøpe nye høyttalere. De og noen Focal de hadde der. Bra priser var det også

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt dum. Vet jo at det ikke betyr at jeg kan spiller MYYYYE høyere med en ekstra effektforsterker. Det var jo ikke meningen heller, kjøpte den for jeg skal kjøpe nye høyttalere snart! Det jeg mente var at lyden ble Lavere når jeg koblet på effekt.... Men ja får bare skru opp volumet mer

Var forresten innom Hifi Huset i dag og fikk litt demo Monitor Audio høyttalere og må si at jeg ble ganske imponert. Strålende service og. De blir tatt med i vurdering når jeg skal kjøpe nye høyttalere. De og noen Focal de hadde der. Bra priser var det også
    Hmm - et noe merkelig svar

Så fikk tatt en tur innom ja ?

hvilke MA model(er) hørte du på da?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hmm - et noe merkelig svar

Så fikk tatt en tur innom ja ?

hvilke MA model(er) hørte du på da?

Hehe svaret var til første respons da han sa at "altså det betyr ikke at du får høyere lyd hvis du har effektforsterker"
    Det jeg lurte på fra begynnelsen var jo at jeg syns jeg hadde lest en plass at "renere lyd" hørtes lavere ut og om dette kunne være tilfelle. Det var ikke rettet mot ditt svar :P

Prøvde noen demohøyttalere som stod inne på lytterommet. Glemt hva de heter, men de hørtes veldig bra ut. Og elektronikken han spilte på var ikke altfor dyr heller så tror de kan være veldig bra til oppsettet. Kunne få veldig bra priser på både monitor audio og focal... Han kunne også ta innbytte av høyttalerne mine Ikke dårlig deal det! Er du fornøyd med høyttalerne dine?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe svaret var til første respons da han sa at "altså det betyr ikke at du får høyere lyd hvis du har effektforsterker"
    Det jeg lurte på fra begynnelsen var jo at jeg syns jeg hadde lest en plass at "renere lyd" hørtes lavere ut og om dette kunne være tilfelle. Det var ikke rettet mot ditt svar :P

Prøvde noen demohøyttalere som stod inne på lytterommet. Glemt hva de heter, men de hørtes veldig bra ut. Og elektronikken han spilte på var ikke altfor dyr heller så tror de kan være veldig bra til oppsettet. Kunne få veldig bra priser på både monitor audio og focal... Han kunne også ta innbytte av høyttalerne mine Ikke dårlig deal det! Er du fornøyd med høyttalerne dine?
    OK!

Ja jeg er veldig fornøyd både med servicen og prisene på Hifi-huset!

Og det samme med høyttalerne - har vert en godt merkbar oppgradering for hver gang jeg har tatt et steg oppover i serien !

Har nå GX 300,som jeg er veldig fornøyd med - både når det gjelder lyd og finish:lol:

Du får sikkert muligheten til å ta med noen hjem for å prøve også - det er jo det beste

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    OK!

Ja jeg er veldig fornøyd både med servicen og prisene på Hifi-huset!

Og det samme med høyttalerne - har vert en godt merkbar oppgradering for hver gang jeg har tatt et steg oppover i serien !

Har nå GX 300,som jeg er veldig fornøyd med - både når det gjelder lyd og finish:lol:

Du får sikkert muligheten til å ta med noen hjem for å prøve også - det er jo det beste
    Ja okei, litt usikker på hvilke jeg hørte. Det var den modellen som gikk ut nå ihvertfall. han sa det kom noen nye om ikke så lenge.. De hørtes veldig bra ut... Han satt på en ganske spes. sang, men du fikk da høre hvordan den låt på ulike måter.. Tror nok det er en god allround høyttaler som jeg kan bruke til alt mulig Vil nok prøve å ta de med hjem når jeg skal kjøpe ja. Får se hvor lenge det blir til.. Klør i fingrene :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •