Ringenes Herre og Enya.....?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ringenes Herre og Enya.....?

Å høre Enya med "May it be" fra Ringenes Herre, er jo egentlig en fryd for øret. Bare synke ned i sofaen, lukke øynene og nyte......

Men å fyre dette opp litt, så er det nesten så det blir ekkelt å høre på.
    Hvorfor det, akkurat som om det skjærer litt i øra :x

Men høyttalerne mine burde ikke gjøre dette, jeg har B&W DM604 S3, gjør de det.
    Eller kan det være forsterkern, en H/K AVR7000????

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne dine er en hard last for enhver forsterker. Impedansen detter ned til rundt 3ohm og da vil nok strømforsyningen i din avr7000 være for liten ved høye volum, slik at det vil låte anstrengt og ukontrollert. Kjøp deg en effektforsterker til frontene og du vil oppleve en mer kontrollert og nøyaktig lydgjengivelse.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    Høyttalerne dine er en hard last for enhver forsterker. Impedansen detter ned til rundt 3ohm og da vil nok strømforsyningen i din avr7000 være for liten ved høye volum, slik at det vil låte anstrengt og ukontrollert. Kjøp deg en effektforsterker til frontene og du vil oppleve en mer kontrollert og nøyaktig lydgjengivelse.
    Har tenkt på det, bytte både forsterker og DVD spiller.
    Men jeg vet liksom ikke helt hva??
    Har lyst på å kjøre 7.1 8)

Men hva mener du med at impedansen detter ned til 3 ohm, hvordan gjør den det, trodde denne var fast jeg?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vosten
    og da vil nok strømforsyningen i din avr7000 være for liten..
    :shock: :shock: For liten i avr7000, da begynner det og bli seriøst!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du bør vurdere en Rotel RB-1090 til fronthøyttalerne dine. Den har 2x380 Rotel-watt, og tilsvarer vel sikkert 2x600 av de fleste andre merkers watt

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Men hva mener du med at impedansen detter ned til 3 ohm, hvordan gjør den det, trodde denne var fast jeg?
    Impedansen er langt fra fast. Nominell impedans er et forsøk på å oppgi den typiske impedansen i en høyttaler. Hvordan ulike høyttalerprodusenter oppgir dette varierer en del. Jeg foretrekker måten Cerwin Vega :shock: sier de oppgir sin impedans (sakset fra deres f.a.q., min utheving):
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwin Vega f.a.q.
    The 4-ohm impedance rating on some of our speakers refers to nominal impedance meaning literally ?in name only?. Since a speaker?s actual AC impedance varies depending on the frequency of the input signal, its nominal impedance refers to the impedance or resistance at only one point along the frequency curve. Cerwin-Vega?s nominal impedance rating refers only to the lowest point of the impedance curve which immediately follows its resonant peak. In order to establish this rating, Cerwin-Vega does a sine wave sweep encompassing the entire frequency band and rates the impedance as described above.

When tested, an amplifier is usually driven with a 1 kHz sine wave into an 8-ohm load for 6 to 8 hours without overheating or exceeding its rated distortion levels. This is a very strenuous test and in the real world of normal listening, is the equivalent to playing music at full volume for 6 to 8 hours.

A recent magazine article stated, ?. . . if your receiver handled 8 ohms during the UL test, it should handle lower impedance loads under less strenuous conditions at home.? The article went on to say, ?. . . a name brand, component grade [stereo amplifier/receiver] will comfortably handle a pair of 4 ohm speakers.?
    Cerwin Vega oppgir altså sin nominelle impedans som den laveste impedansen i bassen, noe jeg synes forteller mye om hvilken last høyttaleren utgjør. Jeg tipper at en del andre oppgir impedansen rundt 1kHz som nominell impedans, noe som sier lite om hvor god kontroll en impedanskresen forsterker vil ha i bassen.

De skriver også noe om hva de mener kreves av en forsterker. Her er jeg mer uenig med dem. Hva en forsterker yter i en resistiv 8 ohms last ved 1kHz sier lite om hva den samme forsterkeren klarer dynamisk i bassområdet, der impedansen varierer mye, og energien i lyden ofte er størst.
    Med store membranarealer i bassen vil selv kvalitetsmerker kunne slite en del med å gi nok strøm til å kontrollere bassen.

MEN: Når alt dette er sagt. Det du sier om at det blir skjærende når man skrur opp volumet har ikke SÅ mye med dette å gjøre, etter min mening. Mange liker B&W, og de lager faktisk ganske gode høyttalere. Mitt hovedankepunkt mot de aller fleste B&W-høyttalere (de har kommet seg i 700-serien) er at diskanten blir spiss og skarp når man skrur opp volumet. Kjenner jo ikke de tekniske begrensningene i diskantelementene som B&W bruker, men det er noe ubehagelig som skjer når man skrur opp. Tipper at det blir litt forvrengning, noe som dessverre er svært hørbart i diskantområdet.
    Det KAN også være at du driver forsterkeren din til moderat klipping, noe som vil sende ukontrollerte høyfrekvente lyder fra klippingen av bass-peakene inn i diskanten. Det fører til at mens diskanten får mer lyd (i form av ren forvrengning fra klippingen), så får bassen lavere utslag enn den skulle ha.

Har du en lydtrykksmåler som kan fortelle oss noe om hvor høyt du spiller når dette inntreffer? Jeg tipper at det ikke er klipping, men den skarpe karakteristikken som har vært en egenskap ved B&Ws diskantelementer som har gjort at jeg har styrt unna B&W fram til 700-serien.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe: Klipping har ingenting med frekvensen å gjøre, klipping kan også foregå i bassen. På "peak utslagene" blir toppene kuttet av. Eller tar jeg feil? :?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Roffe: Klipping har ingenting med frekvensen å gjøre, klipping kan også foregå i bassen. På "peak utslagene" blir toppene kuttet av. Eller tar jeg feil? :?
    Nei, du tar ikke feil, men du misser pointet mitt litt. Det er uansett peakene som klippes uavhengig av frekvens, men NÅR det klippes, vil den skarpe "klippekanten" i frekvenskurven alltid manifestere seg som forvrengning ved flere frekvenser. Siden ørene er spesielt følsomme i diskantområdet, samt at peakene her i utgangspunktet er ganske lave, så vil selv moderat klipping høres ganske tydelig i diskanten. Bassen vil på sin side bare miste dynamikk, siden klippingsforvrengningen vil manifestere seg som høyere frekvenser enn frekvensen på amplituden som klippes.

Når jeg nevner klipping i bassen, er det fordi det ofte er bassen som har de største utslagene, og som dermed klippes, men siden HELE frekvensområdet er til stede i samme signal, så vil selvfølgelig også andre ting klippes, slik at klipping ødelegger i hele frekvensområdet. Det som er farlig med klipping er for øvrig at forvrengingen i diskanten får så mye energi at den sprenger diskantelementet (spolen går varm og deformeres...).

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mektig trafo i avr7000 tror jeg, men kvaliteten på signalet ut er vel mindre
    enhver høyttaler vil dog vrenge uansett forsterker på høy volum. :roll:

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, du tar ikke feil, men du misser pointet mitt litt.
    Fikk med meg hele teksten og forstod sammenhengen først etter jeg hadde postet inlegget :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo her sies det da at jeg må bytte høyttalere????
    Å kjøpe noe som er dobbelt så dyrt, hrmf....!!

Lyst på Rotel jeg, ny 7.1 prosessor, med en tokanals for front og femkanals for resten, men da snakker vi over 40K!

Har akkurat tatt opp 1,5mill i huslån og planlegger ny bil, men har så grisaktig lyst på oppgradere at je shit snart i buksa...... :?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drit i hus og bil, få deg en container og innred med glava rulln ut.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    drit i hus og bil, få deg en container og innred med glava rulln ut.
    Lite praktisk med tanke på ressonans :?
    Men da trur jeg jaggu jeg må driti i frøkna og 8)

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, har selv en sang som heter Ryan and Rachel O'donell - May It Be som er klin lik enyas. høres helt fin ut på mine bw

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok det er valg av flere komponenter med lyst lydbilde kombinert med litt overstyring av utstyret som er årsaken til den anstrengende lyden.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jeg tror nok det er valg av flere komponenter med lyst lydbilde kombinert med litt overstyring av utstyret som er årsaken til den anstrengende lyden.
    Overstyring???

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jeg tror nok det er valg av flere komponenter med lyst lydbilde kombinert med litt overstyring av utstyret som er årsaken til den anstrengende lyden.
    Overstyring???
    Dårlig formulert, utstyr som spiller høyere enn det burde, og kanskje har litt høy THD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •