Hvorfor så små bakhøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor så små bakhøytalere?

Kan noen forklare meg hvorfor omtrent alle på liv og død skal ha bakhøytalere/surroundhøytalere som er mikroskopiske i forhold til frontene? Det vil jo ikke stå i i forhold til hverandre i det hele tatt. De beste må vel være å ha identiske surround/bakhøytalere og fronter! :shock:

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører de nest største til Psb Stratus (Silveri) som bakhøyttalere....
    Men i teorien så skal jo, som du sier, det være det beste å ha samme elementer både i front-, center- og bakhøyttalerne. Men i praksis så kan vel dette medføre litt plassproblemer for de fleste....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassen er ofte en faktor. I tillegg er også budsjettet av betydning. Ikke alle vil spandere 10-15K på bakhøyttalere. Et tredje poeng er at kravet til bakhøyttalerne ofte ikke er så stort som til front. Ikke alle bruker 5 høyttalere til musikk, og det er her jeg synes lyden er viktigst. I tillegg skjer det meste av lyd/dialog på film i front og center. Personlig vil jeg heller spandere ekstra kroner på en center enn bakhøyttalere.

Men har du plass og råd, kjøp like høyttalere over alt !!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er så klart like høyttalere rundt om. Men som sagt går det vel på at alle ikke har dedikerte kinorom, store nok rom eller rett og slett ikke vil/får lov til å fylle hele stua med høyttalere. Pris går det sikkert o flere steder også, da det blir ganske dyrt om man f.eks har fronter til 30K, og skal ha like høyttalere bak. Og da følger så klart mye heftigere forsterkere og.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ganske likt det AlexF

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare en god grunn til det. Mange er tøffelhelter og går med på at kjerringa skal få diktere hvordan det skal se ut i stua.

Har selv store høyttalere bak og kommer nok alltid til å ha det. Problemet blir den dagen man ønsker 7.1 og man skal plassere 6 stk store høyttalere i samme rom.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det er vel bare en god grunn til det. Mange er tøffelhelter og går med på at kjerringa skal få diktere hvordan det skal se ut i stua.

Har selv store høyttalere bak og kommer nok alltid til å ha det. Problemet blir den dagen man ønsker 7.1 og man skal plassere 6 stk store høyttalere i samme rom.
    Smart svar. Du kan ikke tenke deg at det sikkert er flere som ikke vil ha, eller har plass til noen store drog bak da? Uten at "kjerringa" trenger å ha noe med det å gjøre...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser poengene deres. Men det er likevel snodig at alle hjemmekinopakker det reklameres for rundt omkring, ja til og med anbefales, aldri inneholder de samme bakhøytalerne som frontene. Og hvis man ikke kjøper high-end behøver det ikke bli så mye dyrere, ei heller ta opp mer plass. Like greit å ha et gulvstående høytaler som en stativhøytaler, sistnevnte opptar ikke noe mer plass allikevel.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er en usynlig hjemmekinoregel som har oppstått... litt skummelt egentelig :|

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Smart svar. Du kan ikke tenke deg at det sikkert er flere som ikke vil ha, eller har plass til noen store drog bak da? Uten at "kjerringa" trenger å ha noe med det å gjøre...
    Girlyboys. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som forumets uoffisielle tøffelhelt har jeg kanskje et litt annet syn på dette enn de tøffe guttegutta her.

Jeg er enig i at for hjemmekino, så er det ideelle sett med High End øyne at man har identiske høyttalere i alle kanaler. Det er imidlertid ikke rare kompromisset man inngår hvis man har en kraftig, velplassert subwoofer og mindre høyttalere som går relativt jevnt ned til under 80Hz. Slike høyttalere kan man få i ganske små utførelser, og jeg vil hevde at så lenge de er av en viss kvalitet, samt at senterhøyttaleren er noe kraftigere (noe den gjerne er), så klarer man seg med det i ALLE kanalene. Grunnen er at en godt dimensjonert subwoofer (eller to) gjør bassjobben for disse høyttalerne. Og det er i bassen at store kabinetter har noe for seg.

MEN: Hvis man skal bruke samme anlegg til musikk i stereo, så settes det andre krav til fronthøyttalerne, og disse bør være vesentlig større. I surroundhøyttalerne, derimot er det stort sett mindre trøkk, og man klarer seg med ganske små enheter.

Mikrohøyttalere er imidlertid ingen tjent med, hvis man da ikke har spesielle plasseringsutfordringer. Det er alt for mange sett med høyttalere i Bose-størrelse der ute (har et selv ops, og disse har ALLTID et problem i det som kalles midbassen, altså i området 100Hz-250Hz (jeg foretrekker å kalle dette for nedre mellomtone, siden bassen i hjemmekinosammenheng ofte forbindes med subwooferen). I dette området hjelper ikke subwooferen, og man vil få en spinkelhet i stemmer og andre lyder som normalt har en viss fylde.

Min mening er at man godt kan ha mindre høyttalere bak, så lenge de oppfører seg skikkelig, har god dynamikk og gjengir det de skal ned til der subwooferen tar over (rundt 80Hz). De som BARE bruker anlegget til hjemmekino trenger faktisk ikke store høyttalere i venstre og høyre frontkanal heller, siden det er senterkanalen som tar unna opp til 70% av det totale lydtrykket. Det er denne høyttaleren som bør være stor, noe som ofte skaper problemer, siden bildet tar opp mesteplassen av plassen i senter. Likevel kommer subben til unnsetning også her, og så lenge man har dobbel bestykning av bassmellomtoner (slik de fleste senterhøyttalere har), så gir senterkanalen nok trykk sammen med subben.
    Jeg er likevel tilbøyelig til å hevde at mange nok ville vært tjent med store venstre og høyre fronthøyttalere og phantom senter :!: Det gir i mange tilfeller en bedre sentrering av lydbildet (spesielt i høyden) og to store høyttalere å fordele trykket i senterkanalen på, noe som også gjør at man kan spille totalt sett høyere ved å fordele senterkanalen over to effekttrinn og to høyttalere. :shock: Ulempen er at sentreringen av lybildet blir dårligere for dem som ikke sitter i sweet spot, men da jeg testet dette hjemme på kona, så syntes hun det fungerte bra med phantom senter, selv om hun satt en meter til høyre for sweet spot.

Til slutt (for å si noe om topic igjen): Bakhøyttalernes jobb er ikke å generere trykket i hjemmekinoen. Det trykket ligger i LFE-kanalen og i senterkanalen. Derfor vil det ofte fungere godt i praksis med små surroundhøyttalere. Men det er en grense for alt. Den eneste grunnen til at jeg synes det funker greit med småhøyttalere nå, er at jeg synes det blir tullete med et lydbilde som er overdimensjonert i forhold til det visuelle. Så med 32" CRT bakprojeksjon, så duger også små høyttalere i hjemmekinoen. Når bildet blir stort bør også lyden bli stor, og da er mikrohøyttalere helt utelukket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Det beste er så klart like høyttalere rundt om. Men som sagt går det vel på at alle ikke har dedikerte kinorom, store nok rom eller rett og slett ikke vil/får lov til å fylle hele stua med høyttalere. Pris går det sikkert o flere steder også, da det blir ganske dyrt om man f.eks har fronter til 30K, og skal ha like høyttalere bak. Og da følger så klart mye heftigere forsterkere og.
    Har du ikke tenkt å spare til et par Helicon bak, Kenti ?

Eller så støtter jeg Tøffel-Roffe atter en gang. Peakman, er du like tøff i kjeften foran dama hjemme, eller er det bare her på forumet ? Noen av oss må faktisk ta hensyn til den bedre halvdel, dersom vi ikke har et eget dedikert rom for hjemmekino. Gidder ikke å ta den diskusjonen her. Det henvises til http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=11692 eller http://www.avforum.no/forum/viewtopi...t=konevennlige

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min erfaring var at store HTer bak fungerer best. Uansett hva det blir foran, kommer jeg nok til å velge store bak også, heller Gale 3020 enn å følge serien foran.

tremaet er også diskutert her:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6699273#6699273

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ganske store bak, men, synes det er forbavsende så lite lyd der kommer fra de under film, nesten like forbavsende er det at der kommer SÅ mye lyd fra senteren....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du ikke tenkt å spare til et par Helicon bak, Kenti ?
    Nei, kommer nok ikke til å prioritere det helt med det første. Er fornøyd med de bakhøyttalerene jeg har nå. De holder i massevis.

Å ha kjøpt H400 som bakhøyttalere ville vært å kaste pengene ut av vinduet spør du meg. Hverttall for mennesker med menneskelig budsjett.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4x Euphonia MS5 i surroundoppsett ville nok vært skikkelige saker :lol:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er enkelt å greit og koble ut centeren og la frontene ta seg av den jobben...

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er enkelt å greit og koble ut centeren og la frontene ta seg av den jobben...
    Og hva er fordelen med dette da?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Og hva er fordelen med dette da?
    Centeren er egentlig for de som sitter uten for sweet spot.
    Og frontene spiller bedre enn centeren, det sier seg selv.
    + du sparer penger.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal gi en forklaring på hvorfor jeg har valgt meg ut mindre bakhøyttalere (har ikke kjøpt ennå), så må det være av at det er av praktiske årsaker. Jeg har et ganske smalt rom, og med et par store gulvstående vil jeg få problemer med å bruke bredden de gangene vi blir flere enn det som er ideellt. Det har jeg tenkt å løse ved å henge opp 4 stk Cobalt SR800 2 stk. oppe på bakveggen og 1 stk. bak på hver sidevegg. Dette er som nevnt et kompromiss, der jeg ofrer det ideelle med like høyttalere hele veien til fordel for et mer brukervennlig kinorom.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •