Hvorfor så små bakhøytalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Centeren er egentlig for de som sitter uten for sweet spot.
    Og frontene spiller bedre enn centeren, det sier seg selv.
    + du sparer penger.
    Så da trenger man ikke senter med dette oppsettet? Hvordan får man phantom senterlyd? Har alle forsterkere denne muligheten eller kun high-end?

Uansett skal man sikkert ha rimelig store fronthøytalere hvis disse skal gjøre en bedre jobb en senter.

Mine bakhøytalere (surround) er akkurat like stor som fronthøytalerne, men når det er sagt så er ingen av dem særlig stor , men noe mikroanlegg er det ikke. Det er vel under kategorien "mini" at mine høytalere lettest passer inn. Men jeg har også oppdaget at det i grunnen ikke spilles noe særlig lyd ut fra dem bak. Litt bakgrunnsmusikk, samt en gang i ny og ne andre surround lyder. Men i bunn og grunn betyr nok lyden som kommer fra senter og frontene mest for meg. Jeg tror jeg kommer til å ha dem små bak der, selv etter et eventuelt kjøp av større fronter og senter.

en kamerat av meg har noen infinity høytalere av normal størrelse (ca 30cm høy) som bakhøytalere. Og jeg må si at jeg ikke hører forskjell på dem og mine små som bakhøytalere. MEN det gjør jeg når jeg sammenligner hans senter (som er infinity og omtrent dobbel så stor som min senter) og hans fronthøytalere (nok en gang infinity ca 1 m høy) med mine "små" der framme.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på hvordan man får vekk centeren og hvilke forsterkere/recivere som har denne muligheten.
    Noen må gjøre det fra DVD spilleren....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fleste forsterkere har muligheten for "phantom center" selv om det ikke alltid kalles akkurat det. Man kan så å si alltid velge "small","large" eller "off" på høyttaleroppsettet i både receiver og dvd-spiller. Velger man off på center, prossesserer receiveren/dvd-spilleren automatisk fornthøyttalerene til å spille det centeren ville ha spilt.

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste hjemmekino recivere har vel muligheten til å velge vekk center høyttaleren, enten ved hjelp av OSD eller ved vanlig meny i displayet.
    Men jeg skal ikke si det 100% sikkert.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan fortelle meg hvilke lydeffekter som kommer ut ifra hvilke høytalere i et 5.1 oppsett? stemme fra senter osv..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Er det noen som kan fortelle meg hvilke lydeffekter som kommer ut ifra hvilke høytalere i et 5.1 oppsett? stemme fra senter osv..
    Det er ingen fasit her. Filmskaperne og DVD-produsentene står vel ganske fritt. Men det er jo noen prinsipper de fleste følger.

For stemmer og andre hendelser som gir lyd fra seg og er vist i bildet vil mesteparten av lyden komme fra senterkanalen. I tillegg vil litt av samme lyd komme fra venstre og høyre senterkanal hvis man ønsker å detaljere lydbildet noe. Alt annet som skjer utenfor bildet plasseres i de andre kanalene (venstre- og høyre frontkanaler, samt surroundkanalene) avhengig av hvor i det omsluttende lydbildet lyden skal befinne seg. Kraftige, dype effekter legges i en egen LFE-kanal som normalt håndteres av subwooferen.

Det at man fokuserer på stemmer er at det er stemmer man vil legge merke til først hvis de er feilplassert i lydbildet. Men det er en utbredt misforståelse at senterkanalen BARE gjengir stemmer. Den gjengir mesteparten av trykket for alt som skjer i det synlige bildet, nettopp for å knytte lyd og bilde godt sammen, uansett hvor man som tilskuer sitter i rommet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderatoredit: runars senterforespørsel er splittet ut som egen tråd her: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=12877 etter enighet med runar]

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ovedpoenget er vel å ha homogen/lik lyd rundt baut, slik at lydfeltet får den karakteristikken som lyddesigneren hadde tenkt.

Den letteste måten å få til dette er nok å ha identiske høyttalere som er plassert symmetrisk i rommet. Men jeg kan ikke se hvorfor disse trenger å være full range/full power, sammenlignet med å sende lavfrekvens-innhold til en eller flere subber.

Argumentet om at multikanals gjengivelse av sub-bass informasjon som av og til brukes om ac3/dts er viktig kjøper jeg ikke. Under 1kHz blir hørselen vår mindre og mindre retningsfølsom, og formålet blir mer og mer å gi et lydfelt i området rundt lytteren av rett amplitude og fase.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subber spiller uansett lite over 150Hz, noen har filtrering allerede ved 100Hz (Audio Pro) og spiller ikke noe høyere i frekvens enn dette.

Det vil si at alle de andre høyttalerne bør gå temmelig lineært ned til 100Hz, og helst ned til 80Hz, siden det er regnet som den alminnelige grensen for å oppfatte retning på lyd.

Å ha små høyttalere som begynner å rulle av allerede mellom 200 og 300Hz gjør at man mister mye av fyldigheten i stemmer, akustiske instrumenter og andre lyder som har en fylde som ikke går helt ned i subbassområdet. Dette frekvensområdet rett over subwooferens frekvensområde (100-300Hz) blir (så lenge vi snakker om de minste satellittene) gradvis dårligere gjengitt desto mindre kabinetter og membraner blir. Det er grunnen til at man må LITT opp i størrelse for å få god gjengivelse i dette området. Her hjelper ikke subwooferen. Man trenger ikke være fullrange, men man bør gjøre jobben ned til der subben tar over. Det er poenget.

Når det gjelder spørsmålet om hva vi kan høre retning på, så er 1kHz et latterlig tall å ta hensyn til. Det stemmer sikkert at evnen til å høre retning begynner å bli litt dårligere her, men den forsvinner ikke før vi er nede i området under 100Hz. Derfor bør alle høyttalere gjøre jobben sin over denne frekvensen (80-100Hz).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Men dette går mest inn under det (selvfølgelige) kravet om at vi må ha et visst overlapp. Avhengig av konstruksjonsmåte og krav til maks lydtrykk, kan kasser som går ned til 80-100-150Hz være betydelig mindre enn fullrange high-end kasser.

Jeg tror vi har et "hull" i retningsbestemmelsen mellom 1 og 2kHz, da filtrering/nivåforskjell begynner å gjøre seg gjeldende over 2kHz, mens faseforskjell (tids-differense) er mest effektivt rundt 1kHz (circa 1 bølgelengde fra øre til øre).

Uansett, poenget mitt er at:
    1. Det er vanskelig å finne gode argumenter for å ha 5-7 full-range/full-power høyttalere rundt i rommet. Og lett og finne praktiske/økonomiske argumenter mot

2. Størrelsen på høyttalerkassen er ikke nødvendigvis proporsjonal med maks lydtrykk, tilgjengelig dypbass eller antall watt forsterkeren bør være. Selv om alle dise parametrene er relatert. Frustrerende å høre "hifi-mennesker" snakke om at høyttaleren er "så stor at du trenger minst 300W for å drive/kontrollere den" =)

Jeg kjenner f.eks til mange PA høyttalere som er enorme, men ikke gir bass i det hele tatt. Fordi valg av elementer og ventilering er opp mot høy spl og følsomhet.

K.
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Subber spiller uansett lite over 150Hz, noen har filtrering allerede ved 100Hz (Audio Pro) og spiller ikke noe høyere i frekvens enn dette.

Det vil si at alle de andre høyttalerne bør gå temmelig lineært ned til 100Hz, og helst ned til 80Hz, siden det er regnet som den alminnelige grensen for å oppfatte retning på lyd.

Å ha små høyttalere som begynner å rulle av allerede mellom 200 og 300Hz gjør at man mister mye av fyldigheten i stemmer, akustiske instrumenter og andre lyder som har en fylde som ikke går helt ned i subbassområdet. Dette frekvensområdet rett over subwooferens frekvensområde (100-300Hz) blir (så lenge vi snakker om de minste satellittene) gradvis dårligere gjengitt desto mindre kabinetter og membraner blir. Det er grunnen til at man må LITT opp i størrelse for å få god gjengivelse i dette området. Her hjelper ikke subwooferen. Man trenger ikke være fullrange, men man bør gjøre jobben ned til der subben tar over. Det er poenget.

Når det gjelder spørsmålet om hva vi kan høre retning på, så er 1kHz et latterlig tall å ta hensyn til. Det stemmer sikkert at evnen til å høre retning begynner å bli litt dårligere her, men den forsvinner ikke før vi er nede i området under 100Hz. Derfor bør alle høyttalere gjøre jobben sin over denne frekvensen (80-100Hz).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

store og små høyttalere, en eller to subwoofere mm

Tøffel moderatoren har kontroll på det meste ser det ut som. jeg har også et par ting å melde, etter noen år med testing av mye forskjellig utstyr.

Når det gjelder store bakhøyttalere synes jeg det er bortkastet. Jeg har det selv, (Audio Pro Avantek Six, 28 hz-3dB / 2X6 1/2" bass) men synes jeg får lite igjen for det. Kunne like gjerne vært små med hensyn til film. Men siden jeg hører noe SACD og DVD Audio multikanal så er det fint med store likevel.

Store fronthøyttalere derimot gir helt annen dynamikk, dybde/fylde, punch og "smekk" når man spiller film. Har selv Kappa 9.2i med 2X12" bass og en 6 1/2" midbass. Dette fyller ut området fra 80-300 hz på en fabalaktig måte, på samme måte som det er viktig med fet subwoofer under 80 hz er det kjempeviktig med store fronthøyttalere for å få skikkelig trykk i lydbildet over 80 hz. (Gruer meg litt, mitt nye lydrom er ferdig om 2 uker, med JMlab Micro Utopia som fronthøyttalere. Vet det kommer til å mangle en del selv om jeg har værsting subwoofer)

Senterhøyttaleren bør ideelt sett være diger og spille lineært ned til 20 hz.
    Men spiller den ned mot 30 hz lineært er det OK. Hvis man tror noe annet lurer man seg selv kraftig. I praksis vil det si at for eksempel et par Helicon 800 som center er OK, men langt ifra nok. De mangler nesten en hel oktav dybde, og 2X8" er ikke nok hvis man er skikkelig kresen på dynamikk.(Ja, jeg har prøvd dem hjemme)
    Så med en "stor" senter som ikke går dypere enn f.eks 35 eller 40 hz mister man masse dersom man programmerer den som stor. Har selv en såkalt stor senter med 2X7", spiller 38 hz -3dB.
    Når jeg programmerer den som stor mister jeg masse viktig lydinformasjon, mye fetere med phantom instilling til skikkelig store høyttalere. Men setter jeg den som liten, sendes det under 90 hz til mine store fronter. Da funker den "store" senteren min meget bra. Har også en annen senter, en Audio Pro Bravo CX-02 med 1 aktiv og en passiv 5 1/4".
    Den klarer ikke jobben over 90 hz mer enn tilfredstillende når man drar på litt, bra på ren tale men når det smeller trenger man stor membranflate selv over 90 hz for å få dynamikk og trykk.

Mht subwoofere er jeg ikke i tvil om følgende:

1. Det er bedre med en fet sub enn to "halvfete"
    2. Det er bedre med 2 enn en subwoofer.

Jeg har selv en gigant sub i mitt eksisterende lydrom, en SVS PB2 plus.
    Den spiller 123 dB ned til 20 hz, det er mer enn THX referanse nivå.
    Men en venn av meg i Tyskland har to, og det er mye bedre spredning av bassen i rommet med to. Blir litt provosert når folk sier at bass ikke er retningsbestemt, for noe tull.
    Fikk en SVS PC 2531 plus i går, som er til mitt nye rom. Satt den opp sammen med mitt anlegg i stua, og det var klart bedre med to subwoofere, man slapp å kjenne trykket bare fra en kilde.

Vil anbefale disse subwooferene til alle, sistnevnte kostet meg bare 6.700 levert på døra. Spiller 115 dB ned til 20 hz (med en port plugget).

Håper det var noe interessant info å hente her! Kom gjerne med meninger og innspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innspill skal du få.
    Store høyttalere er ikke alfa og omega, hverken foran, bak eller som senter Men en hvis størrelse må man ha. Skal de settes som small bør de ha bra nivå en hel oktav under delefrekvensen. Med alt for små høyttalere må man da sette delefrekvensen ganske høyt. Noe som igjen innebærer at subben må spille høyt i frekvens og dermed blir så retningsbestemt at man trenger flere subber for å få et ordentlig lydbilde.

Paradoksalt nok blir det da i mange tilfeller best å sette små høyttalere som large, mens halvstore ofte er bedre tjent med å settes til small. Dette fordi de som kjøper små høyttalere ikke har råd/plass til flere subber. Dermed vil ulempene med redusert nivå rundt 100hz og/eller dårlig integrert sub i lydbildet være større enn redusert nivå i den dypeste bassen. De mellomstore, satt til small, vil gi subben muligheten til å integreres bedre, samt ha tilstrekkelig nivå rundt 100hz, i tillegg får man fordelen med den ekstra dypbassen.

Angående subwoofer mener jeg følgende:
    En god sub er bedre enn to halvgode for få (1-2) personer.
    To halvgode subber er bedre enn en god for flere (3-4++) personer siden to subber sprer bassen mye bedre i rommet.
    To gode subber er bedre for alle (bortsett fra lommeboka)
    Fire gode subber er best. (bortsett fra for naboer)
    Flere enn fire subber er ikke bra. Da er du idiot, selg noen fortest mulig.
    :wink:

De laveste frekvensene er forøvrig IKKE retningsbestemte for øret selv om spredningen av bass blir bedre med flere. Grunnen til at det er bedre med flere er pga fenomener i rommet. De eneste retningsbestemte subbene er noen typer dipoler og det er jo ikke så mange som har.

For maksimal dypbass er det bare en type sub som gjelder og det er lukket kasse. Jeg har aldri hørt en bassreflekssub som har kunnet gjøre noe som helst fornuftig under avstemningen. Og ikke spiller de så bra når lydbølgene blir lengre enn 4 ganger romlengden heller.

Ellers stiller jeg meg ganske tvilene til at de SVS subbene leverer så høye lydnivåer ved 20hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bla bla bla

Kult med innspill

Enig i mye, men du kommer med en del uttalelser som ikke er veldig presise, derfor lurer jeg på:

Mener du at du ikke har opplevd fordelen av skikkelig store fronthøyttalere????? eller mener du at det er viktig, men ikke alfa og omega?

Mener du at det ikke er viktigere med store fronthøyttalere enn store bakhøyttalere? Og når jeg sier store så mener jeg 30 hz eller lavere.

Mht delefrekvenser, så er jeg enig i at små høyttalere bør strekke seg en oktav under delefrekvensen. Her kommer bass management inn i bildet, min Audio Pro Bravo CX-02 senter må jeg dele på 90 hz, med ny receiver kan jeg dele på 150-160 hz og da vil CX-02 fungere mye bedre på høyt volum.

Hvor mange subwoofere har du?

Selv om de laveste frekvensene ikke er retningsbestemt for øret, er de RETNINGSBESTEMT FOR KROPPEN din, og det er ikke noe mindre viktig, da mye av dypbassen føles like mye som den høres.

Når du snakker om trykkammer så er du helt på jordet. Trykk kammer har ingen fordeler, kun masse ulemper og begrensinger. Hvertfall 95% av referanse høyttalere fra verdens ledende produsenter er bassrefleks, tror du de velger det fordi de handler mot sin vilje styrt av onde krefter?
    Neppe, de velger det fordi de ønsker å produsere referanse høyttaler med best mulig lyd (Jeg snakker JMlab, B&W, osv osv.)
    Slutt å vær kverulant, innse realiteter og kom deg videre.

Når du kan si noe slikt, lurer jeg virkelig på hva du har av anlegg, og hva slags erfaringer du har.

Ikke rart du tviler på hva SVS subwoofere kan prestere, hvis trykk kammer er din referanse.
    Ikke tvil, kom heller innom i Asker å hør selv, hvis du virkelig er interessert i hjemmekino lyd.
    Eller les tester av SVS subwoofere på nettet, de knuser alt annet inklusive de dyreste og største Velodynenen, Klipsch og så videre.

Fikk oppgitt disse nivåene fra SVS, vi snakker 20 hz målt i rom med subwoofer plassert i hjørne. De gutta prater ikke bullshit om bass

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Flere enn fire subber er ikke bra. Da er du idiot, selg noen fortest mulig. :wink:
    Hvorfor selge? Det er jo nå det begynner å bli moro

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: bla bla bla

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    kom heller innom i Asker å hør selv, hvis du virkelig er interessert i hjemmekino lyd.
    Det er helt topp! Gleder meg til å sjekke ut/kjenne på DEN lyden!!! Advarsel: Ringer først!!! Klar?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flageborg

Bare ring, og kom innom, er stort sett hjemme og klar for demo :P

tel 95777715

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må i hvertfall bli før messa i Horten, slik at nye referanseverdier kan innta toppetasjen???

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

før Horten messa

Bra,

jeg er forøvrig alene hjemme mandag kveld og onsdag kveld neste uke.

Tirsdag jobber jeg til 21.00

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger opp til onsdag, men sjekker i løpet av helgen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: bla bla bla

Mener du at du ikke har opplevd fordelen av skikkelig store fronthøyttalere????? eller mener du at det er viktig, men ikke alfa og omega?

Mener du at det ikke er viktigere med store fronthøyttalere enn store bakhøyttalere? Og når jeg sier store så mener jeg 30 hz eller lavere.
    Jeg mener det er viktig, men ikke alfa og omega. Man klarer seg fint med litt halvveis store. Sannsynligvis har jeg en av de største høyttalerne her på forumet, men det er primært pga ønskede egenskaper til musikklytting i stereo.
    Bakhøyttalere synes jeg like godt kan være små. feks noe som går ned til 50hz og settes til large. Ikke mye dypbass i bakkanalene.

Hvor mange subwoofere har du?
    Det spørs hvordan du definerer subwoofer. Noen vil si at jeg har 2, andre 12. Selv vil jeg si at jeg ikke har noen. Noe som ble kloke? :wink:

Når du snakker om trykkammer så er du helt på jordet. Trykk kammer har ingen fordeler, kun masse ulemper og begrensinger. Hvertfall 95% av referanse høyttalere fra verdens ledende produsenter er bassrefleks, tror du de velger det fordi de handler mot sin vilje styrt av onde krefter?
    Neppe, de velger det fordi de ønsker å produsere referanse høyttaler med best mulig lyd (Jeg snakker JMlab, B&W, osv osv.)
    Slutt å vær kverulant, innse realiteter og kom deg videre.
    Dette var ikke spesielt sakelig og vitner om at du ikke kan veldig mye om høyttalerkonstruksjon.

Trykkammer har en rekke fordeler. (men også en del ulemper slik som alt annet). Feks bedre transientrespons og kontroll på elementet under avstemningen. At 95% av referansehøyttalerne til verdens ledende produsenter er vel og greit. Jeg har ingenting imot bassrefleks. Det fungerer bedre enn lukket kasse i disse konstruksjonene, helt utvilsomt. Men de har ikke den maksimale dypbassen jeg sikter til. Det kan enhver som her hørt dem skrive under på. Ser du derimot på hva de absolutt råeste subwooferne på markedet har så er det ofte trykkammer. Grunnen er enkelt og greit fordi når man skal gjenngi de aller laveste frekvensene så må subwooferen lage trykk/undertrykk i rommet. Det klarer ikke en bassreflekshøyttaler like god som trykkammer. En lukket kasse må riktignok ha et ganske stort membranareal for å få det til. Men skal man ha det ultimate må man bare leve med det.

Du er ikke sikkert du tror noe på hva jeg skriver. Det er greit ikke ta mitt ord for det. Er du interessert kan du sende meg en PM så skal jeg gi deg en liste over noen bøker og artikler du kan lese. Og fremfor alt. Test selv, men ikke test hva som helst. Det er rimelig mange dårlige trykkammer-subber på markedet.

Fikk oppgitt disse nivåene fra SVS, vi snakker 20 hz målt i rom med subwoofer plassert i hjørne. De gutta prater ikke bullshit om bass
    Aha, målt i hjørnet altså. Da var det ikke så usannsynlig.

PS. Ikke for å skryte, men det idiotisk helteite oppsettet mitt med trykkammer kan faktisk spille 120dB ved 10hz ved hjørneplassering. Totalt unødvendig at de spiller så høyt så lavt, men jeg bare nevner det.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •