Hvorfor så små bakhøytalere? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 47 av 47
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Re: bla bla bla

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det spørs hvordan du definerer subwoofer. Noen vil si at jeg har 2, andre 12. Selv vil jeg si at jeg ikke har noen. Noe som ble kloke? :wink:
    Nei, men jeg ble veldig nysgjerrig? Kan du avgi en beskrivelse av sub systemet ditt? Så slipper jeg å gjette så mange ganger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort sagt så kan man si at at LFE-kanalen mikses og sendes til bass-systemet for de 3 høyttalerne forran (høyre/venstre/senter).
    Så jeg har ingen sub i normalforstand.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo en grei beskrivelse av signalveien for LFE kanalen. Venter på en liten beskrivelse av enhetene som mottar dette signalet.....?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får du smøre deg med tålmodighet en stund. Jeg skal legge ut detaljert beskrivelse når de er 100% ferdige, gidder ikke før. Til gjengjeld så skal jeg vel alltids klare å hoste opp et bilde eller noe samtidig. :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smør i vei...............! Dette blir moro!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

120 dB ved 10 hz, det er saker!

Hei igjen,

endelig fikk jeg litt mer ut av deg, beklager litt småprovokasjoner mht trykk kammer, du var så ensidig og kategorisk, så det var påkrevet.
    Selvfølgelig er det fordeler og ulemper med de to konstruksjonene.
    Har selv hatt trykk kammer høyttalere med meget ren dyp bass.

Jeg tror du skyter for høyt, siden du egentlig snakker om noe annet enn oss dødelige her på forumet. Mens vi diskuterer bass mellom 20-80 hz, snakker du om bass under 20 hz, og at trykk kammer er bedre der er mulig. Men det er mye mer interessant å dele med folk hvordan man skal få god bass mellom 20 og 80 hz. (SVS folkens!!!) (Personlig bruker jeg subwoofere mellom 20 og 50 hz)

Men som du selv sier så er bass refleks konstruksjonene på referanse høyttalere som JMlab Grande Utopia og Revel Ultima Salon den beste løsningen, og disse spiller jo ned til 20 og 25 hz.

Så når du kritiserer bass refleks må du sette det i perspektiv, slik at folk kan se hvor irrelevant disse påstandene er for dem selv og i deres eget anlegg.

Jeg kan hvis jeg vil tune mine subwoofere til 16 hz lineær bassrespons, men velger 20 hz fordi dette er meget lavt, og da er jeg sikker på å ha litt ekstra å gå på mht headroom.
    Dessuten vil frekvensgangen målt i rom sansynligvis være noe lavere enn 20 hz.

Mht litteratur, så finnes det mye interessant å finne på internet, og helt sikkert også litteratur som hevder at bassrefleks er bedre enn lukket løsning, på dette temaet er det splid. Men gi meg gjerne info hvor jeg kan lese om dette, jeg har lest endel tidligere, men det er en liten stund siden.

Vil gjerne komme å høre hos deg, 10 hz er interessant å oppleve. Er jeg velkommen?

Du er i alle fall velkommen til Asker for å høre hva anlegget mitt kan prestere. "Flageborg" fra Arendal kommer kanskje på onsdag, tenk på det og ring meg gjerne, tel 95777715.
    Enig i at store fronthøytalere er meget viktig for to kanals stereo, der har jeg skikkelig glede av mine.
    Jeg har en budsjettramme på ca. 80-90.000 kroner netto pr anlegg inklusive bilde delen (Har to anlegg nå, rom nummer to er klart om 2 uker med projector og bilde på 109") så det er begrenset hva jeg klarer å få til innenfor mine budsjett rammer. Men over 20 hz er det bra!

Gleder meg til du kommer med info om hva du har av utstyr, det er hyggelig om du vil dele dette med andre!

Lurer på hvordan du får LFE signalene til bassene, jeg har prøvd bruke kun store fronthøyttalere, (med 2X12" og 27 hz - 2 dB) men det virker som surround forsterkeren beskytter disse ved å sende svakere signaler til disse selv om den er programmert til å sende LFE til frontene. Kanskje det er laget slik fordi folk stort sett ikke har 2X12"i frontene sine.
    Det er helt andre LFE signaler som kommer til subwooferen når jeg slår på den og programmerer LFE signalene deretter. Nivået er riktig justert med dB meter.

mvh
    Dag Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 120 dB ved 10 hz, det er saker!

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    endelig fikk jeg litt mer ut av deg, beklager litt småprovokasjoner mht trykk kammer, du var så ensidig og kategorisk, så det var påkrevet.
    Mulig at jeg var litt ensidig og skjøt over mål. Men sånt skjer. Legg igjen merke til at det ja sa om bassrefleks bare gjaldt absolutt dypbass, altså under 20-25hz. Det eneste negative jeg sa om bassrefleks var forøvrig at de ikke ga noe nyttig under avstemningen, og det er jo en velkjent side av bassrefleks som de aller fleste vel er klar over. Og ja, det er irrelevant for folk flest.

Det jeg har hørt av SVS (og TCSounds) har forøvrig vært veldig bra. Kan absolutt anbefales!

]Vil gjerne komme å høre hos deg, 10 hz er interessant å oppleve. Er jeg velkommen?
    Det skal du være, men det kan drøye veldig lenge. Når høyttalerne har blitt nesten ferdige (om kort tid), skal de sannsynligvis få kjørt seg i bortekinoen(hjemmekinoen er ikke hjemme :lol: ) og der skal den siste fininstillingen gjøres. Jeg er stygt redd for at de blir stående der en stund, og jeg er ikke så frimodig at jeg inviterer folk hjem til andre enn meg selv. :wink:

]Lurer på hvordan du får LFE signalene til bassene, jeg har prøvd bruke kun store fronthøyttalere, (med 2X12" og 27 hz - 2 dB) men det virker som surround forsterkeren beskytter disse ved å sende svakere signaler til disse selv om den er programmert til å sende LFE til frontene. Kanskje det er laget slik fordi folk stort sett ikke har 2X12"i frontene sine.
    Det er helt andre LFE signaler som kommer til subwooferen når jeg slår på den og programmerer LFE signalene deretter. Nivået er riktig justert med dB meter.
    Jeg bruker aktiv filtrering av høyttalerne og da står jeg fritt til å mikse inn LFE signalene rett fra subutgangen. Altså slipper jeg at surroundprosessoren tuller med signalene.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •