CD-spiller til DAC, noen vits?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD-spiller til DAC, noen vits?

Har en Xindak Muse Deluxe1.0 koblet til en XA6950.

Skal nå gå til innkjøp av Sonos, og i den forbindelse En DAC ( Hegel HD20/11 ).

Det jeg lurer på er om det vil være vits å innvestere i e skikkelig coax for å koble CD-spilleren til DACen, eller vil ikke dette gi noe bedre lyd. eller bør jeg koble spilleren rett i forsterkeren? Er rørforsterkere på rca-utgangene på cd-spilleren, så denne vil vell bli bypassed ved bruk av coax, eller?

Tips og råd mottas med takk

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JayOhh
    Har en Xindak Muse Deluxe1.0 koblet til en XA6950.

Skal nå gå til innkjøp av Sonos, og i den forbindelse En DAC ( Hegel HD20/11 ).

Det jeg lurer på er om det vil være vits å innvestere i e skikkelig coax for å koble CD-spilleren til DACen, eller vil ikke dette gi noe bedre lyd. eller bør jeg koble spilleren rett i forsterkeren? Er rørforsterkere på rca-utgangene på cd-spilleren, så denne vil vell bli bypassed ved bruk av coax, eller?

Tips og råd mottas med takk
    En helt grei coax til kr 99 eller der omkring på Clas Ohlson holder lenge til ditt formål.

Når du tar signalene ut digitalt fra CDspilleren din, er det Hegel-DAC'ens analoge kretser som leverer lyden. CDspilleren din fungerer bare som drivverk - og sånn sett blir rørforsterkerne på CDspilleren bypasset.

For å teste, kan du gjerne bruke en helt alminnelig signalkabel - halvparten av et stereo-par - hvis du tilfeldigvis skulle ha noe liggende. Fungerer vanligvis helt OK - så lenge kabelstrekket ikke blir for langt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok...

Men. Hvis man da kun har en forsterker og en god DAC, vil det da være bortkastet å bruke mye penger på en dyr CD-spiller, dersom man skal kjøre den via DAC-en uansett.

Dersom lyden kommer fra DAC-en og DAC-en korrigerer lesefeil, vil det jo faktisk være bedre med en billig CD-spiller, da den billige typen ofte tollerere mer feil og riper på CD-ene. Kan dette være tilfelle, eller er det noe jeg går glip av her? Er ikke noe "hifi-freak", så har ikke så veldig god peiling på hvordan dette fungerer.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok...

Men. Hvis man da kun har en forsterker og en god DAC, vil det da være bortkastet å bruke mye penger på en dyr CD-spiller, dersom man skal kjøre den via DAC-en uansett.

Dersom lyden kommer fra DAC-en og DAC-en korrigerer lesefeil, vil det jo faktisk være bedre med en billig CD-spiller, da den billige typen ofte tollerere mer feil og riper på CD-ene. Kan dette være tilfelle, eller er det noe jeg går glip av her? Er ikke noe "hifi-freak", så har ikke så veldig god peiling på hvordan dette fungerer.
    Har du en god DAC, trenger du ikke en veldig dyr CDspiller i tillegg. Det blir litt smør på flesk. De fleste moderne DACer - type Hegel, Abrahamsen, DacMagic, Benchmark, RME, Lavry, Stello etc. etc. - er ganske robuste m.h.t. kvaliteten på drivverket. Hvilket betyr at de gjennomgående bryr seg ganske lite om hvor de får signalene fra. Jeg bruker kun Squeezebox som kilde til DACene mine - og har aldri vært kar om å høre noen forskjeller mellom Squeezebos som kilde og relativt dyre CDspillere. Så jeg har solgt unna alt som heter CDspillere her hjemme.

Jeg har tre voksne barn, som er litt mer opptatt av film i tillegg til musikk - og de bruker alle BluRay-spiller som kilde til DACene sine. Helt utmerket lyd der også.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også på at du idag får cd spillere til 3-4 lapper brukt som har kostet det 5 dobble men har du et brukbart drivverk fra før så kan en dac være tingen.Husk at digital kabelen burde koste minst mulig så ikke la deg lure

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spilleren du har er meget bra - har den selv og DAC'n i denne står ikke noe tilbake for min Belcanto, og du vil neppe merk noen forskjell. Jeg har min koblet til BelCanto'n av praktiske årsaker og ikke fordi det gir bedre lyd. Husk at det er bare en av phono utgangene som har rør. Personlig likte jeg transistor utgangen best.

Edit: Måtte sjekke litt... Min erfaring er som sagt at DAC'n i spilleren er meget bra. Imidelertid opplever jeg og at de balanserte utgangen gir bedre lyd enn de uballanserte. Derfor har jeg nå kobler spilleren til en Belcanto DAC sammen med flere andre kilder som Squeezebox Touch. Dermed kan jeg forsatt kjøre signalet balansert inn i forsterkeren, noe som gir bedre lyd en phono/ubalansert utganger på CD spilleren eller for den saks skyld Squeezebox Touch som ikke har en særlig god DAC. Her kan du ha en gevinst.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket litt angående RCA-utgangene og i følge denne tråden er begge rør http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...spiller-2.html

Har ikke prøvd hverken den balanserte eller utgang 2. Får prøve med en billig coax bare for å høre om jeg hører noen forskjell.

Forresten noen som har erfaring med HD20 som forforsterker?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket litt angående RCA-utgangene og i følge denne tråden er begge rør http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...spiller-2.html

Har ikke prøvd hverken den balanserte eller utgang 2. Får prøve med en billig coax bare for å høre om jeg hører noen forskjell.

Forresten noen som har erfaring med HD20 som forforsterker?
    Har du forsøkt å høre forskjell på de to Phono utgangene - det gjør i alle fall jeg. Vet ikke hva du har av høytalere, men med den grunnutrustning skulle du høre forskjell - men den er ikke veldig stor. Går litt på hvordan S'r høres ut etc.

Dette er hva produsenten skriver om utgangene:

"Two Separate Output model for Tube and Soild
    This unit has two models amplifying circuit, tube output and transistor output, with two separate analog RCA connectors (tube and transistor), and a balanced connector for transistor amplifying."

http://www.xindak.com/english/products/showditail.asp?id=241

Velger å tro på egen hørsel og produsenten 8) . Men som sagt er den best ved bruk av balanserte utganger.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •